Gå til innhold

Praktisk betydning av asperger-diagnose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal utredes for Asperger neste uke.. På nett-testen scorte jeg 43 av 50 poeng, og var da klart innenfor autisme-spekteret.. 

Har det hatt noen praktisk betydning for dere å få en diagnose? Jeg har full jobb, mann og barn, og er allerede 38 år, så hva har det å si sånn i praksis at det står en diagnose på papiret? 

Er det noe hjelp man kan få? Hva har diagnosen betydd for dere? 

Anonymkode: 4e917...d5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du er 38 år, har det kanskje mest betydning for å forstå deg selv. Å forstå hvorfor du ikke alltid forstår andre mennesker, å forstå hvorfor mange trekker seg vekk, å forstå eventuelle nederlag i fortiden... da kan du kanskje bedømme deg selv mildere. Og det har jo alltid en verdi?

Anonymkode: a2650...e56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du er 38 år, har det kanskje mest betydning for å forstå deg selv. Å forstå hvorfor du ikke alltid forstår andre mennesker, å forstå hvorfor mange trekker seg vekk, å forstå eventuelle nederlag i fortiden... da kan du kanskje bedømme deg selv mildere. Og det har jo alltid en verdi?

Anonymkode: a2650...e56

Ja, det har vært litt greit å tenke at det kanskje er en grunn som ikke er min egen feil.. At det ikke bare er sånn at jeg er vanskelig og umedgjørlig og sær og slitsom fordi jeg er en dritt som må ta meg sammen og lære å oppføre meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få hjelp til å forstå sosiale koder, ansiktsutrykk etc bedre. Gitt at du trenger det. 

Anonymkode: 5b42f...a34

Skrevet

For meg gav der bare en større forståelse av meg selv, og jeg har begynt å spørre behandler litt mer om ting jeg ikke helt forstår. Framfor å holde det inni meg. Jeg har for lengst utviklet en slags humor rundt når jeg tar ting bokstavelig eller ikke forstår noe humoristisk. Jeg og vennene mine ler ofte av meg og det synes jeg er fint. Jeg blir ikke flau. Men noen ganger tråkker jeg litt i salaten og da skulle jeg ønske jeg hadde et hull å synke ned i. Hehe. Men med de få vennene jeg har, så har jeg jo lært de å kjenne og jeg pleier ikke å snuble så mye med dem. 

Jeg har en "mild" form for Asperger da og det er ikke den diagnosen som er mest styrende for min fungering. Men man kan jo spekulere i om jeg hadde utviklet de andre diagnosene mine dersom jeg ikke hadde blitt født med AS-diagnosen da. 

AnonymBruker
Skrevet

Går det an å be om tilrettelegging på jobben pga en sånn diagnose? Jeg sliter veldig med hypersensitivitet, spesielt for lyd og ting som beveger seg i synsfeltet, og blir veldig stresset av endringer. Jeg jobber i et helt åpent kontorlandskap, helt uten skillevegger, og vegger inn til møterom er i glass, slik at vi ser alt som skjer der inne også. Og det er free seating, så man risikerer å måtte sitte MIDT i lokalet, med støy og bevegelse på alle kanter hele dagen, noe jeg blir helt utslitt av. Så kanskje jeg kunne brukt diatnosen som argument for å få fast plass, i en krok, hvor det er litt mindre forstyrrelser..? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...