Gå til innhold

Blir ikke slankere uansett hvor mye de går i fjellet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
23 minutter siden, O.G. skrev:

Dette er ditt problem pga?

Det er ikke mitt problem Jeg prøver å hjelpe henne, og det er hun som sier dette. 

Ts

Anonymkode: a23fd...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer også på hva en moderat porsjon betyr? Hva er en typisk frokost i moderat porsjon, og en kjøttkakemiddag i moderat porsjon? Jeg spør fordi jeg lurer.... 

Tror man har forskjellig syn på dette. Jeg kan spise en brødskive med ost og syltetøy, et eple, en kopp kaffe og et glass melk f. Eks til frokost. Og typisk to kjøttkaker og en potet til middag, og litt brunsaus. Det er en vanlig porsjon for meg. Mens den nevnte søsteren min kan spise to til tre skiver osv... Når. Man summerer opp, synes begge vi at vi har spist vanlig, men hun har spist dobbelt så mye, og veier nesten det dobnete av meg. (hun er dog litt høyere) 

Anonymkode: 5b6a2...335

Ikke sant. Min porsjon er typisk 3 poteter og 5-6 kjøttkaker. Jeg anser den som stor, ikke moderat. Jeg kan også spise 5-6 ferske brødskiver med et tjukt lag ost (typ 1/3 vellagret jarlsberg), guacemole og salat på. Men så er jeg slank likevel, fordi jeg stort sett spiser kun to måltid per dag (og trener mye, men det tror jeg har mindre å si). Så kaloriene sammenlagt blir ikke så mye. Jeg tenker alltid at jeg spiser så mye, men så skrev jeg ned absolutt alt jeg spiste i 4 uker i my fitness pal, og det viste seg at selv om det var 4500 kalorier et par av dagene var det en god del dager med 6-800 kcal, og snittet på dagene endte  faktisk opp akkurat der man skulle tro for en med min velt og aktivitetsnivå. For noen dager har jeg det travelt og glemmer å spise i det hele tatt, noen dager spiser jeg lite, noen dager mye, men ingen dager mange måltider eller småspising hele dagen.

Anonymkode: bab8b...c08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo være de fjellturene går veeeldig sakte. Om hun er på en 3 timers fjelltur, men ikke har gått mer enn 1 km. så er jo ikke det rare trimmen, liksom. Og så spiser hun garantert for mye kalorier!

Anonymkode: bd72f...436

Hun er på toppturer, for alle turene blir dokumentert på Facebook med bilder fra toppen. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det siste man burde gjøre om man vil ned i vekt, er jo lange turer i fjellet! Man blir jo bare kjempesulten og spiser opp det man har forbrent og vel så det.. Når jeg vil ned noen kilo dropper jeg trening og fokuserer kun på kosthold, lavkalori. Jeg blir sulten av å trene!

Anonymkode: e38ac...d6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er på toppturer, for alle turene blir dokumentert på Facebook med bilder fra toppen. 

Ts

Så de er dokumentert med video slik at du ser farten da eller?😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som er lik, men mer ekstrem enn din, Ts. Hun løper flere fjellturer daglig(gjerne mellom 2-4), og er ekstremt kostholdsbevisst. «Vet du hvor mye kcal det er i én skive med gulost??» Allikevel har hun både større lår og mage enn meg som ikke trener halvparten så mye og spiser mye mer usunt, vi er like høye. Dette handler om så mye annet enn kcal ut og inn. Mange er uenige i dette, men jeg er helt sikker på at det handler om mer enn det. 

Anonymkode: 786b1...0e3

Har du tenkt over at siden hun er så aktiv så er lårene av muskler? Høydeforskjell og kroppsbygning har noe å si også (altså om man er 160 eller 180 cm høy og om man har brede hofter, smale hofter, markert midje, eplefasong osv). MEN, du vet faktisk ikke hva hun spiser! Du vet bare at hun løper på fjellet og er kostholdsbevisst! Du vet ikke hva hun trykker i trynet daglig. Hun underrapporterer hva hun spiser, du overrapporterer (ååå spiser så syyykt mye usunt herregud kunne vært 20 kg men pga gener så er jeg slank hihihih). Det handler alltid om kcal inn og ut. Men folk trenger å skylde på andre ting, fordi ren matematikk i hverdagen er såååå vanskelig. 

Du kan være så sikker du vil lille venn, forskning strider i mot det du tror. Du kan bare tro på usannheter om du vil. Du lurer kun deg selv. ❤️❤️ 

Anonymkode: ea733...ea7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter seg at kosthold bestemmer størrelsen på kroppen, og trening bestemmer formene.

Med mindre man fører opp ALT man putter i seg, er det lett å undervurdere hvor mye ckal man får i seg. En dl. olivenolje er ca. 1000 kcal, altså ca. halvparten av hva en "gjennomsnittlig kvinne" skal ha i seg ila. dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mye ute, mosjonerer mye. Ikke så mye styrke. I familien spiser vi sunne måltider og for andre ser det tilsynelatende ut til at jeg spiser normale/små porsjoner. Men knekker hver kveld og spiser noe kos alene.

Derfor er jeg overvektig. Kanskje deg er sånt med henne også?

Anonymkode: 2c0e4...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det du skriver, er det dummeste jeg har hørt. Man blir for feit når man spiser for mye. 

Anonymkode: ea733...ea7

Ja, når man spiser for mange kalorier. Ellers kan du fortsette selvbedraget ditt. Hilsen en som har vært slank hele livet.

Anonymkode: 15eab...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kansje  fettsuging av mage vil være ett bedre alternativ? Hvis hun ligger på stabil vekt og spiser normale porsjoner.

Anonymkode: a9856...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2020 den 22.04, maskinisten skrev:

No er det jo slik at det har nada å seie kor snøgt det går, då. Om ein flyttar ein skrott 1000 høgdemeter på ein time eller på to timar, så er det faktisk det same arbeidet som er blitt utført. Å springe brukar litt meir energi fordi det er mindre effektivt, men ikkje mykje. Den ekstra treningseffekten av å springe er på det kardiovaskulære systemet og på etterforbrenning. Men når det er snakk om ein person på 160cm (slik eg til dømes også er), så er den ekstra skilnaden utjamna med ei ekstra skive ost på knekkebrødet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 18.6.2020 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Det var en utrolig liten middagsporsjon!

Anonymkode: 3d1ed...67f

Jeg klarer meg også med to kjøttkaker, en potet, og litt saus. -Men jeg har masse grønnsaker i tillegg 😊

Anonymkode: c5a1a...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

når kusina de har 300 000 kalorier ekstra på kroppen som hun skulle vært kvitt så kan hun egentlig droppe å spise vanlig. og heller spise protein rik mat(har en termisk effekt) liten mengde karbohydrater og en haug med kalori fattig salat for å for å føle seg mett.hvis hun legger seg på rundt 1500 kalorier pr dag så er det helt garantert att hun vil gå 0.5 til 1 kg pr uke. 

Anonymkode: 59bc2...44a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.6.2020 den 22.04, maskinisten skrev:

For ikke å snakke om matpausene ;) 

Men ærlig talt, når det gjelder tre venninner som går sammen på tur, og ingen av dem går ned i vekt, er det vel åpenbart at det ikke er et mystisk, sjeldent syndrom som er årsaken til den manglende vektnedgangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men sånn egentlig, hvorfor bry seg?
ingen vet hva hun sliter med, ingen vet om hun har noen diagnoser (et par diagnoser som kan føre til store problemer med vektnedgang kan være såpass pinlige at man ikke vil fortelle om dem. Jeg har en sånn diagnose), ingen vet om hun «glemmer at hun trykker i seg sjokoladeplater i skjul» som er er vanlig uttrykk her inne eller om hun faktisk spiser sunt, ingen vet hennes dialog med legen sin. 

Om hun vil være overvektig så får hun være det. Om hun vil ta slankeoperasjon så la henne få lov til det. Det er absolutt ingen andres sak enn hennes egen

Anonymkode: 05565...741

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Moderate porsjoner" sier veldig lite når man ikke vet hva hun spiser, og hvor mye hun mener er "moderat". 
Da jeg var overvektig pleide jeg ofte å spise nudler som mellommåltid, eller som snacks. Det ble det fort slutt på da jeg under slankingen oppdaget at en pakke med "mr lee" inneholdt over 300 kcal. 🙀 Med tanke på at en slik pakke ikke gir deg noe særlig næring, eller mettehetsfølelse, så er 300 kcal mye. Jeg trodde at jeg spiste lite siden det ikke er så mye nudler i en slik pakke, og det kan være at venninnen din tenker det samme om sine "moderate porsjoner". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 18.6.2020 den 16.17, AnonymBruker skrev:

Du underdriver toppturenes sosiale verdi. Nå til dags går folk først og fremst på topptur for å få flest mulig likerklikk på bilder i sosiale medier. Det er en av nåtidens beste måter å få sosial kapital (=anerkjennelse) på. Hadde man ikke hatt sosiale medier hadde langt færre gått på slike turer, selv om det å være tynn er noe mange også ser opp til. 

Anonymkode: 80acc...23e

Jepp. En topptur som ikke er delt på sosiale medier, er totalt bortkastet.

På 19.6.2020 den 12.31, AnonymBruker skrev:

Kansje  fettsuging av mage vil være ett bedre alternativ? Hvis hun ligger på stabil vekt og spiser normale porsjoner.

Anonymkode: a9856...ebd

Overvektige får ikke fettsuging hos seriøse leger.

Anonymkode: bbaf6...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bingeline skrev:

No er det jo slik at det har nada å seie kor snøgt det går, då. Om ein flyttar ein skrott 1000 høgdemeter på ein time eller på to timar, så er det faktisk det same arbeidet som er blitt utført. Å springe brukar litt meir energi fordi det er mindre effektivt, men ikkje mykje. Den ekstra treningseffekten av å springe er på det kardiovaskulære systemet og på etterforbrenning. Men når det er snakk om ein person på 160cm (slik eg til dømes også er), så er den ekstra skilnaden utjamna med ei ekstra skive ost på knekkebrødet. 

Såklart har det noe å si hvor fort du beveger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun spiser vel for store porsjoner da. 

Anonymkode: f4c4b...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, maskinisten skrev:

Såklart har det noe å si hvor fort du beveger deg.

Forklar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...