Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså nå er jeg virkelig bekymret og tenkte høre om noen har erfaring . Jeg er 37, har siste året trent og vært aktiv, jeg spiser sunt og elsker være i aktivitet så jeg er overhodet ikke lat. Jeg har i flere år slitt med b12 og d vitamin mangel men får injeksjoner og tar d vitamin. Nå sist fikk jeg b 12 i april ( får hver tredje mnd) og fikk som vanlig en boost noen dager etter men etter det er det bare gått nedover med en bra dag i ny og med, kanskje hatt fire dager med energi , utover det klare jeg ingenting. Jeg er svimmel, helt utmattet, og blitt utrolig glemsk . Jeg føler meg deprimert fordi kroppen vil ikke fungere lenger. Jeg sitter eller ligger hele dagen, har vært hos legen og blodtrykket er fint . Venter på svar på blodprøver. Men hva i alle dager er dette? Noen vært borti det samme? Hva kan hjelpe. Gode tips Ønskes. Jeg tvinger meg selv til å gå tur med hunden hver eneste dag

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vi er fler. Det kalles begynnende overgangsalder. Det begynner før selve overgangen. Er blodprøvene fine, kan du anta at det er slik for deg og.

Anonymkode: 590ca...648

• Liker 1
Skrevet

Nei slutt å tull da? Man bli da vel ikke utmattet og svimmel av det? 

AnonymBruker
Skrevet

ja for i norge er legene såå dyktige på tilstander som ikke er a4. vi har gratis off.helsesystem-de har ikke råd til å skolere leger utenom vanlige sykd/tilstander. råder deg til å søke privat hjelp, gjerne utenfor landets grenser,

Anonymkode: 5f19f...0a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hormoner, stoffskifte, mage tarm. er utrolig mye som kan gi utmattelse. lyme og co infections, ibs, me, depresjon(må nevne den siste og fordi man blir utmattet av det og).

• Liker 2
Skrevet

Han testet meg for alt sa han så håper drt bare er at jeg trenger fels mer b12. Blir jo deprimert av å ikke fungere😔

AnonymBruker
Skrevet

i feel you. er tidlig i 40-årene og sliter med smerter, utmattelse og kvalme. ca 12 år nå

Gjest Villja
Skrevet

C og B vitaminer er vannløselige, dermed skilles de fort ut av kroppen. Jeg ville tatt ekstra tilskudd av det hver dag, særlig når du vet at du sliter med opptaket. C- vitamin er viktig for at kroppen skal få tatt opp nok jern og andre vitaminer. Trener du mye, kan det være viktig å få i seg nok magnesium og div salter. Drikker du nok vann? Hvilket kosthold har du?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i feel you. er tidlig i 40-årene og sliter med smerter, utmattelse og kvalme. ca 12 år nå

Har ikke smerter noe sted bare helt utmattet og sykt svimmel.., men må til bunns i dette jeg orker ikke å ikke klare støvsuge en gang liksom

5 minutter siden, Villja skrev:

C og B vitaminer er vannløselige, dermed skilles de fort ut av kroppen. Jeg ville tatt ekstra tilskudd av det hver dag, særlig når du vet at du sliter med opptaket. C- vitamin er viktig for at kroppen skal få tatt opp nok jern og andre vitaminer. Trener du mye, kan det være viktig å få i seg nok magnesium og div salter. Drikker du nok vann? Hvilket kosthold har du?

notere meg dette. Har lest endel om både stoffskifte, jernmangel og b 12 og alt har jo mye likheter med mine plager. Jeg drikker godt med vann ja men tar ikke c, magnesium . Kostholdet mitt er helt vanlig . Spiser alt. Fisk,kjøtt,kylling,grønnsaker . Brødmat . Ja sslt. Ingen restriksjoner . Har testet meg for cøliaki pga min datter har det,men ingenting . Men skal sies at før disse utmattelses periodene kommer er jeg dårlig i magen ofte dagene før. Da går alt rett gjennom. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du har testet deg for cøliaki, men har du tatt biopsi?

Anonymkode: aa48a...93b

• Liker 1
Skrevet

Nei ikke biopsi men verdien var på 1 så trengte ikke heller. 

Gjest Villja
Skrevet
2 minutter siden, Dame 37 skrev:

Har ikke smerter noe sted bare helt utmattet og sykt svimmel.., men må til bunns i dette jeg orker ikke å ikke klare støvsuge en gang liksom

notere meg dette. Har lest endel om både stoffskifte, jernmangel og b 12 og alt har jo mye likheter med mine plager. Jeg drikker godt med vann ja men tar ikke c, magnesium . Kostholdet mitt er helt vanlig . Spiser alt. Fisk,kjøtt,kylling,grønnsaker . Brødmat . Ja sslt. Ingen restriksjoner . Har testet meg for cøliaki pga min datter har det,men ingenting . Men skal sies at før disse utmattelses periodene kommer er jeg dårlig i magen ofte dagene før. Da går alt rett gjennom. 

Kan være lurt å lese om vitaminer og hvordan de påvirker hverandre. Viktig å ikke overdrive, men C og B er safe å ta litt ekstra av, da vi rett og slett tisser det ut. Vil tro at dine plager kommer av vitaminmangelen du allerede har fått påvist. Hva med en laktoseintoleransetest? Siden du har vært dårlig i magen. 

AnonymBruker
Skrevet

å ønsker meg tilbake til da det bare var utmattelse🤭legg på kroniske sterke smerter og så blir det bra☺️hehe nei vanskelig å vite. har du bra kosthold, bra søvnrutiner etc så er du jo langt på vei. tror jeg ville kontaktet feks funksjonell helse; de undersøker alt fra stoffskifte til amalgamforgiftninger.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Villja skrev:

Kan være lurt å lese om vitaminer og hvordan de påvirker hverandre. Viktig å ikke overdrive, men C og B er safe å ta litt ekstra av, da vi rett og slett tisser det ut. Vil tro at dine plager kommer av vitaminmangelen du allerede har fått påvist. Hva med en laktoseintoleransetest? Siden du har vært dårlig i magen. 

Ja testet det og. Ingen utslag .. skal lese meg opp der tru jeg. Håper jeg går svar på prøvene snart ihvertfall ... hater gå sånn

AnonymBruker
Skrevet

Vitaminbjørner og sunt kosthold vil nok hjelpe.

Anonymkode: 428a0...3a2

Gjest Villja
Skrevet
2 minutter siden, Dame 37 skrev:

Ja testet det og. Ingen utslag .. skal lese meg opp der tru jeg. Håper jeg går svar på prøvene snart ihvertfall ... hater gå sånn

Skjønner deg godt! Er nok bare vitaminmangelen din. Men les om B- vitaminer og hvordan de spiller inn på kroppen. Har mye med sentralnervesystemet å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dame 37 skrev:

Altså nå er jeg virkelig bekymret og tenkte høre om noen har erfaring . Jeg er 37, har siste året trent og vært aktiv, jeg spiser sunt og elsker være i aktivitet så jeg er overhodet ikke lat. Jeg har i flere år slitt med b12 og d vitamin mangel men får injeksjoner og tar d vitamin. Nå sist fikk jeg b 12 i april ( får hver tredje mnd) og fikk som vanlig en boost noen dager etter men etter det er det bare gått nedover med en bra dag i ny og med, kanskje hatt fire dager med energi , utover det klare jeg ingenting. Jeg er svimmel, helt utmattet, og blitt utrolig glemsk . Jeg føler meg deprimert fordi kroppen vil ikke fungere lenger. Jeg sitter eller ligger hele dagen, har vært hos legen og blodtrykket er fint . Venter på svar på blodprøver. Men hva i alle dager er dette? Noen vært borti det samme? Hva kan hjelpe. Gode tips Ønskes. Jeg tvinger meg selv til å gå tur med hunden hver eneste dag

Glemsk er jeg og, 38 her. Har blitt sånn i de siste årene. Du trenger notatbok og kalender.. 

Anonymkode: c32a3...cd7

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vitaminbjørner og sunt kosthold vil nok hjelpe.

Anonymkode: 428a0...3a2

Sunt kosthold har jeg så der er det ikke no galt. Men vitamin bjørner ??? 

4 minutter siden, Villja skrev:

Skjønner deg godt! Er nok bare vitaminmangelen din. Men les om B- vitaminer og hvordan de spiller inn på kroppen. Har mye med sentralnervesystemet å gjøre.

Ja har forstått det der. Kjennes jo likt ut som før når det går for lenge mellom sprøytene men må har det jo ikke funket overhodet liksom

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glemsk er jeg og, 38 her. Har blitt sånn i de siste årene. Du trenger notatbok og kalender.. 

Anonymkode: c32a3...cd7

Sånn glemsk er jeg ikke.. men kan feks si jeg skal vippse noen da, står o tlf med dem og sier ja skal bare legge på så gjør jeg det. Ble aldri gjort før vedkommende spørr😳

Gjest Villja
Skrevet
4 minutter siden, Dame 37 skrev:

Sunt kosthold har jeg så der er det ikke no galt. Men vitamin bjørner ??? 

Ja har forstått det der. Kjennes jo likt ut som før når det går for lenge mellom sprøytene men må har det jo ikke funket overhodet liksom

Hvis jeg var deg, hadde jeg gått på apoteket og kjøpt et B-komplex samt fått litt informasjon der. Er mange B- vitaminer kroppen trenger. Og C-vitamin. Jeg tar selv 1000 mg C- vitamin hver dag, i tillegg til multivitaminer, magnesium og b12-dråper. Er eldre enn deg og har hatt liknende symptomer under vitaminmangel. Kroppen trenger daglig tilskudd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...