AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #1 Skrevet 15. juni 2020 Vil det at man venter på ny operasjon være grunn god nok til å få forlenget aap utover 3 år? Er operasjonen vellykket vil personen det gjelder kunne være tilbake i full jobb innen 6 mnd etter at aap-perioden utløper. Noen som har erfaringer med dette? Anonymkode: 371e9...add
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #2 Skrevet 15. juni 2020 Kommer an på om den første treårsperioden har vært maksimalt fyllt opp med aktiviteter for å øke arbeidsevne eller ikke. Altså om det har foregått kontinuerlig behandling og arbeidsrettet aktivitet. Anonymkode: db9f5...b4f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #3 Skrevet 15. juni 2020 Det kommer an på. Hva har blitt gjort de første tre årene? Har du vært i behandling? Tiltak? Vil legen kunne si at det er så og si garantert at personen er klar for arbeidslivet med operasjonen? Anonymkode: 59ee3...5f8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #4 Skrevet 15. juni 2020 Det første året som sykemeldt + de tre påfølgende årene på aap, har fått til mange legekonsultasjoner, og en operasjon. Det tok lang tid før legene fant ut av hva problemet var. Etter denne operasjonen var det tilbake i jobb, har det siste året jobbet ca 60%. Ettersom skaden ikke er utbedret, og den fremdeles byr på mye smerter, er det besluttet ny operasjon til høsten, hvor kirurgen mener det er ca 70% sjanse for at dette løser problemene. Det har også vært en del snakk om omskolering, men det har ikke blitt noe av det, da smertene ikke nødvendigvis har sammenheng med jobb, de er tilstede både i og forbindelse med jobb, og i fritid/ferier. Anonymkode: 371e9...add
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #5 Skrevet 15. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det første året som sykemeldt + de tre påfølgende årene på aap, har fått til mange legekonsultasjoner, og en operasjon. Det tok lang tid før legene fant ut av hva problemet var. Etter denne operasjonen var det tilbake i jobb, har det siste året jobbet ca 60%. Ettersom skaden ikke er utbedret, og den fremdeles byr på mye smerter, er det besluttet ny operasjon til høsten, hvor kirurgen mener det er ca 70% sjanse for at dette løser problemene. Det har også vært en del snakk om omskolering, men det har ikke blitt noe av det, da smertene ikke nødvendigvis har sammenheng med jobb, de er tilstede både i og forbindelse med jobb, og i fritid/ferier. Anonymkode: 371e9...add Hvis vedtaket ditt går ut i løpet av 2020 så vil du uansett få 6 mnd med såkalt "koronaforlengelse", det gjelder alle hvor vedtaket går ut i 2020. Anonymkode: 59ee3...5f8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #6 Skrevet 15. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis vedtaket ditt går ut i løpet av 2020 så vil du uansett få 6 mnd med såkalt "koronaforlengelse", det gjelder alle hvor vedtaket går ut i 2020. Anonymkode: 59ee3...5f8 Nei. Anonymkode: 96d1a...e49
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Skrevet 15. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: 96d1a...e49 Nei hva? Anonymkode: 59ee3...5f8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Skrevet 15. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei hva? Anonymkode: 59ee3...5f8 Man får ikke automatisk 6 mnd. forlengelse bare pga korona. Det må være på grunn av at man ikke har fått gjennomført fastsatte tiltak på grunn av korona. Da kan man få forlengelse. Ellers ikke. Anonymkode: 96d1a...e49
Leo Skrevet 15. juni 2020 #9 Skrevet 15. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke automatisk 6 mnd. forlengelse bare pga korona. Det må være på grunn av at man ikke har fått gjennomført fastsatte tiltak på grunn av korona. Da kan man få forlengelse. Ellers ikke. Anonymkode: 96d1a...e49 Så departementet og NAV tar altså feil mener du? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #10 Skrevet 16. juni 2020 8 timer siden, Leo skrev: Så departementet og NAV tar altså feil mener du? Da er det noe de har gjort om på, for det var ikke slik før. Anonymkode: 96d1a...e49
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #11 Skrevet 16. juni 2020 8 timer siden, Leo skrev: Så departementet og NAV tar altså feil mener du? Men slik jeg har forstått det, så gjelder det ikke bare de som vedtaket går ut for i 2020, men for de som hadde aap i mars? Mitt vedtak går ut i mars 2021, og slik jeg har forstått det, så blir det forlenget, slik at jeg skal få igjen for tapt tid, altså nå? Anonymkode: 8309e...336
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #12 Skrevet 16. juni 2020 Står ingen plass som jeg vet om at man kun får forlengelse om aap går ut i år, men at man måtte gå på aap i mars 2020, da korona brøt ut her. Anonymkode: 8309e...336
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #13 Skrevet 16. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke automatisk 6 mnd. forlengelse bare pga korona. Det må være på grunn av at man ikke har fått gjennomført fastsatte tiltak på grunn av korona. Da kan man få forlengelse. Ellers ikke. Anonymkode: 96d1a...e49 Jo man får automatisk 6 mnd forlengelse på grunn nav korona om vedtaket går ut i løpet av 2020. Det er nytt, dette kom i starten av april. Anonymkode: 59ee3...5f8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #14 Skrevet 16. juni 2020 Nå var jeg under den gamle reformen, men fikk utvidet AAP selvom det var lite utsikter til bedring (ble ufør etter 7 år på AAP). Min erfaring er at det kommer an på saksbehandler og at det ikke nødvendigvis gjøres likt i like saker. Anonymkode: 94c44...b9e
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #15 Skrevet 16. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke automatisk 6 mnd. forlengelse bare pga korona. Det må være på grunn av at man ikke har fått gjennomført fastsatte tiltak på grunn av korona. Da kan man få forlengelse. Ellers ikke. Anonymkode: 96d1a...e49 Jeg hadde søkt om uføretrygd to måneder før Corona slo inn og hadde fått AAP i ventetid. Tiltaket mitt var avsluttet og aktivitetsplanen var ferdig. AAP ble forlenget så behandlingstiden ble satt til våren 2021, istedenfor 2020. 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det noe de har gjort om på, for det var ikke slik før. Anonymkode: 96d1a...e49 Gjort om på når? Jeg fikk vedtak om forlengelse 5. april. Det betyr jo at arbeidet har begynt før det. Hvis du leser forskriften så står det bare at AAP forlengelse med 6 måneder, og ingen betingelser til det. Anonymkode: 77c19...033
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #16 Skrevet 16. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde søkt om uføretrygd to måneder før Corona slo inn og hadde fått AAP i ventetid. Tiltaket mitt var avsluttet og aktivitetsplanen var ferdig. AAP ble forlenget så behandlingstiden ble satt til våren 2021, istedenfor 2020. Gjort om på når? Jeg fikk vedtak om forlengelse 5. april. Det betyr jo at arbeidet har begynt før det. Hvis du leser forskriften så står det bare at AAP forlengelse med 6 måneder, og ingen betingelser til det. Anonymkode: 77c19...033 Når du søker om ufør så får du forlengelse tilsvarende den tiden det er beregnet å behandle søknaden din, så det er ikke sammenlignbart. Det gjelder for alle. Anonymkode: 96d1a...e49
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #17 Skrevet 16. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du søker om ufør så får du forlengelse tilsvarende den tiden det er beregnet å behandle søknaden din, så det er ikke sammenlignbart. Det gjelder for alle. Anonymkode: 96d1a...e49 Usikker på hva du mener, men jeg fikk AAP i ventetid på 8 måneder + 6 måneder på grunn av korona. Vedtaket på grunn av korona kom noen måneder etter det første vedtaket og det er veldig tydelig presisert i vedtaket at det gjelder for korona. Jeg har derfor AAP i ventetid på behandling av søknaden på 1 år og 2 måneder. Vanlig er 8 måneder. Anonymkode: 77c19...033
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #18 Skrevet 16. juni 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo man får automatisk 6 mnd forlengelse på grunn nav korona om vedtaket går ut i løpet av 2020. Det er nytt, dette kom i starten av april. Anonymkode: 59ee3...5f8 Hvorfor skriver alle at man får utsettelse hvis vedtaket går ut i 2020? Det er jo ikke det det står, det står at man får utsettelse om man hadde innvilget aap mars 2020? Anonymkode: 8309e...336
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #19 Skrevet 16. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Usikker på hva du mener, men jeg fikk AAP i ventetid på 8 måneder + 6 måneder på grunn av korona. Vedtaket på grunn av korona kom noen måneder etter det første vedtaket og det er veldig tydelig presisert i vedtaket at det gjelder for korona. Jeg har derfor AAP i ventetid på behandling av søknaden på 1 år og 2 måneder. Vanlig er 8 måneder. Anonymkode: 77c19...033 Jeg har ikke fått noe nytt vedtak om at perioden er forlenget. Damen jeg snakket med forrige uke hadde tydeligvis ikke fått med seg at det gjelder for alle og ikke bare de som er påvirket av korona som det opprinnelig stod. Hun truet meg med sosialen fra neste måned for da er min maksdato. Hva skal du med forlengelse når du allerede har søkt ufør?🤔 Anonymkode: 96d1a...e49
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #20 Skrevet 16. juni 2020 Mitt vedtak for AAP går ut i juni, jeg fikk først vedtak om forlengelse i 6 mnd, deretter fikk jeg kontrabeskjed om at jeg ikke fikk forlengelse lilevel. Så det gjeøder tydeligvis ikke alle. Anonymkode: 65566...463
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå