AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #1 Del Skrevet 14. juni 2020 Så en interessant video, hvor det blir hevdet at brun ikke er en farge. Brunt lys finnes ikke (tenk bare på regnbuen). Brunt er det samme i forhold til oransje som det mørkeblått er i forhold til lyseblått, det er bare vi som har valgt å operere med to ulike navn. Så egentlig burde det vært lyseoransje-oransje-mørkeoransje, hvor sistnevnte er i stedet for brunt. Her er videoen: Anonymkode: 324fd...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 14. juni 2020 #2 Del Skrevet 14. juni 2020 Hvis en farge finnes i et fargeskrin, eller kan kjøpes hos en god fargehandler så finnes den. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #3 Del Skrevet 15. juni 2020 13 timer siden, stan skrev: Hvis en farge finnes i et fargeskrin, eller kan kjøpes hos en god fargehandler så finnes den. Du skjønte tydeligvis ikke problemstillingen. La oss si at man hadde kalt mørkeblå for «abriginda». Så hadde noen sagt «nesj abriginda et jo bare en mørkere variant av blå, ikke egentlig en egen farge». Og så hadde du kommet med «om abriginda finnes i et fargeskrin, blabla, så finnes den». Økseskaft-nivå på det svaret vil jeg si. Anonymkode: 324fd...845 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 15. juni 2020 #4 Del Skrevet 15. juni 2020 13 timer siden, stan skrev: Hvis en farge finnes i et fargeskrin, eller kan kjøpes hos en god fargehandler så finnes den. Meget bra svar. Brun finnes i min verden, og det blir ikke det samme som å si mørkeorange. Mørkeorange og brun er to forskjellige farger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 15. juni 2020 #5 Del Skrevet 15. juni 2020 Om brun ikke eksisterer hvilken farge er denne bjørnen da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 15. juni 2020 #6 Del Skrevet 15. juni 2020 Brunt finnes på samme måte som at mørkeblå er ulikt lyseblå. Om man kaller det mørkeoransje eller brunt har da ingenting å si. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #7 Del Skrevet 15. juni 2020 2 minutter siden, Catalina Culès skrev: Om brun ikke eksisterer hvilken farge er denne bjørnen da Så fin 😊 Anonymkode: 42657...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #8 Del Skrevet 15. juni 2020 Brun er en farge(blanding) som finnes, men er ikke en primærfarge. Av primærfarger, hvit og svart kan man lage alle andre farger. Anonymkode: 26917...120 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #9 Del Skrevet 15. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønte tydeligvis ikke problemstillingen. La oss si at man hadde kalt mørkeblå for «abriginda». Så hadde noen sagt «nesj abriginda et jo bare en mørkere variant av blå, ikke egentlig en egen farge». Og så hadde du kommet med «om abriginda finnes i et fargeskrin, blabla, så finnes den». Økseskaft-nivå på det svaret vil jeg si. Anonymkode: 324fd...845 grønn finnes heller ikke etter din argumentasjon, det er jo bare en blanding av gul og blå. Men det finnes mange flere farger enn primærfargene, og både brun og grønn er blant dem. Anonymkode: 63dca...10b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #10 Del Skrevet 15. juni 2020 og oransj er bare en blanding av gul og rød. Så mørkeoransj finnes jo da heller ikke. Anonymkode: 63dca...10b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #11 Del Skrevet 15. juni 2020 14 minutter siden, Catalina Culès skrev: Om brun ikke eksisterer hvilken farge er denne bjørnen da Mørke-oransje bjørn? Anonymkode: 75c67...39c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ze.Xhx Skrevet 15. juni 2020 #12 Del Skrevet 15. juni 2020 (endret) Øynene våre oppfatter farger på to ulike måter: Ut fra lysets bølgelengde Blanding av flere farger Lyset fra sola er såkalt hvitt lys og inneholder alle bølgelengdene. Hvis vi holder et prisme opp mot sola ser vi at lyset brytes opp i ROGGBIF. I motsetning til dyr så klarer vi å oppfatte en blanding av blå og gul som grønn. Dette kalles subtraktiv fargeblanding da dette er reflektert lys. Man har også additativ fargeblanding. Endret 15. juni 2020 av Ze.Xhx 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #13 Del Skrevet 15. juni 2020 Så når jeg jobber med brunfargen, jobber jeg egentlig med oransjefarget? Og jeg som har kritisert rosabloggere for å ta for mye betakaroten. De er jo akkurat like brun/oransje som meg. Anonymkode: 3787a...44a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ze.Xhx Skrevet 15. juni 2020 #14 Del Skrevet 15. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så når jeg jobber med brunfargen, jobber jeg egentlig med oransjefarget? Og jeg som har kritisert rosabloggere for å ta for mye betakaroten. De er jo akkurat like brun/oransje som meg. Anonymkode: 3787a...44a Nei, dette er reflektert lys (et spekter av bølgelengder) og øynene våre oppfatter det som brunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 15. juni 2020 #15 Del Skrevet 15. juni 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønte tydeligvis ikke problemstillingen. La oss si at man hadde kalt mørkeblå for «abriginda». Så hadde noen sagt «nesj abriginda et jo bare en mørkere variant av blå, ikke egentlig en egen farge». Og så hadde du kommet med «om abriginda finnes i et fargeskrin, blabla, så finnes den». Økseskaft-nivå på det svaret vil jeg si. Anonymkode: 324fd...845 Det er problemstillingen som bommer. Hvilke farger vi har ord for er noe det er konsensus for i et folk som deler samme språk. Brun er en farge det er liten tvil om. Vi sier f.eks brunbjørn, ikke veldig-mørk-oransje-bjørn. Andre språk og kulturer har andre grupper av farger de har ord for. Så finnes det selvsagt valører som det kan være tvil om. Språket vil tilegne seg ord folk trenger, også for farger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Støvsugerør Skrevet 15. juni 2020 #16 Del Skrevet 15. juni 2020 Hvitfarge er heller ikke en egen bølgelengde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #17 Del Skrevet 15. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: grønn finnes heller ikke etter din argumentasjon, det er jo bare en blanding av gul og blå. Men det finnes mange flere farger enn primærfargene, og både brun og grønn er blant dem. Anonymkode: 63dca...10b Nei, du har ikke skjønt saken. Det finnes grønt lys. Det finnes ikke brunt lys. Det er ikke om det er en blanding eller ikke som er tema her. Anonymkode: 324fd...845 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #18 Del Skrevet 17. juni 2020 På 15.6.2020 den 16.26, AnonymBruker skrev: Nei, du har ikke skjønt saken. Det finnes grønt lys. Det finnes ikke brunt lys. Det er ikke om det er en blanding eller ikke som er tema her. Anonymkode: 324fd...845 Hvorfor skal det bare være lov til å ha ord for én bølgelengde av gangen og ikke kombinasjoner av bølgelengder? Anonymkode: 91742...aca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #19 Del Skrevet 17. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal det bare være lov til å ha ord for én bølgelengde av gangen og ikke kombinasjoner av bølgelengder? Anonymkode: 91742...aca Spørsmålet er om det er konsekvent. Skulle f.eks mørkeblått hatt et eget navn, som ikke har noe med blå å gjøre? Anonymkode: 324fd...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #20 Del Skrevet 18. juni 2020 Fargene finnes bare i hodet. Bølgelengder er jo ikke en farge, men noe som hjernen tolker som det. Anonymkode: 48cdd...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå