AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #21 Del Skrevet 14. juni 2020 @Diamant20- Vi har er innekatt fra før, så vi kan ikke åpne noe vindu eller dør, men lurt forslag! Da vi hadde katten inne til dyrlege så da dyrlegen at hun virket så sky at han trodde hun hadde blitt født ute, og at hun virker rundt ett år gammel, så jeg tror ikke hun har blitt dumpet. I går kveld så vi at alle fire kattungene spiste mat, og etterpå stelte moren dem og lot dem die. Jeg sto bak gardina med tårer i øynene, som en stolt bestemor, nesten. De er veldig aktive nå, så jeg frykter at de kan komme bort eller bli tatt av rovdyr om vi ikke tar dem inn, kanskje allerede i kveld. Om ikke moren kan vende seg til mennesker så kan vi i det minste få reddet de fire små sånn at de får et bedre liv, og så er moren også frisk og fikset så hun ikke kan få flere unger. Anonymkode: 7c2ca...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 14. juni 2020 #22 Del Skrevet 14. juni 2020 Du kan ikke stenge av til et rom kattene kan snike seg inn til heller? Eller la innepusen deres sove på et rom noen timer en kveld? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2020 #23 Del Skrevet 15. juni 2020 14 hours ago, Diamant20 said: Du kan ikke stenge av til et rom kattene kan snike seg inn til heller? Eller la innepusen deres sove på et rom noen timer en kveld? Takk for tips, men dama fra dyrebeskyttelsen kommer innom om en times tid med en felle, og skal hjelpe oss med alt. I natt har vi forhåpentligvis fire kattunger i hus. 😻 Anonymkode: 7c2ca...7f2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 24. juni 2020 #24 Del Skrevet 24. juni 2020 På 15.6.2020 den 13.34, AnonymBruker skrev: Takk for tips, men dama fra dyrebeskyttelsen kommer innom om en times tid med en felle, og skal hjelpe oss med alt. I natt har vi forhåpentligvis fire kattunger i hus. 😻 Anonymkode: 7c2ca...7f2 Hvordan gikk det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #25 Del Skrevet 25. juni 2020 Takk for interesse! Det gikk bra, og det gikk dårlig. Moren gikk først i fella, til tross for at hun skeptisk, men det var nok for å beskytte ungene sine. Dama fra dyrebeskyttelsen brukte så kattemoren som åte for ungene ved å sette hennes tildekkede felle bak en ny felle. Så hadde hun et opptak på telefonen av en mor som lokker på ungene sine, la telefonen ved buret og så ventet vi. Først gikk en av kattungene inni, og så kom en til som så prøvde å komme seg inn i fella til moren eller broren, så dermed hadde vi to av fire kattunger som vi tok opp til gjestebadet. Så til den ikke så vellykkede delen: Moren ble sittende i fella i flere timer etterpå, men klarte tydeligvis å advare de to andre ungene om at de måtte holde seg unna. Etter en stund måtte vi bare slippe ut mora, og etter noen dager ble det klart at både hun og de to kattungene har flyttet på seg. Jeg fortsatte å sette ut masse næringsrik mat, men kun moren kom tilbake på natta og spiste. Etter dette involverte jeg de nærmeste naboene så de også kan se etter kattungene, for det er mulig at moren ikke flyttet så langt. Nå er det halvannen uke siden Teddy og Mac Miller ble hentet inn hos oss. De har lagt på seg på rekordtid og har det kjempefint etter loppekur, ormekur og noe vi fikk fra kattedama som jeg tror var antibiotika. Det er ganske mye rovfugl på eiendommen vår, og jeg vet om minst én hauk som jakter her, så jeg begynner å tro at er to siste kattungene har gått bort. Det er så fælt å tenke på hvordan de antakeligvis døde at jeg fremdeles gråter daglig og irriterer meg veldig over at vi ikke prøvde å ta dem inn før. Men var så redd for å skremme bort kattemora og alle sammen, og dessuten ville jeg vente på hun fra dyrebeskyttelsen for å følge vanlig protokoll. Mye skyldfølelse og tristhet, men jeg fokuserer på gutta på badet som har det så fint. Teddy har allerede fått et hjem, og Mac blir lett å plassere. De leker dagen lang, og vi tar dem med rundt i huset så de leker på barnas rom, får snuse på katten vi har fra før og ser på film med oss om kvelden. Jeg legger alt jeg har i å sørge for at de to i hvert fall skal få best mulige liv, om søsknene deres ikke kunne få leve. Selv om jeg tror de er borte så har jeg ikke gitt opp håpet helt. Hver kveld setter jeg ut mat og monterer et viltkamera vi har kjøpt til dette formålet, men det er kun moren og et par andre hjemløse katter som har vært innom. Det er spesielt en helt svart hankatt og en helt hvit, korthåret katt jeg har observert. Hannkatten (Bob) har arr og et øye med en gammel skade, og den hvite (Diana) ser så pen og velholdt ut at jeg håper hun er chippet og bare har kommet bort, så natt til tirsdag skal jeg få låne en felle til og se om jeg får tatt dem inn til kastrering og behandling. Mac og Teddy skal også kastreres den dagen, så kattedama har satt opp to avtaler til for Bob og Diane. I tillegg har vi observert en stor, oransje hankatt som er veldig tynn, og vi mistenker at dette kan være faren til kattungene siden han ligner Teddy. Han kaller vi Ted senior. Dette ble langt, men det er omtrent alt som opptar meg for tida. Jeg sørger over de to vi ikke klarte å redde, så jeg vil gjøre det bedre ved å hjelpe andre katter i stedet for, både for min egen og deres skyld. Takk igjen for interessen. Dette er Teddy: Anonymkode: 7c2ca...7f2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #26 Del Skrevet 25. juni 2020 Mac Miller, den tøffeste og den reddeste: Anonymkode: 7c2ca...7f2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #27 Del Skrevet 25. juni 2020 To glade gutter: Anonymkode: 7c2ca...7f2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 26. juni 2020 #28 Del Skrevet 26. juni 2020 Åh, fint med oppdatering! Leit at mor klarte å skremme to kattunger avgårde, men dere har i hvertfall reddet to kattunger. Veldig hyggelig hvis du fortsetter å oppdatere! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #29 Del Skrevet 21. juli 2020 Oppdatering: Nøyaktig på dagen en måned etter at vi fanget Mac og Teddy så dukket de to andre kattungene opp igjen! Hurra! Moren holdt seg stort sett unna, og kom bare innom en gang pr dag og spiste og lette etter kattungene sine. I flere dager hørte vi henne gråte, og i en hel måned så vi ikke snurten av de to andre. Så begynte vi å se henne oftere igjen, men ikke spor av kattungene på viltkameraet om natta engang. Vi var sikre på at de ikke var i live mer, før de altså plutselig dukket opp igjen. Jeg var i sjokk, og dette er en uke siden nå. Problemet nå er at de har blitt mye mer ville i mellomtiden, og i tillegg så klarer vi ikke å fange dem. Vi har lånt to feller, og har prøvd to ganger nå. Moren passer så utrolig nøye på og advarer eller holder kattungene tilbake hver gang, og i tillegg så kommer de ikke frem noen dager etterpå. De kan få bo ute hos oss om de ikke kan temmes, men vi kommer uansett til å prøve ved å ta dem opp på gjestebadet om vi endelig klarer å fange dem, og så tar vi derfra. De haster med å få tatt dem til veterinær for sterilisering og vaksiner, for nå er de rundt 13 uker gamle. Råd og tips mottas med takk, om noen har noe å komme med. 🤞 Anonymkode: 7c2ca...7f2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #30 Del Skrevet 21. juli 2020 Katnip inne i fella hvis ikke det er prøvd? 🤔 Jeg må bare si at du er utrolig godhjertet og omsorgsfull.. Hadde bare alle vært som deg Anonymkode: 2368e...cbf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #31 Del Skrevet 21. juli 2020 Masse digg mat i fella. Tunfisk som stinker. Og en god del tålmodighet. Kattungene kan nok temmes fremdeles, hvis de fanges nå snart. Men det vil trolig ikke være like lett som med søsknene. Så fint at de har dukket opp igjen Håper du får tak i dem! Anonymkode: 34af9...47f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #32 Del Skrevet 21. juli 2020 Takk for svar! Jeg har prøvd alt inkl. catnip i fella og å sette de ut etter at kattemoren har vært der og sjekket at alt ser greit ut, jeg har prøvd både morgen og kveld/natt, men de kommer ikke nær engang. Så hyggelig at du synes jeg er godhjertet. Jeg er så glad i dyr at jeg blir knust når ting ikke går bra og har derfor unngått å involvere meg, men i voksen alder så har jeg skjønt at jeg må jo hjelpe og så heller gråte en skvett etterpå. Dessuten så prøver jeg å følge livets elvestrøm der den fører meg, i motsetning til da jeg var yngre og strittet i mot alt. Takk for fine ord. Du er nok ganske godhjertet du også, tenker jeg. ♥️ Anonymkode: 7c2ca...7f2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #33 Del Skrevet 21. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Masse digg mat i fella. Tunfisk som stinker. Og en god del tålmodighet. Kattungene kan nok temmes fremdeles, hvis de fanges nå snart. Men det vil trolig ikke være like lett som med søsknene. Så fint at de har dukket opp igjen Håper du får tak i dem! Anonymkode: 34af9...47f Tusen takk for svar! 😻 Jeg har prøvd tunfisk, vanlig våtfor, catnip, catnipspray, feromonspray, kattesnacks, og alt jeg kan tenke på. Jeg har også satt maten inn i en boks på høykant og laget en sti av snacks inn i et vanlig kattebur for at de ikke skal være så redde for avvik fra vanlig mating. Ingenting fungerer. Det virker som om man må tenke litt som en som kidnapper barn når man skal fange dem; jeg venter til kattemora ikke følger med, jeg lokker med det de liker best, jeg gjør dem trygge for så å prøve å fange dem igjen. Noe jeg ikke tør å prøve er å legge ut en leke eller noe fra brødrene deres som vi har inne nå. Jeg tenker at det kanskje kunne ha virket, men jeg vil ikke gjøre vondt verre for kattemoren som da kanskje øyner håp om at de fremdeles er der ute og leter etter henne. Takk for lykkeønskinger! Jeg tenker at dette må jo bare gå bra, men naturen kan være så nådeløs og kattungene er så sårbare. Anonymkode: 7c2ca...7f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #34 Del Skrevet 21. juli 2020 Du kan prøve å sette de tamme kattungene i et reisebur, og så sette fellen mot reiseburet. Hvis kattungene da skriker så kan det hende moren lokkes inn i fella for å lete etter dem. Dekk til med pledd. Kan selvfølgelig ikke ha det stående sånn så veldig lenge, og du må være i nærheten og se til dem, men verdt et forsøk. Anonymkode: 34af9...47f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #35 Del Skrevet 21. juli 2020 Takk for svar! Det er kanskje verdt et forsøk, men blir ikke det litt fælt å gjøre ovenfor kattemammaen? Jeg skjønner absolutt hvorfor det er viktig å få fanget dem, og at litt traumatisering er verdt det om det betyr at vi får fanget dem, men å bruke dem som lokkemat virker litt grusomt, men det er mulig at jeg er litt vel bløthjertet igjen. De to vi har tatt til oss er veldig glade i hverandre og piper etter hverandre når den ene blir borte fra den andre. Anonymkode: 7c2ca...7f2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #36 Del Skrevet 21. juli 2020 Tenk om det hadde vært flere som deg TS ❤️❤️ Anonymkode: e213c...dde 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #37 Del Skrevet 21. juli 2020 Eller, det er jo flere, men langt fra mange nok! Anonymkode: e213c...dde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #38 Del Skrevet 21. juli 2020 De vil jo bli gjenforent dersom det fungerer og mammapus går i fella, så hun får jo det hun søker etter til slutt Det er en godt brukt teknikk for folk som fanger løskatter i områder hvor de florerer mye mer enn her i Norge, og når mat ikke fungerer så må man ta i bruk andre hjelpemidler. Anonymkode: 34af9...47f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #39 Del Skrevet 22. juli 2020 Takk for svar! Ingenting hadde vært bedre enn en gjenforening, men dessverre så tror både Dyrebeskyttelsen og veterinæren at moren kan bli veldig vanskelig å få tam. Hun har ikke vist noen tegn på bedring i de månedene jeg har matet henne, så vi har blitt anbefalt å tenke på moren som en utekatt som bor på eiendommen vår. Vi har satt ut et isolert lite hus til henne, men hun vil ikke flytte inn. Dyrebeskyttelsen sa vi at kattungene fremdeles muligens kan sosialiseres, men at vi burde fokusere på dem fremfor moren i første omgang. Men nå har jeg ikke sett kattungene på fire dager etter at vi prøvde å fange dem sist. Selv om de nå er tretten uker gamle så gjemmer moren dem etter at jeg har forsøkt med feller. Det er så vanskelig, og jeg håper de ikke sulter. Anonymkode: 7c2ca...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 23. juli 2020 #40 Del Skrevet 23. juli 2020 Går det an å holde mor unna med godmat et sted, også prøve å lokke kattungene et annet sted? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå