AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #1 Skrevet 12. juni 2020 Er det et sykdomstegn når man begynner å får tegn fra engler å demoner? Når personen snakker mye om dette? Så som så med hygienen å skifter ofte på stil å frisyrer. Hva kan det være tegn på? Anonymkode: b7d53...bf5
Candiru Skrevet 12. juni 2020 #2 Skrevet 12. juni 2020 Det med frisyrene er vel ikke noe sykdomstegn, men det andre i kombinasjon vil jeg påstå kan være det. Noe annet du har lagt merke til? Sosial tilbaketrekning, selvskading, søvnmangel, arbeidsevne, rusbruk osv?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #3 Skrevet 12. juni 2020 4 minutter siden, Candiru skrev: Det med frisyrene er vel ikke noe sykdomstegn, men det andre i kombinasjon vil jeg påstå kan være det. Noe annet du har lagt merke til? Sosial tilbaketrekning, selvskading, søvnmangel, arbeidsevne, rusbruk osv? Er helt tilbaketrukket, sover svært lite, selvskading å svært tynn. Ingen rusbruk, aap. Anonymkode: b7d53...bf5
Candiru Skrevet 12. juni 2020 #4 Skrevet 12. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er helt tilbaketrukket, sover svært lite, selvskading å svært tynn. Ingen rusbruk, aap. Anonymkode: b7d53...bf5 Såpass ja. Får personen hjelp nå? Tenker at dette er akutt. Kan du hjelpe? Varsle noen?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #5 Skrevet 13. juni 2020 Takker bare nei til behandling å skyver alle unna seg, er smått aggressiv og virker svært deprimert men samtidig svært energisk. Gjør mye rundt i huset. Hi 4 timer siden, Candiru skrev: Såpass ja. Får personen hjelp nå? Tenker at dette er akutt. Kan du hjelpe? Varsle noen? Anonymkode: b7d53...bf5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #6 Skrevet 13. juni 2020 Minner meg om broren min når han er på vei inn i en psykose. Bryr seg ikke om hygiene, blir aggressiv, og snakker om "beskjeder" han får. Trekker seg også tilbake sosialt og endrer klesstil fullstendig. Han har heldigvis en god fastlege som tar tak når dette skjer. Du kan evt sende en bekymringsmelding til fastlegen (Eller kommuneoverlegen hvis du ikke vet hvem fastlegen er)? Anonymkode: 63155...68f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #7 Skrevet 13. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Minner meg om broren min når han er på vei inn i en psykose. Bryr seg ikke om hygiene, blir aggressiv, og snakker om "beskjeder" han får. Trekker seg også tilbake sosialt og endrer klesstil fullstendig. Han har heldigvis en god fastlege som tar tak når dette skjer. Du kan evt sende en bekymringsmelding til fastlegen (Eller kommuneoverlegen hvis du ikke vet hvem fastlegen er)? Anonymkode: 63155...68f Men hva når personen egentlig kan få mye hjelp men takker bare nei, å vil ikke ha noe med helsevesenet å gjøre? Skal personen bare gå rundt slik å ødelegge livet sitt. Hi Anonymkode: b7d53...bf5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #8 Skrevet 13. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva når personen egentlig kan få mye hjelp men takker bare nei, å vil ikke ha noe med helsevesenet å gjøre? Skal personen bare gå rundt slik å ødelegge livet sitt. Hi Anonymkode: b7d53...bf5 Broren min motsetter seg også hjelp når han er slik. Da blir han tvangsinnlagt. Det er naturligvis endel kriterier som skal være på plass før det skjer. Men det høres jo ut som denne personen er i ferd med å bli til fare for seg selv.. Anonymkode: 63155...68f
tøydokka Skrevet 13. juni 2020 #9 Skrevet 13. juni 2020 Ja, vil si det er klare sykdomstegn. Noe psykiatri-relatert.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #10 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Minner meg om broren min når han er på vei inn i en psykose. Bryr seg ikke om hygiene, blir aggressiv, og snakker om "beskjeder" han får. Trekker seg også tilbake sosialt og endrer klesstil fullstendig. Han har heldigvis en god fastlege som tar tak når dette skjer. Du kan evt sende en bekymringsmelding til fastlegen (Eller kommuneoverlegen hvis du ikke vet hvem fastlegen er)? Anonymkode: 63155...68f Tror ikke det blir gjort noe fra hjelpeapparatet da de vet om situasjonen men jeg kan sende en melding uansett. Hi Anonymkode: b7d53...bf5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #11 Skrevet 13. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hva når personen egentlig kan få mye hjelp men takker bare nei, å vil ikke ha noe med helsevesenet å gjøre? Skal personen bare gå rundt slik å ødelegge livet sitt. Hi Anonymkode: b7d53...bf5 Det kom nye regler rundt tvang for noen år siden. Sentralt i de reglene står prinsippet om at det er lov å gjøre det vi andre oppfatter som dårlige valg. Så hvis personen er samtykkekompetent er det lite helsevesenet kan gjøre. De er bundet av lovene politikerne har vedtatt. (Og politikerne ble advart om at disse reglene kan medføre at flere går til grunne). Anonymkode: e8314...d9b
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #12 Skrevet 13. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kom nye regler rundt tvang for noen år siden. Sentralt i de reglene står prinsippet om at det er lov å gjøre det vi andre oppfatter som dårlige valg. Så hvis personen er samtykkekompetent er det lite helsevesenet kan gjøre. De er bundet av lovene politikerne har vedtatt. (Og politikerne ble advart om at disse reglene kan medføre at flere går til grunne). Anonymkode: e8314...d9b Det er faktisk ganske synd, forferdelig å se på. Hi Anonymkode: b7d53...bf5
Gjest Skrevet 14. juni 2020 #13 Skrevet 14. juni 2020 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.
Fremhevede innlegg