Gå til innhold

Strikker min første genser, hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har begynt på min aller første genser, og har ingen til å hjelpe meg med å lære meg dette. Jeg har strikket ferdig bærestykket og er såå fornøyd med å ha mestret dette. Men nå ble det utfordrende for meg, ettersom dette er helt nytt for meg. Jeg trenger derfor hjelp fra noen strikkeeksperter her inne slik at jeg forhåpentligvis ikke må starte helt pånytt fordi jeg gjorde feil.

Oppskriften sier følgende etter bærestykket:

Bol. Nå skal bærestykkets masker fordeles til ermer og bol. Maskene til ermene lar du hvile, dvs. de settes på en rest garn eller en maskeholder, slik at du kan strikke videre på bolens masker. Det skal også legges opp nye masker under ermene.

Sett 36 masker for å hvile (høyre erme), legg opp 8 masker med løkkeopplegg, strikk 49 rett (Forstykket), sett 36 masker for å hvile (venstre erme), legg opp 8 masker med løkkeopplegg, strikk 49 rett.

Jeg har sett litt på youtube og lærte meg der hvordan jeg setter det på hvile. Det jeg lurer på nå er, skal jeg fra maskemarkøren først strikke 36 masker for så å legge dem til hvile? (Jeg skal legge dem på hvile med en trå), så videre er jeg usikker på hvor det er meningen at jeg skal legge opp masker med løkkeopplegg? Skal maskene legges opp ved siden av de 36 maskene som ligger til hvile, eller på bærestykket/bolen, og kan jeg isåfall strikke videre på bolen med tanke på hvor tråden blir i strikketøyet?

Dette ble kanskje litt mye, selv for en erfaren strikker. Det er bare jeg som er ordentlig fersk når det kommer til strikking, men har såå lyst å mestre dette!

Anonymkode: c5447...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Slik ser den forresten ut hittil🙂

103554154_694810934652076_8511154700236203562_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du strikker først frem dit hvor maskene skal settes til hvile. Jeg pleier å ta dem over på en liten rundpinne og "låse" dem med et gummistrikk, da er det mye lettere å ta dem igjen. :) "Hvilemaskene" skal altså ikke strikkes i denne omgang, bare løftes over på en tråd eller pinne/maskeholder. Da legger du opp 8 masker fra der du har tråden din, og så fortsetter du å strikke videre der maskene starter igjen etter hvilemaskene. Strikk de 49 maskene på forstykket. Så løfter du av nye 36 masker til tråd eller pinne, legger opp 8 under ermet og strikker videre på bakstykket. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Luka_S skrev:

Du strikker først frem dit hvor maskene skal settes til hvile. Jeg pleier å ta dem over på en liten rundpinne og "låse" dem med et gummistrikk, da er det mye lettere å ta dem igjen. :) "Hvilemaskene" skal altså ikke strikkes i denne omgang, bare løftes over på en tråd eller pinne/maskeholder. Da legger du opp 8 masker fra der du har tråden din, og så fortsetter du å strikke videre der maskene starter igjen etter hvilemaskene. Strikk de 49 maskene på forstykket. Så løfter du av nye 36 masker til tråd eller pinne, legger opp 8 under ermet og strikker videre på bakstykket. :)

Jeg har en maskemarkør som forteller meg når omgangen er over, skal jeg strikke over 36 masker fra markøren da og sette de strikkede maskene til hvile? Og etter jeg har strikket 49 masker og kommet til venstre side, skal jeg da strikke de 36 maskene før jeg legger dem til hvile, eller skal jeg ta 36 masker av de 49 strikkede å sette til hvile? 😅 Tusen takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du er nå, skal du ut fra oppskriften sette 36 masker til hvile. Det gjør du ved å ta dem løst over på en tråd eller pinne, ikke strikke dem. Bare plassere dem trygt til hvile mens du strikker bolen. :)

Når du har tatt de løst over på tråd eller pinne, er tråden på garnet ditt fortsatt borte der hvor omgangen starter, ikke sant? Da lager du åtte løkker (=legge opp 8 masker), som da blir maskene under ermet.

Videre fra de åtte maskene strikker du bortover forstykket, som da starter der hvor ermemaskene (hvilemaskene) slutter. Så gjentar du samme prosess når du kommer til neste erme: Plukker 36 masker løst av og setter dem på tråd eller pinne, legger opp 8 masker under ermet og fortsetter å strikke til du har kommet til starten igjen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en maskemarkør som forteller meg når omgangen er over, skal jeg strikke over 36 masker fra markøren da og sette de strikkede maskene til hvile? Og etter jeg har strikket 49 masker og kommet til venstre side, skal jeg da strikke de 36 maskene før jeg legger dem til hvile, eller skal jeg ta 36 masker av de 49 strikkede å sette til hvile? 😅 Tusen takk for svar! :) 

Nei, når du kommer til markøren skal du ikke strikke de 36 hvilemaskene, du flytter dem uten å strikke dem. Når de er flyttet står du fortsatt ved maskemarkøren. Så skal du legge opp 8 nye, så strikke de 49 m foran. Ved neste markør/erme skal du igjen flytte de neste 36 m uten å strikke dem. Legg opp 8 m etterpå, og strikk de 49 m på bakstykket. 

Anonymkode: d480f...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å strikke frem til de maskene som skal sette på en tråd også sette maskene på en tråd. Da blir det enklest å legge opp de 8 maskene synes jeg.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Luka_S skrev:

Der du er nå, skal du ut fra oppskriften sette 36 masker til hvile. Det gjør du ved å ta dem løst over på en tråd eller pinne, ikke strikke dem. Bare plassere dem trygt til hvile mens du strikker bolen. :)

Når du har tatt de løst over på tråd eller pinne, er tråden på garnet ditt fortsatt borte der hvor omgangen starter, ikke sant? Da lager du åtte løkker (=legge opp 8 masker), som da blir maskene under ermet.

Videre fra de åtte maskene strikker du bortover forstykket, som da starter der hvor ermemaskene (hvilemaskene) slutter. Så gjentar du samme prosess når du kommer til neste erme: Plukker 36 masker løst av og setter dem på tråd eller pinne, legger opp 8 masker under ermet og fortsetter å strikke til du har kommet til starten igjen. :)

Det var en kjempefin forklaring! Ja, da vil tråen være på omgangen hvor maskemarkøren min er. Men skal jeg legge opp 8 masker på pinnen hvor tråen og markøren min er, eller skal jeg legge opp 8 masker på andre side av rundpinnen, altså den pinnen jeg tar 36 masker av til hvile? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en kjempefin forklaring! Ja, da vil tråen være på omgangen hvor maskemarkøren min er. Men skal jeg legge opp 8 masker på pinnen hvor tråen og markøren min er, eller skal jeg legge opp 8 masker på andre side av rundpinnen, altså den pinnen jeg tar 36 masker av til hvile? :) 

Du skal legge opp der hvor tråden og markøren er. På hjelpepinnen skal det bare være de 36 maskene som skal bli ermet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Luka_S skrev:

Du skal legge opp der hvor tråden og markøren er. På hjelpepinnen skal det bare være de 36 maskene som skal bli ermet. :)

Okei, supert! Tusen takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, supert! Tusen takk :) 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, Luka_S skrev:

Lykke til! :)

Takk! :) Ser dette riktig ut?

103430691_780846262446680_6230457956248910267_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :) Ser dette riktig ut?

103430691_780846262446680_6230457956248910267_n.jpg

Ser ut som du har "låst" de pinnene du skal strikke med? Jeg synes det er lettere å legge opp under armene med løkkeopplegg, slik at tråden du skal strikke videre med blir på rett side. Ser ut til at du har fått satt ermemaskene på hjelpetråder, veldig bra! Dette klarer du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 12.6.2020 den 9.40, Luka_S skrev:

Ser ut som du har "låst" de pinnene du skal strikke med? Jeg synes det er lettere å legge opp under armene med løkkeopplegg, slik at tråden du skal strikke videre med blir på rett side. Ser ut til at du har fått satt ermemaskene på hjelpetråder, veldig bra! Dette klarer du! :)

Oi, ja skulle kanskje nevnt at jeg låste pinnene mens jeg telte over maskene😂 Nå er bolen snart ferdig og jeg skal starte på ermene, får se om jeg skjønner oppskriften etterpå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, ja skulle kanskje nevnt at jeg låste pinnene mens jeg telte over maskene😂 Nå er bolen snart ferdig og jeg skal starte på ermene, får se om jeg skjønner oppskriften etterpå :) 

Så bra, du strikker jo fort! Lykke til med resten av genseren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...