Gå til innhold

Nipt i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er det noen som har oppdatert informasjon om Nipt i Norge? Lurer på hvor og når vil det være mulig å ta prøven privat. Er under 35 år.

Anonymkode: b1e98...fc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Er det noen som har oppdatert informasjon om Nipt i Norge? Lurer på hvor og når vil det være mulig å ta prøven privat. Er under 35 år.

Anonymkode: b1e98...fc8

 Ikke sikkert at det blir mulighet før i januar . Blir lovlig 1 juli 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det som skjer først er at man kan ta blodprøven lovlig i Norge også sender man til Sverige. Men det er bare min teori.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke når det blir mulig ved norske klinikker. Men det burde være mulig å bestille testkit fra Sverige eller Danmark, ta blodprøve i Norge, og sende tilbake. Dette var det en del som gjorde også før det ble lovlig i Norge, og nå som det blir lovlig burde det ikke være noe problem å få tatt blodprøve heller. 

Anonymkode: cc8e9...823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet mer? 

Anonymkode: 5fa12...0d8

Lurer jeg også på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Har sendt en mail til Aleris med spørsmålet. Håper det vil være mulig å ta prøven der i juli. 

Anonymkode: b1e98...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forhørt meg litt. 

Man kan ta blodprøver her og sende til Sverige (evt Danmark), det har jeg nettopp gjort. Pass på å sende med fedex, da tar det bare et par dager på transport.

Fastlegekontoret ville ikke hjelpe men gynekologkontoret ville gjerne bidra. 

De sa hos fastlegen at det ville ta tid å få på plass da alle måtte ha opplæring i dette (ift å forstå analysesvar etc) og at de derfor ikke ville tilby noe enda. 

Anonymkode: 653da...e00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forhørt meg litt. 

Man kan ta blodprøver her og sende til Sverige (evt Danmark), det har jeg nettopp gjort. Pass på å sende med fedex, da tar det bare et par dager på transport.

Fastlegekontoret ville ikke hjelpe men gynekologkontoret ville gjerne bidra. 

De sa hos fastlegen at det ville ta tid å få på plass da alle måtte ha opplæring i dette (ift å forstå analysesvar etc) og at de derfor ikke ville tilby noe enda. 

Anonymkode: 653da...e00

Takk for at du deler. Hvordan fungerer fedex? Har aldri hørt om det, men bor på landet...Har lest om noen som sendte blodprøven med DHL. Vurderer å ta en tur til København i juli siden grensen er åpnet og man kan overnatte i byen. Synes det virket stressende med å måtte sende prøven selv. Ikke vet jeg om fastlegen vil være behjelpelig med å ta prøven heller.. 

Anonymkode: b1e98...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler. Hvordan fungerer fedex? Har aldri hørt om det, men bor på landet...Har lest om noen som sendte blodprøven med DHL. Vurderer å ta en tur til København i juli siden grensen er åpnet og man kan overnatte i byen. Synes det virket stressende med å måtte sende prøven selv. Ikke vet jeg om fastlegen vil være behjelpelig med å ta prøven heller.. 

Anonymkode: b1e98...fc8

Jeg fikk en ferdig frankert konvolutt fra postnord og en fra fedex med prøvekitet. 

Da jeg skulle sende prøvene fra meg, var jeg på meny, og de kunne kun sende ned postnord så da valgte jeg det. 

Fikk Mail nå i går fra wellow (leverandøren) om at de dessverre ikke hadde mottatt prøvene innen fristen (1 uke) og at jeg måtte sende nye. De skulle sende nytt prøvekit kostnadsfritt og det var viktig at jeg sendte med fedex. Postnord-konvolutten var kun for innenlandssendinger i Sverige. Det hadde visst også stått i mail fra dem tidligere men det har gått meg hus forbi. 

Nå venter jeg på prøvekit nr to og skal sende med fedex. På hjemmesiden deres står det at man kan ringe etter bud om msn trenger å sende noe. Har ikke prøvd enda men regner med at det funker fint siden jeg fikk prøvekitet levert på døren ned nettopp fedex. 

Krysser fingrene for at jeg får det til denne gangen, er allerede over 13 uker..🤞🏼 

Anonymkode: 653da...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en ferdig frankert konvolutt fra postnord og en fra fedex med prøvekitet. 

Da jeg skulle sende prøvene fra meg, var jeg på meny, og de kunne kun sende ned postnord så da valgte jeg det. 

Fikk Mail nå i går fra wellow (leverandøren) om at de dessverre ikke hadde mottatt prøvene innen fristen (1 uke) og at jeg måtte sende nye. De skulle sende nytt prøvekit kostnadsfritt og det var viktig at jeg sendte med fedex. Postnord-konvolutten var kun for innenlandssendinger i Sverige. Det hadde visst også stått i mail fra dem tidligere men det har gått meg hus forbi. 

Nå venter jeg på prøvekit nr to og skal sende med fedex. På hjemmesiden deres står det at man kan ringe etter bud om msn trenger å sende noe. Har ikke prøvd enda men regner med at det funker fint siden jeg fikk prøvekitet levert på døren ned nettopp fedex. 

Krysser fingrene for at jeg får det til denne gangen, er allerede over 13 uker..🤞🏼 

Anonymkode: 653da...e00

Masse lykke til🤞

Anonymkode: b1e98...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Masse lykke til🤞

Anonymkode: b1e98...fc8

Takk😃

Anonymkode: 653da...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye måtte du betale totalt for blodprøvekit/frakt? Prisene på klinikk er jo inkl grundig ultralyd. Har du tatt ultralyd privat utenom eller tar du kun blodprøvene? :)

Anonymkode: 4f603...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at Spesialistsenteret for kvinner (Jessheim) er klare så fort det evt blir lovlig (så etter 01.07) 👍 

Anonymkode: f4a61...b1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye måtte du betale totalt for blodprøvekit/frakt? Prisene på klinikk er jo inkl grundig ultralyd. Har du tatt ultralyd privat utenom eller tar du kun blodprøvene? :)

Anonymkode: 4f603...550

Det er trukket kr. 5800,- fra min konto. Jeg tok ultralyd først, det er et kriterium for å ta blodprøvene. Ble henvist av fastlegen. 😊

Anonymkode: 653da...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er at Spesialistsenteret for kvinner (Jessheim) er klare så fort det evt blir lovlig (så etter 01.07) 👍 

Anonymkode: f4a61...b1c

Så flott! Har du vært i kontakt med dem?

Anonymkode: b1e98...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tar slik Nip test , kommer dere til å ta abort hvis det er noe anneledes med fosteret , eller ønsker dere bare å vite og være forberedt ? 

Anonymkode: 34a04...784

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere som tar slik Nip test , kommer dere til å ta abort hvis det er noe anneledes med fosteret , eller ønsker dere bare å vite og være forberedt ? 

Anonymkode: 34a04...784

Vite og være forberedt. Tror jeg. Men altså det kan jeg nok ikke svare 100% på før jeg evt. står midt oppi det. 

Vi har to med downs i familien så det er ikke bare å ta abort for oss, men samtidig vet vi veldig godt hva slags utfordringer som kan komme. 

Anonymkode: 653da...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...