Gå til innhold

Gåsemor må lufte tanker


Gåsemor

Anbefalte innlegg

Hei. Etter 2 år med prøving siden juni 2018 fikk jeg endelig i dag den første positive testen. Er litt "lammet" i følelser for vet jo ikke om det vil gå bra, men er jo dette vi har prøvd på i 2 år, så er jo veldig glad ♥️ jeg har ikke fortalt noen at vi prøver da jeg synes det er privat, og vanskelig nok med mas om barn fra alle kanter. Derfor tenker jeg å holde det som vår hemmelighet en liten stund til. Ideelt vil jeg vente til uke 12, men tror ikke jeg klarer det, så vi får se. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5+4 (tror jeg basert på app)

Dagene går sakte, men sikkert. Det er det viktigste av alt at det går sikkert. Nå er jeg begynt å fundere på unnskyldninger/løsninger for at folk rundt meg skal skjønne noe på fester/jenteturer og andre feiringer fremover. Hvis noen har noen gode tips å komme med er det veldig velkomment 😊 foreløpig er beste ideen for alkohol å ta en vannflaske med skrukork og fylle på alkoholfri vin. Det som blir vanskeligere er at jeg plutselig skal ha biffen well done når vi er på besøk hos folk 😅 

Endret av Gåsemor
Lagt til hvor langt jeg er kommet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvordan jeg skal unngå at dem rundt skjønner at jeg er gravid😅 I helger og ferier er jeg glad i et glass vin og jeg eeelsker lakris. Vi skal mye bort på besøk i ferien, og det blir rart å ha med egen (alkoholfri) vin🙈 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2020 den 11.26, Pillowtalk skrev:

Jeg lurer også på hvordan jeg skal unngå at dem rundt skjønner at jeg er gravid😅 I helger og ferier er jeg glad i et glass vin og jeg eeelsker lakris. Vi skal mye bort på besøk i ferien, og det blir rart å ha med egen (alkoholfri) vin🙈 

Det blir ikke lett, men får jo bare prøve 😆Hvor langt er du på vei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+6

Formen de siste dagene har ikke vært på topp. Jeg har vært veldig trøtt, uggen og mageknip. Både gått utover jobb og hverdagen, men det går vel over. Skal ikke klage voldsomt for garantert mange som har det verre. Ellers skjønner jeg ikke hvordan jeg skal holde dette hemmelig videre med jentetur, ferie, sommerfester osv. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Gåsemor skrev:

Det blir ikke lett, men får jo bare prøve 😆Hvor langt er du på vei? 

Jeg er bare 5+4 i dag☺️ I går var vi på besøk hos noen venner og fikk servert vin - jeg sa jeg gikk på antibiotikakur og derfor ikke kunne drikke😆 Tror de kjøpte den.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Pillowtalk skrev:

Jeg er bare 5+4 i dag☺️ I går var vi på besøk hos noen venner og fikk servert vin - jeg sa jeg gikk på antibiotikakur og derfor ikke kunne drikke😆 Tror de kjøpte den.. 

Hehe. Det er jo bra! Om de har mistanke så respekterte de i hvert fall unnskyldningen, og det er veldig bra og at de ikke prøver å tvinge deg til å ikke bry seg om antibiotikakuren 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos gynekolog hovedsakelig pga. Smerter i underlivet/magen og hun tok ultralyd og det var et bankende hjerte ♥️ samtidig så hun noe vev tror hun utenfor livmoren, samt noe andre ting som må følges med. Jeg ble satt opp til ny kontroll om 10 dager. Håper spiren klamrer seg fast. Ellers synes hun jeg var altfor mye kvalm, og jeg fikk kvalmedepemende tabletter som jeg begynner på i dag 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9+0

Risikoen for spontanabort er vesentlig redusert og hjerte banket for 10 dager siden. Håper å se bankende hjerte på kontroll denne uken også. Fortsatt kvalm og trøtt, men tablettene hjelper veldig på kvalmen! 

Hver uke føles som er mål, så veldig deilig å se 9-tallet 😊 neste uke er det forhåpentligvis tosifret antall uker på vei! 

Jeg har ikke fortalt det til noen utenom mannen fortsatt, får se hvor lenge vi klarer å holde det hemmelig. 

Så andre hadde satt opp delmål for at tiden skal gå litt fortere, så her er mine:

TUL kontroll denne uken

Bestille/få første legetime

Bestille/få første jordmortime 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 10

Jeg synes tiden går sakte, men godt hver uke når det er et nytt tall! Sliter med å holde det hemmelig allerede, så nå blir det vel å fortelle de nærmeste. Skulle bare ønske første kontroll hos lege/jordmor var gjort først. 

TUL gikk greit forrige uke. Ingenting mistenkelig denne gang, og jeg kan derfor gå inn i normalløp for videre oppfølging av gravide. Det vil si, neste ultralyd uke 18 ca. Det går ikke tenker jeg, så nysgjerrig som jeg er, og kanskje en smule bekymret, så må bestille privat før den tid. 

Har bestilt legetime (fikk i august) og ringt jordmor for en uke siden, men fortsatt ikke fått time. Pga. Ferieavvikling og diverse skulle hun ringe denne uken å gi meg time. Må innrømme at jeg synes dette er litt dårlig når jeg ikke er i form, og skulle hatt litt råd og veiledning. Er sykemeldt og har gått ned 5 kilo på 2-3 uker (ikke mye, men har lest at man ikke bør gå ned i vekt når man er gravid uten samråd med lege/jordmor), men det får jo bare gå som det går når jeg ikke får time. Jeg forstår at det er ferie, sykdom og korona og at helsevesenet gjør sitt beste ut av situasjonen. 

Ellers er jeg ikke lett å ha med og gjøre om dagen da jeg er ekstremt kvalm selv om jeg tar kvalmedempende tabletter. Måtte be samboer slutte og spise chips fordi jeg ikke orket, stakkars! Heldigvis tok han det pent, og vi lo litt av det. 

Endret av Gåsemor
Endret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for tosifret! Tommel ned for kvalme 😖 når begynte kvalmen din? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Neutral90 skrev:

Hurra for tosifret! Tommel ned for kvalme 😖 når begynte kvalmen din? 

Kvalmen begynte slutten av uke 5 eller tidlig uke 6, så har vært kvalm ca.1 mnd. Nå. Men jeg prøver å tenke at kvalme er et tegn på at jeg er fortsatt gravid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gåsemor skrev:

Kvalmen begynte slutten av uke 5 eller tidlig uke 6, så har vært kvalm ca.1 mnd. Nå. Men jeg prøver å tenke at kvalme er et tegn på at jeg er fortsatt gravid! 

Absolutt 😍 veldig kjedelig å ikke få i seg nok mat, men ja, tenker det er et tegn også :) leit med helsetjenesten som ikke har tid om sommeren, langt fra optimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Neutral90 skrev:

Absolutt 😍 veldig kjedelig å ikke få i seg nok mat, men ja, tenker det er et tegn også :) leit med helsetjenesten som ikke har tid om sommeren, langt fra optimalt. 

Ja, det er ikke optimalt, og for meg som aldri har vært gravid føler jeg at jeg ikke kan noenting! Dette er også grunnen til at jeg ikke tørr å fortelle det til noen. Føler meg så usikker/lite kontroll om dette går bra når jeg ikke har vært hos lege/jordmor. 

Men Google er min venn, finner heldigvis svar på mye der og kan spørre her 🙂 kunne jo spurt folk som jeg kjenner, men det er for tidlig for meg! F.eks. har jeg Googlet masse tips om matvarer som er lur og ikke lur når man er kvalm, fikk noen overraskelser, f.eks. at melkeprodukter er bra. Jeg liker ikke det til vanlig, men nå har jeg prøvd litt, og det hjelper. Samt at hun på apoteket forklarte hvor lang tid hver enkelt medisin tar før den virker, slik at man kan spise når medisin er med god virkning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig time til jordmor, og må si jeg er skuffet. Jeg fikk time 6 uker etter jeg ringte 😑 det føles altfor lenge til. Men har i hvert fall fått en time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full forståelse for at du gjerne ville hatt time før, men hvis man ser på hva som er vanlig, så har de gjort riktig. Er du veldig dårlig, ville jeg heller smurt litt tjukt på og fått akuttime hos fastlegen :) jeg er gravid selv, 9+6, og jeg fikk en veldig fin oversikt av fastlegen min over svangerskapskontroller. Den første har du mellom uke 6 og 12 hvor det blir tatt diverse blodprøver, man skriver helsekort og sender henvisning til ultralyd, neste er OUL mellom uke 17 og 20, så jordmor uke 24 osv. De fleste har dog en time mellom første sv.kontroll og OUL, og den er gjerne hos jordmor bare for å komme i gang med ting der. I min forrige graviditet, var første time hos jordmor i uke 16, så det er nok ikke helt uvanlig slik du har fått det tildelt :) trenger du en time før, hadde jeg ringt og spurt om det er noe ledig før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 14.7.2020 den 18.04, Marisana skrev:

Full forståelse for at du gjerne ville hatt time før, men hvis man ser på hva som er vanlig, så har de gjort riktig. Er du veldig dårlig, ville jeg heller smurt litt tjukt på og fått akuttime hos fastlegen :) jeg er gravid selv, 9+6, og jeg fikk en veldig fin oversikt av fastlegen min over svangerskapskontroller. Den første har du mellom uke 6 og 12 hvor det blir tatt diverse blodprøver, man skriver helsekort og sender henvisning til ultralyd, neste er OUL mellom uke 17 og 20, så jordmor uke 24 osv. De fleste har dog en time mellom første sv.kontroll og OUL, og den er gjerne hos jordmor bare for å komme i gang med ting der. I min forrige graviditet, var første time hos jordmor i uke 16, så det er nok ikke helt uvanlig slik du har fått det tildelt :) trenger du en time før, hadde jeg ringt og spurt om det er noe ledig før. 

Du har helt rett 😊

Føles bare så ufattelig lenge når jeg er dårlig. Jeg ringte og spurte om time tidligere både hos lege og jordmor fordi jeg gikk ned i vekt, men fikk ikke time tidligere. Jeg fikk akuttime når jeg ringte tilbake og fortsatt var dårlig hos en stand in for fastlegen, og hun kunne hjelpe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 11:

Gjennom 3 kvalmedempende medisiner, så klarer jeg i hvert fall å holde på maten en del i hvert fall, så vekten har ikke gått ned mer siste uken! 

Nå har jeg bestilt tidlig ultralyd på volvat på mandag, så da er jeg spent og håper på det beste😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Gåsemor skrev:

Du har helt rett 😊

Føles bare så ufattelig lenge når jeg er dårlig. Jeg ringte og spurte om time tidligere både hos lege og jordmor fordi jeg gikk ned i vekt, men fikk ikke time tidligere. Jeg fikk akuttime når jeg ringte tilbake og fortsatt var dårlig hos en stand in for fastlegen, og hun kunne hjelpe! 

Ja, skjønner at det føles lenge altså :) godt du fikk akuttime hos legen 👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11+6, i morgen er jeg 12+0, bare en uke igjen i 1.trimmester 😊 skal på ultralyd i morgen, og håper virkelig alt står bra til! Da skal vi fortelle det til foreldre og søsken i så fall og vi vet det blir glede og etterlengtet 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...