Gå til innhold

Endometriose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk endelig svar fra en av prøvene de tok under en kikkhullsoperasjon (fjernet ei cyste) jeg har endometriose også, jeg har klaget over at jeg har konstante smerter hele tiden og det sa legen min kan være grunnen. Vi har hatt hormonspiral men det har ikke hjulpet ( smerten fikk jeg for ca ett år siden) og diagnosen fikk jeg for noen dager siden. Så tydelig har ikke det hjulpet. Nå skal vi prøve Jasmin P-pille. Men jeg vil egentlig bare operere det vekk. Orker ikke mer smerte. Noe tips på hvordan dere har klart dere? Og evnt om operasjon? :) Jeg har barn fra før av, jeg er 26 år gammel. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare og operere vekk endo. Det er kronisk og vil som regel komme tilbake. Råder deg til og sjekke Endometrioseforeningen sin nett side. Hvis du skal ha full tilgang må du være medlem. Men de har gode tips. Det finnes behandlinger man kan prøve men p-piller er nok den mildeste formen de vil prøve med først og se om smertene dine avtar når du ikke har mens. Det er nemlig ikke bare gå inn og operere. Noen ganger kan de brenne vekk det overfladiske alt etter hvor det er men det som regel ikke førstevalget. Når du ikke har mens så kan endoflekkene tørke inn og smertene minker. 

https://www.endometriose.no

Anonymkode: d87b8...9cc

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare og operere vekk endo. Det er kronisk og vil som regel komme tilbake. Råder deg til og sjekke Endometrioseforeningen sin nett side. Hvis du skal ha full tilgang må du være medlem. Men de har gode tips. Det finnes behandlinger man kan prøve men p-piller er nok den mildeste formen de vil prøve med først og se om smertene dine avtar når du ikke har mens. Det er nemlig ikke bare gå inn og operere. Noen ganger kan de brenne vekk det overfladiske alt etter hvor det er men det som regel ikke førstevalget. Når du ikke har mens så kan endoflekkene tørke inn og smertene minker. 

https://www.endometriose.no

Anonymkode: d87b8...9cc

Har prøvd så masse prevensjonsmidler selvom vi ikke visste om endo, og jeg får kraftige bivirkninger av  prevensjonsmiddeler, men skal sjekke ut dette :) takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Be om operasjon. Da vurderer legene hva som kan gjøres. Jeg har blitt operert og lever nå et nytt og smertefritt liv. Fikk satt inn spiral i samme slengen og har hverken hatt mens eller smerter siden, og det er nå 7 år siden operasjonen. Ved siste sjekk hos gynekolog fant de ingen tegn på mer endo. 

Anonymkode: 5ae8f...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også fikk påvist det og jeg fikk tilbud om å fjerne en husker ikke om det var cyste eller polypp, men konsekvensen var at jeg kunne ende opp med stomi, og den sjansen ville jeg ikke ta Men har fått rett type p-piller som har gjort livet litt eklere.

Anonymkode: ce45c...c73

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Be om operasjon. Da vurderer legene hva som kan gjøres. Jeg har blitt operert og lever nå et nytt og smertefritt liv. Fikk satt inn spiral i samme slengen og har hverken hatt mens eller smerter siden, og det er nå 7 år siden operasjonen. Ved siste sjekk hos gynekolog fant de ingen tegn på mer endo. 

Anonymkode: 5ae8f...6ed

Skal ringe lege imorgen og spørre han om operasjon. Hormonspiral har jeg hatt i nesten 4 år og det var tortur. Blødde hele tiden, mye hormoner, humøret opp og ned 😂 så det skal jeg aldri få igjen. Så bra det ordnet seg for deg! :) Takk for svar! 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også fikk påvist det og jeg fikk tilbud om å fjerne en husker ikke om det var cyste eller polypp, men konsekvensen var at jeg kunne ende opp med stomi, og den sjansen ville jeg ikke ta Men har fått rett type p-piller som har gjort livet litt eklere.

Anonymkode: ce45c...c73

Det skjønner jeg godt ;) bra det ordnet seg :)

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg opererte vekk cyste så fjernet de det de så av endometriose-vevet. Gjorde de ikke det for deg? 

Jeg går på p-piller stort sett uten pause, da får ikke endo-vevet grodd. Ville snakket med lege om det.

Anonymkode: 64db4...544

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg opererte vekk cyste så fjernet de det de så av endometriose-vevet. Gjorde de ikke det for deg? 

Jeg går på p-piller stort sett uten pause, da får ikke endo-vevet grodd. Ville snakket med lege om det.

Nei de tok vevsprøver og da fikk jeg svar på at jeg hadde endometriose... Sa absolutt ingenting om at de mistenkte det eller såg tegn på det. Jeg hadde en svær cyste på eggstokken som de kun fjernet .. :) ts

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Madebyme94 skrev:

Nei de tok vevsprøver og da fikk jeg svar på at jeg hadde endometriose... Sa absolutt ingenting om at de mistenkte det eller såg tegn på det. Jeg hadde en svær cyste på eggstokken som de kun fjernet .. :) ts

Jeg fjernet også en stor cyste inni eggstokken samtidig. Før operasjon sa de at hvis de fant noe mer, og det var endometriosevev, så kom de til å fjerne det. Våknet av at de hadde fjernet cysten, og masse endometriosevev rundt i buken og på et par organer. De brant det bort.

Hvor ble du operert? Jeg var på Ullevål (selv om jeg bor i annen del av landet), og kan varmt anbefale dem. 

Snakk med legen eller gynekologen din, og spør om henvisning til Ullevål. Jeg kan jo ikke garantere at det er fordi de fjernet alt det synlige endo-vevet at jeg følte meg bedre, men jeg er veldig, veldig glad for at de tok det. Jeg hadde ikke vært redd for ny operasjon på Ullevål i alle fall :) 

Når jeg leser hovedinnlegget ditt igjen lurer jeg på om du mener å fjerne hele livmora, eller om du mener å fjerne endometriosevevet? Jeg ble litt i tvil :) De så det veldig tydelig på meg i alle fall, såpass at de fjernet det der og da, og så fikk jeg bekreftet det på vevsprøver en stund etterpå. Men om de ikke så noe endo-vev er det jo noe annet, og vanskeligere å fjerne noe man ikke ser.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fjernet også en stor cyste inni eggstokken samtidig. Før operasjon sa de at hvis de fant noe mer, og det var endometriosevev, så kom de til å fjerne det. Våknet av at de hadde fjernet cysten, og masse endometriosevev rundt i buken og på et par organer. De brant det bort.

Hvor ble du operert? Jeg var på Ullevål (selv om jeg bor i annen del av landet), og kan varmt anbefale dem. 

Snakk med legen eller gynekologen din, og spør om henvisning til Ullevål. Jeg kan jo ikke garantere at det er fordi de fjernet alt det synlige endo-vevet at jeg følte meg bedre, men jeg er veldig, veldig glad for at de tok det. Jeg hadde ikke vært redd for ny operasjon på Ullevål i alle fall :) 

Når jeg leser hovedinnlegget ditt igjen lurer jeg på om du mener å fjerne hele livmora, eller om du mener å fjerne endometriosevevet? Jeg ble litt i tvil :) De så det veldig tydelig på meg i alle fall, såpass at de fjernet det der og da, og så fikk jeg bekreftet det på vevsprøver en stund etterpå. Men om de ikke så noe endo-vev er det jo noe annet, og vanskeligere å fjerne noe man ikke ser.

Ja de brente vekk noe hos meg også faktisk, men sa aldri at det var noe med endometriose... Det fikk jeg svar på for noen dager siden etter en vevsprøve de tok under operasjonen. Rart de ikke såg noe når de først var der "inne" 😂 men skal visst prøve litt alternative medisiner nå og viss ikke det hjelper blir det nok en operasjon. Har så forferdelig vondt, ødelegge dagane mine. Det som er , er at jeg har konstante smerter. Heile mnd. Og de tror det kan ha utviklet seg rundt blære/tarm. Kan verken le eller gå skikkelig uten at det kjennes ut som noen stikker en kniv. Nei ikke fjerne hele livmoren min, men fjerne det dem kan uten å fjerne alt. Men viss det er noe de må så skal de få lov til det, som sagt er det ett reint smerte helvete... Så bra de var så flinke med deg, jeg opererte på Ålesund sykehus siden jeg er her ifra 👍 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...