Gå til innhold

Navnet Solvår

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har sett litt på familietreet mitt, og oppdaget at min tipp-oldemor het Solvår. Det var et nytt navn for meg, men jeg liker det egentlig veldig godt! Er det litt for vågalt å gå for det? Hva tenker dere? Lille Solvår ❤️ 

Anonymkode: 3f070...ff5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg liker ingen navn som starter på s. 🤨

Anonymkode: 32768...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke fint me æåø i navn, ødelegger mye for barn. Vanskelig på engelsk og mtp reise. Ikke vær egoistisk, tenk på barnet og hvordan navnet passer generelt i verden

Anonymkode: d1f8d...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det synes jeg er et kjempeflott navn. Hadde jeg fått en datter til kunne jeg godt ha kalt henne det.

Et av barne mine har forøvrig en æ, ø eller å i fornavnet sitt, vi har reist masse og ikke hatt noen problemer av den grunn.

Anonymkode: 1e69b...23d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går an å droppe å også, og kalle henne Solvor. 

Jeg kjenner vel 4 stk som heter det, så så uvanlig er det ikke. 

Anonymkode: dec72...46f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ååå det er et kjempefint navn! I barnehagen datteren min gikk i var det en skjønn liten jente som het det🥰 Jeg hadde ikke nølt, nydelig er det!

Anonymkode: be86b...529

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synest det er nydelig ❤️

Så utrolig kjedelig det hadde blitt hvis alle i verden hadde hatt internasjonale/engelske navn. Skjønner meg ikke på folk som bevist vil fjerne det typiske skandinaviske fra navnene.

Anonymkode: 2396d...649

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et veldig fint navn, og veldig hyggelig å ta det opp igjen i slekten. Å være oppkalt etter noen er jo fint.

Jeg kan ikke huske en eneste unge i barnehage eller skole som hette det mens min sønn var i den alderen. Altså fra 2001 og fremover. Du slipper derfor forhåpentligvis at 4-5 stk på samme alderstrinnet på skolen heter det samme som ditt barn :)

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synest det er nydelig ❤️

Så utrolig kjedelig det hadde blitt hvis alle i verden hadde hatt internasjonale/engelske navn. Skjønner meg ikke på folk som bevist vil fjerne det typiske skandinaviske fra navnene.

Anonymkode: 2396d...649

Går da ann å gi barnet skandinaviske navn uten å gjøre livet deres vanskeig/flauere enn nødvendig. Å kalle unger for Simen, Odd og med æøå er å blir flaut/en større utfordring for barna. Ikke alle vil bo i lille norge resten av livet, og bedre med navn som lett kan uttales på engelsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ei "gammal tante" som het det, og hun var dessverre ikke noe bra menneske, hverken utseendemessig eller personlighetsmessig, så har bare negative assosiasjoner til det navnet. Tenker på ei gammal, litt dum dame og synes navnet er ekstremt gammeldags... Hun hadde masse vorter i ansiktet, gikk i gamle fæle velourkjoler som sikkert var omsydde gardiner.  Så tenker bare på henne og "huff" når jeg hører det navnet... 

Anonymkode: 6b5e8...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjempefint navn! Kjenner både Solvor, Solrun og vet om ei som heter Solvår. Kjør på med navnet! 

Anonymkode: 292d7...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fint me æåø i navn, ødelegger mye for barn. Vanskelig på engelsk og mtp reise. Ikke vær egoistisk, tenk på barnet og hvordan navnet passer generelt i verden

For noe tull, bare se deg rundt i verden, folk heter masse forskjellig og med en masse bokstaver/diakritiske tegn utover de 26 bokstavene man bruker på engelsk. Dette er virkelig NULL problem på reise. Har flere familiemedlemmer med æ/ø/å i navnet, det eneste som skjer på reise er at de heter "Bjorn" og "Ashild" på flybilletten i stedet for Bjørn og Åshild (fiktive eksempler). Ikke akkurat verdens undergang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker navnet, syns også at det skal skrives Solvår. Elsker Æ, Ø og Å i navn, det viser hvor du kommer ifra :) 

Anonymkode: 75fe6...41d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Solvår er et veldig flott navn, synes jeg. Ville nok vurdert den tradisjonelle skrivemåten (Solvor) for barnets skyld, slik at hun slipper å stave navnet sitt. Men det er fint med å også, altså. 

Anonymkode: a6660...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt delte meninger her ser jeg.. Må nok tenkte litt mer på det. Men jeg liker det godt. 🥰

- TS

Anonymkode: 3f070...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint! Jeg har selv barn med Æ, Ø eller Å i navnet sitt og de har reist myyye.. det har skapt utfordringer med disse spesialtegnene men ikke uoverkommelige utfordringer! Solvår har jeg såvidt hørt før, jeg synes det er et ualminnelig vakkert navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, jeg vet ikke helt. Navnet er ikke så verst, men det er mye å leve opp til. En sur og kranglete drittunge som heter Solvår blir veldig rart. Men kanskje hun både ser ut- og oppfører seg som en liten gullunge av en prinsesse, da blir det bra!

Anonymkode: 5186d...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...