AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Hva skjer om en skyldner er student, har ikke jobb, har ikke hus bor med en forelder som er ufør, eier ingenting og er 20 år? Har ei venninne som satte seg i en felle, hu har lært av feilen og vil gjerne snakke med namsmannen og fikse feilene hennes. Hun er veldig redd og gråt foran meg .. vært i lignende situasjon selv men har fått fikset det opp.. Kan namsmannen pante noe hvis hun ikke eier noe? Eller komme hjem osv? Er det hun er redd for og mest for at mora skal få vite det Anonymkode: ccdb8...aad
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 Mest sannsynlig vil hun få intet til utlegg dersom hun hverken eier noe eller har inntekt. Men da blir også saken stilt til overvåkning så når hun begynner å tjene penger kan namsmannen trekke av lønna (etter fradrag fra sifo-modellen).. Anonymkode: 24dc5...46e 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #3 Skrevet 9. juni 2020 Man kan naturlig nok ikke ta pant i eiendeler som ikke eksisterer, så det kan de ikke. Hvordan står saken hos namsmannen? @TBergh er forumets ekspert på dette her, selv om det sikkert er mange andre også! Anonymkode: 52a88...a4e
Fantorang1 Skrevet 9. juni 2020 #4 Skrevet 9. juni 2020 Har kravet fått en forliksdom i forkant foreldes den ikke på 10 år. Pågående saker for en som er myndig er en privatsak, alså vil ikke moren eller noen andre bli kjent med dette såfremt de selv ikke forteller det eller lar brevene fra Namsmann ligge åpent tilgjengelig. Der det er ingenting å hente og skattemelding viser null formue, sjekk av kontoer (BSU, kapital, etc.) viser formue mindre enn par måneders husleie vil saken bli stående som "intet til utlegg" og de vil prøve seg jevnt fremover til det evt. er noe å hente. Namsmannen vil kun hente pant hjemme om pantsatt objekt (bil, mc) ikke blir tilbakelevert etter avtale til den som skal realisere tvangsalget. Det er ikke normalen lengre å få hjemmebesøk av Namsmann, de har retten til det, men den blir ikke benyttet. Det er stort sett ved utkastelse at Namsmann står på døren, men da har skyldner allerede blitt underettet i forkant. Man slipper skumle besøk av folk i Politiuniform uten at det er noen spesiell grunn til det, uoppgjort gjeld alene er ikke en slik grunn. Kortversjonen er at Namsmann vil vente på at skyldner får inntekter, da vil Namsmann begjære utleggstrekk på det som er utover livsopphold og husleie. De anslår husleie meget lavt, så det lurt å holde Namsmann/SI oppdatert ved å sende inn husleiekontraktskopi, sånn at trekket ikke blir satt for aggresivt når de en gang skal trekke av lønn/trygd. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #5 Skrevet 9. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan naturlig nok ikke ta pant i eiendeler som ikke eksisterer, så det kan de ikke. Hvordan står saken hos namsmannen? @TBergh er forumets ekspert på dette her, selv om det sikkert er mange andre også! Anonymkode: 52a88...a4e Jeg vet ikke helt hvordan saken står hos namsmannen men fikk vite at den ble sendt og hu mottok et brev fra de der hu måtte fylle ut inntekt osv men hun har jo ingen jobb da så jeg vet ikke helt selv hva hu skal. Hun er bare redd moren skal få vite men jeg sa det får hu ikke vite så slapp av. Håper @TBergh ser dette og svarer da Anonymkode: ccdb8...aad
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #6 Skrevet 9. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Mest sannsynlig vil hun få intet til utlegg dersom hun hverken eier noe eller har inntekt. Men da blir også saken stilt til overvåkning så når hun begynner å tjene penger kan namsmannen trekke av lønna (etter fradrag fra sifo-modellen).. Anonymkode: 24dc5...46e Ja det er sant det, jeg sender hu screenshoots av det som blir lagt her. Takk for svar! Anonymkode: ccdb8...aad
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan naturlig nok ikke ta pant i eiendeler som ikke eksisterer, så det kan de ikke. Hvordan står saken hos namsmannen? @TBergh er forumets ekspert på dette her, selv om det sikkert er mange andre også! Anonymkode: 52a88...a4e og takk for svar! Anonymkode: ccdb8...aad
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 4 minutter siden, Fantorang1 said: Har kravet fått en forliksdom i forkant foreldes den ikke på 10 år. Pågående saker for en som er myndig er en privatsak, alså vil ikke moren eller noen andre bli kjent med dette såfremt de selv ikke forteller det eller lar brevene fra Namsmann ligge åpent tilgjengelig. Der det er ingenting å hente og skattemelding viser null formue, sjekk av kontoer (BSU, kapital, etc.) viser formue mindre enn par måneders husleie vil saken bli stående som "intet til utlegg" og de vil prøve seg jevnt fremover til det evt. er noe å hente. Namsmannen vil kun hente pant hjemme om pantsatt objekt (bil, mc) ikke blir tilbakelevert etter avtale til den som skal realisere tvangsalget. Det er ikke normalen lengre å få hjemmebesøk av Namsmann, de har retten til det, men den blir ikke benyttet. Det er stort sett ved utkastelse at Namsmann står på døren, men da har skyldner allerede blitt underettet i forkant. Man slipper skumle besøk av folk i Politiuniform uten at det er noen spesiell grunn til det, uoppgjort gjeld alene er ikke en slik grunn. Kortversjonen er at Namsmann vil vente på at skyldner får inntekter, da vil Namsmann begjære utleggstrekk på det som er utover livsopphold og husleie. De anslår husleie meget lavt, så det lurt å holde Namsmann/SI oppdatert ved å sende inn husleiekontraktskopi, sånn at trekket ikke blir satt for aggresivt når de en gang skal trekke av lønn/trygd. Takk for svar! Men da får jeg sende henne screenshoot av dette så får hu kanskje «puste litt bedre». Anonymkode: ccdb8...aad
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Men da får jeg sende henne screenshoot av dette så får hu kanskje «puste litt bedre». Anonymkode: ccdb8...aad Gjør det, har hun uansett noen eiendeler av verdi som namsmannen ville tatt? Jeg vil tro dette går veldig greit, men hun må jo ikke lure seg selv til å tro at saken forsvinner, før hun gjør den opp. Det høres ut som om hun er helt i begynnelsen av prosessen med namsmannen, det første jeg fikk da jeg sleit litt var det samme, skjema hvor jeg skulle fylle ut økonomiske forhold. Slike situasjoner er drittkjipe, men med litt tid så går det over, og de fleste parter ønsker å lage en løsning for å få det til, som oftest. Anonymkode: 52a88...a4e
Fantorang1 Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 (endret) Skylder skal oppgi sine inntekter og utgifter og har ALLTID retten til å beholde månedlig livsoppholdsats på 8874,- som singel pluss "rimelig" husleie 100% (tror opptil ca 10-12.000,- går bra, uten å bli oppfordret til å leie rimeligere). Som samboer er summen 7513,- og halv husleie, den andre halvdelen skal samboer betale gitt at samboer selv tjener penger. Overskytende blir da inndratt og innbetalt kreditor som har fått dette trekket. Kan ikke vare over 2 år uten at kravet til Namsmann fornyes, SI innkrever offentlige krav, Namsmann private. Har du trekk hos begge må du være lynrask å informere BEGGE om dette, så ikke hele livsoppholdet blir inndratt. Kun formuesobjekter som eiendom og kjøretøy er normalen å innkreve for å dekke et krav. Private gjenstander vil normalt ikke avkreves, men nylig inngåtte avbetalinger på noe dyrt kan godt hende selger ønsker tilbakelevert. Endret 9. juni 2020 av Fantorang1 skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Gjør det, har hun uansett noen eiendeler av verdi som namsmannen ville tatt? Jeg vil tro dette går veldig greit, men hun må jo ikke lure seg selv til å tro at saken forsvinner, før hun gjør den opp. Det høres ut som om hun er helt i begynnelsen av prosessen med namsmannen, det første jeg fikk da jeg sleit litt var det samme, skjema hvor jeg skulle fylle ut økonomiske forhold. Slike situasjoner er drittkjipe, men med litt tid så går det over, og de fleste parter ønsker å lage en løsning for å få det til, som oftest. Anonymkode: 52a88...a4e Vel som jeg vet har hun ingen eiendeler. Verken bil eller noe. Og nei selvfølgelig ikke, hu har søkt jobb for å få betale ned gjelda. Ja det er dritkjipt i hvert fall når hun kun er 20, jeg skjønner dette er en feil alle er mennesker men håper dette fikses for hun da det går inn i psykisk helse også Anonymkode: ccdb8...aad 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #12 Skrevet 9. juni 2020 51 minutter siden, Fantorang1 said: Skylder skal oppgi sine inntekter og utgifter og har ALLTID retten til å beholde månedlig livsoppholdsats på 8874,- som singel pluss "rimelig" husleie 100% (tror opptil ca 10-12.000,- går bra, uten å bli oppfordret til å leie rimeligere). Som samboer er summen 7513,- og halv husleie, den andre halvdelen skal samboer betale gitt at samboer selv tjener penger. Overskytende blir da inndratt og innbetalt kreditor som har fått dette trekket. Kan ikke vare over 2 år uten at kravet til Namsmann fornyes, SI innkrever offentlige krav, Namsmann private. Har du trekk hos begge må du være lynrask å informere BEGGE om dette, så ikke hele livsoppholdet blir inndratt. Kun formuesobjekter som eiendom og kjøretøy er nomalen å innkreve for å dekke et krav. Private gjenstander vil normalt ikke avkreves, men nylig inngåtte avbetalinger på noe dyrt kan godt hende selger ønsker tilbakelevert. Takk for svar! Ska sende hu dette. Anonymkode: ccdb8...aad
TBergh Skrevet 9. juni 2020 #13 Skrevet 9. juni 2020 Hei. Det kommer ikke klart frem hva kravet bygger på, eller hvilken type krav det er snakk om. Men etter hva som blir opplyst eier ikke vedkommende hverken løsøre, eiendeler eller fast eiendom, så namsmannen vil i praksis ikke kunne få gjort noe, annet enn å sende varsel om begjæring om pant i fast eiendom og/eller løsøre og trekk i enhver type inntekt. I dette varselet vil namsmannen også be om opplysninger om inntekter, utgifter, formue osv. Dette er et eget skjema, som skyldner skal fylle ut, og returnere til namsmannen, sammen med dokumentasjon for inntekter, boutgifter osv. Det er viktig at dette blir gjort, selv om vedkommende er i den situasjonen som er beskrevet. Du og din venn vet at hun ikke eier noe, bor hos foreldre, og oppebærer ingen inntekt av noe slag. Dette vet ikke namsmannen, derfor blir det spurt etter disse opplysningene. Derfor er det også ekstremt viktig at skjema fylles ut og blir returnert til namsmannen. Min beste anbefaling er å ta kontakt med namsmannen og be om en time. Men husk å ta med dokumentasjon over inntekter og utgifter. Jeg antar at vedkommende bor gratis hos sin forelder. Når man ikke har inntekt, blir det vanskelig å ta med lønnsslipp. Men hvis vedkommende mottar pengestøtte fra Nav, uansett type, er det viktig å ta med dette vedtaket, slik at namsmannen slipper å lure på hva vedkommende lever av. Namsmannen vet nemlig at alle trenger mat. Så hvis vedkommende oppgir null i inntekt, vil namsmannen begynne å lure. Hvis svaret blir at vedkommende mottar økonomisk støtte fra Nav, da vil namsmannen be om dokumentasjon for dette. Ta med denne, først som sist. Få en skriftlig bekreftelse på at vedkommende bor hjemme og gratis, fra forelderen. Ta med dokumentasjon som viser at vedkommende er student. Dette er ikke første sak av denne typen namsmannen har, så namsmannen vil være behjelpelig med å bringe klarhet i situasjonen. Men uten en eller annen form for dokumentasjon for det man påstår er det fælt lite namsmannen kan få gjort. Når din venninne ringer namsmannen, spør hva slags type dokumentasjon namsmannen trenger. Det siste er kortutgaven. Håper dette svarer på noe av det du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #14 Skrevet 9. juni 2020 Hadde vennine som var i samme situasjon, men hadde jobb. Betalt en vis sum til det var nedbetalt. Veldig udramatisk og veldig rutine preget fra namsmannens side. Summen var heldigvis ikke så stor, så etter 1-2 år med foreldren var den nedbetalt og hun flyttet ut. Anonymkode: 14eda...71d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #15 Skrevet 9. juni 2020 2 hours ago, TBergh said: Hei. Det kommer ikke klart frem hva kravet bygger på, eller hvilken type krav det er snakk om. Men etter hva som blir opplyst eier ikke vedkommende hverken løsøre, eiendeler eller fast eiendom, så namsmannen vil i praksis ikke kunne få gjort noe, annet enn å sende varsel om begjæring om pant i fast eiendom og/eller løsøre og trekk i enhver type inntekt. I dette varselet vil namsmannen også be om opplysninger om inntekter, utgifter, formue osv. Dette er et eget skjema, som skyldner skal fylle ut, og returnere til namsmannen, sammen med dokumentasjon for inntekter, boutgifter osv. Det er viktig at dette blir gjort, selv om vedkommende er i den situasjonen som er beskrevet. Du og din venn vet at hun ikke eier noe, bor hos foreldre, og oppebærer ingen inntekt av noe slag. Dette vet ikke namsmannen, derfor blir det spurt etter disse opplysningene. Derfor er det også ekstremt viktig at skjema fylles ut og blir returnert til namsmannen. Min beste anbefaling er å ta kontakt med namsmannen og be om en time. Men husk å ta med dokumentasjon over inntekter og utgifter. Jeg antar at vedkommende bor gratis hos sin forelder. Når man ikke har inntekt, blir det vanskelig å ta med lønnsslipp. Men hvis vedkommende mottar pengestøtte fra Nav, uansett type, er det viktig å ta med dette vedtaket, slik at namsmannen slipper å lure på hva vedkommende lever av. Namsmannen vet nemlig at alle trenger mat. Så hvis vedkommende oppgir null i inntekt, vil namsmannen begynne å lure. Hvis svaret blir at vedkommende mottar økonomisk støtte fra Nav, da vil namsmannen be om dokumentasjon for dette. Ta med denne, først som sist. Få en skriftlig bekreftelse på at vedkommende bor hjemme og gratis, fra forelderen. Ta med dokumentasjon som viser at vedkommende er student. Dette er ikke første sak av denne typen namsmannen har, så namsmannen vil være behjelpelig med å bringe klarhet i situasjonen. Men uten en eller annen form for dokumentasjon for det man påstår er det fælt lite namsmannen kan få gjort. Når din venninne ringer namsmannen, spør hva slags type dokumentasjon namsmannen trenger. Det siste er kortutgaven. Håper dette svarer på noe av det du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh Takk for svar! Hva blir sett om løsøre? Men hvordan kan namsmann sende ut varsel om pant i begjæring hvis hun ikke eier noen eiendom? Hun bor med moren som er ufør da? Hun bor gratis? skal sende hu dette Anonymkode: ccdb8...aad
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #16 Skrevet 9. juni 2020 Hva innebærer det egentlig at Namsmannen tar lang i noe? Anonymkode: 18660...491
Stril Skrevet 9. juni 2020 #17 Skrevet 9. juni 2020 2 timer siden, TBergh skrev: Hei. Det kommer ikke klart frem hva kravet bygger på, eller hvilken type krav det er snakk om. Men etter hva som blir opplyst eier ikke vedkommende hverken løsøre, eiendeler eller fast eiendom, så namsmannen vil i praksis ikke kunne få gjort noe, annet enn å sende varsel om begjæring om pant i fast eiendom og/eller løsøre og trekk i enhver type inntekt. I dette varselet vil namsmannen også be om opplysninger om inntekter, utgifter, formue osv. Dette er et eget skjema, som skyldner skal fylle ut, og returnere til namsmannen, sammen med dokumentasjon for inntekter, boutgifter osv. Det er viktig at dette blir gjort, selv om vedkommende er i den situasjonen som er beskrevet. Du og din venn vet at hun ikke eier noe, bor hos foreldre, og oppebærer ingen inntekt av noe slag. Dette vet ikke namsmannen, derfor blir det spurt etter disse opplysningene. Derfor er det også ekstremt viktig at skjema fylles ut og blir returnert til namsmannen. Min beste anbefaling er å ta kontakt med namsmannen og be om en time. Men husk å ta med dokumentasjon over inntekter og utgifter. Jeg antar at vedkommende bor gratis hos sin forelder. Når man ikke har inntekt, blir det vanskelig å ta med lønnsslipp. Men hvis vedkommende mottar pengestøtte fra Nav, uansett type, er det viktig å ta med dette vedtaket, slik at namsmannen slipper å lure på hva vedkommende lever av. Namsmannen vet nemlig at alle trenger mat. Så hvis vedkommende oppgir null i inntekt, vil namsmannen begynne å lure. Hvis svaret blir at vedkommende mottar økonomisk støtte fra Nav, da vil namsmannen be om dokumentasjon for dette. Ta med denne, først som sist. Få en skriftlig bekreftelse på at vedkommende bor hjemme og gratis, fra forelderen. Ta med dokumentasjon som viser at vedkommende er student. Dette er ikke første sak av denne typen namsmannen har, så namsmannen vil være behjelpelig med å bringe klarhet i situasjonen. Men uten en eller annen form for dokumentasjon for det man påstår er det fælt lite namsmannen kan få gjort. Når din venninne ringer namsmannen, spør hva slags type dokumentasjon namsmannen trenger. Det siste er kortutgaven. Håper dette svarer på noe av det du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh Har selv en sak gående. Ifølge deres utregninger av utgifter og rest etter betalt nødvendige ting,så skal jeg sitte med 12000 i pluss mens min kone sitter 12000 i minus hver måned. Hva skjer da,med tanke på at mine 12000 må til for at det skal gå rundt hver måned. Saken skulle liksom opp i april,men har ikke hørt noe ennå
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #18 Skrevet 9. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva innebærer det egentlig at Namsmannen tar lang i noe? Anonymkode: 18660...491 Herregud, mener tar pant i noe. Anonymkode: 18660...491
TBergh Skrevet 9. juni 2020 #19 Skrevet 9. juni 2020 Hei. Løsøre. Løsøre er f.eks. TV, DVD spiller, malerier, samlinger av forskjellige typer, bunad, motorisert gressklipper av liten traktortype, bil, møbler, datautstyr. Noen har flere TV apparater, datamaskiner og da tar noen namsmenn og selger unna alle datamaskiner og TV apparater, unntatt en av hver. Da har husstanden et TV apparat og en datamaskin. Men ved tvangssalg av løsøre skal namsmannen også se hen på hva salget kan innbringe, inkludert kostandene ved salget. Hvis namsmannen selger et TV apparat for kr 3 000,00 og det namsmannen har utgifter på til sammen kr 2 000,00 for å gjennomføre salget, tviler jeg på om namsmannen vil gjennomføre salget av dette løsøret. Men hvis det er et krav på kr 1 500,00 som skal dekkes, da selger nok namsmannen TV apparatet. Et tvangsslag må være regningssvarende. I tvangsl. heter det Kapittel 3. Sakskostnader, erstatning og sikkerhetsstillelse § 3-1. Saksøktes alminnelige kostnadsansvar ved tvangsfullbyrdelse (d) dersom en sak om tvangsdekning heves fordi kostnadene vil overstige det som vil komme inn ved dekningen, Varsel om pant. Namsmannen vet ikke det du og din venninne vet, at hun hverken har inntekt, eier noe osv. Derfor sendes varselet om begjæring ut slik at namsmannen kan få kjennskap til hva din venninne eier og har av inntekter osv. Namsmannen tar da pant, hvilket betyr at den som eier den gjenstanden det blir pantet i ikke lengre kan gjøre hva de vil med gjenstanden. F.eks. å selge den. Pantet tas for å få sikkerhet for kravet. Bl.a. tas det pant i inntekt, noe som gir namsmannen rett til å gjennomføre tvangstrekk i inntekten Namsmannen kan ta pant i enhver gjenstand han finner kan gi dekning for kravet. Men den kreditor som begjærer pant kan selv bestemme hva det skal pantes i. Det kan ikke tas pant i det som omtales som livsnødvendige ting. Dette blir regulert i deknl. bestemmelser, hvor det heter i § 2-5. Beslagsfrihet for penger m.m. Beslag kan ikke tas i skyldnerens penger, bankinnskudd og andre fordringer eller forråd av varer, for så vidt de er nødvendige til underhold av skyldneren og husstanden inntil lønn eller annen inntekt neste gang forfaller, likevel ikke utover to måneder med mindre særlige hensyn tilsier det. Det skal tas hensyn til underholdsplikt som påhviler skyldneren. Noen myndigheter har det som heter særnamsmannsmyndighet. Dette er bla. skatteoppkreveren. (Kemneren) Hvis du fikk restskatt ved skatteoppgjøret, tok da skatteoppkreveren pant i bilen din, hvis du hadde bil. En sak jeg var borte i, (selvstendig næringsdrivende) for en del år siden, tok skatteoppkreveren alltid pant i skattyters bil. Det var for å sikre kravet, og panting i bilen var en standard prosedyre skatteoppkreveren brukte. I den saken var bilen registrert, men ble ikke brukt grunnet rust, motorproblemer og mange andre feil. Bilen en Ford Taunus 1974 modell. Skatteoppkreveren begjærte pant i bilen sent i 1993. Bilen hadde knapt nok vrakpantverdi. Skatteoppkreveren tok pant i bilen for et skyldige skatter og avgifter for noe over kr 650 000,00 – sekshundre og femti tusen. Det har det blitt slutt på. Årsaken var at det i den gamle skattebetalingsloven var saksbehandler pålagt å ta pant i bil, fast eiendom osv. Fast eiendom, var som oftest belånt «over pipa», sa da gjenstod bilen. Saksbehandler hadde fulgt love og dermed gjort den jobben han var satt til å gjøre. Bolig. De aller fleste betaler for å bo. Det regner også namsmannen med. Så det ta din venninne bor gratis er ingen selvfølge. Svar til innskriver vedrørende underskudd kr 12 000,00. Her er lenken til en forskrift som fastsetter hvor mye dere skal ha å leve for pr mnd når det gjennomføres trekk i inntekt. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-06-13-724 Basert på den informasjonen du gir, kan jeg ikke gi noe bedre svar. Hva er namsmannens begrunnelse til at du skal ha kr 12 000,00 pr mnd og din kone skal minus kr 12 000,00? Dette henger ikke på greip. Du må ha misforstått noe. Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #20 Skrevet 9. juni 2020 Venninna mi sa skylden var på rundr 60.000kr. Men kan de ta pant i noe da? For eks hun bor jo hjemme hos en mor som ufør, tar de pant i noe mor eier som er da tv osv? Skjønte ikke helt Anonymkode: ccdb8...aad
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå