Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mari Y skrev (På 5.10.2023 den 20.59):

Alt annet hun har gjort i mellomtiden, kansje? Jeg tenker at ens egne ord faller ganske på stein grunn når du sier én ting og gjør noe annet. Og å hevde at transkvinner ikke er kvinner er én ting. Og å støtte mennesker som kommer med ganske intollerante holdninger i tillegg er hakket verre 

Jeg er imponert over at du fremdeles argumenterer i denne tråden! Du brenner tydeligvis for temaet og prøver sikkert og hjelpe folk, men jeg tror du er så bastant at du skader saken din dessverre. Jeg har prøvd å forstå deg tidligere, men jeg forsto aldri hva Rowling hadde gjort som var så galle. Hun har uttrykt utrygghet over utviklingen, jeg tror du kommer mye lengre med forståelse og dialog en med fordømming av mennesker som føler seg utrygg. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
paprikaskrue skrev (26 minutter siden):

Du glemte støtten til Posie Parker. Hun som mente man burde gå inn på offentlige toaletter å hente ut de som ikke var kvinnelige nok.

Nå vet jeg ikke hvem Posie Parker er eller hva konteksten rundt denne kommentaren er, men er dette i seg selv en kontroversiell mening?  At man det skal finnes et minimums krav til kvinnelighet for å bruke kvinne toalettet? Om man mener at absolutt alle som føler for det skal kunne bruke kvinne doen er det da ikke bedre å slute å ha separerte doer? Kan man ikke nekte noen adgang til de separerte doene, så forsvinner jo poenget med å separere. 

Det er ALTID lengre kø på dame toalettet, får vi ingen ekstra sikkerhet med å kunne kaste ut noen fra dame do synes jeg ikke menn skal få slippe køen som oppstår når man deler med damer heller 😛 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 7
Skrevet
Pippi Lotta skrev (16 minutter siden):

Jeg er imponert over at du fremdeles argumenterer i denne tråden! Du brenner tydeligvis for temaet og prøver sikkert og hjelpe folk, men jeg tror du er så bastant at du skader saken din dessverre. Jeg har prøvd å forstå deg tidligere, men jeg forsto aldri hva Rowling hadde gjort som var så galle. Hun har uttrykt utrygghet over utviklingen, jeg tror du kommer mye lengre med forståelse og dialog en med fordømming av mennesker som føler seg utrygg. 

Dette er ikke og å være bastant, men konsekvent. 

Skrevet
Katten.2.0 skrev (18 minutter siden):

Det har jeg ikke skrevet heller. Jeg refererte til linken du la ut, hvor det starter med at Rowling skriver en bok med en transkvinne er drapsmann.

Essayet du maser om - før du redigerte kommentaren - er vel den du har linket til meg tidligere men nekter å diskutere. Der hvor det er tydelig at Rowling støtter en person i én spesifikk avgrenset sak.

Det står ikke i linken jeg kommenterte. Så du må nok sende den påminnelsen til artikkelforfatteren.

Leser du linkene dine i det hele tatt? Det jeg siterte deg på var at Rowling har likt følgende tweet:

DY0kPWSWAAUtNmg?format=jpg&name=900x900

Det er jo umulig å diskutere med deg når du ikke leser hva du selv legger ut, og ikke klarer å svare på rette kommentarer.

Og jeg trekker fram det du ikke liker med Rowling. For og å understreke hvorfor det er et problem. Jeg vet ikke egentlig heller om jeg gidder og å diskutere det, fordi dere ikke virker interessert i og å se det

Skrevet
6 minutter siden, Mari Y said:

Og jeg trekker fram det du ikke liker med Rowling. For og å understreke hvorfor det er et problem. Jeg vet ikke egentlig heller om jeg gidder og å diskutere det, fordi dere ikke virker interessert i og å se det

Ikke leser du linkene dine. Ikke svarer du på kommentarene du får. Du lager imaginære innlegg fra meg som du svarer på. 

Dette styrker ikke akkurat din påstand om at Rowling er transfobisk.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
paprikaskrue skrev (3 timer siden):

De fleste tiltrekkes av personer og ikke en legning. Det er null problem at transkvinner kaller seg kvinner. Om man ikke tiltrekkes av dem så er det bare å finne en person som man tiltrekkes av.

Hvorfor er det aldri noen som snakker om dette på samme måten om transmenn. Merkelig det der....

Transmenn utgjør ikke fare for menn i fengsel. Transmenn voldtar ikke menn. Transmenn har ingen biologiske fordeler i herreidrett. 

De fleste tiltrekkes av kjønn. Heterofile tiltrekkes av motsatt kjønn, homofile og lesbiske av samme kjønn. Derfor er lesbiske kvinner ikke terf og transfober av å ikke tiltrekkes av transkvinner.

Synes du ikke det er oppsiktsvekkende at det alltid er transkvinner og ''transkvinner'' som skaper konflikt og kontrovers, men ikke transmenn? Så er problemet trans-prefikset (dvs transfobi, terf, o.l.) eller er det noe annet (det problematiske å slippe biologiske menn i områder forbeholdt kvinner)?

Endret av Drizzt
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
8 minutter siden, Mari Y said:

Forresten, hvordan vet du hva jeg ikke liker med Rowling? 

Det jeg ikke liker med henne er at hun er en middelmådig forfatter, mtp språk, plott og struktur. Men det er på samme vis som jeg synes Stephen King går seg vill i bakgrunnshistorier til karakterene sine og balansen mellom handling og skildring lider av den grunn. Altså pirking som ikke tar vekk at begge har skapt seg et emperium ved sine skriftlige verk. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (21 minutter siden):

Dette er ikke og å være bastant, men konsekvent. 

Jeg er enig med Pippi Lotta at du er bastant og at du skader saken din. Du er også konsekvent i å argumentere dårlig for deg. Det er ikke noe positivt. Jeg venter fortsatt på eksemplene jeg etterspurte hvis du finner litt tid å komme med dem for å ta diskusjonen videre fra hengemyren du har satt deg i. Det er ikke spesielt overbevisende med Wikipedia og tvilsomme youtubere med dårlig innhold når du diskuterer hva Rowling mener og er. Da er det mest redelig å komme med noe hun har selv sagt og gjort for å illustrere hva hun mener og er. 

Hvis du har lyst, så kan vi også diskutere de mange sakene hvor transkvinner med penis voldtar kvinner i kvinnefengsel, fordelene transkvinner med penis har i kvinneidrett hvor transkvinnen var en dårlig mannlig utøver som plutselig kom i toppen i kvinneidretten etter å ha erklært seg selv for transkvinne. Fint om du deler litt tanker om trygghet for kvinner, rettferdighet i idrett, likestilling, osv når menn invaderer kvinners trygge områder i samfunnet. Og på hvilken måtte dette er transfobisk.

Endret av Drizzt
  • Liker 13
Skrevet (endret)
Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Ikke leser du linkene dine. Ikke svarer du på kommentarene du får. Du lager imaginære innlegg fra meg som du svarer på. 

Dette styrker ikke akkurat din påstand om at Rowling er transfobisk.

Jeg har lest dem. Og, jo, det er akkurat det det gjør. 

Som sagt

Det hun selv nevner i innlegget:

Magdalen Berns. 

ROGD.

'90% Detransisjonerer'. 

Og Vox sin artikkel. 

Endret av Mari Y
  • Liker 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (58 minutter siden):

Forresten, hvordan vet du hva jeg ikke liker med Rowling? 

Det jeg ikke liker med henne er at hun er en middelmådig forfatter, mtp språk, plott og struktur. Men det er på samme vis som jeg synes Stephen King går seg vill i bakgrunnshistorier til karakterene sine og balansen mellom handling og skildring lider av den grunn. Altså pirking som ikke tar vekk at begge har skapt seg et emperium ved sine skriftlige verk. 

Poenget med og å skrive ikke liker er at du legger vekt på de detaljene du selv ser, mens du overser de detaljene som illustrerer det motsatte. Om hun ikke er transfobisk så kommer man ikke unna at hun har gitt støtte til folk som faktisk er det 

Skrevet (endret)
Drizzt skrev (1 time siden):

Jeg er enig med Pippi Lotta at du er bastant og at du skader saken din. Du er også konsekvent i å argumentere dårlig for deg. Det er ikke noe positivt. Jeg venter fortsatt på eksemplene jeg etterspurte hvis du finner litt tid å komme med dem for å ta diskusjonen videre fra hengemyren du har satt deg i. Det er ikke spesielt overbevisende med Wikipedia og tvilsomme youtubere med dårlig innhold når du diskuterer hva Rowling mener og er. Da er det mest redelig å komme med noe hun har selv sagt og gjort for å illustrere hva hun mener og er. 

Hvis du har lyst, så kan vi også diskutere de mange sakene hvor transkvinner med penis voldtar kvinner i kvinnefengsel, fordelene transkvinner med penis har i kvinneidrett hvor transkvinnen var en dårlig mannlig utøver som plutselig kom i toppen i kvinneidretten etter å ha erklært seg selv for transkvinne. Fint om du deler litt tanker om trygghet for kvinner, rettferdighet i idrett, likestilling, osv når menn invaderer kvinners trygge områder i samfunnet. Og på hvilken måtte dette er transfobisk.

Vel, konsekvent og bastant er to ulike ting. Når dere gjentar gang på gang at 'dere ikke ser noe transfobisk', selv etter at dere har fått dokumentasjon på det ene og det andre. Så må det kansje sies litt flere ganger. Og dersom du mener at Natalie Wynn er en YouTuber med dårlig innhold, så bør du argumentere bedre for dette. ROGD er i verste fall ikke en politelig teori. Hadde du i tillegg gått igjennom det Vox viser til, hadde du sett dette ganske åpenbart, ikke minnst. 

Og da handler dette vitterlig om hva hun har gjort. Nemlig, alliert seg med noen ganske pill råtne folk. Sorry, det er fakta. 

Man kan diskutere Transkvinner i kvinne - idrett osv og jeg er ikke noe interessert i og å legge ut hva jeg måtte mene om det. Jeg er interessert i og å nyansere bildet dere oppgir av J K Rowling og å få fram at det finnes flere sider her. Jeg er interessert i og å få frem nyansene dere ikke representerer eller legger fram.

ROGD, som det vises til, her. 

https://gcn.ie/trans-healthcare-ireland-national-emergency/

https://www.caaps.co/rogd-statement

Endret av Mari Y
Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Vel, konsekvent og bastant er to ulike ting. Når dere gjentar gang på gang at 'dere ikke ser noe transfobisk', selv etter at dere har fått dokumentasjon på det ene og det andre. Så må det kansje sies litt flere ganger. 

Og så går det an å være konsekvent bastant.

• Liker 7
Skrevet
Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Hadde jeg måttet slippe og å være konsekvent, fordi dere forsetter og å overse fakta, hadde det ikke vært et problem. 

Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Hadde jeg måttet slippe og å være konsekvent, fordi dere forsetter og å overse fakta, hadde det ikke vært et problem. 

Du har vært veldig konsekvent i å insistere på at dine meninger skal betraktes som fakta. Det er det ingen tvil om.

• Liker 9
Skrevet
Hank Amarillo skrev (5 minutter siden):

Du har vært veldig konsekvent i å insistere på at dine meninger skal betraktes som fakta. Det er det ingen tvil om.

Fordi dere fortsetter og å argumentere for at det ikke eksisterer dokumentasjon, når det finnes i massevis og selv om dere får det dokumentert. 

Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

Fordi dere fortsetter og å argumentere for at det ikke eksisterer dokumentasjon, når det finnes i massevis og selv om dere får det dokumentert. 

Hva er det du har dokumentert? Altså slik at det må anses som fakta.

Det eneste jeg ser er at "transfob" slenges rundt i øst og vest uten at det er blitt dokumentert et eneste tilfelle av transfobi.

• Liker 9
Skrevet
27 minutter siden, Mari Y said:

Poenget med og å skrive ikke liker er at du legger vekt på de detaljene du selv ser, mens du overser de detaljene som illustrerer det motsatte. Om hun ikke er transfobisk så kommer man ikke unna at hun har gitt støtte til folk som faktisk er det 

Det er et stort hopp å tolke det slik at jeg ikke liker noe bare fordi jeg ikke fokuserer på det. Hvis dét er kriteriet for hva man ikke liker er det ikke rart at så mye kan tolkes som transfobisk. 

Jeg vil ha meg frabedt at du mener jeg ikke liker noe uten at jeg har uttalt meg om saken.

Supert. Da har vi etablert at hun ikke er transfobisk. Neste er å banke inn at man ikke støtter mennesker i alt de gjør når man støtter dem i én sak.

Som dette essayet du tar fram. Rowling begrenser jo selv sin egen støtte til en spesifikk sak. 

• Liker 8
Skrevet
Hank Amarillo skrev (4 minutter siden):

Hva er det du har dokumentert? Altså slik at det må anses som fakta.

Det eneste jeg ser er at "transfob" slenges rundt i øst og vest uten at det er blitt dokumentert et eneste tilfelle av transfobi.

Nå vet dere jo hva jeg har dokumentert. Hvis dere bare ser 'transfob slengt rundt omkring' er dere rimelig blinde 

Som sagt, dette:

'Months later, I compounded my accidental ‘like’ crime by following Magdalen Berns on Twitter. Magdalen was an immensely brave young feminist and lesbian who was dying of an aggressive brain tumour. I followed her because I wanted to contact her directly, which I succeeded in doing. However, as Magdalen was a great believer in the importance of biological sex, and didn’t believe lesbians should be called bigots for not dating trans women with penises, dots were joined in the heads of twitter trans activists, and the level of social media abuse increased.'

https://www.theguardian.com/society/2021/apr/18/being-trans-transgender-rights-issues-rowan-moore-felix-moore

Littman mentioned Tumblr, Reddit, Instagram and YouTube as contributing factors to Rapid Onset Gender Dysphoria, where she believes that in the realm of transgender identification ‘youth have created particularly insular echo chambers.’

https://web.archive.org/web/20191227145515/https://www.vox.com/identities/2019/12/27/21028342/trans-visibility-backlash-internet-2010

Og nå til Vox, som jeg postet fra tidligere 

https://www.vox.com/culture/23622610/jk-rowling-transphobic-statements-timeline-history-controversy

Skrevet (endret)
Mari Y skrev (5 minutter siden):

Nå vet dere jo hva jeg har dokumentert. Hvis dere bare ser 'transfob slengt rundt omkring' er dere rimelig blinde 

Som sagt, dette:

'Months later, I compounded my accidental ‘like’ crime by following Magdalen Berns on Twitter. Magdalen was an immensely brave young feminist and lesbian who was dying of an aggressive brain tumour. I followed her because I wanted to contact her directly, which I succeeded in doing. However, as Magdalen was a great believer in the importance of biological sex, and didn’t believe lesbians should be called bigots for not dating trans women with penises, dots were joined in the heads of twitter trans activists, and the level of social media abuse increased.'

https://www.theguardian.com/society/2021/apr/18/being-trans-transgender-rights-issues-rowan-moore-felix-moore

Littman mentioned Tumblr, Reddit, Instagram and YouTube as contributing factors to Rapid Onset Gender Dysphoria, where she believes that in the realm of transgender identification ‘youth have created particularly insular echo chambers.’

https://web.archive.org/web/20191227145515/https://www.vox.com/identities/2019/12/27/21028342/trans-visibility-backlash-internet-2010

Og nå til Vox, som jeg postet fra tidligere 

https://www.vox.com/culture/23622610/jk-rowling-transphobic-statements-timeline-history-controversy

Ja, nettopp. Og det er ingenting i dette som er transfobisk. Det er ting man kan være enig eller uenig i men som på ingen måte fremtvinger en konklusjon om at dette bare må være fremtvunget av en irrasjonell frykt for transpersoner. Og da får vi fra deg at du bare liskom får en følelse av at dette må være egentlig loddet i transfobi.

Som gjør at vi er tilbake der at du forventer at vi skal blunt godta dine meninger som fakta. Sorry not sorry men det skjer ikke - det er litt mye forlangt.

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

Det er et stort hopp å tolke det slik at jeg ikke liker noe bare fordi jeg ikke fokuserer på det. Hvis dét er kriteriet for hva man ikke liker er det ikke rart at så mye kan tolkes som transfobisk. 

Jeg vil ha meg frabedt at du mener jeg ikke liker noe uten at jeg har uttalt meg om saken.

Supert. Da har vi etablert at hun ikke er transfobisk. Neste er å banke inn at man ikke støtter mennesker i alt de gjør når man støtter dem i én sak.

Som dette essayet du tar fram. Rowling begrenser jo selv sin egen støtte til en spesifikk sak. 

Her skjønte du åpenbart ikke mye ved det jeg skrev. 'Liker ikke' som i at du plukker ut det du foretrekker. 

Vel, jeg tenker at både det hun har skrevet i essayet og det som har kommet frem over tid taler for seg. 

Som når hun støtter folk som har kommet med enten transfobe uttalelser eller i verste fall ganske tvilsomme uttalelser om transpersoner. Det er ikke til og å komme utenom. Jeg kan selvsagt ta feil, men jeg tviler. 

Det hjelper lite og å være fornektende i så måte 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...