Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Velvia skrev (17 timer siden):

Transfobi er svært reelt og man snakker om folkemordsretorikk mot transpersoner. Akkurat den samme retorikken man finner her i tråden.

https://www.lemkininstitute.com/statements-new-page/statement-on-the-genocidal-nature-of-the-gender-critical-movement’s-ideology-and-practice

Kan du vise oss hvor du ser "folkemordsretorikk" i denne tråden?

• Liker 13
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud for et blindspor for homo sapiens.

Det finnes 2 biologiske kjønn uavhengig av hva man identifiserer seg som i de forskjellige ukedagene. 
En transkvinne menstruerer ikke - fordi det ikke finnes eggstokker i personens kropp. Ergo er transkvinnen biologisk mann - uavhengig av hva han identifiserer seg som. 

Kvinnekampen er på full fart tilbake til den tiden kvinner ikke hadde rettigheter. Og det er nesten fristende å bli feminist. 

Skrevet
Thanos skrev (20 minutter siden):

Det er da ingen som har nektet transpersoner å delta i sport??

Det de blir nektet er å delta i sport hvor deres biologiske kjønn er motsatt. Dette er virkeliiiig ikke komplisert. Er man transkvinne, ja så delta i herresport der biologien og testosteronet stemmer overens med de du konkurrerer mot.

Dette. Unntaket er hvis du startet på pubertetsutsettende og hormonbehandling så tidlig at du aldri kom i puberteten i ditt biologiske kjønn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Vera skrev (37 minutter siden):

Herregud for et blindspor for homo sapiens.

Det finnes 2 biologiske kjønn uavhengig av hva man identifiserer seg som i de forskjellige ukedagene. 
En transkvinne menstruerer ikke - fordi det ikke finnes eggstokker i personens kropp. Ergo er transkvinnen biologisk mann - uavhengig av hva han identifiserer seg som. 

Kvinnekampen er på full fart tilbake til den tiden kvinner ikke hadde rettigheter. Og det er nesten fristende å bli feminist. 

Full fart tilbake? Den har kollapset helt. Jeg har faktisk gitt opp menneskeheten pga temaer som dette. Jeg blir dummere for hver setning jeg leser fra disse som jobber aktivt imot objektiv sannhet. Frustrerende, skummelt og helt hoderystende!

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
1 hour ago, Eveliina said:

Det skal - om jeg skjønner retorikken rett - holde å hevde at ‘jeg er en kvinne’, så skal en få adgang til voldtektsmottak, krisesenter, fødselsomsorg, kvinnekvoter osv…?

Det er faktisk et problem.

Ja, det skal visst holde.
Det alene har fått noen til å si de er kvinner. Ikke at de er transkvinner på noen som helst måte, men de bruker det som et påskudd for å få tilgang til å se på kvinner. Enten det er i en garderobe eller andre steder der kvinner kan være sårbare. 

(Jeg tenker at hvis man virkelig ønsker å være en kvinne, dvs transkvinne, ja, da fjerner de den delen som forbindes med menn. Hvis ikke, så bør de faktisk ikke bli kalt transkvinner). 

(En ting transkvinner ikke innehar, eller kan få.
Kvinnelig intuisjon.
Man merker når en person ikke er det kjønnet vedkommende prøver å være. Man merker det og på væremåte).

(Så er det en ting jeg har lagt merke til. Er en kvinne kun makeup, massevis av klær, vesker og sko og dilldall? Det virker som en del transkvinner går for «overfemininitet» for å «ta igjen» at de ikke har blitt født som jenter).

(Jeg mener at hvis man skal konkurrere i sport så kan man ikke kun konkurrere som mann og kvinne, man må legge til som transmann og transkvinne. Da blir det mer rettferdig). 

Endret av Amantha
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Velvia skrev (2 timer siden):

Hvor lang tid tror du det tar før man begynner å nekte transkids og transungdom å drive med idrett når det er i ferd med å bli akseptert at transkvinner ikke kan konkurrere?

Man trenger ikke å lete etter det. Man ser det hver dag over alt.Du som cis-mann vil aldri merke noe til dette og deror heller ikke forstå.

Det er ingen grunn til å nekte transfolk å drive med idrett selv om de ikke får konkurrere som kvinner. Jeg trener sammen med en transkvinne, jeg trener også sammen med menn. Transkvinnen er (selvsagt) i damegarderoben, i motsetning til mennene, men jeg synes ikke hun skal få konkurrere mot kvinner. Det synes heldigvis ikke hun heller.

Velvia skrev (1 time siden):

Problemet er at folk som ikke tror på noe annet en biologisk kjønn også bruker det som grunnlag for diskriminering. 

Jeg har ingen problemer med at det eksisterer mann og kvinne i biologien, men jeg anerkjenner også at det eksisterer kjønnsidentitet og de skal behandles som det kjønnsidentiteten deres sier at de er. Verre er det ikke.

problemet er at det ser ut til å være et stort problem for enkelte all dem tid man ikke ønsker «menn» i kvinnegarderober osv. 

Jeg skjønner ikke argumentene mot at transkvinner skal få være i en damegarderobe. Det hadde vært komplett latterlig og unaturlig om Emma Ellingsen skulle måtte gå i herregarderoben.

Ut over det kunne man gjerne hatt unisex garderober for min del. 

Hank Amarillo skrev (1 time siden):

hvorfor?

Hvorfor er det et problem at kvinner ikke ønsker menn i kvinnegarderober?

Det er bare rart og virker som det kun er for å trasse og være kjipe. Jeg er kvinne, men hvorfor skulle det gjøre meg noe? Jeg glor ikke på andres kjønnsorgan i garderoben. Og hvis noen ønsker å skade meg kan de da bare gå rett inn i garderoben uten å påstå at de er kvinne - det er da ikke sikkerhetsvakter utenfor garderober i svømmehallen og på gymmet som sjekker kjønnet på de som går inn.

Full Ugle skrev (1 time siden):

Jeg klarer virkelig ikke se for meg at andelen menn som «utgir seg» for å være transkvinner simpelten for å skifte i kvinnegarderoben skal være særlig alarmerende høy, og argumentet synes jeg faller på sin egen urimelighet. Da kan man like gjerne argumentere med at lesbiske ikke skal få skifte i kvinnegarderoben heller. Ser man i andre kulturer/historie tider, så skifter herrer og damer sammen. Jeg var i Sverige for ikke så lenge siden, der var garderoben slik at det var ingen vegg mellom kvinne og herregarderoben, ergo en mann kunne lett ha sett en kvinne skifte og motsatt. 

Å jobbe mot at transkvinner/menn ikke skal kunne benytte seg av den garderoben eller toalettet de ønsker, ser jeg personlig på som trangsynt og snevert. Begynner man derimot å hevde at det ikke finnes to biologiske kjønn, kvinner er ikke kvinner de er «ciskvinne» osv, så er det langt mer alvorlige og graverende påstander, etter min mening. 

Enig i alt dette.

Piggsopp skrev (1 time siden):

Er homofile det samme som transpersoner? 

Nei. Tror du virkelig at Saudi-Arabiske myndigheter er mer vennlig innstilt til transpersoner enn til homofile?

Kipling skrev (1 time siden):

Problemet er jo at det ikke er noen definisjon som gir mening på hvem som er en "ekte" transe og hvem som ikke er det. Så åpner du døren for at transer kan komme inn i kvinnegarderoben ved å bare si at de identifiserer seg som en kvinne, så åpner du også døren for at en hvilken som helst overgrepsmann som har lyst til å begå voldtekt også kan vandre rett inn under påskuddet om å være en transe.

Men det kan de jo uansett? En voldtektsmann trenger på ingen måte å påstå at han er hverken trans eller kvinne for å komme seg inn i en garderobe for å voldta kvinner der - det er jo bare å gå rett inn. 

Hvorfor tror du at psykotiske voldtektsmenn føler de må lyve om at de er kvinner, om de ønsker å voldta noen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

Det er bare rart og virker som det kun er for å trasse og være kjipe. Jeg er kvinne, men hvorfor skulle det gjøre meg noe? Jeg glor ikke på andres kjønnsorgan i garderoben. Og hvis noen ønsker å skade meg kan de da bare gå rett inn i garderoben uten å påstå at de er kvinne - det er da ikke sikkerhetsvakter utenfor garderober i svømmehallen og på gymmet som sjekker kjønnet på de som går inn.

En med M i passet kan vakter kaste ut. Er det vedvarende så kan han utestenges. Med en K i passet kan de ikke det.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Hank Amarillo skrev (3 minutter siden):

En med M i passet kan vakter kaste ut. Er det vedvarende så kan han utestenges. Med en K i passet kan de ikke det.

Hvilke vakter? Hvor er disse garderobene med vakter?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Hvilke vakter? Hvor er disse garderobene med vakter?

De fleste treningsentre har ansatte.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

De fleste treningsentre har ansatte.

Faktisk er det mer og mer vanlig med selvbetjente treningsentre. I tillegg har man alle slags gym, yogastudio, danseskoler etc.

Svømnehaller har badevakter, men lykke til til den 16 år gamle jenta som jobber som badevakt som skal fysisk kaste ut en hypotetisk ondsinnet transperson som driver og voldtar noen ?

Begynner noen å antaste andre i en garderove får man ringe politiet. Det er jo ikke greit om en biologisk kvinne gjør det heller, eller? Så jeg ser virkelig ikke poenget. 

At en transperson skal kaste seg over meg og antaste meg i en garderobe ligger fryktelig lavt på lista over ting jeg er redd for at skal skje meg….

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (33 minutter siden):

Transkvinnen er (selvsagt) i damegarderoben, i motsetning til mennene, men jeg synes ikke hun skal få konkurrere mot kvinner. Det synes heldigvis ikke hun heller.

Jeg skjønner ikke helt..

Det er helt ok at hun identifiserer seg som kvinne naken sammen med deg, men hun får ikke identifisere seg som kvinne om hun skal konkurrere med deg?

Gjest In absentia
Skrevet
velociraptor skrev (42 minutter siden):

Det er ingen grunn til å nekte transfolk å drive med idrett selv om de ikke får konkurrere som kvinner. Jeg trener sammen med en transkvinne, jeg trener også sammen med menn. Transkvinnen er (selvsagt) i damegarderoben, i motsetning til mennene, men jeg synes ikke hun skal få konkurrere mot kvinner. Det synes heldigvis ikke hun heller.

Jeg skjønner ikke argumentene mot at transkvinner skal få være i en damegarderobe. Det hadde vært komplett latterlig og unaturlig om Emma Ellingsen skulle måtte gå i herregarderoben.

Enig i alt dette.

Nei. Tror du virkelig at Saudi-Arabiske myndigheter er mer vennlig innstilt til transpersoner enn til homofile?

Men det kan de jo uansett? En voldtektsmann trenger på ingen måte å påstå at han er hverken trans eller kvinne for å komme seg inn i en garderobe for å voldta kvinner der - det er jo bare å gå rett inn. 

Hvorfor tror du at psykotiske voldtektsmenn føler de må lyve om at de er kvinner, om de ønsker å voldta noen?

Det trenger ikke å være voldtekt for å være en uakseptabel situasjon. Jeg ønsker ikke å se en dinglende penis i kvinnegarderoben og vil heller ikke at jentebarn skal se det. Det vil dessuten være veldig lett for blottere, kikkere og andre ekle folk å få adgang til kvinnegarderoben ved å «late som» de er trans. Skal vi liksom bare akseptere det? Ingen kan overprøve andres følelser, så hvordan kan vi skille mellom transkvinner og creeps?

Skrevet
Piggsopp skrev (3 timer siden):

Er homofile det samme som transpersoner? 

Noen av de. Om Homofili og trans straffes likt vet jeg ikke.

Det er vel også et definisjonsspørsmål om en transperson er homofil. Forskjellig tolkning kan det være fra myndigheter og personen selv. En transkvinne i mannekropp som tiltrekkes av menn kan f.eks. kategoriseres som homofil av myndigheter  mens hun selv regner seg som heterofil. En transkvinne i kvinnekropp som tiltrekkes av kvinner kan selv regne seg som lesbisk mens myndigheter kategoriserer henne som heterofil.

Skrevet
Kipling skrev (8 timer siden):

Problemet er jo at det ikke er noen definisjon som gir mening på hvem som er en "ekte" transe og hvem som ikke er det. Så åpner du døren for at transer kan komme inn i kvinnegarderoben ved å bare si at de identifiserer seg som en kvinne, så åpner du også døren for at en hvilken som helst overgrepsmann som har lyst til å begå voldtekt også kan vandre rett inn under påskuddet om å være en transe.

Nettopp! Noen mener det er nok å bare uttale at man identifiserer seg som kvinne, så skal du få tilgang til alle arenaene til en biologisk kvinne. 

JK Rowling kommenterte på en hendelse i Skottland (?), der en bio.kvinne ble voldtatt av en bio.mann, og denne mannen sa han identifiserte seg som kvinne. Altså, han ville bli satt i et kvinnefengsel. Husker ikke hvordan saken endte, men det er et godt eksempel på hvordan dette kan bli misbrukt. JK Rowling fikk forøvrig mye pes for å være transfobisk ved å poengtere absurditeten i dette. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
velociraptor skrev (9 timer siden):

Faktisk er det mer og mer vanlig med selvbetjente treningsentre. I tillegg har man alle slags gym, yogastudio, danseskoler etc.

Svømnehaller har badevakter, men lykke til til den 16 år gamle jenta som jobber som badevakt som skal fysisk kaste ut en hypotetisk ondsinnet transperson som driver og voldtar noen ?

Begynner noen å antaste andre i en garderove får man ringe politiet. Det er jo ikke greit om en biologisk kvinne gjør det heller, eller? Så jeg ser virkelig ikke poenget. 

At en transperson skal kaste seg over meg og antaste meg i en garderobe ligger fryktelig lavt på lista over ting jeg er redd for at skal skje meg….

Takk for utrolig gode og nyanserte innlegg, beste innspill så langt i diskusjonen spør du meg!  

• Hjerte 1
Skrevet
Thanos skrev (9 timer siden):

Full fart tilbake? Den har kollapset helt. Jeg har faktisk gitt opp menneskeheten pga temaer som dette. Jeg blir dummere for hver setning jeg leser fra disse som jobber aktivt imot objektiv sannhet. Frustrerende, skummelt og helt hoderystende!

Ja, jeg er enig. 
Men hvor gikk det egentlig galt? Hva er det som gjør at dette får utvikle seg?

Skrevet
Blåpille skrev (2 timer siden):

Nettopp! Noen mener det er nok å bare uttale at man identifiserer seg som kvinne, så skal du få tilgang til alle arenaene til en biologisk kvinne. 

JK Rowling kommenterte på en hendelse i Skottland (?), der en bio.kvinne ble voldtatt av en bio.mann, og denne mannen sa han identifiserte seg som kvinne. Altså, han ville bli satt i et kvinnefengsel. Husker ikke hvordan saken endte, men det er et godt eksempel på hvordan dette kan bli misbrukt. JK Rowling fikk forøvrig mye pes for å være transfobisk ved å poengtere absurditeten i dette. 

Jeg så nettopp en sak om en «transkvinne» som ble satt i kvinne fengsel etter å bli dømt for voldtekt. Det endte jo med at hun forgrep seg på de andre innsatte. Jeg tror ikke det er et problem med vanlige transkvinne,  men det finnes åpenbart menn som er villige til å misbruke rettighetene de får om de hevder de er trans. Føler dette er noe man burde kunne snake om uten å beskyldes for å være transfobisk.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
9 hours ago, velociraptor said:

Enig i alt dette.

Forskjellen blir at dersom “transkvinner” har rett til å være i kvinnegarderoben så er det ingen som kan stoppe ham, for da kan han ved å si at han føler seg som en kvinne hevde sin rett til å være der like mye som andre. Han kan henge rundt i timesvis om han så vil, og vente på et lett offer, og ingen som ser han holde på med det kan reagere på det på noen måte. Uten denne rettigheten så blir det vanskeligere og den første damen som ser ham der kan enten be ham pelle seg ut, eller hente hjelp.

Og forskjellen blir enda større for mildere overgrep enn voldtekt. I en damegarderobe så kan han jo mer eller mindre bare stå i dusjen med en ereksjon og nyte showet når kvinnene kommer for å dusje, og ingen kan si noe på det. Det er ikke voldtekt, men jeg vil jo si det vil gjøre ekstremt mange kvinner veldig ukomfortable, og jeg vil påstå at å bli stirret mot sin vilje av en mann med ereksjon er et overgrep.

Du syns det blir latterlig at emma ellingsen må i herregarderoben? Ok, men er det noe bedre at de er i kvinnegarderoben? Nå vet jeg ikke om emma er operert, men de fleste “transkvinner” er ikke det, så hvis du skal ha holdningen at alle som ser feminine ut på utsiden skal i kvinnegarderoben, så vil det bli en del peniser å se der. Er det bedre på noen måte? Og hvis du først går dit, hvor skal du trekke grensen for når man ser “jentete” nok ut til å slippe inn i kvinnegarderoben? Hvis du bare sier at de som “identifiserer” seg som en kvinne slipper inn, så kan jo jeg og hvem som helst andre bare valse rett inn hvis jeg vil se litt fitte. Høres det ut som en god ide? Jeg syns ikke det.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Jeg så nettopp en sak om en «transkvinne» som ble satt i kvinne fengsel etter å bli dømt for voldtekt. Det endte jo med at hun forgrep seg på de andre innsatte. Jeg tror ikke det er et problem med vanlige transkvinne,  men det finnes åpenbart menn som er villige til å misbruke rettighetene de får om de hevder de er trans. Føler dette er noe man burde kunne snake om uten å beskyldes for å være transfobisk.

Akkurat. J.K Rowling sine utsagn er viktige her fordi hun ønsker å påpeke at transkvinner og kvinner er ikke det samme. Når transmiljøet tar ibruk begrep som «cis-kvinner» og hevder man er «Terf» via å si at det er forskjeller mellom transkvinner og kvinner, - så har vi store problemer. De som har kritisert Rowling og «tatt avstand» fra henne har sagt «transkvinner er kvinner», det gjelder alle de unge tre skuespillerne i Harry Potter. Dette er problematisk fordi da har vi begynt å gjøre det som er å gå bakover fremfor forover: vi har hvisket ut hva en kvinne er, og slettet ordet «trans» fra språket vårt/gjort order «trans» til noe negativt som ikke skal påpekes eller ytres. Dette er så feil som det kan bli. 

• Liker 14
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...