Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Velvia
Skrevet
4 hours ago, Hank Amarillo said:

Kan du sitere et innlegg fra denne tråden som et eksempel på oppfordring til folkemord av transpersoner?

Nå er det ikke ett innlegg som oppfordrer til drap på transpersoner.

Hvis du leser artikklen jeg linket til å så ser du at argumentasjonen her i tråden (bortsett fra noen få brukere) støtter indirekte opp under en anti-gender retorikk.

"While members of the gender critical movement may argue that they do not seek to kill the physical bodies of transgender people, they do openly seek to eradicate transgender identity from the world, following a genocidal logic similar to the US, Canadian, and Australian boarding schools that sought to “kill the Indian, [and] save the man.” Once it becomes acceptable for one group of people to be criminalized for expressing their identity, then society becomes vulnerable to the genocidal targeting of other groups as well. In fact, anti-trans initiatives are closely tied to assaults on the rights of women, people of color, minority religious communities, and immigrants in the US and elsewhere. The criminalization and harassment of the trans community can serve as a rehearsal for more generalized targeting of unwanted groups within a genocidal ideological structure. There is no shutting the floodgates once states and societies acquiesce to the eradication of a specific people from the earth. "

https://www.lemkininstitute.com/statements-new-page/statement-on-the-genocidal-nature-of-the-gender-critical-movement’s-ideology-and-practice

Skrevet
Velvia skrev (6 minutter siden):

Nå er det ikke ett innlegg som oppfordrer til drap på transpersoner.

Flott!

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (17 timer siden):

Jeg forstår ikke at det J.K.Rowling har sagt kan være så galle. Nå er det en sak i VG om at anmelderen deres ikke vet om han kan anmelde det nye Harry Potter spillet, på tros av at forfatteren ikke er involvert i prosessen med å skape spillet. Det er en ting og ikke ville spille fordi det gir deg dårlige assosiasjoner, men at VG skal begynne og  sensurere kultur sakker fordi de er forbundet til en person som har en upopulær mening synes jeg er for gale!

https://www.vg.no/rampelys/spill/i/onkzBB/harry-potter-spill-skaper-debatt-vanskelig 

Ja, det er helt vilt. Reagerte da jeg leste artikkelen selv. Synd om verden er blitt slik at alle må være like politisk korrekt og like «woke», for å ikke bli utsatt for «kanselleringskulturen». Synd om vi ikke lengre kan ha ulike meninger, uten å bli utsatt for hat, hets og utestengelser. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Mermaid Blues skrev (På 24.6.2020 den 14.35):

Jo, det er nettopp det som er poenget. Vi skal beskytte en persons rett til å ikke bli utsatt for diskriminering, hatefulle ytringer, eller truende atferd. Vi beskytter offeret, ikke gjerningspersonen. Ingen kan kreve rett til å behandle andre mennesker dårlig. Hva angår transpersoner (og alle identiteter som ikke passer det strengt binære systemet) er dette i svært mange tilfeller mennesker som allerede befinner seg i en sårbar posisjon, og behøver å bli møtt med respekt, omtanke og beskyttelse. Da er det også viktig at de selv får avgjøre hva som er nødvendig for at de skal føle seg trygge, både fysisk ute i samfunnet og mentalt.

Hvilke 'innvendinger' om transpersoner er nødvendige for deg å uttrykke? I fullt alvor, jeg vil gjerne vite eksakt hva du sikter til.

Jeg forstår også at det er vanskelig å sette seg inn hvordan det "fungerer" med kjønnsidentiteter for de som avviker fra "normalen". Mange opplever dette som noe nytt, og de av oss som er gamle nok husker at så kort tilbake som 90-tallet var det nærmest stuerent å gjøre narr av transpersoner i TV og film. Mange sier også ting som at det er "trendy" å være trans, at det blir bare flere og flere som kommer ut, osv. Dette har naturligvis en sammenheng med aksept i lovverk og helsevesen - selve antallet er ikke stort annerledes, men antallet vi vet om er høyere fordi folk har større mulighet til å komme ut og delta i samfunnet uten å måtte forkle eller undertrykke identiteten sin i frykt for vold og trusler. Dette med "trend" var noe som ble slengt etter oss bifile for 15-20 år siden også, og homofile før det igjen, og det var ikke noe nærmere virkeligeheten den gangen heller.

Men JKR har vel også rett til å ikke bli utsatt for diskriminering, hatefulle ytringer eller truende atferd? Eller går det bare én vei?

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet

Hele minner meg egentlig om sangen «It’s a man’s world».

Kvinner (biologiske kvinner), har ingenting de skulle ha sagt. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Tvillingsjel skrev (6 minutter siden):

Men JKR har vel også rett til å ikke bli utsatt for diskriminering, hatefulle ytringer eller truende atferd? Eller går det bare én vei?

Trist, men går ofte bare en vei med dette altså. Ytringsfrihet og biologiske fakta er bare viktig når det passe dem, desverre. 

• Liker 11
Skrevet
In absentia skrev (2 timer siden):

Jeg tror du lider av gynofobi, eller kanskje til og med kvinnehat. Om noe så er det dine holdninger som er farlige.

Det er ikke annet enn frekt å påstå at kvinner som prøver å verne om sin sårt tilkjempede frigjøring er «hat» eller «farlig» når det er dere som utrettelig jobber for å dehumanisere kvinnen, relativisere kvinnens unike opplevelser og redusere kvinnekjønnet til et parodisk kostyme som man kan kle på seg. Det er kvinnehat i den reneste form. 

🙌🏽👏🏼🙌🏽👏🏼🙌🏽👏🏼🙌🏽👏🏼🙌🏽

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Lunda skrev (50 minutter siden):

Hun tar feil.

Hvis man skulle følge denne definisjonen kan hun selv ikke kalle seg kvinne etter at hun har nådd overgangsalderen.

Men så var det heller ikke det hun sa da.

Hun sa:

Forvridde tolkninger og skeive gjengivelser som dette - et tilfeldig eksempel i tråden - er grunnen til at transaktivister har svært lav troverdighet i debatten.

Jeg stoler simpelthen ikke på påstander, uten direkte linker til sitat jeg selv kan vurdere.

Hun prøvde åpenbart ikke å sette opp en altomfattende definisjon på hva en kvinne er ved å påpeke at vi har et etablert ord for ‘personer som menstruerer’.

Det er kun ved vranglesning og stråmenn en kan få det til.

Så er det vel her jeg må legge til, om jeg ikke skal bli utsatt for hat og trusler, at jeg støtter selvfølgelig alle menneskers rett til å leve sine liv som de ønsker, så lenge det ikke går ut over andre.

Men - det må faktisk være mulig å diskutere grenselandet mellom transrettigheter og kvinnerettigheter under press. Uten å bli anklaget for både det ene og det andre.

Det blir også noe absurd for meg at en så inderlig ønsker å være det motsatte kjønn, samtidig som en presser på for endringer som faktisk fjerner dette kjønnet fra språket vårt.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Realverdien skrev (På 26.12.2021 den 1.06):

Artikkelen handler jo om forplantning. Den beskriver bisexualitet som et kjønn. Asexualitet som et kjønn. Monogamitet som et kjønn. 

Hvordan passer det inn i hva vi andre prater om?

:skratte:
Må være som Facebook da, som tidligere hadde 71 ulike kjønn. Lurer på om de må ha trukket kort fra tryllehatten?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det føles aldri helt feil å minne om hvem det faktisk er som er ivrigst på retten til å entre kvinners mest sårbare rom, slik som garderober, toaletter, krisesentre, støttesentre, pasientforeninger, fengselsceller og sovesaler. 

Jeg presenterer en lang rekke av  transaktivister. De som står bak retorikken, propagandaen og "fagartiklene". Værsågod: https://terfisaslur.com/

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (På 1.1.2022 den 11.25):

Ikke alle kan biologi. Derfor fabrikkerer de egne alternative oppfatninger. 

Det er bare to biologiske kjønn - mann og kvinne. XX og XY. I de utrolig sjeldne tilfellene hvor man har kjønnsorganer både for mann og kvinne, er man noe annet - det kalles for hermafroditt. At det skal være så vanskelig å forstå elementær biologi viser bare at skolen har sviktet og/eller at noen ikke har fulgt med i biologitimene. 

Det er jo snart ikke lov å lære ungene at barn fødes som gutt eller jente. Er nok ikke mange årene til vi ser den første straffedommen gitt til en lærer som underviser i elementær biologi … Verden vil bedras.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
2 minutter siden, Tvillingsjel said:

Det er jo snart ikke lov å lære ungene at barn fødes som gutt eller jente. Er nok ikke mange årene til vi ser den første straffedommen gitt til en lærer som underviser i elementær biologi … Verden vil bedras.

Dette er ganske fascinerende.. 

Om jeg sier til 10 tilfeldige kvinner i gruppen 18-30 år at det finnes to kjønn, mann og kvinne, så vil trolig 8 av dem fortelle meg at jeg er en gammel dum mann. At det finnes mange kjønn, og ingen andre en den enkelte kan si hva som er rett. 

Så blir de gravide, går på UL, og har "baby shower" med rosa eller blått tema.... Og alt skal være rosa for den lille prinsessa... 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Mari Y skrev (På 5.1.2022 den 21.51):

Det er ikke fakta at vi har to kjønn; det er faktisk helt feil. 

Det er heller ikke følelsesstyrt og å påpeke dette. Det er fakta. 

https://cihr-irsc.gc.ca/e/48642.html

Hvordan er det feil at vi har to kjønn? Hva er de andre kjønnene, hvis du ikke sikter til kjønnsidentitet? Du skriver hele tiden at man må skille på kjønn og kjønnsidentitet, men du gjør jo ikke det selv. :vetikke:

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for gjengivelser av artikler uten henvisning til kilde, brukerdebatt, brudd på rommets retningslinjer, hatefulle ytringer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet
Mari Y skrev (På 5.1.2022 den 21.51):

Det er ikke fakta at vi har to kjønn; det er faktisk helt feil. 

Det er heller ikke følelsesstyrt og å påpeke dette. Det er fakta. 

https://cihr-irsc.gc.ca/e/48642.html

Når man finner et skjelett om 100 år, vil man si om det er mann eller kvinne. Andre kjønn vil ikke kjennes igjen. Synes det er en ganske god grunn til å gå utifra at det bare finnes to kjønn. 

Jeg respekterer andre, som ikke binære, men det er ikke et eget kjønn. Mer noe imellom mann og kvinne vil jeg si. De som identifiserer seg som en annen hudfarge, en stein, osv, det er langt over min grense. Noen ting må man akseptere med seg selv. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Gjest Velvia
Skrevet
39 minutter siden, Marihønepøne said:

Det føles aldri helt feil å minne om hvem det faktisk er som er ivrigst på retten til å entre kvinners mest sårbare rom, slik som garderober, toaletter, krisesentre, støttesentre, pasientforeninger, fengselsceller og sovesaler. 

Jeg presenterer en lang rekke av  transaktivister. De som står bak retorikken, propagandaen og "fagartiklene". Værsågod: https://terfisaslur.com/

Fint forsøk på å prøve å fremstille transkvinner som djevelen selv. 

Gjest Velvia
Skrevet
7 hours ago, Mari Y said:

J K Rowlings standpunkter høres ut som kritjkk, men hvis man ikke klarer og å gjenkjenne hvor det kommer fra, så ser man heller ikke problemet. Ta også med at hun har alliert seg med noen ganske ytterliggående folk. 

Argumenter som 'menn i kvinnegarderoben' spiller definitivt på transfobe holdninger og ytringer. 

Såklart, det må være åpenhet for og å drøfte vanskelige sider ved transdebatten, men dette er noe helt annet. 

Det er veldig lite ved det hun hevder som er fakta, forøvrig 

Spot on!

Skrevet
Lunda skrev (2 timer siden):

Hun tar feil.

Hvis man skulle følge denne definisjonen kan hun selv ikke kalle seg kvinne etter at hun har nådd overgangsalderen.

Tull. Man har fortsatt eggledere, eggstokker og livmor etter overgangsalder. Det er kun eggproduksjonen som stopper. Og selv om man ikke lenger produserer egg, har man gjort det i mange år. Du griper etter halmstrå. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Velvia skrev (19 minutter siden):

Fint forsøk på å prøve å fremstille transkvinner som djevelen selv. 

Men ingen kommentarer til det som faktisk sies?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest Velvia
Skrevet
1 minutt siden, Topsi said:

Men ingen kommentarer til det som faktisk sies?

Hva skal man si egentlig? 

Jeg er uenig i premisset om at transpersoner er overgripere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...