Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Madame Butterfly skrev (På 20.10.2021 den 14.48):

Dette trenger vi virkelig ikke å lese oss opp på. Jeg liker verken å bli kaldt menstruerende individ, eller TERF, eller andre konstruerte begreper. Kvinne duger for meg, dame er vel en bonus 😉

Jeg tror i alle fall ikke at de som konstruerer slike begreper verken menstruerer eller er særlig opptatt av kvinners rettigheter generelt. 

Jeg liker heller ikke alltid begrepet terf(transfobi innenfor feminismen fungerer for meg). 

'Menstruerende person' fungerer 

Skrevet
19 minutter siden, Mari Y said:

Som igjen lkke er det jeg mener når jeg hevder at Transkvinner er kvinner

Og hva er en kvinne?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
linsejesus skrev (Akkurat nå):

Og hva er en kvinne?

Biologisk, sosialt, juridisk, psykologisk. Vanligvis er det biologisk voksen kvinne av hunkjønn,men det har også flere betydninger 

Skrevet
1 hour ago, Mari Y said:

Og igjen er det ikke slik at jeg hevder at Transkvinner biologisk er kvinner. Jeg hevder at de er kvinner fordi de lever som kvinner 

Hvordan lever en kvinne? Eller en mann?

Er kjønn bare et annet ord for livsstil?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Biologisk, sosialt, juridisk, psykologisk. Vanligvis er det biologisk voksen kvinne av hunkjønn,men det har også flere betydninger 

En kvinne er en voksen kvinne av hunkjønn? Ja..greide nesten å komme seg unna tautologien.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Mari Y said:

Hvilke betydninger da?

• Liker 5
Skrevet (endret)
linsejesus skrev (3 minutter siden):

Hvordan lever en kvinne? Eller en mann?

Er kjønn bare et annet ord for livsstil?

Man lever etter de kjønnsrollene som er utformet , dvs,  sosialt kjønn. Noe annet er det kjønnet du er tilskrevet ved fødsel. En transkvinne lever som kvinne, ergo kvinne. En transmann lever som mann, ergo mann 

Endret av Mari Y
Skrevet
Mari Y skrev (4 minutter siden):

En transkvinne lever som kvinne, ergo kvinne. En transmann lever som mann, ergo mann 

Nå måtte jeg faktisk le. Det er jo nettopp det enkelte transmenn ikke gjør. Begynner å bli noen transmenn nå som føder barn. Altså menn (din definisjon) som føder. Er det å leve som en mann? 🤔 De vil ha i både pose og sekk. Men insisterer likevel på at de er menn. Menn som føder! 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Gjest In absentia
Skrevet
Mari Y skrev (3 timer siden):

Det er i så måte misvisende, gitt at en Transkvinne er en kvinne og gitt at det er mange myter rundt dette 

https://en.wikipedia.org/wiki/Trans_woman

https://en.wikipedia.org/wiki/Bathroom_bill

Og folk lar seg lure 

Bare kvinner er kvinner. Hva man føler, identifiserer seg som eller hvordan man kler seg har ingenting med saken å gjøre. En mann kan bli en transkvinne, men aldri en kvinne. 

Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Nå måtte jeg faktisk le. Det er jo nettopp det enkelte transmenn ikke gjør. Begynner å bli noen transmenn nå som føder barn. Altså menn (din definisjon) som føder. Er det å leve som en mann? 🤔 De vil ha i både pose og sekk. Men insisterer likevel på at de er menn. Menn som føder! 

Betyr ikke at de ikke lever som menn. Og å leve som mann =at de lever som menn 

Skrevet
In absentia skrev (Akkurat nå):

Bare kvinner er kvinner. Hva man føler, identifiserer seg som eller hvordan man kler seg har ingenting med saken å gjøre. En mann kan bli en transkvinne, men aldri en kvinne. 

Det har det faktisk. 

https://www.psychologytoday.com/us/basics/transgender

Transperson er forøvrig noe du er, ikke noe du blir 

• Liker 1
Skrevet
Mari Y skrev (Akkurat nå):

Ser du ikke hvor tåpelig det blir? Å leve som mann inkluderer ikke å føde barn. Syns det er regelrett skremmende av disse fødende transmennene å mene oppriktig at de har blitt far. Nei! De har blitt MOR. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Mari Y skrev (24 minutter siden):

En kvinne er en som lever som kvinne. En mann er en som lever som mann.

Svarer egentlig ikke på spørsmålet 'hva er en mann/kvinne'. Hva er det de lever som?

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Hank Amarillo skrev (1 minutt siden):

En kvinne er en som lever som kvinne. En mann er en som lever som mann.

Svarer egentlig på spørsmålet 'hva er en mann/kvinne'. Hva er det de lever som?

Som kvinne eller det kjønnet de identifiserer seg som 

Skrevet
Mari Y skrev (1 minutt siden):

Som kvinne eller det kjønnet de identifiserer seg som 

Og da er spørsmålet igjen: hva er en kvinne?

Jeg etterspør altså en ikke-tautologisk definisjon av begrepene kvinne/mann/kjønn

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Hank Amarillo skrev (3 minutter siden):

Og da er spørsmålet igjen: hva er en kvinne?

Jeg etterspør altså en ikke-tautologisk definisjon av begrepene kvinne/mann/kjønn

En kvinne er altså alle disse fire: Biologi, psykologisk sosialt og juridisk. 

Det er svaret du får uansett hvor mange ganger du spør 

Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

En kvinne er altså alle disse fire: Biologi, psykologisk sosialt og juridisk. 

Det er svaret du får uansett hvor mange ganger du spør 

Jeg har vel egentlig skjønt nå at du bare gjentar i stedet for å faktisk svare på spørsmålet.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Broren min lever som et barn. Han tenker som et barn, føler seg som et barn og identifiserer seg som et barn. Men han er en voksen mann på over 40 år og 181 cm. At han er psykisk utviklingshemmet endrer ikke det faktum at han er voksen, uansett hvor dypt hans syndrom og hans egenoppfatning og barnlige sinn er "hard wired in to the brain". 

Syns du han bør få barnehageplass på lik linje med andre 4-åringer? Bør mine foreldre få barnetrygd? Bør han få barnedoser med medisiner og barneporsjon ved middagen? Bør han få bade naken på stranda? Bør han få kaste seg ut i vilter lek i parken sammen med andre småbarn, selv om han skremmer de og har potensiale til å skade de?

Hvis svaret ditt er nei, hvorfor ikke? Han identifiserer seg jo som et barn, tross alt, og det overstyrer jo biologi? Eller? 

• Liker 19
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Skrevet
3 hours ago, Mari Y said:

Og deretter har det bare gravd seg enda lenger ned i kaninhullet. Forøvrig menstruerer transmenn. 

Hvis transmenn menstruerer, er det kvinner som later som de er menn, for menn kan ikke ha eggstokker eller livmor, samme hvor intenst de måtte ønske det.

• Liker 12
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...