Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, Topsi said:

Beklager å avspore debatten her, men hvordan i alle dager mener du "kristen" kan defineres utfra nasjonalitet?

I den forstand at f.eks England er et "kristent" land.

Skrevet
linsejesus skrev (Akkurat nå):

I den forstand at f.eks England er et "kristent" land.

Da defineres ved heller nasjonen utfra religion, og ikke religionen utfra nasjonalitet, dvs motsatt....

Skrevet
1 minutt siden, Mari Y said:

Foreslår at du leser gruppe - reglene. Det er også dessuten legitimt og å komme med objektive fakta 

Ja. Det er helt innafor å diskutere hvordan andre brukere diskuterer.

Det er heller ikke objektive fakta å hevde at noen er alliert med andre og ansvarliggjøre dem for andres handlinger, fordi de har likt én ting som er delt.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Mari Y skrev (3 minutter siden):

Jeg forplikter henne ikke og å være enig, men jeg forventer at det er viktig og å problematisere noe som er objektivt fakta 

Hun har problematisert mye som er problematisk, men det er bra du skriver tydelig at du ikke forplikter henne å være enig i alt.

Så nå kan du slutte å hevde at hun allierer seg med den eller den andre. 

Mari Y skrev (9 minutter siden):

Du mener at vi vet det med sikkerhet, men en person som har god erfaring på dette feltet vil kunne hevde noe annet. At du mener dette betyr ikke at det er sant. Når det gjelder kjønn, så er ikke dette noe og å filosofere over. https://sml.snl.no/kjønn_-_menneske

Det er ikke sant fordi jeg mener det.

Jeg mener det fordi det er sant.

Kjønn er biologi, kromosomer og kropp.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, Drizzt said:

Hør hør!

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Ost skrev (Akkurat nå):

Har hun skrevet direkte hatefulle ytringer? Trodde hun bare hadde den meningen at det kun finnes 2 kjønn osv. Ikke hørt noe mer drama enn det. 

De er ikke direkte hatefulle, men noen vil nok oppfatte det som grunnleggende transfobisk og å mene at Transkvinner ikke er kvinner. Men det er mye mer enn hva hun har sagt som er problemet her. Og det er grunnleggende mange av hennes forsvarere som ser ut til og å ha vanskeligheter med og å se dette. 

Vi kan argumentere natt og dag for om hvorvidt kjønnsidentitet er biologi osv. Men når man støtter mennesker som har kommet med negativt ladede uttalelser mot transpersoner som umulig kan leses som noe annet enn transfobisk(eksempelvis 'Transkvinner er blackface actors'), så er det definitivt ikke bra, og da bør man revurdere hvem man velger og å støtte opp under. 

• Liker 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (7 minutter siden):

Jeg har lest det alt. Evner virkelig ikke å se hva hun har gjort eller sagt som er så galt. Disse tvilsomme individene hun har støtte, har jeg heller ikke sett har gjort noe galt. 

Det er jo flott det hun og de andre gjør. Det er bra jobbet, og sette fingeren på dumskap. Det er jo riktig så bra 😀

Gå tilbake til der jeg viste til Magdalen Berns og Posie Parker og de uttalelsene de har kommet med. Det er vesentlig mye mer drøyt enn og å komme med at 'Transkvinner ikke er kvinner' 

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (6 minutter siden):

Hun har problematisert mye som er problematisk, men det er bra du skriver tydelig at du ikke forplikter henne å være enig i alt.

Så nå kan du slutte å hevde at hun allierer seg med den eller den andre. 

Jeg problematiserer det hun har gjort, som er problematisk. Og det mener jeg er helt legitimt. 

• Liker 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (8 minutter siden):

Ja. Det er helt innafor å diskutere hvordan andre brukere diskuterer.

Det er heller ikke objektive fakta å hevde at noen er alliert med andre og ansvarliggjøre dem for andres handlinger, fordi de har likt én ting som er delt.

Nei, ikke på den måten du gjør her. 

Jo, i dette tilfellet så mener jeg det er det. 

'Months later, I compounded my accidental ‘like’ crime by following Magdalen Berns on Twitter. Magdalen was an immensely brave young feminist and lesbian who was dying of an aggressive brain tumour. I followed her because I wanted to contact her directly, which I succeeded in doing. However, as Magdalen was a great believer in the importance of biological sex, and didn’t believe lesbians should be called bigots for not dating trans women with penises, dots were joined in the heads of twitter trans activists, and the level of social media abuse increased.'

https://www.jkrowling.com/opinions/j-k-rowling-writes-about-her-reasons-for-speaking-out-on-sex-and-gender-issues/

https://www.theguardian.com/society/2021/apr/18/being-trans-transgender-rights-issues-rowan-moore-felix-moore

• Liker 1
Skrevet
Mari Y skrev (27 minutter siden):

Nei, men den kan lett ta en videre til mye annen forskning og data 

Som du da kunne ha gjort for å fremstå som mer seriøs. Det er du som fremmer en påstand, ergo er det ikke vi som skal lete opp data som støtter opp under påstanden din.

• Liker 7
Skrevet
Mari Y skrev (13 minutter siden):

De er ikke direkte hatefulle, men noen vil nok oppfatte det som grunnleggende transfobisk og å mene at Transkvinner ikke er kvinner. Men det er mye mer enn hva hun har sagt som er problemet her. Og det er grunnleggende mange av hennes forsvarere som ser ut til og å ha vanskeligheter med og å se dette. 

Vi kan argumentere natt og dag for om hvorvidt kjønnsidentitet er biologi osv. Men når man støtter mennesker som har kommet med negativt ladede uttalelser mot transpersoner som umulig kan leses som noe annet enn transfobisk(eksempelvis 'Transkvinner er blackface actors'), så er det definitivt ikke bra, og da bør man revurdere hvem man velger og å støtte opp under. 

Altså, nå i 2023 skal man skrive slik at INGEN risikerer å oppfatte noe du skriver som noe annet? Seriøst?

• Liker 6
Skrevet
33 minutter siden, Mari Y said:

Jeg vet ikke nok om kjønn til og å svare på dette med kjønnsidentitet , men kjønn er definitivt ikke bare biologi. Det er fakta. Det er sosialt, det er juridisk, det er biologisk, osv. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sex–gender_distinction

Denne Wikipedia-artikkelen sier jo nøyaktig det flere av oss har prøvd å formidle: at sex og gender ikke er det samme. Sex oversettes til kjønn, gender oversettes til kjønnsrolle. F.eks

Since the social sciences now distinguish between biologically defined sex and socially constructed gender, the term gender is now also sometimes used by linguists to refer to social gender as well as grammatical gender.

Vi har altså, på både norsk og engelsk, to veldefinerte begreper som lar oss snakke om alt som har med kjønn å gjøre, med 100% nøyaktighet. Jeg forstår virkelig ikke hva som driver dette ønsket om å få ordet kjønn til å bety noe annet og gjøre kjønn og kjønnsidentitet til synonymer.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Herretoalettet er døds ekle. Når det er sånne kjønnsnøytrale toaletter, så er de nesten like ekle. 
Offentlige toaletter er guffne nok, om vi ikke skal forholde oss til menn der inne også. 

Når er det gjort forskning på dette, menns toaletter er mindre ryddige, de lukter mer og menn er generelt noe mindre flinke til å vaske hendene.  Men det som er interessant er at det er dobbelt så mye sykdomsframkallende bakterier på dame toalett kontra menns. Altså det som objektivt betyr mest.

• Liker 2
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Mari Y said:

De er ikke direkte hatefulle, men noen vil nok oppfatte det som grunnleggende transfobisk og å mene at Transkvinner ikke er kvinner.

Det er ikke engang undertrykte hatefullt.

At noen oppfatter det som grunnleggende transfobisk, gjør det ikke til transfobisk. 

Transkvinner er transkvinner, de er ikke kvinner. Kvinner er kvinner, ikke cis kvinner. 

20 minutter siden, Mari Y said:

Men det er mye mer enn hva hun har sagt som er problemet her.

Ikke vet jeg hva det er, du har sagt at hvem hun har ytret støtte til er problematisk, fordi de er nynazister. Uten st de faktisk er nynazister. Då da er  jo heller ikke det problematisk. 

Jeg hører du sier det, men det betyr ikke at det er sånn. 

(og om hun hadde ytret støtte til nynazister, på tema dom ikke hører nynazismen til, hadde det også bært helt uproblematisk)

Endret av Madame Butterfly
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gregarious skrev (2 minutter siden):

Når er det gjort forskning på dette, menns toaletter er mindre ryddige, de lukter mer og menn er generelt noe mindre flinke til å vaske hendene.  Men det som er interessant er at det er dobbelt så mye sykdomsframkallende bakterier på dame toalett kontra menns. Altså det som objektivt betyr mest.

Det er heller ikke noe bombe. Kvinner har mensen, altså genererer de flere bakterier enn menn. 

• Liker 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (2 minutter siden):

Det er ikke engang undertrykte hatefullt.

At noen oppfatter det som grunnleggende transfobisk, gjør det ikke til transfobisk. 

Transkvinner er transkvinner, de er ikke kvinner. Kvinner er kvinner, ikke cis kvinner. 

Ikke vet jeg hva det er, du har sagt at hvem hun har ytret støtte til er problematisk, fordi de er nynazister. Uten st de faktisk er nynazister. Då da er  jo heller ikke det problematisk. 

Jeg hører du sier det, men det betyr ikke at det er sånn. 

Altså, noen mener det er transfobisk av lesbiske kvinner å ikke ville date transkvinner. Det har altså blitt transfobisk å ha preferanser innen dating. Da kan vi si at de som ikke ønsker å date eldre menn, er ageist, de som ikke ønsker å date muslimer er rasister/islamofobe, de som ikke ønsker å date overvektige er fettfobe, og så videre. 

• Liker 9
Skrevet
Mari Y skrev (19 minutter siden):

Gå tilbake til der jeg viste til Magdalen Berns og Posie Parker og de uttalelsene de har kommet med. Det er vesentlig mye mer drøyt enn og å komme med at 'Transkvinner ikke er kvinner' 

Men det er jo ikke drøyt i det hele tatt å hevde at transkvinner ikke er kvinner. For de er jo vitterlig ikke det. Derav begrepet transkvinne.

• Liker 14
Skrevet
Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Det er heller ikke noe bombe. Kvinner har mensen, altså genererer de flere bakterier enn menn. 

Ja det kan stemme, gjerne i forbindelse av håndtering av hygiene produkter.  
Men det viser at mye ikke er slik som en intuitivt antar. 

Skrevet
12 minutter siden, Mari Y said:

Nei, ikke på den måten du gjør her. 

Jo, i dette tilfellet så mener jeg det er det. 

'Months later, I compounded my accidental ‘like’ crime by following Magdalen Berns on Twitter. Magdalen was an immensely brave young feminist and lesbian who was dying of an aggressive brain tumour. I followed her because I wanted to contact her directly, which I succeeded in doing. However, as Magdalen was a great believer in the importance of biological sex, and didn’t believe lesbians should be called bigots for not dating trans women with penises, dots were joined in the heads of twitter trans activists, and the level of social media abuse increased.'

https://www.jkrowling.com/opinions/j-k-rowling-writes-about-her-reasons-for-speaking-out-on-sex-and-gender-issues/

https://www.theguardian.com/society/2021/apr/18/being-trans-transgender-rights-issues-rowan-moore-felix-moore

Du har lest de linkene du legger ut? Rowling forteller jo om at hun gjør research på visse temaer, og i den forbindelsen tar kontakt med Magdalen Berns, hvor Rowling framhever at ett av poengene til Berns er at lesbiske ikke skal bli kalt hyklere for at de ikke vil date transkvinner.

Dette underbygger jo ikke saken din i det hele tatt.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

De fleste sv oss er ikke enige med deg @Mari Y, og det er greit. 

Det er helt OK at du påstår som du gjør, men det er litt rart med folk som påstår ting i hytt og pine, og ikke tar det innover seg at andre forholder seg til alminnelige akseptert språk/innhold av begreper, logikk, vitenskap etc. 

Skal sette meg ned å se på denne Magdslen Barnes, se hva tvilsomme utsagn hun har kommet med. Jeg skal se for meg selv. 

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...