Topsi Skrevet 3. januar 2023 #621 Skrevet 3. januar 2023 Velvia skrev (Akkurat nå): Hva skal man si egentlig? Jeg er uenig i premisset om at transpersoner er overgripere. Som hovedregel ja, men du kommer ikke utenom at noen er det, på samme måte som andre grupper har sine svin på skogen. 5
Piggsopp Skrevet 3. januar 2023 #622 Skrevet 3. januar 2023 (endret) Velvia skrev (2 timer siden): Nå er det ikke ett innlegg som oppfordrer til drap på transpersoner. Hvis du leser artikklen jeg linket til å så ser du at argumentasjonen her i tråden (bortsett fra noen få brukere) støtter indirekte opp under en anti-gender retorikk. "While members of the gender critical movement may argue that they do not seek to kill the physical bodies of transgender people, they do openly seek to eradicate transgender identity from the world, following a genocidal logic similar to the US, Canadian, and Australian boarding schools that sought to “kill the Indian, [and] save the man.” Once it becomes acceptable for one group of people to be criminalized for expressing their identity, then society becomes vulnerable to the genocidal targeting of other groups as well. In fact, anti-trans initiatives are closely tied to assaults on the rights of women, people of color, minority religious communities, and immigrants in the US and elsewhere. The criminalization and harassment of the trans community can serve as a rehearsal for more generalized targeting of unwanted groups within a genocidal ideological structure. There is no shutting the floodgates once states and societies acquiesce to the eradication of a specific people from the earth. " https://www.lemkininstitute.com/statements-new-page/statement-on-the-genocidal-nature-of-the-gender-critical-movement’s-ideology-and-practice Nå må du gi deg. Ja, urfolk i USA og Canada (og Australia og Norge) ble utsatt for hatefull folkemord-retorikk. Men de ble jo faktisk drept også! Deres eksistens ble truet på så utrolig mange måter at det overhodet ikke kan sammenlignes med transpersoner. Transpersoner er ikke en folkegruppe, det er svært få som ønsker dem drept eller skadet. Det at mange ikke går med på premisset om at det er fysisk mulig å bytte kjønn betyr ikke at man ønsker at transpersoner skal dø. Det er utvilsomt vanskelig å være trans og å oppleve kjønnsdysfori men åsammenligne dette med folkemord er så utrolig kvalmt og selvrettferdig at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne en gang. Endret 3. januar 2023 av Piggsopp 19 2
I Grosny Skrevet 3. januar 2023 #623 Skrevet 3. januar 2023 Piggsopp skrev (14 minutter siden): Nå må du gi deg. Ja, urfolk i USA og Canada (og Australia og Norge) ble utsatt for hatefull folkemord-retorikk. Men de ble jo faktisk drept også! Deres eksistens ble truet på så utrolig mange måter at det overhodet ikke kan sammenlignes med transpersoner. Transpersoner er ikke en folkegruppe, det er svært få som ønsker dem drept eller skadet. Det at mange ikke går med på premisset om at det er fysisk mulig å bytte kjønn betyr ikke at man ønsker at transpersoner skal dø. Det er utvilsomt vanskelig å være trans og å oppleve kjønnsdysfori men åsammenligne dette med folkemord er så utrolig kvalmt og selvrettferdig at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne en gang. Jeg tror de ligger dårlig an i Saudi-Arabia der homofile henrettes med henging i heisekraner. 2
Gjest Velvia Skrevet 3. januar 2023 #624 Skrevet 3. januar 2023 19 minutter siden, Topsi said: Som hovedregel ja, men du kommer ikke utenom at noen er det, på samme måte som andre grupper har sine svin på skogen. Dette er et argument som aktivt blir brukt for å undergrave transrettigheter. Så det er ikke så uskyldig.
Topsi Skrevet 3. januar 2023 #625 Skrevet 3. januar 2023 Velvia skrev (3 minutter siden): Dette er et argument som aktivt blir brukt for å undergrave transrettigheter. Så det er ikke så uskyldig. Du svarte et innlegg som viste grove kommentarer til folk som er uenig med deg, og din eneste kommentar er at dette er å sverte transpersoner 8 2
Gjest Velvia Skrevet 3. januar 2023 #626 Skrevet 3. januar 2023 16 minutter siden, Piggsopp said: Nå må du gi deg. Ja, urfolk i USA og Canada (og Australia og Norge) ble utsatt for hatefull folkemord-retorikk. Men de ble jo faktisk drept også! Deres eksistens ble truet på så utrolig mange måter at det overhodet ikke kan sammenlignes med transpersoner. Transpersoner er ikke en folkegruppe, det er svært få som ønsker dem drept eller skadet. Det at mange ikke går med på premisset om at det er fysisk mulig å bytte kjønn betyr ikke at man ønsker at transpersoner skal dø. Det er utvilsomt vanskelig å være trans og å oppleve kjønnsdysfori men åsammenligne dette med folkemord er så utrolig kvalmt og selvrettferdig at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne en gang. Les sitatet en gang til. De fleste ønsker ikke transpersoner døde, men de vil kjønnsidentitet til livs. Det er det anti-gender organissjoner jobber for. Når vi snakker om drap på transkvinner så er tallene faktisk ganske alarmerende. https://www.forbes.com/sites/jamiewareham/2021/11/11/375-transgender-people-murdered-in-2021-deadliest-year-since-records-began/ og keg tipper en medvirkende faktor er hvordan folk mener seg berettiget til å snakke ned transpersoner. Dehumanisering senker terskelen for vold.
Blåpille Skrevet 3. januar 2023 #627 Skrevet 3. januar 2023 Syns det er så synd når så mange viser aksept for transmennesker, at pga de ikke mener det på "riktig" måte i følge noen, så blir de stempler transfobiske. JK Rowling hadde en langt innlegg med sin forklaring på hva hun mente på sin nettside, og ut fra den teksten syns jeg det er åpenbart at hun er en varm, inkluderende person med beste intensjoner. Bare det å ha evnen til å skrive en bokserie som HP, krever en vanvittig emosjonell intelligens. Uansett, det er jo åpenbart at dette er en type debatt der folk vil ha ulike meninger. Derfor MÅ det være rom for diskusjon, uten at noen bruker hat-og fobikortet. Når jeg leser gjennom innleggene her, virker det jo som folk står på samme side av saken, det er bare nyanseforskjeller her og der. Mitt perspektiv: det eksisterer to biologiske kjønn, mann og kvinne. Naturens funksjon for å skape kjønn er jo at disse skal pare seg og produsere avkom. Så har du de som identifiser seg som et annet kjønn (dette syns jeg taler litt for at kjønnenes ulike måter å være på ikke er kun sosialt konstruert) enn de er biologisk født. Jeg syns ikke de som identifiserer seg som et annet kjønn f.eks. bør få delta i sportsarrangementer hos det kjønnet de identifiserer seg som, for de har de fysiske forutsetningene til sitt biologiske kjønn. 13 1 2
Gjest Velvia Skrevet 3. januar 2023 #628 Skrevet 3. januar 2023 2 minutter siden, Topsi said: Du svarte et innlegg som viste grove kommentarer til folk som er uenig med deg, og din eneste kommentar er at dette er å sverte transpersoner Keg svarte på et innlegg som mente at transpersoner krevde innpass i rom de visstnok ikke har rett til.
Thanos Skrevet 3. januar 2023 #629 Skrevet 3. januar 2023 Velvia skrev (1 time siden): Hva skal man si egentlig? Jeg er uenig i premisset om at transpersoner er overgripere. Premisset er jo ikke at alle transpersoner er overgripere. Man må klare å se hva slags potensielle problemer det kan skape for samfunnet, dersom f.eks både språk og sport blir endret i favør transpersoner. Dere leiter etter hat og fordommer der det ikke finnes noe. 15 2
Gjest Velvia Skrevet 3. januar 2023 #630 Skrevet 3. januar 2023 9 minutter siden, Thanos said: Premisset er jo ikke at alle transpersoner er overgripere. Man må klare å se hva slags potensielle problemer det kan skape for samfunnet, dersom f.eks både språk og sport blir endret i favør transpersoner. Dere leiter etter hat og fordommer der det ikke finnes noe. Hvor lang tid tror du det tar før man begynner å nekte transkids og transungdom å drive med idrett når det er i ferd med å bli akseptert at transkvinner ikke kan konkurrere? Man trenger ikke å lete etter det. Man ser det hver dag over alt.Du som cis-mann vil aldri merke noe til dette og deror heller ikke forstå.
Hank Amarillo Skrevet 3. januar 2023 #631 Skrevet 3. januar 2023 Velvia skrev (1 time siden): Fint forsøk på å prøve å fremstille transkvinner som djevelen selv. Transaktivister, ikke transkvinner. 10 2
Gjest Velvia Skrevet 3. januar 2023 #632 Skrevet 3. januar 2023 4 minutter siden, Hank Amarillo said: Transaktivister, ikke transkvinner. Alle skjønner at det er transkvinner det handler om.
Hank Amarillo Skrevet 3. januar 2023 #633 Skrevet 3. januar 2023 Velvia skrev (Akkurat nå): Alle skjønner at det er transkvinner det handler om. Nei. Ingen forstår det. For det er ikke det det er snakk om. Det blir sikkert en mer fruktbar debatt om man svarer folk på det de sier og ikke noe de ikke sier. 10 4
Raven.Writingdesk Skrevet 3. januar 2023 #634 Skrevet 3. januar 2023 Velvia skrev (2 timer siden): Fint forsøk på å prøve å fremstille transkvinner som djevelen selv. Denne tråden har hatt gjentatte innlegg om hatytringer mot transseksuelle som en utfordring. Det påpekes at transsamfunnet selv sliter med fanatisme, og forherligelse av vold mot de som ytrer meninger upopulære i transmiljøet. Når dette blir et tema er det altså et «forsøk på å fremstille transkvinner som djevelen selv»..? Igjen så tyr dessverre debatten til fanatisme og usakligheter, og det forsterker jo vedkommende du siterer sitt poeng. Hva om alle argumenter som viser til hatytringer mot transkvinner/menn skulle bli avfeid med samme kommentar? « fint forsøk på å fremstille biologiske kvinner og menn som djevelen selv». Du blir dessverre selv et eksempel på hvorfor transmiljøet møter motstand: er det en utsagn som er upopulær blir den ikke diskutert saklig, men møtt med barnsligheter og usakligheter. slik du nettopp gjorde. 10 5
Silva Pluvialis Skrevet 3. januar 2023 #635 Skrevet 3. januar 2023 Velvia skrev (1 time siden): Hva skal man si egentlig? Jeg er uenig i premisset om at transpersoner er overgripere. Det er ingen som sier at transpersoner, som gruppe, er overgripere, men at noen menn gir seg ut for å være transkvinner, uten at de er det, for å få tilgang til kvinnerom og kunne begå overgrep. Gjelder det alle? Nei. Gjelder det noen? Helt klart. 9 2
Silva Pluvialis Skrevet 3. januar 2023 #636 Skrevet 3. januar 2023 I Grosny skrev (1 time siden): Jeg tror de ligger dårlig an i Saudi-Arabia der homofile henrettes med henging i heisekraner. Men vi er i Norge nå. Det er det norske samfunnet og lovverket vi diskuterer. 7 1
Raven.Writingdesk Skrevet 3. januar 2023 #637 Skrevet 3. januar 2023 (endret) Tvillingsjel skrev (7 minutter siden): Det er ingen som sier at transpersoner, som gruppe, er overgripere, men at noen menn gir seg ut for å være transkvinner, uten at de er det, for å få tilgang til kvinnerom og kunne begå overgrep. Gjelder det alle? Nei. Gjelder det noen? Helt klart. Det største problemet etter min mening er at deler av transmiljøet forfekter et fanatisk syn og det begynner å ligne en slags politisk ideologi. Ja; det finnes de som retter hatytringer mot transmenn og kvinner, og ja, det finnes transmenn/kvinner som ytrer hatytringer mot de som ikke er enige med absolutt alt de selv forfekter. At tråden har brukt utallige sider på å enes om det finnes to biologiske kjønn eller ikke, er en stor del av problemet. Dette er noe som er åpenlyst for de aller fleste men ser visstnok ut til å likevel være noe som er provoserende for deler av transmiljøet. Hele «cis» begrepet er også latterlig, er oppkonstruert begrep da transer ikke ønsker å identifiseres som trans men det biologiske kjønnet, så mye at de omdøper de som er biologisk mann og kvinne til noe annet, slik at de ikke lenger er «trans». Dette er faktisk et problem og det vitner om den arrogansen og selvopptattheten som er en del av et langt større problem i dagens samfunn. Endret 3. januar 2023 av Full Ugle 18 7
Sarinabalerina Skrevet 3. januar 2023 #638 Skrevet 3. januar 2023 Synes ikke så mye om denne «cancel culture». Håper hun fortsetter å gi ut bøker. Siterer Knut Hamsun « om 100 år er allting glemt» 5 2
Gjest Velvia Skrevet 3. januar 2023 #639 Skrevet 3. januar 2023 5 minutter siden, Full Ugle said: Det største problemet etter min mening er at deler av transmiljøet forfekter et fanatisk syn og det begynner å ligne en slags politisk ideologi. Ja; det finnes de som retter hatytringer mot transmenn og kvinner, og ja, det finnes transmenn/kvinner som ytrer hatytringer mot de som ikke er enige med absolutt alt de selv forfekter. At tråden har brukt utallige sider på å enes om det finnes to biologiske kjønn eller ikke, er en stor del av problemet. Dette er noe som er åpenlyst for de aller fleste men ser visstnok ut til å likevel være noe som er provoserende for deler av transmiljøet. Hele «cis» begrepet er også latterlig, er oppkonstruert begrep da transer ikke ønsker å identifiseres som trans men det biologiske kjønnet, så mye at de omdøper de som er biologisk mann og kvinne til noe annet, slik at de ikke lenger er «trans». Dette er faktisk et problem og det vitner om den arrogansen og selvopptattheten som er en del av et langt større problem i dagens samfunn. Problemet er at folk som ikke tror på noe annet en biologisk kjønn også bruker det som grunnlag for diskriminering. Jeg har ingen problemer med at det eksisterer mann og kvinne i biologien, men jeg anerkjenner også at det eksisterer kjønnsidentitet og de skal behandles som det kjønnsidentiteten deres sier at de er. Verre er det ikke. problemet er at det ser ut til å være et stort problem for enkelte all dem tid man ikke ønsker «menn» i kvinnegarderober osv.
Hank Amarillo Skrevet 3. januar 2023 #640 Skrevet 3. januar 2023 Velvia skrev (1 minutt siden): de skal behandles som det kjønnsidentiteten deres sier at de er hvorfor? Velvia skrev (2 minutter siden): problemet er at det ser ut til å være et stort problem for enkelte all dem tid man ikke ønsker «menn» i kvinnegarderober osv. Hvorfor er det et problem at kvinner ikke ønsker menn i kvinnegarderober? 16 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå