Gå til innhold

Barn i bryllup


LillEve

Anbefalte innlegg

Jeg forstår veldig godt at man vil ha barna med seg når man selv har barn og de fleste man kjenner har barn. Da legger man jo opp til et barnevennlig bryllup, regner jeg med? Likevel er det et paradoks når store deler av kvinneguiden syns det er veldig viktig å bli godt skjenket i løpet av kvelden, helst med åpen bar. 

Jeg som ikke har barn selv har satt 18 års aldersgrense i mitt bryllup, fordi jeg ikke ønsker at barn skal være sammen med fulle mennesker i mitt arrangement. Om jeg så bare har et par venner som kan drikke seg veldig fulle er det nok til at jeg ikke vil være arrangør der det skjer og barn kan bli ukomfortable med fulle voksne rundt seg. I tillegg blir det enklere med fri servering, uten at jeg bidrar til å servere ungdommer under 18 år. 

Hva slags andre tanker er det rundt dette? Mener folk her at jeg er for "streng"? Er ute etter en diskusjon på dette, jeg står ved min mening. Bare spennende å se hva andre mener om dette. 

Til ekstrainfo vokste jeg opp uten å se voksne drikke noe så mye, og følte det var veldig trygt og fint for meg. Jeg er fra et tettsted nærme by, kanskje det er annerledes lenger ut på landet, for eksempel? Eller inne i sentrum av store byer? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i barnefri bryllup, og det er helt klart å foretrekke syns jeg om man legger opp til skikkelig fest. Som du sier trenger ikke barn være rundt voksne som tar seg noen glass for mye. Det er bare å skrive det i invitasjonen, eller å være nøye med å skrive at Ove og Kari er invitert, ikke Ove med familie. 

Unntaket tenker jeg er om det er en nyfødt, eller et barn som blir ammet. Men de er normalt sett så små at de kanskje bare gråter litt, så må mor løpe og sette seg et annet sted.

Så jeg er er enig med deg, jeg syns ikke barn er naturlig i de bryllupene jeg har vært i. Om man er mer voksen og har barn selv man vil ha med, så er det naturlig å åpne opp for alle barna og ha en roligere "fest". Enten har du barn med og har roligere bryllup, eller så er det kun voksenfest (kanskje et par tenåringer får være med som ikke kan drikke, type 15+, samt spedbarn hvis mor ammer og ikke får barnepass). 

Anonymkode: b6a26...3e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i bryllup som barn (jeg var brudepike) så var vi barna med i kirken, så til middag, dessert og kake. Når dansen begynte ble alle vi barna hentet og kjørt hjem til noen, og hadde en overnattings fest der 🙂

Jeg synes dette var en kjempe fin ordning 😌

Anonymkode: b4a0a...876

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi giftet oss (før vi fikk barn) ble tantebarna på 4 år og 6 år invitert. De var med på middag og var våkne til kaker ble servert (ca 21.30). Vi hadde lokaler med overnatting i samme bygg.

Dette gikk veldig fint for både barna, oss og foreldrene. Vi hadde fri bar, men mye voksne mennesker (ingen under 30) så ble ingen fyllefest. Kan ha en sammenheng m at jeg var gravid også.. 🤔😅

Jeg tenker at det kommer an på hvor man legger lista og hva slags fest man ser for seg. 

 

Anonymkode: 337bd...5b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en god ordning at barna fikk være med til kaker, om man ønsker å ha med barn! Hvem ordnet med det? De som skulle gifte seg? Eller tok foreldrene ansvar for å ordne med det selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært i barnefrie bryllup, men ikke fordi det skulle være en stor fyllefest. Det er fordi barn syns bryllup er kjedelig og det er synd hvis foreldrene ikke kan nyte bryllupet og slappe av, men må underholde sine egne barn hele tiden

Anonymkode: 4a672...b04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, LillEve skrev:

Det høres ut som en god ordning at barna fikk være med til kaker, om man ønsker å ha med barn! Hvem ordnet med det? De som skulle gifte seg? Eller tok foreldrene ansvar for å ordne med det selv? 

Hos oss var det foreldrene og brudeparet som samerbeidet om en ordning. Det var noen eldre tenåringer der som var med og passet oss barna. Og vi var hjemme hos et familie medlem av en av de inviterte. Vi lå ute i telt og hadde det kjemoe gøy!

Og bryllup er gøy for barn så lenge det er andre barn der de kan leke sammen med. 

Anonymkode: b4a0a...876

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i begge deler og synes begge deler er fint. Siden jeg har barn selv setter jeg pris på at barna kan være med. Vær obs på at om man ikke vil ha barn i bryllupet kan man risikere at enkelte gjester ikke kommer. Mange bor langt unna og ikke alle kan få, eller vil ha, barnevakt. Så da får det være opp til dere hva som er viktigst. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at du legger opp til at barn ikke skal være til stede under deres arrangement, fordi barna skal slippe å være med fulle folk.

 

Jeg er voksen, og blir selv ukomfortabel av å være i nærheten av fulle folk.

 

Min bedre halvdel er nøye på at vårt barn ikke skal se ham full, og helst ikke drikke heller, når barnet vårt er her.

 

Selv drikker jeg ikke.

Anonymkode: a7568...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at bryllup er en fest for de jeg kjenner. Venner og deres familie og familie og deres barn, men samtidig kjenner jeg kun folk som enten på eget initiativ booker barnevakt eller selv ikke drikker eller som reiser hjem etter middag og litt dans. Så hadde kanskje vært annerledes om jeg kjente uansvarlige folk. Jeg var selv i bryllup som barn frem til kl 12 på natta. Husker bare at det var mye folk. Og uansett om noen var full så hadde det ikke brydd meg noe særlig så lenge det ikke var foreldrene mine. Jeg lekte med de andre barna. 
 

Anonymkode: a47e0...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bryllup jeg har vært i som barn, har barna fått være med på middag og kaffe og kaker, og dratt når festen har begynt. Tre bryllup jeg husker best, mine foreldres og to av mine tanter og onkler. Da hadde jeg og mine søskenbarn overnattingsparty. Husker ikke at folk har vært fulle. Selv om noen sikkert var det også før vi dro. 

Anonymkode: f2042...bf4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I bryllup jeg har vært i som barn, har barna fått være med på middag og kaffe og kaker, og dratt når festen har begynt. Tre bryllup jeg husker best, mine foreldres og to av mine tanter og onkler. Da hadde jeg og mine søskenbarn overnattingsparty. Husker ikke at folk har vært fulle. Selv om noen sikkert var det også før vi dro. 

Anonymkode: f2042...bf4

Unger tåler fint å se tante Ruth litt brisen en gang.  Men skal det være fri bar syns jeg unger under 14 kan dra etter middagen.  Jeg syns ikke unger passer inn i bryllup, det er en voksenfest. Men meg om det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg det er ubehagelig å ta mer enn et par glass foran små barn, og har en del familiemedlemmer som er på samme måte. Men jeg har jo ikke selv barn og det er foreløpig kun fettere og kusiner som har barn. Det er selvsagt kjipt om begge eller en av foreldrene må være hjemme med dem, men tror det vil bli en veldig annerledes feiring om det vil være barn til stede. Når hele vennegjengen foreløpig er barnløse ser jeg for meg at folk vil ta litt av, og det syns jeg ikke er helt greit foran unger, i hvert fall ikke på min fest. 

Men skjønner veldig godt par som har gjort det på andre måter! Spesielt når barna drar rett etter middagen og lignende. Det finnes mange fine løsninger for å gjøre bryllup til en fin opplevelse for barn og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde bryllup hvor barn i alderen 7- 15 år var gjester. Det var 40 gjester på bryllupsfesten. For oss var det naturlig å invitere barna for at våre egne barn skulle få være til stede hele kvelden, og fordi min svoger og hans kone hadde ikke kunne kommet hvis ikke deres to barn hadde fått vært med. 

Vi hadde vin til maten og likør/konjakk til kaffen, og avsluttet festen før midnatt. Ellers hadde vi et eget rom i lokalet hvor barna kunne trekke seg litt tilbake og spille litt hvis det ble for kjedelig. Det fungerte veldig fint, og det var egentlig bare under en del av talene og de siste to timene at det trakk seg litt vekk. 

Jeg syntes bryllupsfesten ble som vi ønsket og ville ikke gjort det noe annerledes. Fri bar ville uansett vært en veldig dårlig idé for oss, for jeg har noen nære familiemedlemmer som enten blir kverulant eller dramaqueen hvis de får et glass for mye. Og det var noe vi absolutt ikke ville ha på vår store dag. 

Jeg syntes brudeparet skal gå for det som de ønsker, for det er jo brudeparet sin store dag. Vi hadde den bryllupsfesten vi ønsket å ha, men vi fikk kommentarer fra enkelte inviterte om at de syntes at barn ikke bør være på bryllupsfesten for da kunne de ikke feste skikkelig. personene fikk som svar at det er sånn vi vil ha det og hvis det er et problem for de at barna er der så kunne de takke nei til å komme. Vil heller dele den store dagen med våre egne barn enn en onkel som vil ha seg en fylla. 

Anonymkode: 871d1...4a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste under 18 i vårt bryllup var servitørene 😮

Det er så sjelden man får seg en fest med slekt og venner, at jeg synes det er fint å få sjansen til det nå det er bryllup. Det er uansett mer for voksne, en slik fest, små barn har ikke stor glede av taler og slikt. Felles barnepass som en nevnte hørtes ut som en kjempebra løsning.

I hverdagen går det stort sett på barnas premisser her hos oss i alle fall. Det er fint å få litt fri en kveld på bryllupsfest :)

Anonymkode: 4ba9d...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte ikke barn i bryllupet vårt. Unntaket var de som var så små at de var avhengig av mor og far, men også der fikk de vi hadde i tankene til barnepass. Unntaket var vel kanskje én person som ble hjemme med barnet, fordi aktuelle barnepasseren var invitert i samme bryllup. 

Anonymkode: 99d3b...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barn og alkohol hører ikke sammen. Bryllup er ikke en fest for barn. 

Anonymkode: e8ec6...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bryllup er en familiefest. Og barna er del av familien og bør være med. Man kan organisere barnevakt etter middag, enten en eller to tenåringer som har ansvar hele kvelden, eller at foreldrene bytter på å være med barna. 

For de aller fleste barn og familier er det ikke skadelig for barna å se at noen er litt beruset. Tenker at foreldrene/barnevakten bør holde seg noenlunde, men ellers er det helt greit. 

Ha klar noen leker, et område de kan gjøre 'hva de vil'. Tre timers middag og taler blir for mye for de fleste barn. 

Dere bestemmer jo selv, men som en annen sa over: hvis barn ikke kan bli med så er det godt mulig at dere mister noen av de voksne gjestene også. Jeg har selv takket nei til bryllup fordi barna ikke kunne bli med. Vi måtte reise langt og de eneste aktuelle barnevaktene for en hel helg var også i bryllupet. Så da kunne vi ikke bli med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på hva slags brylupp man ønsker. Om man ønsker å feire kjærligheten med en real fest sammen med venner, eller man ønsker å forene to familier. Jeg har vært på begge, og synes begge deler hadde vær sin sjarm 🙂 skal sies at den første, var en vennine uten barn på 23 år, og den andre var min tante i 40 årenene der brudeparet selv hadde 6 barn til sammen 🙂

Anonymkode: b4a0a...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2020 at 1:33 AM, AnonymBruker said:

Jeg har kun vært i barnefrie bryllup, men ikke fordi det skulle være en stor fyllefest. Det er fordi barn syns bryllup er kjedelig og det er synd hvis foreldrene ikke kan nyte bryllupet og slappe av, men må underholde sine egne barn hele tiden

Anonymkode: 4a672...b04

Jeg er enig i dette. Har selv tenkt på å kun invitere de voksne, men hva skriver man for eksempel på kortet da for å gjøre det klart at ikke barna er invitert?

Anonymkode: a2348...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...