AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #21 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hormonene går jo inn i blodet som går rundt i kroppen... Anonymkode: b5896...bda Vedkommende skreiv at hormonene i hovedsak virker lokalt. Dette stemmer faktisk. I hovedsak gjør det det. https://www.emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/gestagenpreparater/hormonspiral/ Anonymkode: 01ff7...7ab 2
Kajo Skrevet 8. juni 2020 #22 Skrevet 8. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hormonene går jo inn i blodet som går rundt i kroppen... Anonymkode: b5896...bda Klart. Men i mye mindre grad enn f.eks p-piller. Vi snakker ikke store doser her. Derfor jeg skrev <i hovedsak>. Som jo betyr at det også virker i kroppen ellers, men mest i livmoren. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #23 Skrevet 8. juni 2020 Ingen prevensjon passer for alle. Så man må rett og slett prøve seg frem. Og finne hvilke bivirkninger en kan leve med. Ser mange anbefaler kopperspiral. For meg var det et helvete! Gjekk rundt med sterke kynnere i 2,5 mnd, og hadde mye vondt. Sjekket av 2 gyno, og den låg som den skulle. Men kroppen min ville ikke akseptere den. Ei venninne elsker den. Så man vet ikke før man har prøvd 😕 Anonymkode: 82817...491
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #24 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen prevensjon passer for alle. Så man må rett og slett prøve seg frem. Og finne hvilke bivirkninger en kan leve med. Ser mange anbefaler kopperspiral. For meg var det et helvete! Gjekk rundt med sterke kynnere i 2,5 mnd, og hadde mye vondt. Sjekket av 2 gyno, og den låg som den skulle. Men kroppen min ville ikke akseptere den. Ei venninne elsker den. Så man vet ikke før man har prøvd 😕 Anonymkode: 82817...491 Har lest litt om kobberspiral, og må si det er litt skremmende å lese om mulige birkninger som har med metaller og kreftfare å gjøre. Står egentlig mellom hormonspiral og p-stav, men aner ikke hvilken av de to som er best. Har litt angst for tanken om å få satt inn noe i livmoren via skjeden (forestiller meg at det vil gjøre ufattelig vondt å sette den inn), og kommer kjæresten til å støte bort i trådene når vi har sex? Anonymkode: af9e1...549
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #25 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kommer kjæresten til å støte bort i trådene når vi har sex? Anonymkode: af9e1...549 Ikke vis bilder av hvordan en spiral ser ut og ligger i livmoren, så merker han sannsynligvis ingenting. Eksen min "merket" dem, men de henger ikke ut engang hos meg. Det var bare noe han innbilte seg fordi han var bekymret for det. Jeg kjente etter selv, og de hang ikke der lenger. Skal ikke være noe problem om de henger ut heller altså. Er veldig tynne og myke tråder som ikke skal være merkbare. Anonymkode: 18e0a...94a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #26 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har lest litt om kobberspiral, og må si det er litt skremmende å lese om mulige birkninger som har med metaller og kreftfare å gjøre. Står egentlig mellom hormonspiral og p-stav, men aner ikke hvilken av de to som er best. Har litt angst for tanken om å få satt inn noe i livmoren via skjeden (forestiller meg at det vil gjøre ufattelig vondt å sette den inn), og kommer kjæresten til å støte bort i trådene når vi har sex? Anonymkode: af9e1...549 Okei, har du lest om kreftfaren rundt hormoner da? Blodpropp-risken? Vektoppgang/nedgang, depresjoner, humørsvingninger etc? Kobberen utgjør såvidt en prosent av mengden kobber du SKAL ha i deg i løpet av en dag. Spiral kan være vondt å sette inn, for meg var det verre enn en kolonoskopi. Men jeg ble anbefalt å ta smertestillende før innsetting. Det glemte jeg seff å ta. Andre merker ingenting, om de har født eller ei. Etter innsetting kastet jeg opp og sov resten av dagen - stor fysisk påvirkning. Mensen var rar i månedsvis, og det kom diverse smerter. Etter et år vil jeg si alt var stabilt og normalt. Men menstruasjonsblodet mitt er annerledes enn det har vært i alle år, og mengdene som kom for hver dag har forandret seg. Var det verdt det? Ja. Ja. Ja. Kobberspiral til alle! Anonymkode: dde08...264 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #27 Skrevet 8. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Var det verdt det? Ja. Ja. Ja. Kobberspiral til alle! Anonymkode: dde08...264 Har aldri vurdert å ta kobberspiral engang. Halve poenget for meg er å bli kvitt mensen helt. Kobberspiral fører for mange til økte menstruasjonsblødninger. Ser virkelig ikke hvorfor jeg heller skulle hatt kobberspiral når hormonspiral er vel utprøvd, lav på hormoner (de nye typene spesielt), trygge prevensjonsmidler og har stor sannsynlighet for å redusere menstruajson betraktelig eller fjerne den helt. Alt kan selvfølgelig ha bivirkninger for noen, men andel som får bivirkninger av hormonspiral er betydelig mindre enn p-piller, og kobberspiral kan også føre til bivirkninger. Er det noen fordeler du har erfart ved kobberspiral som gjør at du tenker det er lurt for alle? Anonymkode: 18e0a...94a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #28 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har aldri vurdert å ta kobberspiral engang. Halve poenget for meg er å bli kvitt mensen helt. Kobberspiral fører for mange til økte menstruasjonsblødninger. Ser virkelig ikke hvorfor jeg heller skulle hatt kobberspiral når hormonspiral er vel utprøvd, lav på hormoner (de nye typene spesielt), trygge prevensjonsmidler og har stor sannsynlighet for å redusere menstruajson betraktelig eller fjerne den helt. Alt kan selvfølgelig ha bivirkninger for noen, men andel som får bivirkninger av hormonspiral er betydelig mindre enn p-piller, og kobberspiral kan også føre til bivirkninger. Er det noen fordeler du har erfart ved kobberspiral som gjør at du tenker det er lurt for alle? Anonymkode: 18e0a...94a Ja selvfølgelig, den gjør jo ingenting med meg, merker ingenting. Økt blødning har jeg ikke opplevd, heller mindre blod hver dag, men en dag og 2 lenger med mens. Men de ekstra dagene er bare litt flekker. Ingen vektforandring, ingen humørsvingninger, ikke fare for blodpropp, ingen effekt på appetitt, ingen effekt på brystenes størrelse eller følsomhet, ingen depresjon, ingen unødvendige hormoner, men med nødvendig mineral. Anonymkode: dde08...264 1
mia83 Skrevet 8. juni 2020 #29 Skrevet 8. juni 2020 Jeg kjenner 2 som har brukt kobberspiral. Begge ble gravide.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #30 Skrevet 8. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Ja selvfølgelig, den gjør jo ingenting med meg, merker ingenting. Økt blødning har jeg ikke opplevd, heller mindre blod hver dag, men en dag og 2 lenger med mens. Men de ekstra dagene er bare litt flekker. Ingen vektforandring, ingen humørsvingninger, ikke fare for blodpropp, ingen effekt på appetitt, ingen effekt på brystenes størrelse eller følsomhet, ingen depresjon, ingen unødvendige hormoner, men med nødvendig mineral. Anonymkode: dde08...264 Med unntak av økt blodproppfare som jeg ikke kan si noe om for meg selv, men som er forsvinnende liten sannsynlighet for, så har jeg ikke opplevd noen av de andre tingene her heller. Merker ikke at den er der på noe vis. Annet enn i forhold til menstruasjonen da, som jeg litt glemmer er en greie siden det er så lenge siden sist. Så det er definitivt ikke verdt å gå over til kobberspiral for min del på bakgrunn av dette, spesielt ettersom man fortsatt som regel har mens. Har vært en glede å slippe den i snart 5 år, og det er definitivt verdt hormonene som jeg ikke merker noe til ellers. Men interessant å høre at noen er fornøyde med kobberspiral også. Har stort sett bare hørt negativt om det, så det er jo kjekt å vite at det er de som trives med det. Spesielt for de som av ulike grunner ikke kan benytte hormonpreparater. Anonymkode: 18e0a...94a 1
Madebyme94 Skrevet 8. juni 2020 #31 Skrevet 8. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Hadde vondt hele tida, og ble plaget med økt hårvekst. I mitt tilfelle brukte jeg den for å slippe mensen, og fordi p-piller gav meg blodtrykk som en 60 åring. Jeg var knapt 20 Anonymkode: 22beb...db5 Ja samme her, sleit selv med blodtrykket, og når e fikk den ut så føler jeg meg mye bedre og ting begynner å falle på plass igjen.
Anonym Anonym Skrevet 9. juni 2020 #32 Skrevet 9. juni 2020 Dersom du skulle være mot abort, bør du vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber og uten hormoner) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T., Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #33 Skrevet 9. juni 2020 På 7.6.2020 den 23.54, AnonymBruker skrev: Hm, alt jeg har lest om kobberspiral er jo nettopp at man blør mer av den. Er den mindre eller større enn en hormonspiral? Og, har den færre bivirkninger? Anonymkode: af9e1...549 Den er ikke så kjent og den må settes opp av gynekolog,den er mindre og festes på en annen måte. Den er ikke formet som en T som ligger og irriterer livmorveggene slik at man får rotete blødninger. Gir normale blødninger. Ingen tap av sexlyst eller kunstige hormoner i kroppen. Har prøvd div p-piller som holdt på å gi meg blodpropp. Vanlig kobberspiral ga meg mens ofte og store blødninger. Hormonspiral ga meg pms for første gang i mitt liv,menssmerter, rotete blødninger, kviser, økt hårvekst i ansiktet og på kroppen og dårlig sexlyst. Gynefix 200 spiralen ingen bivirkninger ovethodet😁 Anonymkode: b5896...bda 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #34 Skrevet 9. juni 2020 Kan da ma bli så hormonell av hormonspiral at hun hele tiden setter i gang krangler og spetakkel uten videre? Leter kreativt igjennom alt mannen sier for å finne noen bruddstykker tatt ut fra sammenheng for å skape dårlig stemning HELE tiden? Eller er ikke dette en bivirkning? Anonymkode: 12478...4e9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #35 Skrevet 9. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kan da ma bli så hormonell av hormonspiral at hun hele tiden setter i gang krangler og spetakkel uten videre? Leter kreativt igjennom alt mannen sier for å finne noen bruddstykker tatt ut fra sammenheng for å skape dårlig stemning HELE tiden? Eller er ikke dette en bivirkning? Anonymkode: 12478...4e9 😂 Om hun har blitt sånn hele tiden etter å ha satt den inn, så er det jo en tanke å tenke. Alle kan reagere ulikt på medikamenter. Men hormonmengden i hormonspiral er temmelig lav, hvis hun gikk på p-pillen før så er jo spiral en reduksjon i hormoner. . Eller så bare er hun sånn. Eller så er det noe galt som hun ikke deler med deg. Eller så er det noe du gjør som er sykt irriterende. Eller en haug av andre mulige grunner. Anonymkode: 18e0a...94a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #36 Skrevet 9. juni 2020 På 7.6.2020 den 21.47, AnonymBruker skrev: Har ikke prøvd hormonspiral, men har veldig god erfaring med kobberspiral. Da jeg fikk den, måtte den settes inn av gynekolog fordi jeg ikke hadde født barn. Det gjorde vondt å få satt den inn og jeg blødde i noen uker etterpå, men etter det slipper man å tenke på prevensjon på fem år. Anbefales! Jeg er ingen ekspert, men ville valgt kobberspiral over hormonspiral for å slippe hormonene. Anonymkode: 4a050...ad9 Hvis du har nikkelallergi er Kobberspiral helt helvete. Anonymkode: ef998...5c2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #37 Skrevet 9. juni 2020 Har brukt hormonspiral i 16 år. Kun avbrutt av et svangerskap. Syns det er helt topp. Svært lite blødninger og ingen plager. Anonymkode: 8187c...6ec
Newbeginnings Skrevet 9. juni 2020 #38 Skrevet 9. juni 2020 Prøvde hormonspiral etter å ha testet det ene prevensjonsmiddelet etter det andre . Venninnene mine lovpriser den! Gledet meg max til å slippe mensen. Men funket ikke for meg; kroppen min støter den ut, nesten som en abort. Den ble liggende i livmorhalsen og jeg fikk kjempekramper- måtte fjerne den hos lege. Legen sa at noen prøver både to og tre ganger men enkelte kropper aksepterer den ikke 😕 når det gjelder hormoner er jo dette mye mer skånsomt enn p-piller; inneholder minimale mengder hormoner og den virker hovedsaklig lokalt.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #39 Skrevet 9. juni 2020 Syntes hormonspiral var greit i starten da de kraftige mensblødningene jeg hadde forsvant. Det var også digg å slippe å huske p-pillene hele tiden. MEN! 1. Ene eksen klagde på tråden som henger med spiralen som stakk han så fikk den gjort kortere da det ikke var særlig godt for han med noe som stakk han under hele samleiet. 2. Kjæresten akk nå er litt større så han klarte hele tiden å presse borti den samt jeg kjente den ble dyttet opp så fikk en del smerter og gynekologen slet med å få den ut. Syntes hormonspiral var ganske greit helt til det skjedde 😅 Anonymkode: 6468d...5a1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #40 Skrevet 9. juni 2020 Har hormonspiral på 4 året og er super fornøyd nå. Du må gjennom litt kviser til å begynne med, men det går over! Lite mens/ingenting - sikker prevensjon. Hva er det å klage på? Anonymkode: c8bbf...e9c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå