AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 Har hatt vanskeligheter med å velge prevensjonsmiddel, men har lest at hormonspiral blir anbefalt av mange. Er det slik at dette prevensjonsmiddelet er det som er best for mange? Er det noen har som erfaringer med hormonspiral - negative eller positive? Og, om jeg velger dette, må jeg selv på forhånd kjøpe det på apoteket, og så bestille time slik at fastlegen setter det inn? Finnes det andre prevensjonsmidler som er like bra eller bedre enn hormonspiral? Anonymkode: af9e1...549
Madebyme94 Skrevet 7. juni 2020 #2 Skrevet 7. juni 2020 (endret) Hormonspiral var noe av det værste jeg har prøvd innenfor prevensjonsmiddel, styr unna er min mening. Endret 7. juni 2020 av Madebyme94 Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Skrevet 7. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt vanskeligheter med å velge prevensjonsmiddel, men har lest at hormonspiral blir anbefalt av mange. Er det slik at dette prevensjonsmiddelet er det som er best for mange? Er det noen har som erfaringer med hormonspiral - negative eller positive? Og, om jeg velger dette, må jeg selv på forhånd kjøpe det på apoteket, og så bestille time slik at fastlegen setter det inn? Finnes det andre prevensjonsmidler som er like bra eller bedre enn hormonspiral? Anonymkode: af9e1...549 Har hormonspiral og kan anbefale dette 😊 legen tar å bestiller dette for deg på apoteket. Anonymkode: 20ccf...e11
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #4 Skrevet 7. juni 2020 Ja, hormonspiral er nå den typen som på generelt grunnlag anbefales til alle som kan bruke hormonprevensjon. Før var p-piller anbefalt, men man ser at veldig mange glemmer en eller flere p-piller ganske ofte, og det øker risikoen for at man blir gravid. Før du får resept på hormonprevensjon må legen gå igjennom en hel liste med ting, så jeg vil tro du må ha en time først for det og så en ny time for innsetting av spiral https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/hormonspiral/ Anonymkode: 01ff7...7ab 2
Sokkar Skrevet 7. juni 2020 #5 Skrevet 7. juni 2020 Min erfaring: Mista mensen. Fekk mange, dype kviser. Utenom kvisene, så likte jeg den. Kan heller ikke bruke loette, for de inneholder det samme hormonet som gir meg kvise 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #6 Skrevet 7. juni 2020 Jeg er veldig fornøyd! Mistet mensen, og ellers merker jeg ikke noe som helst til den. Det er virkelig helt fantastisk å ikke ha hatt mensen på 7 år (med utakk av renselse etter en fødsel) Anonymkode: 77a79...a2a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #7 Skrevet 7. juni 2020 Har ikke prøvd hormonspiral, men har veldig god erfaring med kobberspiral. Da jeg fikk den, måtte den settes inn av gynekolog fordi jeg ikke hadde født barn. Det gjorde vondt å få satt den inn og jeg blødde i noen uker etterpå, men etter det slipper man å tenke på prevensjon på fem år. Anbefales! Jeg er ingen ekspert, men ville valgt kobberspiral over hormonspiral for å slippe hormonene. Anonymkode: 4a050...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #8 Skrevet 7. juni 2020 Hormonspiral kan fungere bedre for mange enn kobber. Mange blør ekstremt mye av kobberspiral samt får kraftige mensensmerter. Dette blir så og si borte med hormonspiral, mange mister mensen av hormonspiral. Det gjør du ikke med kobber. Men ikke alle tåler hormonspiral. Min erfaring med Kyleena hormonspiral: - svært vondt etter at den ble satt inn, hadde kraftige mensensmerter i ei uke, samt blødninger konstant i 2,5 mnd etterpå. - Har hatt den nå i 1,5 år og har mistet mensen helt. Ingen blødninger. - Av og til mensensmerter som kommer og går. Men ikke ofte. - Mistet mye av sex- lysten. - Gått opp 8 kg. Jeg har prøvd P-stav før og det var ille. Fikk mensen hver andre uke, og blødde i 10 dager hver eneste gang, ble ikke mye sex av det! Hadde den i ett år før jeg ga opp og tok den ut. Kjente også på en følelse av at jeg hadde masse hormoner i kroppen, fikk hetetokter og en rar kriblete følelse i kroppen. Dette forsvant da jeg tok den ut. Er stort sett fornøyd med Kyleena. Anonymkode: fac10...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #9 Skrevet 7. juni 2020 26 minutter siden, Madebyme94 skrev: Hormonspiral var noe av det værste jeg har prøvd innenfor prevensjonsmiddel, styr unna er min mening. Hva var det du syntes var negativt med det? Anonymkode: af9e1...549
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #10 Skrevet 7. juni 2020 Kobberspiralen Gynefix 200 blør du ikke mer av, den er liten og festes på en helt annen måte i livmoren slik at den ikke irriterer, og den passer til kvinner som ikke har født. Anonymkode: b5896...bda 2
Madebyme94 Skrevet 7. juni 2020 #11 Skrevet 7. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva var det du syntes var negativt med det? Anonymkode: af9e1...549 Jeg hadde av og på mensen konstant i nesten 3 år, full i hormoner, ømme bryst av og på, var så vondt at jeg kunne ikke snu meg i senga pga da bevegde de på seg 😂 så etter 3 ( tok den ut for 2 mnd siden) så fikk jeg tilbake mensen som normalt, ømme bryster er vekke og svetter ikke som en gris heile tiden. Men jeg tåler ikke sånn langvarige pervensoner da, prøvde også P sprøyte , samme dritten der også, P plaster osv.. så nå går jeg på p-pille, så e vel ikke lenge til jeg ender opp gravid 😂 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #12 Skrevet 7. juni 2020 Ta heller kobberspiral!! Nå må folk slutte å proppe i seg alt dette hormondrittet😂 Såg at noen fikk hos gynekolog fordi de ikke har født. Jeg har heller ikke født, og fikk den satt inn av en vikar for fastlegen min. Kobberspiralen kan du plukke opp på apotek eller bestille på nett, og så bare møte opp hos legen og be han/hun stappe den inn. Anonymkode: dde08...264 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #13 Skrevet 7. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kobberspiralen Gynefix 200 blør du ikke mer av, den er liten og festes på en helt annen måte i livmoren slik at den ikke irriterer, og den passer til kvinner som ikke har født. Anonymkode: b5896...bda Hm, alt jeg har lest om kobberspiral er jo nettopp at man blør mer av den. Er den mindre eller større enn en hormonspiral? Og, har den færre bivirkninger? Anonymkode: af9e1...549
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #14 Skrevet 8. juni 2020 Jeg tålte ikke ceracette og var skeptisk til hormoner, men hormonspiral var supert. Mistet menssmerter og å tenke på prevensjon i fem år. Anonymkode: 14d85...9a4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #15 Skrevet 8. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta heller kobberspiral!! Nå må folk slutte å proppe i seg alt dette hormondrittet😂 Såg at noen fikk hos gynekolog fordi de ikke har født. Jeg har heller ikke født, og fikk den satt inn av en vikar for fastlegen min. Kobberspiralen kan du plukke opp på apotek eller bestille på nett, og så bare møte opp hos legen og be han/hun stappe den inn. Anonymkode: dde08...264 Kobberspiral gir generelt mye mer problemer med blødninger enn hormonspiral. Om man kan bruke hormonprevensjon er nok hormonspiral et bedre alternativ enn kobberspiral. Hormoner er ikke "dritt" og noe man "propper i seg". Hormoner er rett og slett signalstoffer, altså kroppens måte å kommunisere mellom hjernen og ulike deler av kroppen. Det er ikke farlig å overstyre disse signalene ved å tilføre signalstoffer, og det er ikke store mengder hormoner og dermed ikke noe man propper i seg. I hormonspiral er det enda mye mindre hormoner enn i f.eks p-piller. Anonymkode: 01ff7...7ab 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #16 Skrevet 8. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hm, alt jeg har lest om kobberspiral er jo nettopp at man blør mer av den. Er den mindre eller større enn en hormonspiral? Og, har den færre bivirkninger? Anonymkode: af9e1...549 Dette er helt riktig. Anonymkode: 01ff7...7ab
Kajo Skrevet 8. juni 2020 #17 Skrevet 8. juni 2020 Har hormonspiral og er superfornøyd! Bruker Mirena. Satte den inn da jeg var plaget med milde depresjoner, ettersom depresjon og nedstemthet kan være en bivirkning av p-piller (fikk også terapi som behandling). Var jo ubehagelig å sette inn, men helt greit. Husk å ta en paracet og ibux før du kommer, og kanskje en yoga time eller to for å øve på å puste og slappe av. 😁 Har så godt som ikke hatt mensen de siste årene, og merker ingenting til hormonene i den. Er tross alt ganske lave doser som i hovedsak virker lokalt i livmoren. Anbefaler hormonspiral til alle. Så godt å slippe mens, og også godt å slippe bekymring om å bli gravid pga kluss med piller. Slapper mye mer av med det nå enn før. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #18 Skrevet 8. juni 2020 3 minutter siden, Kajo skrev: Har hormonspiral og er superfornøyd! Bruker Mirena. Satte den inn da jeg var plaget med milde depresjoner, ettersom depresjon og nedstemthet kan være en bivirkning av p-piller (fikk også terapi som behandling). Var jo ubehagelig å sette inn, men helt greit. Husk å ta en paracet og ibux før du kommer, og kanskje en yoga time eller to for å øve på å puste og slappe av. 😁 Har så godt som ikke hatt mensen de siste årene, og merker ingenting til hormonene i den. Er tross alt ganske lave doser som i hovedsak virker lokalt i livmoren. Anbefaler hormonspiral til alle. Så godt å slippe mens, og også godt å slippe bekymring om å bli gravid pga kluss med piller. Slapper mye mer av med det nå enn før. Hormonene går jo inn i blodet som går rundt i kroppen... Anonymkode: b5896...bda
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #19 Skrevet 8. juni 2020 13 timer siden, Madebyme94 skrev: Hormonspiral var noe av det værste jeg har prøvd innenfor prevensjonsmiddel, styr unna er min mening. Enig. Hadde vondt hele tida, og ble plaget med økt hårvekst. I mitt tilfelle brukte jeg den for å slippe mensen, og fordi p-piller gav meg blodtrykk som en 60 åring. Jeg var knapt 20 Anonymkode: 22beb...db5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #20 Skrevet 8. juni 2020 Brukte det i 20 år, og var superfornøyd. Ingen mens, og ingen bivirkninger på meg 🙂 Anonymkode: 7a736...5e6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå