Gå til innhold

Anbefale telt og stormkjøkken


Jaybird

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge slitt mye med psykisk helse, og jeg har en stund tenkt på å gi et opphold alene i naturen en sjanse. Derfor lurer jeg på om folket har kan anbefale meg et telt, samt hjelpe meg å velge stormkjøkken.

Hvor lenge og omfattende bruken blir vet jeg ikke, men jeg har ikke råd til å koste på mye penger nå. Nå er det jo relativt varmt ute også, så foreløpig trenger jeg ikke noe som er beregnet for å sove i snøvær og lignende. Jeg er avhengig av bena, så det må være noe som er såpass kompakt at jeg får det med meg på gåtur.

Matlagingen er jeg usikker på hvordan skal gå for seg, men jeg er en ivrig kaffedrikker, og tenker at kaffevann må jeg i hvert fall ha. Leste at rødspritbrenner gir veldig lite varme/effekt, og jeg lener derfor mot butangass, men hvor lenge varer en patron sånn ca? Har sett patroner fra 100g til 450 ca., hvor mye brennetid kan jeg forvente av ~450 gram?

Jeg har tatt en kjapp titt på finn.no for å se brukmarkedet i mitt område, men det var lite der som ikke kostet veldig mye.

Har sett på tråden som har vært de siste dagene om tips til campingutstyr, og fant mye inspirasjon der, men akkurat hva jeg skal velge er jeg usikker på, særlig når det kommer til å få mest verdi for pengene.

Har noen erfaringer og tips de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå inn på camping/fricamp forumer de vil kunne gi deg bedre svar enn her inne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Fru Uperfekt said:

Gå inn på camping/fricamp forumer de vil kunne gi deg bedre svar enn her inne

Takk, kjenner ikke til noen, men skal søke litt og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gass, mer renslig og lettere å bruke enn rødsprit, bensin, parafin ol. 

Min erfaring er at en en liten gassboks, i min verden er den 230g,holder ganske lenge sommerstid og er lettere å bære på. Finnes mye billige gassbrenner som jeg har hørt er helt kurante. Selv bruker jeg en msr gassbrenner, eller en jetboil, eller en msr multifuel. Alt etter hvilken type tur og behov jeg har. 

 

Fjellforum er et forum for friluftsspørsmål. 

Anonymkode: 85d6e...f72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruk gass, mer renslig og lettere å bruke enn rødsprit, bensin, parafin ol. 

Min erfaring er at en en liten gassboks, i min verden er den 230g,holder ganske lenge sommerstid og er lettere å bære på. Finnes mye billige gassbrenner som jeg har hørt er helt kurante. Selv bruker jeg en msr gassbrenner, eller en jetboil, eller en msr multifuel. Alt etter hvilken type tur og behov jeg har. 

 

Fjellforum er et forum for friluftsspørsmål. 

Anonymkode: 85d6e...f72

Glemte telt, der ville jeg prioritert å tenke på vekt. Du skal bære det med deg, og 4 kg er mye ekstra. Trenger ikke kjøpe et til 1kg som koster alt for mye, men vekt og plass bør vurderes. Så syns jeg det er ok at det er litt størrelse på forteltet. 

Anonymkode: 85d6e...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Min erfaring er at en en liten gassboks, i min verden er den 230g,holder ganske lenge sommerstid og er lettere å bære på.

Takk for tips! Jeg har sett en del forskjellige merker, det var mange størrelser. Når du sier ganske lenge, så er det da opp til flere måltider og kaffe, eller er det sånn at man må ha med et par av de boksene? Aner ikke hva jeg kan forvente her, så beklager om spørsmålet er litt teit 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så syns jeg det er ok at det er litt størrelse på forteltet. 

Ja, enig her, jeg ser for meg at det kan være veldig kjekt i dårlig vær, til å lagre ting/lage mat og annet. Så jeg så for meg at et tunneltelt var det som passet meg best, men de jeg har kikket på kostet fra fem-seks tusen og oppover, så det blir litt vel mye. 

Vekt er klart viktig, men jeg ofrer litt vekt for praktiske løsninger, jeg ser for meg at jeg finner meg et område hvor jeg camper litt rundt, og ikke går de helt store distansene med teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg har litt sansen for rødsprit, men det er egentlig irrasjonelt tror jeg. Gass er enklere i bruk og betraktelig tryggere.

Jeg tror uansett vekt er en ganske vesentlig del av problemstillingen her, da. Noen har ikke noe problem med å bære 20 kg på ryggen, for andre blir det i meste laget med 10. Enkelte tar bilen nesten hele veien, og har i praksis ingen vektbegrensninger. Jeg liker å reise lett, med et telt på en drøy kilo (Coleman Falcon, tror jeg det var), et helt minimalt kokesett (Trangia Mini), sommersovepose og et lett liggeunderlag. Baksiden av dette er jo selvsagt at det går utover komforten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Okapi said:

Må si jeg har litt sansen for rødsprit, men det er egentlig irrasjonelt tror jeg. Gass er enklere i bruk og betraktelig tryggere.

Jeg tror uansett vekt er en ganske vesentlig del av problemstillingen her, da. Noen har ikke noe problem med å bære 20 kg på ryggen, for andre blir det i meste laget med 10. Enkelte tar bilen nesten hele veien, og har i praksis ingen vektbegrensninger. Jeg liker å reise lett, med et telt på en drøy kilo (Coleman Falcon, tror jeg det var), et helt minimalt kokesett (Trangia Mini), sommersovepose og et lett liggeunderlag. Baksiden av dette er jo selvsagt at det går utover komforten.

Takk for tips! Jeg tror det blir å gå for gass, bare jeg får bekreftet at jeg ikke må ha med meg 10 patroner for å leve ute en uke 😄 

Telt på en kilo ja, jeg har kikket på litt tester av et helsport-telt på nærmere fire! Hva må man gi for å få et så lett telt montro? Har sett tester på Helsport Nordmarka 3 nå, og det synes jeg kunne vært passende i både størrelse og pris (basert på min veldig lille erfaring).

Jeg skal reise uten bil, men jeg er godt vant med å ha noen kilo på ryggen, og har en veldig god tursekk. Jeg går jo veldig gjerne ned i vekt, så lenge prisen er overlevbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jaybird skrev:

Takk for tips! Jeg har sett en del forskjellige merker, det var mange størrelser. Når du sier ganske lenge, så er det da opp til flere måltider og kaffe, eller er det sånn at man må ha med et par av de boksene? Aner ikke hva jeg kan forvente her, så beklager om spørsmålet er litt teit 😅

Flere måltider og kaffe, men avhenger jo selvfølgelig om du kun skal koke opp vann til mat eller skal koke middag lenge. Grunnen til at jeg bruker de mindre boksene er man får utnyttet den gassen som er der bedre. Til en uke så Kansje 2 bokser med gass, avhenging hvordan du planlegger matlaging. 

Xxl bruker å ha tilbud på helsport sine telt. Ville prøvd å finne noe til 3 kg, men ofte kan man kutte vekt på å kjøpe andre plugger en de som følger med på et tyngre telt. 

Jeg bruker et msr hubbahubba hp på sommeren, går akkurat for 2 hunder og meg, med bagasje, forteltet ekke noe å skryte av da. det veier 1.9kg. Redusert vekt på turutstyr er ofte noe man må betale ekstra for. 

Anonymkode: 85d6e...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du stort fortelt dersom det er kun deg i teltet? Jeg bruker å ha alt utstyr inne i teltet, siden jeg har tomannstelt og vanligvis går alene. Helsport superlight telt. 

Eneste minuset er matlaging dersom det regner. Jeg har forresten en 230gram i ukesvis, men bruker den mest til å koke opp vann. 

Anonymkode: 029ee...16b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Trenger du stort fortelt dersom det er kun deg i teltet? Jeg bruker å ha alt utstyr inne i teltet, siden jeg har tomannstelt og vanligvis går alene. Helsport superlight telt. 

Eneste minuset er matlaging dersom det regner. Jeg har forresten en 230gram i ukesvis, men bruker den mest til å koke opp vann. 

Anonymkode: 029ee...16b

Nei, jeg gjør vel egentlig ikke det, jeg bare tenkte det ville være kjekt basert på noe tips jeg leste. Så for meg at tunneltelt med et greit fortelt kunne være kjekt om det ble regnværsdager eller andre dager hvor det blir mye tid i teltet, men jeg har så lite erfaring at alle råd tas imot med stor takknemlighet!

Jeg ser for meg at det blir å sette opp en "camp" hvor teltet blir stående i noen dager, hvorpå jeg går litt dagsturer rundt i området og ender tilbake ved teltet. Derfor føler jeg at vekten på teltet ikke er det viktigste, særlig når jeg ser etter noe rimelig.

Takk for info om gass, det høres veldig greit ut! Tror jeg lander på et gasskjøkken og ikke rødsprit. Til å begynne med satser jeg på å kjøpe noe fra billigkjedene, og ser om det holder mål.

Kikket på Helsport Svartvassbu på obs, er billig, men da må jeg bestille det da den lokale OBS-en ikke har det inne. Bergans trysil 3 virker også greit, kanskje de er litt vel lave?

Helsport Nordmarka virker også veldig greit, men det ser ut som det ikke er noen butikker som fører det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at du bare kan telte to netter på samme sted, med mindre du er langt i gokk eller har avtale med grunneier. 

Har du sjekket Helsport sin outlet på nett?

Du kan fint kjøpe en billig brenner, det funker fint så lenge det ikke er mye vind. 

Anonymkode: 029ee...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at teltet kun kan stå i to døgn på samme sted. 

Anonymkode: 50bcd...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å sjekke finn.no. 

Ha fokus på at det skal være lett å slå opp teltet alene (en venninne har et telt fra en billigkjede, man bør være tre for å slå det opp). Også veldig praktisk dersom man slipper å montere innerteltet først (vanlig med utenlandske telt). 

Anonymkode: 029ee...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjekk for all del at det er god sittehøyde i teltet, ellers blir det slitsomt å oppholde seg der. Og selv om du kun camper i godvær så vil tid bli tilbrakt i teltet om kveldene, og jeg garanterer at lav takhøyde er veldig slitsomt. Vi har kuppeltelt nå og nyter telttilværelsen. Har en liten tarp med som vi lager mat under om det regner. 

Om turene dine etterhvert blir så lange at du ikke gidder å bære med deg nok gass, så vil jeg anbefale en kvistbrenner. De er fantastisk effektive, det går like raskt å koke opp en kjele vann på den som på gassbrenner. 

Anonymkode: 06b15...e3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Et annet tips er å sjekke finn.no. 

Ha fokus på at det skal være lett å slå opp teltet alene (en venninne har et telt fra en billigkjede, man bør være tre for å slå det opp). Også veldig praktisk dersom man slipper å montere innerteltet først (vanlig med utenlandske telt). 

Anonymkode: 029ee...16b

Takk for tips, og ja, har sett litt på Finn, og ser at det er en del brukbart der. I området her er det ikke noe som passer akkurat i dag, men skal fortsette å følge litt med der. 

At teltet skal være enkelt å slå opp er også en av grunnene til at jeg har sett meg ut tunneltelt som det rette, da flere mener det er enklere å sette opp. Når jeg i tillegg ikke beregner fjellturer så klarer jeg meg fint med plugger.

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at du bare kan telte to netter på samme sted, med mindre du er langt i gokk eller har avtale med grunneier. 

Har du sjekket Helsport sin outlet på nett?

Du kan fint kjøpe en billig brenner, det funker fint så lenge det ikke er mye vind. 

Anonymkode: 029ee...16b

Takk for svar :) Ja, har fått med meg den regelen, men vet du noe om hvor mye jeg må flytte meg etter et par dager, for at det skal være greit? Holder det å flytte en kilometer lenger ned i skogen-ish? Jeg har tenkt å følge regler, men jeg blir nok til å være en del i samme området, og ikke de helt store turene. Det er i all hovedsak kontakten med naturen og opplevelsen av å være alene uten mennesker over litt tid som er målet, ikke nødvendigvis å bevege meg over så store distanser.

Ja, sjekket helsport sin outlet, der er det ett telt som kunne passet, men koster litt mer enn jeg kunne tenke meg i utgangspunktet. Resten er utenfor rekkevidde mtp pris.

Er det trøblete med gass i vinden forresten? Ser for meg at det i hvert fall er bedre med gass enn rødsprit hvis det blåser litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjekk for all del at det er god sittehøyde i teltet, ellers blir det slitsomt å oppholde seg der. Og selv om du kun camper i godvær så vil tid bli tilbrakt i teltet om kveldene, og jeg garanterer at lav takhøyde er veldig slitsomt. Vi har kuppeltelt nå og nyter telttilværelsen. Har en liten tarp med som vi lager mat under om det regner. 

Om turene dine etterhvert blir så lange at du ikke gidder å bære med deg nok gass, så vil jeg anbefale en kvistbrenner. De er fantastisk effektive, det går like raskt å koke opp en kjele vann på den som på gassbrenner. 

Anonymkode: 06b15...e3b

Flott tips, og hovedgrunn til at jeg har kikket på kuppeltelt også. Jeg ser for meg at det nok kan bli en del tid inne i teltet, som du sier så er det jo kvelder også, og været er jo ikke alltid like bra. 

Synes det er litt vanskelig å velge tunnel- eller kuppeltelt, men tenkte tunnel var best for meg grunnet forteltet og muligheten til å lage mat der om været er dårlig. En tarp kunne vel gjort mye av samme nytten, men blir jo noe mer kostnad i første omgang. Samt at det skulle være enklere å sette opp, som jeg har lest et par steder. Men ser virkelig problemet med høyden!

Jeg tenker at til å begynne med så legger jeg relativt lite penger i det, men hvis det er noe jeg kommer til å drive med, så er et større og mer robust telt noe jeg skal spare til. De teltene jeg nå har sett på ligger på rundt 2000,-, og regner med at pris og kvalitet jo har høy sammenheng her også. Men det får bare gå for nå, jeg har lyst til å komme meg!

Tøft med kvistbrenner, det må jo være helt genialt! Det skal jeg se litt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Jaybird skrev:

det trøblete med gass i vinden forresten? Ser for meg at det i hvert fall er bedre med gass enn rødsprit hvis det blåser litt.

Dersom jeg bare har meg den lille billige så bruker jeg å lage mat bak en stein. 😉

Det kan forresten være litt kronglete å telte i skogen, mye kratt, stein og røtter. Det enkleste bruker å være over tregrensen eller langs et vann eller elv. 

Det jeg anbefaler å legge penger i, er et ordentlig liggeunderlag. Livet er så mye bedre når man ligger godt! 

Anonymkode: 029ee...16b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...