Gå til innhold

minigris


Gjest seroxata

Anbefalte innlegg

Gjest seroxata

Da jeg flytter til høsten, så vurderer jeg seriøst å få meg en minigris! Og så lurte jeg på om det er noen her inne som har dette, og kan fortelle meg litt om hvordan det fungerer?

Og eventuell pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Hoho tenk om noen selger deg en vanlig grisunge og sier det er en minigris, og plutselig er den fullvoksent SVIN som driter ned stua di og spiser gardinene >:---D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata
Hoho tenk om noen selger deg en vanlig grisunge og sier det er en minigris, og plutselig er den fullvoksent SVIN som driter ned stua di og spiser gardinene >:---D

:o HAHA:D det hadde vært kjipt det :P men da sender vi den bare påe n gård :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke griser er søte.... Ville ihvertfall ikke hatt en gris i huset! Skal den sove i senga da, som en katt eller hund?? :roll: Griser hører hjemme i grisebingen, ikke i et hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synes minigriser er alldeles nydelige, og kunne like godt hatt det som hund eller katt, men vet ikke mye om dem, så ville nok også søkt litt rundt om det.

ville forøvrig ikke hatt hunder og katter heller sovende i senga, og kjæledyr-minigriser tror jeg faktisk er minst like rene som hunder og katter, om ikke mer. :wink:

så en som var ute med mini-grisungen sin her forleden, den var så bitteliten, og med pittlesmå mini-grynt, skjønner ikke at det går an å ikke bli trollbundet jeg. :hjerter2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er forskjell på vanlig gris og minigris jeg da, jeg mener, har du sett dem som små?

de er bittesmå, helt sorte og nydelige, i mine øyne da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en liten kanadisk minigrisgutt for 5 måneder siden! :hjerte:

Positivt:

- enormt kjærlig og hengiven

- full av påfunn og sprell, underholdende

- ekstremt lærenem. Ting sitter som regel etter 3 rep.

- veldig intelligent

- temperamentsfull og livlig

- lett å få stuerein

- går fint i bånd

- flink til å uttrykke seg med et hundretalls lyder som blir til et språk man lærer seg.

-kan leve i 30 år

Negativt: Vel, alle punktene over kan også være negative.

- så kjærlig og hengiven (les: masete) at det kan være slitsomt

- påfunn og sprell er ikke alltid av den "lovlige" sorten. (som å åpne kjøleskapet og forsyne seg.)

- Intelligensen gjør at grisen lett kjeder seg

- temperamentet kan også være dårlig. Gretten og sur feks. hvis det regner og det ikke er noe stas å gå ut.

- kan være aggressiv

- det er bare a l d r i stille i huset. Grynt syt grynt grhuf!

- kan leve i 30 år

Når det er sol ute og hele familien er samlet så er Kenzo i sitt ess. Da løper han rundt i vill fart og hyler i pur fryd. Han syns lillejenta vår på 10 mndr er stor stas og behandler henne påfallende pent og forsiktig. Ellers er MAT den store interessen foruten kos på fanget.

Men jeg ville ikke anbefalt gris til hvem som helst. Det er et utrolig krevende dyr, men unektelig sjarmerende.

På grunn av intelligensen er de ekstremt envise og har faktisk evnen til å tenke logisk, med de følgene det har. At de har tilgang til et stort uteareal er et must.

Ang. størrelse/ pris. Kenzo er renraset minigris og ble kjøpt på Grette Gård for 5000,- Han skal visstnok lande på 10-15 kg som voksen med restriktiv foring. For meg er det viktigst at han lever et godt liv! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata

tusen takk for info!:)

Jeg har søkt litt på nett og nå, så skal bruke sommeren til å bestemme meg.. vil ikke gjøre noe før jeg er helt sikker på at grisen vil få det godt hos meg :wink:

Men om de lett kjeder seg, finnes det noe jeg kan gjøre for å stimulere den?

Og vil den kunne være med meg på bussturer og slikt? jeg begynner å jobbe på en gård til høsten, der de har hester, gjess, minigriser og sauer... så tenkte kanskje den kunne være med opp der, og sosialisere seg litt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spacegirl

Å minigriser er kjempesøte :hjerter: . Jeg har en nabo som har minigris, den er utrolig kosete og lærenem. Den lager noen stygge "skrike"-lyder hvis den blir løftet opp uten at den helt forventer det. I følge eieren skyldes det at det å bli løftet opp instinktivt forbindes med det å bli tatt av et rovdyr. Ønsker meg minigris selv, men syns ikke jeg har plass nok. Jeg bor i en 70 kvm leilighet og har allerede 2 katter, så det får vente til jeg kjøper meg hus :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for info!:)

Jeg har søkt litt på nett og nå, så skal bruke sommeren til å bestemme meg.. vil ikke gjøre noe før jeg er helt sikker på at grisen vil få det godt hos meg :wink:  

Men om de lett kjeder seg, finnes det noe jeg kan gjøre for å stimulere den?

Og vil den kunne være med meg på bussturer og slikt? jeg begynner å jobbe på en gård til høsten, der de har hester, gjess, minigriser og sauer... så tenkte kanskje den kunne være med opp der, og sosialisere seg litt..?

Her er hjemmesiden til en oppdretter i Rygge som har veldig god greie på minigris og er veldig real mot alle som lurer på hva de handler om: http://home.no.net/minigris/ (siden ser veldig rotete ut, men oppdretteren er seriøs.) Du kan også søke på Kennel Taspitir, som jeg kjøpte min gris av.

Hvordan man underholder en gris som kjeder seg er en liten nøtt. Hvis den har tilgang til hage el. lign er det null problem. Ellers har jeg kommet frem til et par andre ting; babylekene til datteren min som ligger utover gulvet, baller og ballonger er særlig fine å leke med. Gjemme godbiter rundt i huset og få grisen til å lete. Lydighetstrening og kunster. Legge en haug med puter og tepper på gulvet (skittentøy funker også) så den kan grave og dytte rundt i det. Kose på fanget mens man ser på såpeserier. :wink:

Lykke til med videre research! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kålungen

Åååå. jeg har sååå lyst på en minigris!!

Men mannen min vil ikke, han syns vi har nok dyr her, en liten hund, 2 undulater og noen fisker...

Jeg skal jammen prøve å overtale han, noe så nydelig som de bittesmå grisungene da :hjerte:

Vet de blir større, men like skjønne da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
tusen takk:D Har sendt en mail til noen oppdrettere nå' date=' spennende :)[/quote']

You go girl!!!! de er så utrolig søte at jeg får lyst på en selv, men har hund nå... Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flytter til høsten' date=' så vurderer jeg seriøst å få meg en minigris! [/quote'] :o Blir ikke de "mini"grisene over 100 kg som voksne da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak litt på navnet, minigris..

Ifølge dyrewebben veier de ca 20-30 kg som voksne.

Hengebuksvinet derimot kan veie opp mot 60 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...