Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Da er du bortskjemt.

Mulig, men det er uansett mine foreldre som har gjort meg slik. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg når jeg sier at det er bedre å ha sine foreldre enn å ha arvet dem

Anonymkode: 4e190...82c

Tuller du? Har jeg virkelig skrevet noe annet? 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun arvet sin mor, og du arver din. Kan vel ikke forvente at de skal hoppe over et ledd...... Hallo ??

Anonymkode: 310cb...a10

Jeg kommer selvfølgelig til å dele min arv med mitt barn. Trodde virkelig det var en selvfølge å gjøre 

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller eller? 

Mine foreldre har arvet fra 3 foreldre. De har fått noen relativt gode summer. Jeg har ikke fått noenting. Har aldri vært skiftet eller tenkt over at jeg skulle hatt noen av de pengene. Det er jo ikke min arv... Du bør være glad du fikk noe i hele tatt. For du skulle ikke fått mer enn null kroner. 

Anonymkode: 739c8...2cb

Dine foreldre er gnien, tenk å ikke dele med sine egne barn. Jeg hadde vært skuffet over dem om j var deg. 

Anonymkode: 78a96...0ca

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

60 000,- er virkelig ikke mye penger. Og selvfølgelig ble jeg skuffet, hun kunne fint gitt meg og min bror 250 000,- hver og beholdt 500 000,- selv. 

Hvordan fikk du for deg at du har noe som helst rett på penger din mor arver?

Anonymkode: 8f73d...5cf

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer selvfølgelig til å dele min arv med mitt barn. Trodde virkelig det var en selvfølge å gjøre 

Dine foreldre er gnien, tenk å ikke dele med sine egne barn. Jeg hadde vært skuffet over dem om j var deg. 

Det er arv, ikke en lottogevinst.

Skjerp deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har arvet 450000 etter farfar. 200 000 etter mormor. 40 000 etter farmor.

Ingenting etter mamma og pappa lever fortsatt 

Anonymkode: 6e3d1...028

AnonymBruker
Skrevet

5 millioner i forskudd på arv. 

Anonymkode: 24f47...5ec

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Daraya skrev:

Det er arv, ikke en lottogevinst.

Skjerp deg.

Så en lottogevinst burde deles, men ikke en arv? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så en lottogevinst burde deles, men ikke en arv? 

Nei ikke nødvendigvis men når man spør folk her inne hva de ville gjort med en stor lottogevinst kommer som regel gjerne at man vil nedbetale egen gjeld og til foreldre/barn/søsken.

Hvis det var en selvfølge at man arver sine besteforeldre og hopper over et ledd hadde det vært forankret i loven. Om du er i etableringsfasen eller ei, det er din mor sin arv. Bruker hun opp alt er det hennes sak, får du noe mens hun er i live er du takknemlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke til å arve noen pengesum. Kanskje noe gjeld, men den vil jeg frasi meg.

Anonymkode: 48175...795

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

14000 kr. Nok til å leie konteiner så vi fikk tømt leiligheten og vasket den ut👍

Anonymkode: 7845d...6dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

14000 kr. Nok til å leie konteiner så vi fikk tømt leiligheten og vasket den ut👍

Anonymkode: 7845d...6dc

Kondolerer.

Anonymkode: a2674...457

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke arvet noe som helst siden min mor sitter i uskiftet bo, men jeg kommer nok (dessverre...) til å arve barndomshjemmet. Ikke mye penger i slekta så der blir det nok fint lite gitt, og dessuten oppmuntrer jeg stadig vekk mor til å bruke pengene på seg selv så lenge hun har glede av det. 

Anonymkode: 528cd...c71

AnonymBruker
Skrevet

Fikk 1,1 millioner fra mormor, mens 4 millioner fra farmor. Det er ikke mye i det hele bildet, siden besteforeldrene på morsiden er fattig i forhold til farsiden. Jeg fikk også minst i av oss i søskenflokken. 

Anonymkode: a3af1...939

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk 1,1 millioner fra mormor, mens 4 millioner fra farmor. Det er ikke mye i det hele bildet, siden besteforeldrene på morsiden er fattig i forhold til farsiden. Jeg fikk også minst i av oss i søskenflokken. 

Anonymkode: a3af1...939

5,1 er ikke mye? Herregud

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og ett søsken får nedbetalt huslånene være med 1 mill hver nå som de flytter til billigere bolig. Er vel ca 4-5 mill til på deling den dagen jeg ikke vil tenkte på, pluss ett landsted med stor sentimental verdi, men liten salgsverdi. De har vært vanlige stat og kommune ansatte som ikke har arvet nevneverdig selv, vært utrolig flinke med penger hele livet og er jo av de heldige hus boomerne som kjøpte hus på 80 tallet for 1 mill og nå selger til mindre bolig for 7...

Anonymkode: ba2f7...d03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har arvet 450000 etter farfar. 200 000 etter mormor. 40 000 etter farmor.

Ingenting etter mamma og pappa lever fortsatt 

Anonymkode: 6e3d1...028

Er det vanlig å Arve besteforeldre ? Ser flere nevner hva de arvet av dem.. var det spesifisert eller var det mor og far som valgte å dele med egne barn?

• Liker 5
Gjest Lasox
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5,1 er ikke mye? Herregud

Herregud ja!! At det går an! Utakknemlig! Det er det som er så skummelt med arveoppgjøret. Man kan bli ekstremt grådig og aldri fornøyd! 🤢 Jeg er kjempe fornøyd at jeg har allerede fått 100,000,- i forskudd på arv og kommer til å få ei hytte. Men, hadde aldri blitt skuffet om jeg ikke hadde fått noenting ettersom jeg egentlig ikke er i førsterekken til å få arv etter lovverket og vi er mange i familien. Det er kvalmt å høre at man ikke er fornøyd med 5.1 millioner kroner!

Altså! Selvfølgelig! Det vil jo alltid være tomhetsfølelse når man har mistet noen, men arven skal jo i det minste være et lite plaster på såret for å ha mistet de nærmeste. Det har du ihvertfall fått!

5,1 millioner kroner kan være nesten slik at du har penger resten av livet ditt om du har nedbetalt lånet fra før av. Slik at du kan gjøre det du har lyst til å gjøre.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

5 millioner i forskudd på arv. 

Anonymkode: 24f47...5ec

Heldiggris!! Du må jo bo råflott?

Anonymkode: a2674...457

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å Arve besteforeldre ? Ser flere nevner hva de arvet av dem.. var det spesifisert eller var det mor og far som valgte å dele med egne barn?

Jeg vet noen som har arvet besteforeldre der det har vært satt opp testamente. Da har besteforeldrene så mye verdier at barna får sin pliktdelsarv (eller mer) og barnebarna også får sitt. Noen ganger dør foreldre før besteforeldre - da går barna inn som arvinger i sin mors/fars sted. Foreldre kan også avslå arv - og da går barna inn som arvinger på samme måte.

Anonymkode: 6b0ab...873

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig, men det er uansett mine foreldre som har gjort meg slik. 

Tuller du? Har jeg virkelig skrevet noe annet? 

Jeg ser ikke på de som gnien selv om de ikke deler ut SIN arv til meg. Er det noe igjen når den tid kommer, så får jeg det eventuelt da. De har fritt fram og bruke de akkurat som de selv vil. 

Anonymkode: 739c8...2cb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet noen som har arvet besteforeldre der det har vært satt opp testamente. Da har besteforeldrene så mye verdier at barna får sin pliktdelsarv (eller mer) og barnebarna også får sitt. Noen ganger dør foreldre før besteforeldre - da går barna inn som arvinger i sin mors/fars sted. Foreldre kan også avslå arv - og da går barna inn som arvinger på samme måte.

Anonymkode: 6b0ab...873

Jeg regner med at det er det som vil skje her. At jeg og mitt søsken får pliktdelsarv, og resten deles på barnebarn. 

Jeg håper at mine foreldre lever lenge, både for å beholde dem i livet, og fordi barnebarn på ingen måte er modne nok til å motta slik arv. Forhåpentligvis vil de leve minst 15 år til, og ene av dem kanskje lengre enn det også, og sitte i uskifte. 

Dette med arv er vanskelig å ta opp, og jeg forstår at mine foreldre har lyst til å hjelpe barnebarn i startfasen av livet, heller enn neste generasjon, ettersom vi allerede er godt etablert, og har det vi trenger. Arven etter dem vil uansett gå til barnebarn, men jeg kjenner at jeg virkelig håper at mine barn får bli voksne og ansvarlige selv før de mottar større summer. Likevel føler jeg ikke for å ta opp at jeg ikke ønsker at barnebarn skal motta arv direkte, men at jeg ønsker å ha mulighet til å passe på at de ikke arver for mye for tidlig. Det er deres penger. 

Det er mine barn, og ut fra det synes jeg egentlig ikke det er urimelig at jeg fikk muligheten til å passe på at de ikke mottar større summer før de er moden nok for det. Jeg er litt skremt av hvordan eldste sløser urimelig, tross at vi har forsøkt å lære bort verdien av penger. 

Forhåpentligvis lever mine foreldre LENGE, for jeg kjenner min far godt nok til vite at han selv har lyst til å være den som gir videre til barnebarn, og skulle noe skje dem tidligere enn ønsket er de yngste altfor unge, og eldste altfor umoden økonomisk. 

Likevel... jeg får meg ikke til å ta det opp, og krysser bare fingrene for at vi får beholde dem lenge. Både på grunn av rollen de har i livet vårt, og fordi jeg er temmelig sikker på at det finnes et testamente som vil gjøre at barna får for mye for tidlig, dersom noe skulle skje dem de nærmeste årene. 

Anonymkode: 079f6...395

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...