Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rett og slett nysgjerrig på hva som er vanlig rundt om. Det er heldigvis lenge til mine eller samboers foreldre dør (håper jeg), men jeg ser de har veldig ulik økonomi og formue. 

Hvor mye har du arvet og fra hvem?

Anonymkode: 9e9ee...bfa

Far 2m (noe livsforsikrings greier) mor 5m 

Anonymkode: 4e190...82c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer til å arve noen millioner etter min far, regner jeg med. 

Min mor arvet rundt en million etter mormor i fjor, jeg fikk 60 000,- Aldri vært så skuffet i hele mitt liv. 

Anonymkode: 78a96...0ca

Da er du bortskjemt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært greit med litt penger når man er ung, om 20-30 år vil jeg uansett sitte med noen millioner. 

Tro meg når jeg sier at det er bedre å ha sine foreldre enn å ha arvet dem

Anonymkode: 4e190...82c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Skuffet over min mor selvfølgelig. 

Hun arvet sin mor, og du arver din. Kan vel ikke forvente at de skal hoppe over et ledd...... Hallo ??

Anonymkode: 310cb...a10

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet dere hva dere arver da? Jeg tør ikke snakke med stemora mi om hva eller hvordan det er vanlig og gjøre det jeg.. Er ikke lenge siden begynnelsen heller.. Men stemora mi og min halvbror bor fortsatt i leiligheten som di hadde sammen med pappa.. Dette med arv er det noe man får beskjed om hvordan det blir, eller bringer du det inn på banen selv?

Anonymkode: f0511...6c9

• Liker 1
Gjest Lasox
Skrevet (endret)

Jeg har arvet 100,000,- etter bestemor i forskuddskarv og alt tyder på at jeg kommer til å arve hytta hennes også siden vi har hatt et spesielt bånd til hverandre. Hun ønsket at jeg skulle prate med barna hennes om det først slik at ikke ble noen krangel og alt tyder på at det går gjennom. 

Bestefar spurte meg når han ble veldig dårlig om jeg var interessert til å arve huset deres til 4.5 millioner kroner (før krasjet), men vet at han har glemt det idag. Ikke at det gjør noe. Hyggelig at han tenkte på meg så jeg er vel en av de på første rekken til å arve etter ham tenker jeg og jeg vet at han sitter på med xx millioner kroner også. Men, ingen som vet hvordan formuen hans vil bli delt eksakt. Men, det er ikke slike ting jeg driver å tenker på. Hvordan formuen vil bli delt ut finner vi ut av når testamentet blir lest opp. Men, jeg har det i bakhodet at jeg mest sannsynligvis vil bli en av de som arver mest etter dem. Men, verdiene kan jo ikke sammenlignes med tapet av dem. Har jo hatt et spesielt bånd til dem i alle år. Så begynner å kjenne på det og grue meg til å miste dem! Uansett hvilken formue jeg kommer til å få av dem så hadde jeg heller foretrekket og hatt dem i live i flere år til! Men, dessverre er nå livet slik at det alt liv som blir skapt går mot slutten èn dag. :(

Til deg anonym... f0511...6c9 man skal være ekstremt trygg og sikker på i forholdet før man tar det opp om det og dem må være "mentalt forberedt" på at alderen har kommet eller så vil dem få seg et stort sjokk og det kan ødelegge forholdet om du tar det opp for tidlig. Stemor er ikke noenting man prater om slike ting om. Det er vanligvis ikke nært nok. Jeg kunne aldri ha tenkt tanken om å ta den samtalen med stemoren min.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet dere hva dere arver da? Jeg tør ikke snakke med stemora mi om hva eller hvordan det er vanlig og gjøre det jeg.. Er ikke lenge siden begynnelsen heller.. Men stemora mi og min halvbror bor fortsatt i leiligheten som di hadde sammen med pappa.. Dette med arv er det noe man får beskjed om hvordan det blir, eller bringer du det inn på banen selv?

Jeg er enebarn, så det hele er liksom litt enklere da. Min far informerte meg på eget inititativ når han etablerte seg med ny partner i voksen alder. Tror ikke jeg ville tatt det opp på eget initiativ. Men vi snakker mye økonomi i vår familie. Jeg har også skrevet testamente som begunstiger min far til eksempel, da jeg ikke har barn ennå. 

Anonymkode: 0c79e...be8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått et par hundre tusen i forskudd på arv, og så ble jeg hjulpet tidlig inn på boligmarkedet. Det har vært til stor hjelp for meg.

Tror jeg vil arve ca 15 millioner, men håper det blir lenge til. Og om de finner ut at de vil bruke det opp på reise eller et eller annet må de bare slå seg løs;) det viktigste er at mine foreldre får en god alderdom. Når de blir gamle og ikke klarer seg selv lenger håper jeg på å flytte i nærheten av de, for å støtte og følge opp. Jeg bor langt unna i dag.

Anonymkode: 0c79e...be8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

850.000,- i forskudd på arv. Alt gikk til bolig.

Anonymkode: c8c6d...2f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet ca 250.000, og kommer ikke til å arve noe mer. (Min generasjon er den første i familien som har klart å opparbeide seg noe kapital, og skulle jeg dø nå vil mitt barn arve ca. 3 millioner).  

Anonymkode: 178a6...214

Skrevet

Får noen millioner, kommer til å nedbetalte lån(om jeg ikke er gjeldsfri da, håper at det er lenge til) og fordele mesteparten på barn og barnebarn som forhåpentligvis trenger det mer en meg.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor arvet rundt en million etter mormor i fjor, jeg fikk 60 000,- Aldri vært så skuffet i hele mitt liv. 

Hvorfor skuffet ? 

Anonymkode: ae6ef...10b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, må for all del ikke dele med barna sine som er i etableringsfasen :ironi:

Greit hun kjøper mye til oss og fikk 15 000,- da vi fikk vår datter. Men hadde vært så mye bedre å få noen hundretusener å administrere selv, ikke få litt her og der når det passer henne. Da min stefar arvet 400 000,- tok han 100 000,- selv, resten delte han på sine to barn og meg. Han og mamma er ihvertfall ikke lik når det kommer til økonomi. 

Hvorfor forventer du å få av andres penger? Kan ikke du vente på din tur slik som de har ventet på sin?

Anonymkode: 402e8...6fa

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kreve at din stemor kjøper deg ut nå, så du får din andel etter din far. 

Pass på at din halvbror ikke får alt eller sin mor da noe av det er ditt fra din far. Kan bli et vanskelig oppgjør.

Anonymkode: 402e8...6fa

• Liker 6
Skrevet

Kommer vel til å arve noen millioner fra min far. Vi er fire søsken, men han sitter på noen flotte eiendommer, så det blir nok noen millioner too hver av oss. Det jeg har tenkt på da, er at de pengene skal gå til den av barna mine som ikke vil ha gården vi eier og driver nå. Nå vil begge barna våre ha gården, men tenker at det kan løse seg fint dersom den som ikke arver gården får en god slump penger av oss istedet.

Vi arver et hus fra min mor, det er der vi planlegger å bo når vi blir gamle. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor arvet 7 mill etter sine foreldre. Jeg fikk 50 K min bror fikk 1 mill. 😢

Anonymkode: 987d5...e25

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller eller? 

Mine foreldre har arvet fra 3 foreldre. De har fått noen relativt gode summer. Jeg har ikke fått noenting. Har aldri vært skiftet eller tenkt over at jeg skulle hatt noen av de pengene. Det er jo ikke min arv... Du bør være glad du fikk noe i hele tatt. For du skulle ikke fått mer enn null kroner. 

Anonymkode: 739c8...2cb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har rett til å kreve farsarven min i og med mamma har hatt ny samboer i flere år. Kjenner jeg gruer meg. Min mor vil nok ikke bli særlig glad, men det er min eneste mulighet til å komme inn på boligmarkedet her i Oslo. 

Har vel rett på mellom 500 000 og 750 000 et sted. 

Anonymkode: 07741...5ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg arvet 100 000kr. Kjæresten arvet 1,6mill. Vi har 1 barn som kommer til å arve oss begge og nå eier vi hver vår leilighet, pluss jeg har satt en god slump på fondskonto. Men det kan ikke sammenlignes med de som arver titalls millioner. Vi skal gi henne bedre økonomisk veileding enn vi fikk, ihvertfall.

Anonymkode: a2674...457

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har rett til å kreve farsarven min i og med mamma har hatt ny samboer i flere år. Kjenner jeg gruer meg. Min mor vil nok ikke bli særlig glad, men det er min eneste mulighet til å komme inn på boligmarkedet her i Oslo. 

Har vel rett på mellom 500 000 og 750 000 et sted. 

Anonymkode: 07741...5ec

Nei du kan ikke kreve farsarven så lenge moren din er samboer. Når hun gifter seg må hun betale deg ut. Det kan være en av grunnene til at de ikke gifter seg 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...