Gå til innhold

Leiers rettigheter ved salg av bolig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huseier kan ikke kreve at du rydder, vasker eller gjør i stand noe som helst til fotografering, visning osv. 

Jeg vil også påpeke at strengt tatt dekkes ikke fotografering og salgsvisning av de lovparagrafene som er sitert i denne tråden om huseiers tilgang til leiligheten, heller. Dette er hverken tilsyn, vedlikehold eller leiesøkende, så TS trenger faktisk ikke gi tilgang. Men det hadde vært litt sært å være så vrang at man nekter det, men jeg tror hun kunne gjort det med retten på sin side. 

Mitt råd: ikke styr med masse rydding og vasking, bare ta den helt vanlige ryddinga og vaskinga du ville gjort den uka dagen før, og slipp dem inn for bilder og visning. Da er du snill, for som sagt kan jeg ikke se at han egentlig har rett på tilgang i dette tilfellet. Hvis han vil ha det striglet og halvtomt må han vente til etter at dere har flyttet, han kan ikke kreve at dere gjør det. 

Anonymkode: 62294...dcd

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Beklager at jeg viste til feil paragrafer, jeg lette febrilsk etter denne:

§ 10-1.Visning før flytting

Sitat

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

Men som de andre her sier snakker vi ikke om boligstyling. Ønsker huseier det, må dere flytte først eller eventuelt få betalt for de ekstra kostnadene det medfører for dere.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på boligjakt selv, og har sett flere annonser på bolig med utleiedel hvor det ikke er noen bilder av utleiedelen. Jeg har bare antatt at leietaker ikke har hatt tid til å rydde før fotografen kom. Men det står alltid info om utleiedelen i taksten, og på visning får man sett den. Så lenge det er normalt rydding tror jeg de aller fleste skjønner at leietaker ikke styler like fint som selger.

Jeg var på en visning hvor det var ryddet i utleiedelen, men man så klart at det ikke var vasket ordentlig på lang tid. Da ble jeg litt skeptisk. Leietaker ville gjerne bli boende, og jeg så for meg at leiligheten kom til å være vanskelig å få helt ren når han til slutt skulle flytte ut.

Anonymkode: 02d07...294

• Liker 1
Skrevet

Du plikter IKKE å gi huseier adgang til den delen av boligen du leier for visning før salg, kun i forbindelse med at du flytter og andre leietakere skal inn. Dette er dessverre en vanlig misforståelse og ofte noe som blir oversett, spesielt av huseiere som ikke forstår at de har leigd ut bruksretten til deler av eiendommen sin.

Samtidig er det verdt å bemerke at hussalg ikke nødvendigvis automatisk betyr at leietaker må flytte. Dette er nok en vanlig misforståelse. Sier dette bare så du er obs på det dersom du egentlig ikke ønsker å flytte.

Og siden du ikke er pliktig til å bistå i forbindelse med visning før salg så trenger du heller ikke å stresse med å gjøre det ekstra ryddig til fotografering eller visning. Du bor der, du betaler leie for å bo der, og det må huseier respektere.

Men dette gir deg et forhandlingskort. Siden jeg tolker det sånn at du vil flytte ut før kontrakten egentlig tillater det, og huseier ønsker å ha det så ryddig som mulig både til bilder og visning, så kan dere prøve å møtes på midten? Altså at du flytter ut før tiden, uten å betale flere leier, og huseier får muligheten til å gjøre akkurat som de vil. Dersom de ikke går med på denne avtalen så minner du de om at du har fortsatt bruksrett så lenge du leier der, og du har for tiden ikke kapasitet eller overskudd til å tilrettelegge for huseiers standard før fotografering og visninger. Så da blir det synlig at du bor der og normalt ryddig etter din egen standard og hva du har tid til.

Samtidig må du og huske at du og kan nekte huseier å ta bilder av leiligheten og ha folk på visning. Det er du som bor der og det er for mange ukomfortabelt å tenke på at det skal ligge bilder ute på nettet av ens egen leigde bolig med det rotet og innsynet det medfører, og ikke minst at folk skal komme og se seg rundt i ens private hjem. Huseier har leigd ut bruksretten til boligen og det må huseier innfinne seg med. Trenger de bilder får de bruke bilder fra tidligere når det ikke bodde noen der.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forståelig at boligen ikke er visningsklar på en uke? Seriøst? Hvordan bor folk? Her kunne jeg fått boligen klar for visning i morgen, trodde de fleste oppegående mennesker holdt det ryddig og rent hjemme hos seg. 

Anonymkode: ee066...64b

I morgen? Du kan få komme på visning her om en time hvis du vil. Skal bare ut med søppel, re opp sengene, rydde vekk klesvask fra tørkestativet på badet og gå kjapt over gulvene med støvsuger og tørrmopp.

Anonymkode: 42023...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke rydde mer enn du normalt gjør når du får besøk hjemme. Fjern skitne truser og rydd inn i oppvaskmaskin. 

Det er en grunn til at det veldig ofte ikke er noen bilder av utleieleiligheten når du ser på boligannonser på Finn.

Anonymkode: 25f66...e28

AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk beskjed kl 9 om visning kl 19 samme dag, i min leilighet. (ikke i forb.med salg, bare ny leietaker).

det var jo så klart kort frist, men hadde det heldigvis så pass ok her at jeg bare brukte ca en time etter jobb. det er vare å rydde og vaske som normalt, så får huseier ta styling eller ekstravask

Anonymkode: 91dee...0f0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Blondie65 skrev:

Beklager at jeg viste til feil paragrafer, jeg lette febrilsk etter denne:

§ 10-1.Visning før flytting

Men som de andre her sier snakker vi ikke om boligstyling. Ønsker huseier det, må dere flytte først eller eventuelt få betalt for de ekstra kostnadene det medfører for dere.

Denne paragrafen gjelder leiesøkende, og kommer dermed ikke til anvendelse i dette tilfellet.

Anonymkode: 62294...dcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...