Gå til innhold

Alenetid på barsel vs besøk...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal føde om ikke lenge, har ekstrem fødselsangst som jeg driver å jobber med konstant mot fødsel. Har en detaljert fødselsplan og tett oppfølging pga dette. Forrige barseltid var ikke bra, jeg fikk ikke til amming osv osv osv.

jeg har egentlig vært glad for at det ikke har vært tillatt med besøk på barsel, men nå åpner det opp... jeg ønsker egentlig ikke besøk på barsel, av masse folk.. ønsker å roe helt ned, etablere amming, slappe av med baby etter et tøft svangerskap.. bare nullstille og nyte. Samboer klikket nettopp på meg da jeg sa dette.. jeg har prøvd å forklare, men han er sint og mener jeg er egoistisk og «fæl», og en negativ person som vil «ekskludere» da spesielt hans familie under sykehusoppholdet... hva tenker dere? 

Anonymkode: 48e3f...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om de åpner for besøk er det vel kun for far enn så lenge? Jeg mener alle kan vente til man kommer hjem fra barsel. Er kun et par dager og de fleste har nok med å bli kjent med den nyfødte, gå på do, dusje, amme osv 

Anonymkode: efbbe...e0e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selv om de åpner for besøk er det vel kun for far enn så lenge? Jeg mener alle kan vente til man kommer hjem fra barsel. Er kun et par dager og de fleste har nok med å bli kjent med den nyfødte, gå på do, dusje, amme osv 

Anonymkode: efbbe...e0e

Mannen din er forøvrig en dust. Ikke han som skal føde. Han kan bare jekke seg ned og ta seg sammen. 

Anonymkode: efbbe...e0e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener jeg har nok med alt det som nevnes over her etter fødselen. Ønsker å slappe av og bare nyte de første dagene alene med baby. Orker rett og slett ikke besøket, kjenner det stresser meg. Vil heller ha besøk når vi kommer hjem igjen! Men han er skikkelig sint og mener jeg ødelegger noe så positivt som en fødsel, nytt familiemedlem osv. 
jeg føler også han er en dust akkurat nå😂

Anonymkode: 48e3f...dff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en idiot mannen din er. Bryr han seg ikke om dine følelser, du som faktisk skal føde? Folk kan komme på besøk når dere er hjemme og har fått roet dere.

Anonymkode: e9218...155

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en idiot mannen din er. Bryr han seg ikke om dine følelser, du som faktisk skal føde? Folk kan komme på besøk når dere er hjemme og har fått roet dere.

Anonymkode: e9218...155

Nei han gjør tydeligvis ikke det...:( han ble skikkelig sint, gidder ikke la meg forklare engang.. tenker bare på sin familie(foreldre, sine søsken og deres barn osv).. 

jeg vet ikke hva jeg skal si og hvordan han skal forstå. 

Anonymkode: 48e3f...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei han gjør tydeligvis ikke det...:( han ble skikkelig sint, gidder ikke la meg forklare engang.. tenker bare på sin familie(foreldre, sine søsken og deres barn osv).. 

jeg vet ikke hva jeg skal si og hvordan han skal forstå. 

Anonymkode: 48e3f...dff

Det kommer uansett ikke til åpnes opp for andre enn eventuelt far. 

Anonymkode: 6c6b0...b9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer uansett ikke til åpnes opp for andre enn eventuelt far. 

Anonymkode: 6c6b0...b9b

Håper virkelig du har rett:)

Anonymkode: 48e3f...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jøss, fantastisk usympatisk og kort av samboeren din.

Jeg var tydelig på at jeg ikke ville ha besøk under barseloppholdet før fødselen, og ble enda sikrere i min sak rett etter. Jeg var utslitt og trøtt og ønsket ro med barnet mitt. Vi gjorde et unntak: samboeren min trillet ned med babyen på sykeshuscafeen og lot hans søster hilse på, mens jeg fikk litt sårt tiltrengt søvn og hvile på rommet.

Det blir nok av muligheter til å hilse på den lille fremover, jeg synes man skal være streng og kreve den tiden man føler man trenger.

Anonymkode: 55d21...c0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke planlagt så mye rundt det med besøk med førstemann, men det endte i en heftig og traumatisk fødsel, så jeg var ikke ute av senga før over et døgn etter fødsel. Siden den ble heftig måtte jeg ligge på barsel (og ikke barselhotellet) og der fikk ikke andre enn far komme inn. Om man skulle ha besøk måtte man gå ned i hovedtanken og møte folk der, og det frista ikke, og det var veldig deilig å bare være oss to og kunne fokusere på babyen 😊 De får tidsnok sett babyen, be han roe seg ti hakk eller så får du be han holde seg hjemme også om han skal være så drittsekk. Er da for søren ikke han som skal føde. Da går DU og dine behov foran familien hans! 

Anonymkode: c79dc...e0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå ganske lenge på barsel på grunn av komplikasjoner og ble nesten en uke etter fødsel. Likevel hadde jeg ikke noe stort behov for besøk. Jeg syntes det var både slitsomt og travelt nok fra før av med undersøkelser, amming og stell i kombinasjon med at jeg var helt utslitt. Samboer trillet ned et par ganger for å vise frem baby til min og hans familie mens jeg sov, men jeg følte absolutt ikke for å ha folk inne på rommet.

Eneste unntak var min søster som jobbet på barselavdelingen og var på jobb flere ganger under mitt opphold der. 😅

Tror ikke samboer ønsket mer besøk heller, også han var utslitt fordi han måtte trå til mye med baby, siden jeg var ganske dårlig.

Mitt tips er forøvrig å unngå lange diskusjoner om slike ting før fødsel. Fortell gjerne hverandre hvordan dere tror at dere vil ha det, men vær åpen for at det kan hende dere ombestemmer dere. Er ikke sikkert at samboeren din orker så mye besøk selv i etterkant ;) fødsel kan innebære mange netter uten særlig søvn både i for- og etterkant og selv om noen er rusa på kjærlighet etterpå så er det også helt vanlig å bare føle seg «tom» en periode til man har fått tatt igjen litt av energiunderskuddet.

Anonymkode: 03bbb...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la han invitere folk uten å snakke med deg først. Gjør han det (også når dere er kommet hjem) tar du med deg baby og reiser på hotell, til en venninne eller lignende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri helt skjønt greia med besøk på barsel jeg da. Vi ble enige før fødsel at ingen skulle komme på besøk på sykehuset. Men pga komplikasjoner for meg etter fødsel hadde mamma sårt behov for å se meg og gi meg en klem, så hun og søsteren min fikk komme å var der i 15min.

Var så deilig å slippe masse folk på besøk. Var slitsomt nok med besøk etter vi kom hjem. 

Og gubben din er en idiot! Hadde min oppfør seg sånn så kunne han glemt både fødsel og det som var, snakk om å være egoistisk! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er samboeren din norsk?   Vet at en del andre kulturer ser litt annerledes på akkurat dette... 

Anonymkode: c11ff...314

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du født før? 

Jeg hadde et ekstremt behov for besøk på barsel jeg, av både min mor og min svigermor. Jeg hadde behov for å vise frem vidunderet, og å dele lykken. 

Jeg hadde tøffe fødsler, og var skikkelig syk etter den ene fødselen, så jeg orket ikke lange besøk. Men jeg satte sånn pris på den kjærligheten de viste meg og barnet. 

 

Du vet ikke på forhånd hvordan du vil reagere.  Jeg trodde jeg hadde ønsket å være alene.  Men det stemte ikke. 

Anonymkode: f083f...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal føde om ikke lenge, har ekstrem fødselsangst som jeg driver å jobber med konstant mot fødsel. Har en detaljert fødselsplan og tett oppfølging pga dette. Forrige barseltid var ikke bra, jeg fikk ikke til amming osv osv osv.

jeg har egentlig vært glad for at det ikke har vært tillatt med besøk på barsel, men nå åpner det opp... jeg ønsker egentlig ikke besøk på barsel, av masse folk.. ønsker å roe helt ned, etablere amming, slappe av med baby etter et tøft svangerskap.. bare nullstille og nyte. Samboer klikket nettopp på meg da jeg sa dette.. jeg har prøvd å forklare, men han er sint og mener jeg er egoistisk og «fæl», og en negativ person som vil «ekskludere» da spesielt hans familie under sykehusoppholdet... hva tenker dere? 

Anonymkode: 48e3f...dff

Samboeren min ble også sur på meg da jeg nevnte det med at jeg ikke ønsker besøk på barsel (av hele hans gigantiske familie).🙈 Dette var før corona. Nå nærmer det seg fødsel og jeg er glad de kun har åpnet opp for fedre/medmødre. 

Anonymkode: 09c66...608

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner deg veldig godt. Nå er det uansett veldig strengt med besøk pga korona. De fleste sykehus har nå åpnet for at far/medmor kan besøke mor og barn, men ingen andre. Jeg har termin om to uker og ved mitt sykehus i møre og Romsdal får far bare være med på aktiv fødsel (ikke keisersnitt) og besøke oss mellom kl 18 og 20 hver dag. Dette vil nok derfor ikke være et problem siden det ikke tillates besøk av øvrig familie. Heller ikke barnets søsken får komme. 

Anonymkode: d7106...0ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal føde om ikke lenge, har ekstrem fødselsangst som jeg driver å jobber med konstant mot fødsel. Har en detaljert fødselsplan og tett oppfølging pga dette. Forrige barseltid var ikke bra, jeg fikk ikke til amming osv osv osv.

jeg har egentlig vært glad for at det ikke har vært tillatt med besøk på barsel, men nå åpner det opp... jeg ønsker egentlig ikke besøk på barsel, av masse folk.. ønsker å roe helt ned, etablere amming, slappe av med baby etter et tøft svangerskap.. bare nullstille og nyte. Samboer klikket nettopp på meg da jeg sa dette.. jeg har prøvd å forklare, men han er sint og mener jeg er egoistisk og «fæl», og en negativ person som vil «ekskludere» da spesielt hans familie under sykehusoppholdet... hva tenker dere? 

Anonymkode: 48e3f...dff

Den dagen din partner skal føde har han noe han skulle sagt om hvem du vil/ikke vil ha besøk i barsel tiden (og den er ikke over i det du reiser hjem fra sjukehuset)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forklart situasjonen til de ansatte på Barsel.Gi tydelig beskjed til de at du ikke ønsker besøk av andre enn samboer, det kan han ikke sette seg over. Og hvis det skjærer seg helt, la de ta en prat med samboeren din.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få han med på en time hos jordmor/helsesykepleier som kan forklare nøyaktig hvor traumatiserende en fødsel kan bli om det går litt galt, hvordan en fødsel påvirker mor, hvilke skader og plager mor kan få, hvordan et svangerskap påvirker kroppen til mor og så videre. Trenger ikke beskrive nøyaktig din situasjon, men hvordan det kan oppleves for mødre i barsel, etter alt man har gått gjennom. 

Og så kan du spørre om du kan sparke ham noen ganger i skrittet, så hardt du overhodet klarer, rett før det ringer på døra med hele familien din stående der, klar for oppvartning. 

Anonymkode: 3f936...5c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...