Gå til innhold

Må vi med bil alltid være på tilbudssiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså dette er en ting som irriterer med i stadig større grad, så nå trenger jeg litt innspill her. Jeg er i slutten av 30-årene, har hatt bil det meste av mitt voksne liv. Jeg har kjørt flyttelass, utallige Ikea turer, kjørt til hytteturer, venninnekvelder, shopping hist og pist, og folk har haiket til jobb/skole/praksis. Hadde i mange år en fritidsaktivitet litt utenfor sentrum, der bilen ble fylt nesten hver gang av folk som ville sitte på hele eller deler av veien til og fra, og jeg har sagt ja og tenkt at det er vel greit. Jeg har vært edru på sosiale sammenkomster fordi det koster en formue i taxi hjem, og dermed blitt taxien til andre. Og nå er jeg lei. En ting er da vi var i tyveårene og folk hadde usikker inntekt og skralt med penger, men nå føler jeg det handler om behagelighet, gnitenhet, manglende evne til planlegging og en forventning om at "jammen du har jo bil og kan bare svippe meg...".

I helgen var vi en gjeng på hyttetur der flere kjørte oppover. Jeg kjørte med viten og vilje alene, hadde fine timer i bilen til å roe hodet etter jobb, drikke kaffe og høre på musikk. Gledet meg til samme turen hjemmeover, og hadde da planlagt et stopp for å se en severdighet og spise middag på en veikro jeg liker godt. Jeg måtte reise hjem søndag pga jobb, får da beskjed av en av de andre at hun sitter på hjemover. Ikke noe spørsmål om det passer eller er greit for meg, bare en konstatering av at hun blir med. Det går ikke buss der vi er, men jeg mener hun kunne spurt om å sitte på til togstasjonen og så tatt toget derfra. Jeg hadde sagt at jeg hadde planer på hjemveien, og det var hun ikke interessert i. Enden på visa ble at jeg måtte ta henne med hjem, og mine planer gikk i vasken. Over to timer i bil med en som påtrenger seg å være med, som vet hun ødelegger mine planer, og som ser på det som en selvfølge at en med bil skal få henne hjem. Jeg angrer på at jeg ikke droppet henne på togstasjonen, men jeg lurer på om det virkelig er sånn at vi med bil er forventet å stille opp for alle andre til enhver tid? Hvis du ikke vet hvordan du skal komme deg hjem fra en hytte i indre gokk, bør du ikke da finne ut av det på FØR du blir med? Dere andre som har bil, opplever dere det samme? Jeg er så lei antagelsen av at bil = noen fikser meg transport. Det som selvfølgelig også irriterer er at ingen gidder å betale noe for bli kjørt, selv om det koster penger både i bompasseringer og bensin. 

Anonymkode: cb7a9...98e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta i det minste betalt for drivstofforbruk.

Ellers er det også lov å si. "Jeg skal ikke rett hjem, men innom der og der." Eventuelt går det an å dra en hvit løgn om man vil kjøre alene.

Og hvem i huleste reiser på hyttetur uten å ha planlagt transport i forkant?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke buss der vi er, men jeg mener hun kunne spurt om å sitte på til togstasjonen og så tatt toget derfra.

Kunne jeg aldri ha funnet på å gjøre. Ser ikke problemet når dere skal samme vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Example skrev:

Og hvem i huleste reiser på hyttetur uten å ha planlagt transport i forkant?

Hun hadde vel transport med en annen venninne. Men venninnen skulle vel hjem en annen dag. Passet bedre å dra hjem samme dag som TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spleise på bompenger og bensin kan du spørre om, selv blir jeg litt flau hvis jeg glemmer å tenke på det når jeg sitter på. Flyttelass er det også naturlig å betale for at noen stiller med bil til (annerledes hvis de som flyttet kjørte egen bil, og kunne hjelpe deg hvis du skal flytte). Siden du hadde planer på vei hjemover kunne du sagt at det ikke passet med passasjerer. Når det gjelder handling/ikeaturer kan du kjøre/noen sitte på når det passer for deg. 

Anonymkode: 39297...10d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du høres ut som en ganske dum dørmatte som lar deg styre fullstendig av andre. Hadde ikke falt meg inn å gjøre som du beskriver! Du må seriøst lære deg å bare si nei. Og blir folk sure, så får de bli det. 

Anonymkode: 72beb...6ce

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forøvrig bil, men har aldri blitt utnyttet på denne måten nei. 

Anonymkode: 72beb...6ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner igjen dette fra da jeg var yngre. Da var det alltid folk som skulle sitte på til og fra trening, hjem fra fest osv. Var jo egentlig ikke noe problem for meg, men jeg husker at enkelte var i overkant frekke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ikke har førerkort, men min filosofi er "ok, jeg kan spørre, men svarer de nei, så er det nei". Dette gjelder begge veier, jeg har brent meg tidligere. Nå har jeg ikke behov for kjøring mer enn et par ganger i året siden jeg sykler innenbys, men er det litt langt og kaldt, får jeg faktisk tilbud fra de andre om de kan kjøre meg. Jeg har ikke tatt dem opp på det enda, men det er en koselig ting å ha i bakhodet og ekstremt mye bedre å ha det den veien. En gang i året reiser vi forholdsvis langt til et spesielt sted, og da prøver jeg å tilpasse meg så jeg ikke kjører med de samme hvert år, selv om det ikke hadde gjort noe for dem (det er inntrykket jeg får).

Så konklusjon: jeg er enig med de over at du ikke skal tilby hele tiden. Ta et års tilbudsfri (om det ikke er familie eller sånne som aldri spør kanskje) og si at et nei er et nei og stå på det!! Etter det kan du begynne med de som gjør noe tilbake for deg og prioritere dem og kutte de andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Vhgj skrev:

Kunne jeg aldri ha funnet på å gjøre. Ser ikke problemet når dere skal samme vei. 

Greit nok det, men TS hadde planer på vei hjem. Skal hun egentlig drite i det, pga en som plutselig vil sitte på? Nei, er mitt svar! Den som da vil sitte på, bør finne seg i det sjåfør allerede har planlagt! 

Anonymkode: 7e1ab...39f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min venninnegjeng bytter vi på å kjøre, så det er egentlig ikke noe stort problem. Hvis vi skal et sted avtaler vi ofte skyss både frem og tilbake sånn at noen slipper å ta buss. Hadde aldri vurdert å sette av noen på togstasjonen hvis jeg likevel skulle samme vei. Det er veldig sært

Anonymkode: 17378...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet med at hun satt på. Problemet er at du ikke sto opp for deg selv og informerte om at du hadde planer, på en måte hvor hun ikke kunne endre disse. Jeg vet det kan bære vanskelig, sliter med å stå opp for meg selv jeg og, men man må bare lære seg det.

Anonymkode: 317b4...e8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40, og har også hatt bil nesten hele mitt voksne liv. Jeg opplever stadig at andre spør om å sitte på, og sier alltid ja om det passer. Tilbyr gjerne også, om det passer. Det er aldri noe problem å si nei, og jeg har aldri vært borti at noen forventer å få sitte på. I min omgangskrets er det ikke vanlig å betale for bensin med mindre det er snakk om lange turer. Har aldri sett på det som noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan alltid si nei, ikke la deg utnytte. De fleste skal jo ikke betale noe, de tror det er gratis å eie bil.

Anonymkode: 05e04...ee9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 Gledet meg til samme turen hjemmeover, og hadde da planlagt et stopp for å se en severdighet og spise middag på en veikro jeg liker godt. Jeg måtte reise hjem søndag pga jobb, får da beskjed av en av de andre at hun sitter på hjemover. Ikke noe spørsmål om det passer eller er greit for meg, bare en konstatering av at hun blir med. Det går ikke buss der vi er, men jeg mener hun kunne spurt om å sitte på til togstasjonen og så tatt toget derfra. Jeg hadde sagt at jeg hadde planer på hjemveien, og det var hun ikke interessert i. Enden på visa ble at jeg måtte ta henne med hjem, og mine planer gikk i vasken

Seriøst? 

Her må du være litt tøffere. "Du kan gjerne sitte på, men jeg skal kjøre via XX sted, stoppe på XX sted og spise på XX sted. Om du vil sitte på så får du henge på. Hvis ikke kan jeg slippe deg av på togstasjonen/busstasjonen/whatever så reiser du videre derfra." 

Enkelt og greit, blir noen sure av det så får de bare bli sure. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gledet meg til samme turen hjemmeover, og hadde da planlagt et stopp for å se en severdighet og spise middag på en veikro jeg liker godt. Jeg måtte reise hjem søndag pga jobb, får da beskjed av en av de andre at hun sitter på hjemover. Ikke noe spørsmål om det passer eller er greit for meg, bare en konstatering av at hun blir med. Det går ikke buss der vi er, men jeg mener hun kunne spurt om å sitte på til togstasjonen og så tatt toget derfra. Jeg hadde sagt at jeg hadde planer på hjemveien, og det var hun ikke interessert i. Enden på visa ble at jeg måtte ta henne med hjem, og mine planer gikk i vasken. Over to timer i bil med en som påtrenger seg å være med, som vet hun ødelegger mine planer, og som ser på det som en selvfølge at en med bil skal få henne hjem. Jeg angrer på at jeg ikke droppet henne på togstasjonen, men jeg lurer på om det virkelig er sånn at vi med bil er forventet å stille opp for alle andre til enhver tid? Hvis du ikke vet hvordan du skal komme deg hjem fra en hytte i indre gokk, bør du ikke da finne ut av det på FØR du blir med? Dere andre som har bil, opplever dere det samme? Jeg er så lei antagelsen av at bil = noen fikser meg transport. Det som selvfølgelig også irriterer er at ingen gidder å betale noe for bli kjørt, selv om det koster penger både i bompasseringer og bensin. 

Anonymkode: cb7a9...98e

Her var det jo du som lot deg utnytte å herje med av et forskrudd menneske som har null respekt for deg, hvorfor godtok du dette? Du kan jo bare skylde deg selv.

Lær deg å ta ansvar, stå opp for deg selv. Ikke vær konfliktsky, da blir du alltid utnyttet. Slike folk stopper aldri, de er psykisk syke.

Anonymkode: 05e04...ee9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må jo skylde deg selv litt her, du har satt en meget lav standard. Hvorfor ble dine planer for hjemveien avlyst? Selv om blindpassasjeren ikke hadde samme ønsker, så går bilen dit sjåføren vil. 

Jeg hverken oppfører meg slik selv, eller opplever at andre gjør slik til meg. 

"Å, var det et spørsmål inni der?"

"Jeg har ikke hørt noe om dette? Jeg har planer for hjemveien, det vil nok ta litt tid. Jeg kan droppe deg på togstasjonen kanskje"

Anonymkode: 47d68...6aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...