Gå til innhold

Flytte med gammel katt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen måneder siden flyttet jeg ut av foreldrene mine sitt hjem og til egen, dyrevennlig leilighet. Katten min på 12 år har blitt hos foreldrene mine enn så lenge. I mars prøvde vi å flytte henne og hun slo seg til ro på dagtid (bortsett fra at hun gjerne ville smette ut av døra ved hver mulighet), men om natten holdt hun meg og sannsynligvis naboene mine våkne. Vi prøvde i 3 netter før jeg måtte kaste inn håndkledet, pga sykdom er jeg dønn avhengig av den lille søvna jeg får. 

Men jeg skulle jo så gjerne hatt pusen min her med meg! Jeg tror hun hadde trivdes her. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å holde hun inne i 2 uker som de fleste steder mener er minimum. Hun vil så desperat gjerne ut. Men jeg hadde ikke klart å leve med at hun stakk av og ble borte på grunn av meg. 

Noen som har noen gode råd? Innspill? Er hun dømt til å stikke av hvis jeg slipper hun ut før tiden? 

Anonymkode: d5598...679

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hold ut. De trenger litt tøff kjærlighet. Du kan strø kattesanden hennes rundt om i nærheten, så hun klarer å orientere seg på at dette er hennes nye territorie. Du burde (om hun tillater) hatt henne i en liten hundesele de første gangene. Så du ikke risikerer at hun blir skremt og løper for langt. 

Anonymkode: 7b261...8d8

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til de to ukene er at de skal omstilles til å skjønne at det er der de bor nå. Så de ikke prøver å lete etter gamlestedet🙂

• Liker 2
Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hold ut. De trenger litt tøff kjærlighet. Du kan strø kattesanden hennes rundt om i nærheten, så hun klarer å orientere seg på at dette er hennes nye territorie. Du burde (om hun tillater) hatt henne i en liten hundesele de første gangene. Så du ikke risikerer at hun blir skremt og løper for langt. 

Gode råd her! 

Endret av blåtimen
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tåler fint å gi katten tøff kjærlighet, men jeg tåler dårligere å bli holdt våken hele natten i 2 uker 😅 Hun skraper voldsomt på dørene i time etter time, mjauer og tramper oppå meg hvis jeg lar hun være på soverommet. 

Men alt hjelper jo, hvis jeg klarer en uke så kan jeg kanskje prøve på en tur i bånd ute.. 

Skrevet

Venn pus til sele inne (ta noen dager hvor pus bare går med selen) også kan du prøve å gå litt tur med pus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Diamant20 skrev:

Venn pus til sele inne (ta noen dager hvor pus bare går med selen) også kan du prøve å gå litt tur med pus.

Det var et godt tips, takk! Hun er ikke vant til sele så det høres veldig lurt ut. Skal få skaffet en sele! 

• Liker 1
Skrevet

Gå tur med sele eller uten om hun følger etter deg utendørs . Og kjøp gps halsbånd, så kan du ha kontroll på henne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold ut og katten vil gi seg. Min 10 år gamle katt ga seg etter noen dager og slo seg da fint til ro inne. Holdt han inne i 3 uker. 

Anonymkode: 85bcc...2b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke to uker. Det er 3. Katten vet først at den er flyttet etter 3 uker. 

Anonymkode: 4ea70...11c

AnonymBruker
Skrevet

Natt nr 2 overstått og jeg har sovet sånn maks én time 😅😅 Håper virkelig det er sånn som anonymbruker 2b0 sier, at hun roer seg snart. Hun er jo så rolig på dagen, men på natten flyr hun på veggene. 

AnonymBruker
Skrevet

Leker du med henne på ettermiddag/ kveld? Det blir veldig kjedelig om det ikke skjer noe hele dagen, så da forstår jeg hun går på veggene. Om du tenker ha katt etter henne, skaff klormøbler, kanskje aktivitetsleker slik at hun har noe gjøre på og leke med mens du er på jobb?

Anonymkode: c7988...67f

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var et godt tips, takk! Hun er ikke vant til sele så det høres veldig lurt ut. Skal få skaffet en sele! 

Vi har likt katteselen i fra Biltema godt, men jeg synes også det var en god ide med GPS. Det er jo noe du kan vurdere.

AnonymBruker
Skrevet

Nå banner jeg sikkert i kirka. Jeg har hatt katter hele livet og har aldri mistet en katt ved at den har gått seg bort. 

Når jeg har flyttet så har jeg ventet med å flytte katten til flyttelasset er unnagjort. Når katten er kommet på ny plass har jeg latt den få gå ut og inn som den selv vil etter at den har spist og sett seg litt rundt og gitt inntrykk av å være avslappet med situasjonen. Når den da har gitt inntrykk av at den vil ut har jeg latt døra stå på gløtt så den kan utforske og samtidig ha retrettmuligheter om den blir skremt. Katter utvider territoriene gradvis så de første dagene holder de seg gjerne rundt huset. Noen katter har jeg sluppet ut etter 2 timer og noen dagen etter. Jeg har hatt med meg 7 katter totalt ( ved ulike flyttinger. Har aldri hatt mer enn 2 om gangen og stort sett bare 1) og har aldri mistet en eneste en i forbindelse med flytting.

Anonymkode: 23f5b...550

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkerhets spørsmål: har hun microchip i nakken? Sånn at hvis hun begir seg ut på vandring, så er det mulig å finne eier igjen?

Jeg må tilstå at jeg er litt skeptisk til at en 12 år gammel katt skal slå seg til ro på et nytt sted i så høy alder. Kan du ikke bare la henne leve sine siste dager i ro og mak hjemme hos dine foreldre? Vil du veldig gjerne ha en katt der du bor nå, kan du jo skaffe en ny, en kattunge, som vokser opp og anser dette som sitt hjem fra starten av.

Anonymkode: 1e3d1...919

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke to uker. Det er 3. Katten vet først at den er flyttet etter 3 uker. 

Tror virkelig ikke det er noe fasit. Noen katter tar det sikkert på noen dager, andre trenger lengre tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Kattesele, gå på lange turer, mye fysisk lek og aktivisering på dagtid slik at hun sover på natten. Mange mener også at en katt ikke skal slippes ut på nytt sted på egen hånd før det er gått ett år. Særlig i byer/tettsteder med mange andre dyr.

Anonymkode: 65d26...08d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter kan bli veldig stresset av flytting. Vår på 3 år fikk blærebetennelse etter vi flyttet inn i ny leilighet, et typisk symptom på stress relatert til flytting. Etter behandling hos dyrlegen anbefalte han oss å skaffe en slik: https://www.apotek1.no/produkter/feliway-diffuser-til-katt-1sett-944843p

Jeg vet ikke hvor mye dette har hjulpet da katten naturligvis har blitt vandt til sitt nye hjem, men nå skal vi snart (desverre) på flyttefot igjen, og da kommer jeg til å kjøpe et par refills til denne sånn i tilfelle.  

Anonymkode: d7831...19c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært på to små turer ut med sele i dag! Ene gangen holdt hun seg på verandaen, andre gangen våget hun seg opp på det lille berget i hagen, der ble hun stående stille i mange minutter og tittet storøyd på verden. Hun virket naturligvis litt stressa, men hun prøvde ikke å komme seg ut av selen og hun gikk frivillig inn i leiligheten igjen. 

Takk for alle tips forresten! Jeg har sånn feliway dispenser, så jeg håper den gjør noe nytte. Jeg prøver å leke med henne, men det er mange år siden en leke klarte å holde oppmerksomheten hennes i mer enn 30 sekunder 😅 Og vi hadde på henne selen mange timer før første tur ut og det var absolutt lurt, hun trivdes dårlig med den på i starten. Men nå før andre tur i kveld virket hun nesten litt gira når jeg fant frem selen, så det tar jeg som et godt tegn :)

Håper virkelig hun har fått nok inntrykk til å holde seg rolig i natt, jeg trenger søvn 🙈

TS

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå banner jeg sikkert i kirka. Jeg har hatt katter hele livet og har aldri mistet en katt ved at den har gått seg bort. 

Når jeg har flyttet så har jeg ventet med å flytte katten til flyttelasset er unnagjort. Når katten er kommet på ny plass har jeg latt den få gå ut og inn som den selv vil etter at den har spist og sett seg litt rundt og gitt inntrykk av å være avslappet med situasjonen. Når den da har gitt inntrykk av at den vil ut har jeg latt døra stå på gløtt så den kan utforske og samtidig ha retrettmuligheter om den blir skremt. Katter utvider territoriene gradvis så de første dagene holder de seg gjerne rundt huset. Noen katter har jeg sluppet ut etter 2 timer og noen dagen etter. Jeg har hatt med meg 7 katter totalt ( ved ulike flyttinger. Har aldri hatt mer enn 2 om gangen og stort sett bare 1) og har aldri mistet en eneste en i forbindelse med flytting.

Anonymkode: 23f5b...550

Samme her. Tror nesten katten flyttet med sofaen vår og ikke med oss.. Med en gang den var på plass, hentet vi katten. Da var den gammel, men forsvant ikke. Kom inn som den største selvfølgelighet og la seg i sofaen (sin)

Anonymkode: 94f41...fd5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...