Gå til innhold

Baby utstyr er svin dyrt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å ha muligheten til å legge baby i sengen, da både samboer og jeg sover fryktelig urolig. Vi har ikke særlig nettverk, vi har hans mor, ellers noen få venner. Jeg har forsåvidt tenkt å strikke noen ting selv, men jeg er ingen mester.

Vogn skal jeg ha da vi har to hunder, så de må luftes, i tillegg til jeg synes det ser veldig koselig ut å gå trilletur. Jeg kikker på finn for å finne et kupp. 

Ellers er det mange punkt jeg ikke har skrevet at vi skal ha, så det gidder jeg ikke å svare på. 

Vi skal forresten ha en lekegrind, ikke fordi det er hund i et bur, det er et barn. Og vi har som sagt to hunder, så da er det tryggere for barnet å være i lekegrinden frem til vi er ferdig med introduksjon av barnet for hvert stadie barnet er på. 

Jeg vet ikke hvordan du mente innlegget ditt skulle være, men jeg synes hele innleget bærte et preg av frekkhet, og det synes jeg lite om. Dette her er helt nytt for meg, jeg vet ingenting om noen ting. Det oppleves kjipt for meg at du er frekk/spydig bare fordi jeg var uviten om hvor dyrt babyutstyr faktisk er. 

 

Ts

Anonymkode: 63de2...918

Du gjør jo som du vil, men når du vil ha masse helt unødvendig utstyr så er det jo meningsløst å lage en trård og klage over hvor dyrt det er.

Flott at du strikker selv, da anbefaler jeg deg å lage et helt enkelt rilleteppe ala nøstebarn (enkelt, kjapt og ekstremt anvendelig).

Anonymkode: 6d857...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Førstegangs uplanglagt gravid her! 

Jeg er 9+5, og oppdaget nettopp hvor innmari dyrt alt baby greiene er... Hvordan har alle råd til det? Er det noen ting man kan kjøpe brukt? Må alt være nytt og fresht? 

Jeg tenkte at madrass og bilstol må være nytt, men resten kan vel kjøpes brukt, eller? 

Noen nettsider hvor de har billigere utstyr? Noen tips i det hele tatt på hvordan spare noe penger på baby utstyr? 

Hva MÅ jeg ha, og hva kan jeg droppe? Vi er begge i jobb, men fikk litt bakoversveis over hvor dyre vogner er for eksempel..... 

Anonymkode: 63de2...918

Alle har krav på engangsstønad som du søker gjennom Nav om Ifra uke 22. Det ligger på rundt 86 tusen.  

Da har du rå til alt baby utstyr 😊👍

Anonymkode: 1a1b5...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke idiotisk om man har penger til det og ønsker det. Er fullt mulig å spare penger i tillegg. 

Synes det er så dumt når folk skal rakke ned på oss som velger å kjøpe nytt. Hvorfor er vi liksom fritt vilt? Jeg ville aldri ha sagt et stygt ord om de som kjøper brukt. 

Anonymkode: 1a6ef...2bb

Det er idiotisk å bidra til økt forbruk og forsøpling når man faktisk får barn som skal leve her på jorda i massevis av år etter oss...

Anonymkode: b816b...143

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har krav på engangsstønad som du søker gjennom Nav om Ifra uke 22. Det ligger på rundt 86 tusen.  

Da har du rå til alt baby utstyr 😊👍

Anonymkode: 1a1b5...262

TS er i jobb og da vil det jo aller mest sannsynlig lønne seg for henne å ta ut vanlig foreldrepermisjon og ikke engangsstønad.

Anonymkode: b816b...143

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere nevner at man får masse klær i gaver, dette stemmer ikke. Fikk barn i fjor og leste, og hørte overalt at det var så vanlig at man fikk masse klær. Vi fikk nesten ingen klær og måtte ut og kjøpe en del klær etter at ungen var født. Så ikke belag deg på gaver ts, det er slettes ikke sikkert at dere får noe særlig :)

Anonymkode: 4728f...77b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har krav på engangsstønad som du søker gjennom Nav om Ifra uke 22. Det ligger på rundt 86 tusen.  

Da har du rå til alt baby utstyr 😊👍

Anonymkode: 1a1b5...262

Enten stønad eller foreldrepenger 

Anonymkode: d3b9e...37b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser flere nevner at man får masse klær i gaver, dette stemmer ikke. Fikk barn i fjor og leste, og hørte overalt at det var så vanlig at man fikk masse klær. Vi fikk nesten ingen klær og måtte ut og kjøpe en del klær etter at ungen var født. Så ikke belag deg på gaver ts, det er slettes ikke sikkert at dere får noe særlig :)

Anonymkode: 4728f...77b

Helt enig. Vi fikk ikke noe. 

Anonymkode: d3b9e...37b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør jo som du vil, men når du vil ha masse helt unødvendig utstyr så er det jo meningsløst å lage en trård og klage over hvor dyrt det er.

Flott at du strikker selv, da anbefaler jeg deg å lage et helt enkelt rilleteppe ala nøstebarn (enkelt, kjapt og ekstremt anvendelig).

Anonymkode: 6d857...169

Det som er unødvendig for noen kan være helt nødvendig for andre. F.eks hadde vi ingen nytte av bæresjal som så mange sverger til, finnes faktisk unger som hater det. Seng måtte vi ha, samsoving fungerte ikke her. Flasker og gulpekluter var også høyst nødvendig. Selv om dere ikke hadde bruk for det er ikke det det samme som at det er helt unødvendig for andre.

Anonymkode: 7e12b...93c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange her som skriver at bilstol bør kjøpes ny. Hva er årsaken til det? Så lenge man vet at den ikke har vært involvert i en kollisjon, må det jo være greit å kjøpe brukt?

Anonymkode: df173...816

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er mange her som skriver at bilstol bør kjøpes ny. Hva er årsaken til det? Så lenge man vet at den ikke har vært involvert i en kollisjon, må det jo være greit å kjøpe brukt?

Anonymkode: df173...816

Man skal være sikker på at den ikke har blitt mistet i trapp feks også. 

Anonymkode: 872ab...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, ser du skriver at du har hunder. Da bør du øve hundene på å gå fint langs vogna før det ligger en baby oppi der.

Anonymkode: 872ab...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal være sikker på at den ikke har blitt mistet i trapp feks også. 

Anonymkode: 872ab...dc9

Er det vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser flere nevner at man får masse klær i gaver, dette stemmer ikke. Fikk barn i fjor og leste, og hørte overalt at det var så vanlig at man fikk masse klær. Vi fikk nesten ingen klær og måtte ut og kjøpe en del klær etter at ungen var født. Så ikke belag deg på gaver ts, det er slettes ikke sikkert at dere får noe særlig :)

Anonymkode: 4728f...77b

Men man vet vel på forhånd om man har kjip familie og ingen venner...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er unødvendig for noen kan være helt nødvendig for andre. F.eks hadde vi ingen nytte av bæresjal som så mange sverger til, finnes faktisk unger som hater det. Seng måtte vi ha, samsoving fungerte ikke her. Flasker og gulpekluter var også høyst nødvendig. Selv om dere ikke hadde bruk for det er ikke det det samme som at det er helt unødvendig for andre.

Anonymkode: 7e12b...93c

Det er unødvendig å kjøpe inn alle disse tingene før et behov for det oppstår. Jeg kjøpte inn alt for mye jeg ikke fikk bruk for, andre ting jeg hadde bruk for måtte jeg kjøpe/anskaffe etterhvert som jeg oppdaget behovet. Så jeg står ved det jeg skrev, om hva man bør ha klart før man drar hjem fra sykehuset med babyen. Det er ikke mye.

Anonymkode: 6d857...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utover turen hjem fra føden hadde vi ikke trengt bilstol til nyfødt, men hvordan kunne vi vite det uten å ha prøvd bilstol? Samme med vogn, bagdel ble det ikke bruk for, men det fant jo vi ut fordi vi prøvde med vogn. Trengte heller ikke bedside crib. Er vanskelig å vite hva man får bruk for og ikke. 

Ungen liker veldig godt å bli båret, så jeg har prøvd mye forskjellig bæretøy, alt kjøpt brukt eller lånt av venner. Hadde jeg skulle kjøpt nye bæreseler eller sjal hver gang jeg skulle prøve noe for å finne det som virkelig funker, så hadde jeg blitt ruinert. 

Finn og Facebook er genialt. Jeg kjøper heller noe som opprinnelig er dyrt og skal være av god kvalitet brukt på finn, enn å kjøpe et billig alternativ som kanskje blir ødelagt raskt. 

Anonymkode: 1a825...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev:

For en respons, takk så mye! :smilyblomst:

Jeg kritiserer ikke de som kjøper nytt, ei de som kjøper brukt. Jeg ble bare sjokkert over prisene, jeg trodde ikke det var  dyrt. Og som jeg skrev, jeg skjønner ikke at alle har råd til å kjøpe alt nytt. Koster jo fort vekk 20-30 tusen kroner om alt skal være flonka nytt!

Vi har også råd til å kjøpe alt nytt, men jeg ser ikke det som et økonomisk riktig valg for oss. Da ønsker vi heller å spare de ekstra pengene til uforutsette ting. 

Det er godt å se dere er enig med meg når det kommer til hva som kan kjøpes brukt og ikke. Så fort jeg er over verste kneika, så skal jeg spanne etter tilbud, finn og over alt. :laugh:

Jeg har et spørsmål til, hvilken nettside kan jeg stole på når det kommer til best i test bilstol? Jeg ønsker den beste, ikke bare en som er kjøpt seg topp plassen.. 

Ts

Anonymkode: 63de2...918

https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/

Her er en oversikt over de beste bilstolene og hvilken score de har fått i krasj tester. Ligger et stykke ned på siden. 

Anonymkode: 2d620...243

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Førstegangs uplanglagt gravid her! 

Jeg er 9+5, og oppdaget nettopp hvor innmari dyrt alt baby greiene er... Hvordan har alle råd til det? Er det noen ting man kan kjøpe brukt? Må alt være nytt og fresht? 

Jeg tenkte at madrass og bilstol må være nytt, men resten kan vel kjøpes brukt, eller? 

Noen nettsider hvor de har billigere utstyr? Noen tips i det hele tatt på hvordan spare noe penger på baby utstyr? 

Hva MÅ jeg ha, og hva kan jeg droppe? Vi er begge i jobb, men fikk litt bakoversveis over hvor dyre vogner er for eksempel..... 

Anonymkode: 63de2...918

Klart du kan kjøpe brukt! Som du sier, madrass og bilstol nytt. Evt kan man også kjøpe bilstol brukt fra folk man kjenner og vet med rimelig stor grad av sikkerhet at ikke har vært i ulykke eller dårlig behandlet. Er bare det et handler om, at stolen da kan ha usynlige skader.

Har ellers kjøpt nesten alt babygreier brukt vi. Og så har lillesøster arvet det meste, så kjøpt brukt og brukt av to barn. Og fortsatt er noe solgt videre fortsatt pent brukt. Er grenser for hvor mye en baby bruker opp ting nemlig. Er faktisk ført nå i str 110 jeg ser det begynner å bli vanskelig å finne brukt yttertøy til størstejenta i god stand. Men ser hvorfor, det får gjennomgå¨nå ja 😛 Men hittil har finn.no vært min butikk for yttertøy enkelt og greit. 

Vi kjøpe første vogn ny fordi det var stas (og hormoner....), og har deretter har utallige vognbytter i bruktmarkedet der det å ha en vogna strengt tatt i praksis har kostet oss noen hundrelapper. Og egentlig trenger man ikke engang vogn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøpte alt nytt. Men det jeg ville kjøpt nytt er bilstol, madrass og eventuelt dyner 

Anonymkode: 57e42...754

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som kjøper alt nytt til første, har det liggende til neste. Mange selger det igjen etter både første og andre. På den måten er det jo ikke så dyrt likevel?

Anonymkode: d3b9e...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Får fnatt av folk som skal ha alt billigst mulig. Da bør du kanskje vurdere om du har råd til å få barn. 

Anonymkode: ab9b9...511

Og du bør kanskje vurdere om du skal lære deg folkeskikk. 

Anonymkode: 901a0...6f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2020 den 6.25, AnonymBruker skrev:

Du har hunder som må luftes så kan det tenkes at du ganske kjapt kjøper bæresele. Det går lettere når man lufter hundene og enkelte barn liker ikke vogna. Ergobaby 360 ser jeg på finn til alt fra 300-600. Ny koster rundt 1700 😊

Anonymkode: d3b9e...37b

Mens jeg ville definitivt valgt en vogn før bæresele. Kunne lett ha klart meg uten bæresele, men vognen ville jeg nok ha valgt foran det meste av utstyr.

Det finnes masse brukt. Vi kjøpte ny vogn, det var vi glade for- for vi hadde samme vogn til alle tre barna våre. Så selv om vognen var dyr som engangssum så brukte vi den hver dag i over 6 år. Etter det var den blitt en sliten vogn, så da ga vi den vekk til noen som brukte den som barnehagevogn (som man heller ikke trenger- vi har brukt samme vogn hele tiden).

Kanskje besteforeldre ønsker å kjøpe noe til babyen? Da kan dere jo komme med spesifikke ønsker. Og det dere ikke trenger mens babyen er helt nyfødt kan dere f.eks ønske dere til dåpsgave (f.eks tripp trapp stol om dere vil ha det).

Anonymkode: 5dc4f...6ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...