Gå til innhold

Baby utstyr er svin dyrt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Førstegangs uplanglagt gravid her! 

Jeg er 9+5, og oppdaget nettopp hvor innmari dyrt alt baby greiene er... Hvordan har alle råd til det? Er det noen ting man kan kjøpe brukt? Må alt være nytt og fresht? 

Jeg tenkte at madrass og bilstol må være nytt, men resten kan vel kjøpes brukt, eller? 

Noen nettsider hvor de har billigere utstyr? Noen tips i det hele tatt på hvordan spare noe penger på baby utstyr? 

Hva MÅ jeg ha, og hva kan jeg droppe? Vi er begge i jobb, men fikk litt bakoversveis over hvor dyre vogner er for eksempel..... 

Anonymkode: 63de2...918

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen problem å kjøpe brukt. er mye fint brukt på markedet.

Men ja, bilstol og madrass bør kjøpes nytt.

Det er også stor konkurranse i babyutstyrsmarked(bl a flust med nettbutikker) så er mange gode tilbud og kampanjer man kan benytte seg av.

Senk kravene og ikke følg massene( f eks når det kommer til toppmerker), så trenger man ikke å blakke seg på babyutstyr.

 

Anonymkode: 06ece...197

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jollyroom selger vognpakker med seng eller bilstol så jeg tidligere , elles selges det brukte ting på Finn og Facebook 😊

Anonymkode: d0f37...95d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns aldeles ikke babyutstyr er dyrt. Du kjøper selvsagt mye brukt om du ønsker, men ikke madrass og bilstol som du selv nevner. Vogn kjøpes også gjerne brukt, spesielt hvis du bor så sentralt at du kan finne vogner på Finn.no og be om å få ta en titt og trille litt på den. 

Klær er kjempebillig om du kjøper pakker (anbefaler facebook sider for salg fremfor Finn.no - med mindre du kan se over klærne først som med vogn, de er ofte ærligere der fordi de vil selge igjen når barna vokser ut av neste størrelse og vil ikke få sinte kjøpere på seg på et slikt offentlig forum). Men det er også billig om du kjøper på Lindex og Cubus når de har 3 for 2, 25-30-40 % tilbud - Lindex har det ofte. Lindex er også kjempegode på størrelsen! 

Sprinkelsenger får du kjøpt svinbillig brukt, stellematter koster ingenting. Vippestol billig brukt. Ikea har en veldig billig matstol til større babyer. Osv. 

Anonymkode: cea02...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jollyroom selger vognpakker med seng eller bilstol så jeg tidligere , elles selges det brukte ting på Finn og Facebook 😊

Anonymkode: d0f37...95d

Billigere å kjøpe alt separert om man følger med på tilbud. 

Anonymkode: cea02...402

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også overrasket, hvis det står baby eller bryllup foran er det visst lov å doble prisene;)

Jeg har handlet alt utenom madrass og bilstol brukt. Er kjempefornøyd, og har spart over 20.000 ifht nypris. Vogn var jeg så heldig å få i gave:) Totalt bruker vi under 10.000 på alt innkjøp (det er ihvertfall målet). Er første gang jeg handler brukt, men når man først kommer inn i det er det faktisk gøy! Kjøpte tøypakke også, superfornøyd med den. Sparer masse tid også. Og pengene jeg sparer setter jeg inn på barnets sparekonto.

Jeg er førstegangs, så innkjøps liste er ikke min styrke. Jeg fikk en fra min venninne jeg har støttet meg på, og tenker som så at butikkene er åpne etter baby er født også;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt riktig som du sier, bilstol og madrass er greit å kjøpe nytt, resten kan du kjøpe brukt. Vil også si at mye kan du vente med å kjøpe til etter fødsel, slik at du ikke kjøper mye som ikke blir brukt. Veldig lite man MÅ ha.

Anonymkode: d4af8...967

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville bare ha nytt utstyr og nye klær. Brukte nærmere 80 000,-. Før det hadde vi brukt 100 000,- på ivf, så kan trygt si at vårt barn kostet oss en del 😅

Men det er jo fullt mulig å kjøpe brukt om du er komfortabel med det, da kan du nok spare mye. 

Anonymkode: 1a6ef...2bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi ville bare ha nytt utstyr og nye klær. Brukte nærmere 80 000,-. Før det hadde vi brukt 100 000,- på ivf, så kan trygt si at vårt barn kostet oss en del 😅

Men det er jo fullt mulig å kjøpe brukt om du er komfortabel med det, da kan du nok spare mye. 

Anonymkode: 1a6ef...2bb

Men hva sto på handlelisten deres? For selv om jeg skulle kjøp vogn, seng, stellekommode, stellematte, bilstol, klær de fleste 3-6 mnd, vippestol etc så kommer jeg på rundt 25-30.000

Anonymkode: cea02...402

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt så å si alt brukt, bortsett fra bilstol og madrass. Du trenger mindre enn du tror og mye av utstyret brukes lite og over kort tidsrom. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva sto på handlelisten deres? For selv om jeg skulle kjøp vogn, seng, stellekommode, stellematte, bilstol, klær de fleste 3-6 mnd, vippestol etc så kommer jeg på rundt 25-30.000

Anonymkode: cea02...402

Så utrolig mye. Seng, bilstol, stellekommode, vanlig kommode, babynest, babycall, vugge, babygym, vippestol, bæresele, Babybrezza, elektrisk sterilisator, flasker, smokker, gulpekluter, stellesaker, lekematte, lekegrind, klær opp til størrelse 74, leker, uroer, Tripp trapp stol, newborn set, baby set. 

Sikkert mer jeg ikke husker 😅

Anonymkode: 1a6ef...2bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig mye. Seng, bilstol, stellekommode, vanlig kommode, babynest, babycall, vugge, babygym, vippestol, bæresele, Babybrezza, elektrisk sterilisator, flasker, smokker, gulpekluter, stellesaker, lekematte, lekegrind, klær opp til størrelse 74, leker, uroer, Tripp trapp stol, newborn set, baby set. 

Sikkert mer jeg ikke husker 😅

Anonymkode: 1a6ef...2bb

Store forskjeller ute og går ser jeg! Her har vi brukt en brøkdel av hva dere har gjort (baby er 4 mnd). Baby har en del jevngamle søskenbarn som vi har fått klær fra sikkert opp til 2 år. Samme med babyutstyr som vi låner. I tillegg fikk vi en drøss av gaver når babyen kom, jeg fikk babyshower, osv. Kjøpte brukt vogn for halvparten av ny pris. Fullammer enda så ingen utgifter til mat annet enn tran! Har til nå brukt kanskje totalt 15 000. 

Anonymkode: 3961e...cb5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan absolutt kjøpe brukt! Som sagt, madrass og bilstol bør være nytt, men det meste annet fins brukt (og ofte i veldig god stand; mange som kjøper ting før de vet behovet og ender opp med å aldri bruke diverse utstyr). Det er heller ikke så mye stæsj en må ha; i begynnelsen kommer du langt så lenge baby har et sted å sove (kan være deres seng), et sted du kan stelle, klær og bleier. Vogn var den største enkeltutgiften her; vi kjøpte en brukt Britax Smile til ca 3000. En del nye vogner har også god bruktpris, så da kan man kanskje regne med å selge videre etterhvert. 

Om det er ting dere gjerne vil kjøpe nytt eller som dere ser bli dyrt, så er det helt innafor å ønske seg spesifikke ting. Kanskje besteforeldre gjerne vil sponse vogn eller bilstol? Fikk også gavekort på en babybutikk av vennegjengen, som var mye mer praktisk enn 20 bodyer i str. 50. 

Vi har også byttelånt mye babyutstyr i vennekretsen; om noen rundt dere har barn kan det jo gå an å høre rundt om noen er interessert i det også. Lånte f.eks. babynest, ammepute og bedside crib av ei venninne med ett år eldre baby, og arva en hel haug med babytøy fra søskenbarn. De klærne, samt vippestolen, bæresjalet og babygymmen er nå utlånt til et vennepar som akkurat fikk baby, osv. Hør også gjerne med kolleger med litt eldre barn om de har babyutstyr stående som de vil bli kvitt; vi fikk sprinkelseng, stellekommode og vippestol for noen hundrelapper på den måten. Om dere ikke har noen å arve tøy fra er klespakker på Facebook billig og lettvint. Det ordner seg!

Anonymkode: ec3dd...746

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilstol og madrass til seng bør du kjøpe nytt. Har du noen du kan arve klær av? Finn.no, FB-grupper, byttesirkler på FB og slikt er supre for å kjøpe klær brukt. Noen føler de trenger vogn, noen bruker bare bæreutstyr. Babycall, seng og stellematte, i tillegg til vogn og bilstol var vel det vi følte at vi MÅTTE ha i starten. Så kom babygym og en høy spisestol etter hvert. Hadde klær i en helt vanlig kommode, badet barnet i vasken de første månedene. Hadde stellematta på gulvet, i sofaen eller oppå vaskemaskina. Brukte en vanlig, stor veske, heller enn stelleveske. Brukte aldri vippestol eller lekegrind. 

 

Anbefaler at du lager deg en liste over ting du tenker at dere trenger, butikkene er åpne etter at babyen er født også! Så kan du ønske deg ting, følge med på tilbud osv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne listen er fin. https://barnasutvalgte.no/2014/10/dette-ma-du-ha-til-babyen-det-forste-aret/

Noe trenger du med en gang, andre ting kan du vente med. Sengen trenger ikke være ny, madrassen bør være ny for eksempel. 

Vi har solgt og gitt bort så og si alt på finn.no etterpå. Folk setter pris på rene, hele og godt ivaretatt utstyr.

Og mange ønsker å bidra  med gaver, -så om noen spør om ønsker, si penger til vogn, så dere ikke må legge ut alt selv.

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe det meste brukt. 

Jeg kjøpte mye nytt, men det er tilbud og kampanjer på nett hele tiden. 

Som andre skriver, kjøp ny madrass og bilstol. 

Anonymkode: 95a67...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig mye. Seng, bilstol, stellekommode, vanlig kommode, babynest, babycall, vugge, babygym, vippestol, bæresele, Babybrezza, elektrisk sterilisator, flasker, smokker, gulpekluter, stellesaker, lekematte, lekegrind, klær opp til størrelse 74, leker, uroer, Tripp trapp stol, newborn set, baby set. 

Sikkert mer jeg ikke husker 😅

Anonymkode: 1a6ef...2bb

Trenger jo ikke alt dette. Både stellekommode og vanlig kommode? Trenger jo heller ikke kjøpe flasker eller sterilisator(!) Med mindre man med sikkerhet vet at man ikke skal amme. Vi hadde heller ikke nyfødtsete, uro, vippestol, babybrezza (hva nå enn det er). Barneseng (med ny madrass) hadde vi, men den ble ikke brukt da babyen krevde samsoving.

Man trenger ikke mye stellesaker, og man får mye i babypakkene fra apotek og diverse butikker.

Ikke må man ha tripp trapp heller. IKEA har en god, billig høystol som man også kan kjøpe brukt. 

Det meste kan kjøpe brukt, men om man skal ha bilstol og madrass, bør det være nytt.

Anonymkode: 879b4...186

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger jo ikke alt dette. Både stellekommode og vanlig kommode? Trenger jo heller ikke kjøpe flasker eller sterilisator(!) Med mindre man med sikkerhet vet at man ikke skal amme. Vi hadde heller ikke nyfødtsete, uro, vippestol, babybrezza (hva nå enn det er). Barneseng (med ny madrass) hadde vi, men den ble ikke brukt da babyen krevde samsoving.

Man trenger ikke mye stellesaker, og man får mye i babypakkene fra apotek og diverse butikker.

Ikke må man ha tripp trapp heller. IKEA har en god, billig høystol som man også kan kjøpe brukt. 

Det meste kan kjøpe brukt, men om man skal ha bilstol og madrass, bør det være nytt.

Anonymkode: 879b4...186

Har aldri skrevet at man trenger alt det. Det var det vi valgte å kjøpe 😊

Anonymkode: 1a6ef...2bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare
3 timer siden, Thea82 skrev:

 

Jeg ble også overrasket, hvis det står baby eller bryllup foran er det visst lov å doble prisene;)

 

Dette er så sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig mye. Seng, bilstol, stellekommode, vanlig kommode, babynest, babycall, vugge, babygym, vippestol, bæresele, Babybrezza, elektrisk sterilisator, flasker, smokker, gulpekluter, stellesaker, lekematte, lekegrind, klær opp til størrelse 74, leker, uroer, Tripp trapp stol, newborn set, baby set. 

Sikkert mer jeg ikke husker 😅

Anonymkode: 1a6ef...2bb

Ja, ikke sant. Du har god råd og har dermed ikke tenkt to ganger over hvor nødvendig den tingen er, kontra den billigere typen etc. Da blir det noe annet. 

Fortsatt kan man kjøpe alt nytt, nødvendig og unødvendig, det første leveåret, til under 50.000. Man må bare følge med på tilbud, og ikke ha behov for å ha det dyreste bare fordi

Anonymkode: cea02...402

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...