AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #1 Skrevet 2. juni 2020 Hei, Jeg vet fet er mange som har det tungt og har opplevd mye fælt i livet sitt- og dermed sliter mye. Dette har jeg full forståelse for! Det jeg ikke klarer å forstå er de som er deprimerte- og det egentlig ikke å vite hvorfor. Dette synes jeg er vanskelig å forstå. Det må vel være noe hjernen trenger som den kanskje ikke har fått nok av? Jeg har ei jente på 14 år. Hun er en oppegående jente- nydelig å se på og Veldig smart. Hun har gjennom hele livet fått det hun trenger- og mer til. Hun er økonomisk flink og jobber (sitter ofte barnevakt) for å tjene litt penger slik at hun kan kjøpe seg det hun vil. Så det er ikke slik at vi «kaster» penger etter henne. Hun er nok litt sjernert når hun er i sammen med mange lar hun fort andre ta styringen. Men to- og to fungerer hun utmerket. Hun har to veldig gode venninner. Allikevel føler hun seg ensom. Vi foreldre har pushet litt på for at hun skal være med andre. Forleden dag brøt hun sammen. Fortalte hun syntes det var grusomt at vi foreldre pusher henne. Hun har det vondt inni seg og har raspet seg på begge underarmene (veldig overfladisk sår, heldigvis). Men hun ønsker ikke å dø. Jeg er veldig fortvilet. Skjønner ikke hvorfor hun føler seg som hun gjør 😢 Vi har kontaktet legen og har fått akuttime i morgen. Regner nesten med at hun blir henvist til BUP. Hun har vært i kontakt med BUP før uten store resultater. Så derfor lurer jeg på: er det noen med noen gode råd? Noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan hjelpe jenta mi? ❤️Er det noe kosttilskudd som er lurt å ta? Vi snakker fint og daglig sammen, men sjeldent hun vil dele de innerste følelsene med oss foreldre😢Men vi vil bare hjelpe. Håper noen har noen gode råd å komme med! ❤️ Anonymkode: 0ab02...2af
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #2 Skrevet 2. juni 2020 Noen ganger er hodet fulle av tanker og det er vanskelig å sette ord på dem. Det kan være noe hun sliter med som dere kanskje ikke vet. Det kan også være at hun er hormonell og har mange følelser hun ikke klarer å styre. Dere kan be om en blodprøve hos legen (kanskje hun kan ha lave verdier på f.eks D-vitamin). Det høres ut som om dere gjør mye riktig for henne og legger tilrette for at hun skal få hjelp. Støtt henne, skryt av de gode egenskapene hun har og vær raus med henne. Fortell at dere er glad i henne og at dere er der for henne. Dette hadde gjort en stor forskjell på meg hvis mine foreldre hadde gjort. Jeg håper hun får det bedre ❤️ Anonymkode: 8f9cc...0ce
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #3 Skrevet 2. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger er hodet fulle av tanker og det er vanskelig å sette ord på dem. Det kan være noe hun sliter med som dere kanskje ikke vet. Det kan også være at hun er hormonell og har mange følelser hun ikke klarer å styre. Dere kan be om en blodprøve hos legen (kanskje hun kan ha lave verdier på f.eks D-vitamin). Det høres ut som om dere gjør mye riktig for henne og legger tilrette for at hun skal få hjelp. Støtt henne, skryt av de gode egenskapene hun har og vær raus med henne. Fortell at dere er glad i henne og at dere er der for henne. Dette hadde gjort en stor forskjell på meg hvis mine foreldre hadde gjort. Jeg håper hun får det bedre ❤️ Anonymkode: 8f9cc...0ce Takk for gode tanker ❤️ Vi skal støtte opp for henne ❤️Hun tar tran og d-vit daglig, men usikker på verdier.. ts Anonymkode: 0ab02...2af
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #4 Skrevet 2. juni 2020 Kanskje sjekke både vitamin d, jern og folat (folsyre?) Min samboer er til tider mørketidsdeprimert, og legen sjekker da både d og folsyre. Lite jern gjør at man blir slapp og tiltaksløs, og da kan det jo balle på seg i en negativ spiral. Selv om hun tar D-vitamin, kan nivået være for lavt; ikke alltid kroppen klarer ta opp alt. Jeg syns hun høres 'tristere' ut enn at det kun er vit d som mangler. Men rett nivå her kan hjelpe til å løfte, og man skal ikke undervurdere effekten av følelsen av å gjøre noe aktivt og kontrollert for å bli bedre. Ungdomsskoletida er en vanskelig tid for mange. Mye hormoner, jenteklikker, fokus på prestasjon og utseende gjør seg gjeldende. Min jente har hatt det litt tungt, selv om det ikke har vært depresjon eller selvskading. Hun har vokst på å få seg en liten jobb, vi har hatt fokus på vitaminer/ omega 3, søvn, gjort koselige ting sammen som å ta ansiktsmaske og synge karaoke sammen hjemme (😂😂😂, det var overraskende gøy).Så er jeg så heldig at jeg kjenner godt ei som er mor til jevnaldrende jente, og vi har i samarbeid gjenopprettet kontakt mellom jentene. Begge følte seg ensomme, de lekte sammen som småjenter, men har ikke gått på samme skole før på ungdomsskola. Tror ikke jentene har skjønt hvordan vi to mødrene har trukket i tråder og tilrettelagt. Det er jo slikt man gjør i større grad for småunger. Men de har funnet hverandre og det har langsomt ført til at de begge etterhvert har en litt større krets å spille på. Jeg håper jenta di får god hjelp på BUP ❤️ Anonymkode: cf99b...35d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #5 Skrevet 2. juni 2020 Du støtter din datter og slutter å mase på henne. Kosttilskudd fikser ikke psykiske utfordringer. Støtt henne og motiver henne til å være åpen med psykologen hun får. Anonymkode: 6e462...cc9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #6 Skrevet 2. juni 2020 Hei TS. Jeg synes det er kjempe bra at du som forelder tar dette på alvor. Som noen sier er ungdomstida vanskelig for mange, men det er viktig å anerkjenne det hun sliter med og ikke avfeie som typisk tenåringsproblem som går over av seg selv. Du gjør det riktige Noen her har gitt deg gode råd om hvilke blodprøver som kan tas mtp på vitaminmangler og diverse. Fint. Det er også slik at noen er sårbare for å utvikle psykisk sykdom som gjerne starter i tenårene. Vil ikke skremme noen her, men ville bare skrive og si hvor bra det er at dere følger med Å ha foreldre som ser en og bryr seg er et godt utgangspunkt, uansett hvordan dette utvikler seg videre. Håper hun og dere har det bedre snart ❤️ Anonymkode: 4ee6f...7e5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #7 Skrevet 2. juni 2020 Glemte å si det isted, men følg litt med på datteren deres nå. Igår var det en reportasje om en 13-åring som tok selvmord. Slikt kan trigge andre til å prøve det samme. Anonymkode: 6e462...cc9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå