Gå til innhold

Mor nekter 50/50 ordning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har vært i en lignende situasjon der mor mener at barnet er for ung til å vær like lenge sammen med faren? Eller omvendt? Barnet er over 5 år, og barnet vil selv være like lenge hos faren som moren. Det er ofte barnet har grått og vært lei seg over at mor ikke vil ha 50/50 ordning. 

Er ikke noe grunn for at barnet ikke skal vær like lenge hos faren. Faren er omsorgsfull og prioriterer barnet fremfor alt. Mor sin argument er at barnet er for liten og trenger å tilbringe mer tid med moren sin. Har vært en muntlig avtale noen få år tilbake der når barnet fyller 5 så skal de få til en 50/50 ordning, og nå mener mor at de skal vente til barnet er fylt 8 eller 10. 

Familiekontor er kontaktet og skal ha blitt lagt til en time, men lurer uansett på om det er noen andre som har vært borti i en lignede situasjon. 

Anonymkode: 0b046...3e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet er over 5 år, og barnet vil selv være like lenge hos faren som moren. Det er ofte barnet har grått og vært lei seg over at mor ikke vil ha 50/50 ordning. 

En 5-åring som er midt i mellom en foreldrekonflikt kan si det han tror forelderen vil høre.

Til pappa: jeg vil være her like mye hos deg som hos mamma

Til mamma: jeg vil være hjemme med enn hos pappa

Greit å ha i bakhodet 

Anonymkode: f5838...884

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

En avtale er en avtale. Sykt at hun tror hun har retten til å ta fra han barnet.

Anonymkode: 5bb02...899

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

En 5-åring som er midt i mellom en foreldrekonflikt kan si det han tror forelderen vil høre.

Til pappa: jeg vil være her like mye hos deg som hos mamma

Til mamma: jeg vil være hjemme med enn hos pappa

Greit å ha i bakhodet 

Anonymkode: f5838...884

Barnet som er eldre enn 5 skal selv ha sagt til mor og i følge barnet blitt utrolig sint og lei seg. Men sant at barn kan fortelle hva foreldrene vil høre, men der igjen skal ikke faren ha mast seg på 50/50 ordning på barnet. Det er en samtale som barnet selv tar opp med faren. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eldre enn 5? Mener du 5?

Jeg synes prinsipielt ikke det er for ungt til å ha 50/50-ordning. Kjæresten separerte seg fra eksen da yngste var 5 og de har hatt 50/50. Det er riktignok en gutt som også har et veldig nært forhold til far. Men der var det en gjensidig avtale. Kan godt hende mor i utgangspunktet motsatte seg det (motsatte seg mye), men de ble enige om det. 

Anonymkode: ec9b8...e74

AnonymBruker
Skrevet

Eldre enn 5? Mener du 5?

Jeg synes prinsipielt ikke det er for ungt til å ha 50/50-ordning. Kjæresten separerte seg fra eksen da yngste var 5 og de har hatt 50/50. Det er riktignok en gutt som også har et veldig nært forhold til far. Men der var det en gjensidig avtale. Kan godt hende mor i utgangspunktet motsatte seg det (motsatte seg mye), men de ble enige om det. 

Anonymkode: ec9b8...e74

Eldre enn 5. 

Skrevet

Mora vil ha i pose og sekk . Mer tid med sønnnen sin og mer bidrag . Ikke ukjent 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er du venn av moren eller faren eller familie? 

Anonymkode: 304a6...191

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et barn på 5 år har ikke forutsetning for å vite hva 50/50 går ut på. Deres oppfatning av tid er ikke som hos voksne. Barnet kan ønske å være like mye hos mamma som hos pappa men hvordan det er i praksis har de ingen forutsetning for å forstå. Jeg personlig synes 50/50 er en dårlig ide for alle aldre med mindre foreldrene bor i kort avstand fra hverandre og selv da er jeg skeptisk. 
Når det er sagt så er ikke et barn på 5 år for lite til å klare en 50/50 deling. Det går 100% på at mor ikke ønsker 50/50 pga sine egne følelser. 

Anonymkode: 9e359...384

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er du venn av moren eller faren eller familie? 

Anonymkode: 304a6...191

Er i familie med moren. Vet ikke om det er så viktig å vite? 

AnonymBruker
Skrevet

Tragisk.. At barnet selv vil bo i en koffert trur jeg ingenting på. La ungen ha én fast base, så kan far besøke ofte i ukedagene. 

Anonymkode: 143b9...896

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tragisk.. At barnet selv vil bo i en koffert trur jeg ingenting på. La ungen ha én fast base, så kan far besøke ofte i ukedagene. 

hvorfor ikke mor? Barnet bor ikke i koffert da h*n har like mye klær både hos far og mor. Trenger bare å ta med skolesekken, og selv da har barnet også en likedan skolesekk hjemme hos faren. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hvorfor ikke mor? Barnet bor ikke i koffert da h*n har like mye klær både hos far og mor. Trenger bare å ta med skolesekken, og selv da har barnet også en likedan skolesekk hjemme hos faren. 

Nå går jeg ut fra at barnet bor fast hos mor, jeg antar det er en årsak til at foreldrene bestemte det etter bruddet? Skal barn måtte flytte annenhver uke når foreldrene ikke klarer å samarbeide engang?? Oppskrift på katastrofe. Antar du er faren. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Går det ikke an at far henter barnet i bhg ett par ekstra dager i uken og leverer til mor en stund før leggetid. Det er noe eget med å få komme hjem til en fast base og ha et hovedhjem. 

Hilsen noen som i sin tid var skilsmissebarn og sjeleglad for at jeg slapp 50/50. Hadde forøvrig et veldig godt forhold til begge foreldre. 

Anonymkode: 1fea8...73c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nå går jeg ut fra at barnet bor fast hos mor, jeg antar det er en årsak til at foreldrene bestemte det etter bruddet? Skal barn måtte flytte annenhver uke når foreldrene ikke klarer å samarbeide engang?? Oppskrift på katastrofe. Antar du er faren. 

Vet bare at det ble slutt kort tid etter barnet var født og mor mente at barnet skulle vær oftere med henne (mener selv det er rett at nyfødt skal være med hos mor og faren mente det samme) også har ting bare blitt mer og mer utsatt. Tror ikke menn er på kvinneguiden? 😂😂 er tante 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Går det ikke an at far henter barnet i bhg ett par ekstra dager i uken og leverer til mor en stund før leggetid. Det er noe eget med å få komme hjem til en fast base og ha et hovedhjem. 

Hilsen noen som i sin tid var skilsmissebarn og sjeleglad for at jeg slapp 50/50. Hadde forøvrig et veldig godt forhold til begge foreldre. 

Anonymkode: 1fea8...73c

mener det også har noe med at moren er hoved forsørgeren og sliter litt psykisk. Ikke at vi kvinner ikke fortjener å ha barn når man sliter litt, men er veldig betryggende for far vil jeg nok tro om det er sånn at han er med på å bestemme? Også var det noe med at barnet selv vil være like lenge hos far og har ofte mast på mor som ofte blir sur. Er tante fra mor sin side og har vært vitne til det.. Er bare bekymret når jeg vet at mor hele tiden skal presentere barnet sitt for nye partnere og ber barnet å kalle dem for far.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg skulle bli skilt fra mannen mens barna mine fortsatt er små... jeg mener.. Jeg har ikke rett på verken mer, det samme eller mindre enn far til barnet, men jeg ville ønsker å ha en fordeling som er best for mine barn. Det betyr kanskje at mannen min og jeg måtte prøvd oss litt frem i dialog med barna i ulike faser. Jeg er sikker på at barna ville bodd 50/50, men det er ikke sikkert det ville vært det beste, eller kanskje det kunne vært det for den ene, men ikke den andre. Så lenge barna mine hadde hatt en ordning som var best for dem, skulle jeg tålt å «tape» mengde overfor faren. Det er jeg HELT sikker på at også mannen min hadde tenkt om meg. Vi har tilitt til hverandre som par og foreldre. Foreldreskapet ville jeg stolt på selvom han hadde dumpet meg av en eller annen grunn. Ingen av oss får det godt om barna ikke hadde fungert godt i en 50/50 ordning. Da er kvalitet den tiden man har sammen med barna viktigst, synes jeg. Det vil jeg mene dersom det som lyn fra kalt himmel hadde blitt brudd mellom meg og mannen og.

Anonymkode: 40309...b15

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjort intervju med ungdommer i 16 års alder som har hatt delt bosted. De sier dette. Jeg har en følelse av å ha bodd i en bag mellom to hus. Ingen av de var hjemme. La barna bo hos sin mor. Naturen er innrettet sånn. Så kan far besøke å ha besøk. Å ja da. Har barn fra før hvor jeg ikke bor/bodde med mor og har barn hvor jeg bor med mor. 😇😇😇

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke utenkelig at det handler om bidrag. Å holde samvær på minimumsnivå = mest mulig bidrag. 

Ikke ukjent at bostedsforelder passer på å flytte langt nok vekk til at 50/50 og lignende ordninger ikke er gjennomførbart.

Anonymkode: 70ab7...df7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke utenkelig at det handler om bidrag. Å holde samvær på minimumsnivå = mest mulig bidrag. 

Ikke ukjent at bostedsforelder passer på å flytte langt nok vekk til at 50/50 og lignende ordninger ikke er gjennomførbart.

Anonymkode: 70ab7...df7

Men dette kan jo gå begge veier. Noen vil ha 50/50 nettopp for å slippe unna bidrag.

Anonymkode: dbc0f...552

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...