Gå til innhold

Lykkepromillen


Mons-Pelle

Anbefalte innlegg

Har drukket mer enn nok de siste åra, og har lært av mine feil. Før gikk det raskt ned en sixpack og sprit oppå der igjen. Har vært få episoder hvor jeg har vært så drita at jeg nesten måtte pumpes (en del år siden nå da, nærmere russetiden).. 

Når jeg bikket 24-25 år, fant jeg ut at jeg får mye mer eufori/glede av å drikke mindre mengder alkohol, og å nyte alkoholen sakte. Alkohol skal nytes for smaken sin del. Jeg har lest en del studier angående hva som er sett på som den beste promillen for mest "eufori". Denne promillen skal visst ligge på ca 0.6-0.7. Da oppnår du høyest utskillelse av dopamin, og du får en oppkvikkende effekt. Kommer du over denne begynner den døyvende effekten å ta over, og det går bare nedover jo mer du drikker.

Hvor raskt du kommer opp til den promillen kommer vel an på vekt, toleranse, kjønn osv.

Nå drikker jeg maks 3-4 halvlitere spredt utover på en kveld, kanskje 5 hvis jeg skal slå ut med håret og har ingen planer neste dag. Å nyte 3-4 halvlitere utover en kveld gir meg mye bedre god-humør sammen med gode venner, enn å bælme ned en sixpack sammen med shots. Det blir jo bare rølping, kvalme, spying og jævlig hangover neste dag. Har ikke hatt en eneste hangover de siste par åra, med unntak de få gangene jeg har drukket mer enn 4 halvlitere. Jeg er mann og veier 83kg.

Hva er deres erfaringer med dette? Drikker dere mindre enn før? Hvor mye drikker du på fest?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme erfaring. 4 øl er min smertegrense for å fungere ok dagen derpå, noe redusert er jeg jo. 
 

I perioder jeg festet en del kunne jeg drikke 8-10 øl pluss et par drinker. Ikke rart jeg lå å spydde hele søndagen. 
 

 

Anonymkode: 2e5b8...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne på 32 og har nylig, altså i løpet av det siste året, lært meg å drikke med måte. Det er litt flaut. Man blir ofte revet med, og drikker litt for mye. Jeg har ikke barn da.

Nå koser jeg meg med 1-4 god øl, sammen med god mat, og slipper bakrusen. Det er så deilig! 

Har kuttet ut sprit også, det gir meg ingenting. Bruker heller litt ekstra penger på god øl 😊

Anonymkode: 38c57...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme erfaring. 4 øl er min smertegrense for å fungere ok dagen derpå, noe redusert er jeg jo. 
 

I perioder jeg festet en del kunne jeg drikke 8-10 øl pluss et par drinker. Ikke rart jeg lå å spydde hele søndagen. 
 

 

Anonymkode: 2e5b8...821

 

Fire halvlitere er også min "smertegrense" for å fungere dagen etterpå. Merker at jeg har drukket dagen før etter fire halvlitere, men det er ikke sånn typisk hangover hvor du går med konstant hodepine, skikkelig dehydrert og føler deg helt for jævlig. Men litt slappere i fisken. Tre halvlitere er min "sweet spot" for å unngå merkverdige tegn til hangover dager derpå.

Sprit har jeg så og si kuttet helt ut. Drikker du sprit, går promillen for raskt opp, og du ender raskt over lykkepromillen. Det er den oppstigende promillen du får mer glede/eufori av. Og du får bedre kontroll over denne av å nyte øl (og kanskje vin) sakte utover kvelden. Kjøper meg en god champagne i ny og ne. Vodka holder jeg meg langt unna, fjortisdrikk. God gin kan du faktisk lage noen greie drinker av da, men det er sjeldent jeg lager drinker. Dyr whiskey og cognac (må være minst XO) i små mengder en sjelden gang får fint.

Jeg tenker det sånn at meningen med å drikke alkohol med venner/på fest er å smøre litt den sosiale angsten, bryte litt barrierer, få litt friere hemninger og lette på humøret. Men det blir jo såklart ikke noen god stemning uten at du aktivt går inn for å gjøre stemningen bedre. Alkoholen er bare et hjelpemiddel, men med litt innsats og god innstilling kan det bli en fin opplevelse.

OG en annen ting:

Å drikke mindre mengder alkohol, men oftere, er mindre skadelig enn å drikke deg sørpe drita (såkalt "binge drinking"). Kroppen klarer å tolerere promiller opp til et visst nivå. Kommer du over dette nivået, vil det opparbeides giftige biprodukter av etanol som er skadelig i store mengder. Jeg vil påstå at én øl hver eneste dag, er mye tryggere enn å bli sørpe drita hver helg. Eller to-tre øl et par dager i uka på en fin sommerdag i ferien, i stedet for å gå på en skikkelig fyll i helga.

Endret av Mons-Pelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på 32 og har nylig, altså i løpet av det siste året, lært meg å drikke med måte. Det er litt flaut. Man blir ofte revet med, og drikker litt for mye. Jeg har ikke barn da.

Nå koser jeg meg med 1-4 god øl, sammen med god mat, og slipper bakrusen. Det er så deilig! 

Har kuttet ut sprit også, det gir meg ingenting. Bruker heller litt ekstra penger på god øl 😊

Anonymkode: 38c57...000

Noen tips hvordan du klarte det? Jeg er et par år yngre enn deg. Har lyst å lære å drikke med måte.. Har vurdert å slutte helt å drikke men synes jo det er hyggelig å kunne ta en øl eller et glass vin til mat eller i solen f.eks, problemet er at jeg nesten alltid ender med å drikke aaalt for mye og bli helt dritings 😩 er ikke noe gøy og i tillegg går hele neste dag med i fyllesyke. 

Anonymkode: f11c2...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips hvordan du klarte det? Jeg er et par år yngre enn deg. Har lyst å lære å drikke med måte.. Har vurdert å slutte helt å drikke men synes jo det er hyggelig å kunne ta en øl eller et glass vin til mat eller i solen f.eks, problemet er at jeg nesten alltid ender med å drikke aaalt for mye og bli helt dritings 😩 er ikke noe gøy og i tillegg går hele neste dag med i fyllesyke. 

Anonymkode: f11c2...f37

Jeg teller alltid glass/shots! De gangene jeg blir dårlig er det fordi jeg har mistet tellingen totalt eller drikker noe jeg vet jeg ikke tåler godt. Så jeg teller, og passer på at det alltid er en times tid mellom hver shot. Jeg er lita og tåler lite, så jeg har måtte lært meg å holde styr på mengden.

Og klarer du ikke å telle er det på tide å ta en liiiiten pause og drikke litt vann 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant innlegg. Har tenkt på mye av det samme. Den norske drikkekulturen er så merkelig. Alkohol midt i uken er fy, da har man et problem, men flatfylla er liksom allmenn akseptert. 

Venninnen min hadde nylig en rant om at typen drikker øl på en tirsdag. Sånn et par øl for kosens skyld, det går jo ikke an. Men hun er selv en av de som blir sørpe fyll på shots når vi er ute sammen. Men det er bare et par ganger i måneden så da går det greit 🙄

Jeg har aldri vært dritings. Har alltid med meg 2 eller 3 halvlitere på fest og kjøper en enhet dersom vi går ut. Aldri mer. Da er jeg litt brisen, men i full kontroll gjennom hele kvelden. Ikke dritia, og ikke bakfull. Har aldri målt promillen, da.

Anonymkode: 318a2...32d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkepromillen er vel ca 0,8? Samme som båtpromillen omtrent. 

Jeg drikker øl eller vin eller musserende vin. Er det en sjelden gang fest kan jeg bestemme meg for å gå all-in, vel vitende om konsekvensene, men jeg shotter ikke og blir ikke helt ravende dritings. Som regel. :fnise: 

Men som oftest er det bobler og dansing. Litt rusten dagen derpå, men det er greit. Til hverdags er tre enheter i god tid før kl 23.30 min grense, og det skjer ikke akkurat hver dag. 

Anonymkode: e132c...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips hvordan du klarte det? Jeg er et par år yngre enn deg. Har lyst å lære å drikke med måte.. Har vurdert å slutte helt å drikke men synes jo det er hyggelig å kunne ta en øl eller et glass vin til mat eller i solen f.eks, problemet er at jeg nesten alltid ender med å drikke aaalt for mye og bli helt dritings 😩 er ikke noe gøy og i tillegg går hele neste dag med i fyllesyke. 

Anonymkode: f11c2...f37

Fra den eksperten (må være et av landets beste innen rusproblematikkk) jeg har snakket med, og han skiller mellom uproblematisk rus og problematisk rus. Jeg synes ikke att du burde gå så ekstremt å si at du nå plutselig skal bli total-avholds. Plutselig så sprekker du, og det blir et stort nederlag for deg. Men å ta en pause fra alkohol en liten stund, og finne ut hvordan kroppen reagerer på det, kan jo være en grei ide. Har du noen spesielle hobbyer? 

Kanskje tenke litt over hva det er som gjør at du mister hemningene, som fører til mer inntak enn det du planla. Føler du på et press, dersom de andre rundt deg drikker mer? Alkohol i seg fører til jo til lavere hemninger, så det er lett å bli rivet med. I de situasjonene må du bare være streng med deg selv og tenke over konsekvensene du får ved å ta den ekstra hotten eller ølen. Du sier at du skal på jobb/har planer i morgen eller lignende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant innlegg. Har tenkt på mye av det samme. Den norske drikkekulturen er så merkelig. Alkohol midt i uken er fy, da har man et problem, men flatfylla er liksom allmenn akseptert. 

Venninnen min hadde nylig en rant om at typen drikker øl på en tirsdag. Sånn et par øl for kosens skyld, det går jo ikke an. Men hun er selv en av de som blir sørpe fyll på shots når vi er ute sammen. Men det er bare et par ganger i måneden så da går det greit 🙄

Jeg har aldri vært dritings. Har alltid med meg 2 eller 3 halvlitere på fest og kjøper en enhet dersom vi går ut. Aldri mer. Da er jeg litt brisen, men i full kontroll gjennom hele kvelden. Ikke dritia, og ikke bakfull. Har aldri målt promillen, da.

Anonymkode: 318a2...32d

Jeg mener at å ta seg sen øl på en tirsdag finværsdag er mye sunnere en å drikke seg sørpa full på helg. Det er "bikge drinking" mye stort inntak over kort tid som er det mest skadelige. Norge har et forvrengt syn på dette. I Italia er det ikke uvanlig å drikke vin så og si hver dag, men i moderasjon. 

Har fått samme spørsmål av en kompis. Spurte han om vi skulle stikke ut og ta en øl og kanskje en matbit en fin tirsdagskveld i ferien. "Øl på en tirsdag", får jeg som svar. Samme personen drikker både fult av øl og sprit på helg. 

Nye studier viser at alkohol kan føre til store endringer en i hjernedel som kalles for hippocampus. Denne hjernedelenner viktig for hukkomelse og innlæringsevne. De forskere ble overrasket over, er at selv moderate mengder alkohol kan gjøre noen endringer på denne hjernedelen. Fordelen, er at hoppicampus er en liten del av hjernen hvor det er mulighet for nevrogenese, selv i voksen alder. 

Endret av Mons-Pelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet helt med å fest-drikke ,( da jeg har barn og er over 40 så da sier seg nesten selv.)

 

Setter stor pris på pils, kald hvitvin, rose eller musserende i sommervarmen. Om vinteren heller jeg mer mot rødvin.

Men jeg var nærmere 30 når jeg endret drikke- vanen (fest vs få enheter spredt utover en uke)

Min "grense" er 2- 3enheter hvis jeg skal på jobb neste dag ..og ingenting etter kl 22 på kvelden

Er 1.60 og 65 kg.

DEt som er ugreit er at det er endel kcal i alkohol , og det merkes på midjemålet 😕

Så har de siste ukene kjøpt inn øl med halv alkoholprosent evt alkoholfritt  for å "kutte ned "på kalorier/alkoholmengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mons-Pelle skrev:

Jeg mener at å ta seg sen øl på en tirsdag finværsdag er mye sunnere en å drikke seg sørpa full på helg. Det er "binge drinking" med stort inntak over kort tid som er det mest skadelige. Norge har et forvrengt syn på dette. I Italia er det ikke uvanlig å drikke vin så og si hver dag til midag, men i moderasjon. 

Har fått samme spørsmål av en kompis. Spurte han om vi skulle stikke ut og ta en øl og kanskje en matbit en fin tirsdagskveld i ferien. "Øl på en tirsdag", får jeg som svar. Samme personen drikker både fult av øl og sprit på helg. 

Nye studier viser at alkohol kan føre til store endringer/skader og langvarige endringer i hjernedelen som kalles for hippocampus. Denne hjernedelenner viktig for hukkomelse og innlæringsevne. Det forskere ble overrasket over, er at selv moderate-høye mengder alkohol kan gjøre noen endringer på denne hjernedelen. Fordelen, er at hippocampus er en liten del av hjernen hvor det er mulighet for nevrogenese selv i voksen alder. Og endringene er forbundet til mengde alkohol du inntar (spesielt hvor berusa du blir, og hvor ofte). Men jeg vil tro at dette er vanskeligere å unngå dette ved høyere alder.

 

Edit: ble dobbelt post dette. Ingen mulighet for å slette innlegg? 

Endret av Mons-Pelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...