Gå til innhold

OCD - grusomme tvangstanker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Sliter veldig med tvangstanker. Har slitt med det i flere år, men for litt over ett halvt år siden kom det tilbake for fullt og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å komme meg ut av den onde spiralen med masse tankekjør og angst. Sliter ekstremt med konstant angst, og får ofte panikkanfall. Tankene er der hele tiden og jeg må avlede med å gjøre noe hele tiden for å ikke få fullstendig panikkanfall, noen ganger hjelper det ikke å avlede heller, må bare stå i den forferdelige angsten og alt jeg har lyst til da er bare å dø for jeg er så sliten av det her, føler meg som verdens verste person. Prøver å si til meg selv at «det er bare tanker, tanker er ikke farlig» osv, men så er det alle de andre tankene at TENK OM jeg mister kontrollen, TENK OM jeg plutselig havner i en psykose å blir helt gal, TENK om jeg kanskje allerede er i psykose og er gal, klarer ikke roe meg selv ned. Når det bygger seg helt opp blir jeg nummen, både i kroppen og hode, klam i hendene, svett, det blir vanskelig å puste ordentlig, uvirkelighetsfølelse, får røde stress utslett, klarer rett og slett ikke roe ned. Tankene mine handler ofte om at jeg er redd for å skade andre, redd for å si noe feil eller gjøre noe feil. Har kastet alt av skarpe ting hjemme for jeg er redd jeg plutselig skal bli psykotisk eller miste kontrollen å handle på tankene. Er så mange scenarioer oppe i hode om alt fælt som kan skje. Jeg har åpnet opp om tankene mine, og jeg skal få hjelp til å klare å eksponere meg og håndtere det så tankene ikke skal få ta så mye plass. Men imellomtiden er det vanskelig å stå i det, for jeg er hele tiden på vakt og livredd. Blir vanskelig å konsentrere meg om noe som helst da tankene tar så stor plass og jeg føler jeg må være på vakt hele tiden så ingenting fælt skal skje. Levd på sobril i ett halvt år, og når jeg kuttet de ut så ble tankene, og angsten enda mer intense. Ikke får jeg mer sobril heller så må klare å stå i angsten på ett vis. Tørr nesten ingenting i hverdagen lenger for den er så preget av tvangstankene og angsten at jeg isolerer meg. 

Noen her som sliter med det samme som har noen gode råd til hvordan jeg kan håndtere det eller hvordan dere klarte å komme ut av de forferdelige tankene? Noen medisiner som har hjulpet dere på veien tillegg til behandling? 😊

Anonymkode: 05dc5...9a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ei, 

Jeg har hatt det sånn og det beste er å godta de tankene, sitt i eget hjørne og la tankene fare. La alle tankene fare også etter 20 minutter med stress og helvete så spør du deg selv om noe av det virkelig skjedde. Gode mennesker får dritt tanker og du er et godt menneske. Du er verdifull, smart og kan greie alt i verden. Du er super. Vet du det? Alle de tankene du får har ikke du gjort noe med så styggen på ryggen lyver. Det er bare tanker. Skriv de ned. Selv de verste som typisk er OCD drap, vold, terror, pedofili og alt mulige tanker. Det er bare tanker og de skjer ikke. Hør på han karen under. Han kommer med mye bra. Det krever arbeid å snu tankene og ikke argumenter med dem. Le av de. DU kan bli kvitt det. Søk hjelp hvis det blir for tungt.  

Anonymkode: 23dc0...33c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei! Så leit å høre at du har det vondt! Det høres slitsomt ut! Du skal vite at jeg og helt sikkert mange andre kjenner oss igjen i det du skriver... Det er mange som sliter med det samme som deg... Du er altså ikke aleine! Jeg vet at det er vanskelig å tro på, men hør her, du blir ikke gal! Hadde du vært gal, hadde du ikke skrevet dette innlegget, om det er til noen trøst... Jeg vet hvordan det er å ha så mange skremmende tanker i hodet... For å si det rett ut, er det helt forferdelig! En klarer liksom ikke å kontrollere tankene sine, og da blir en bare enda mer redd... Jeg skjønner deg! Det kan ikke være lett! Jeg har dessverre ikke så mange fornuftige råd å komme med ettersom jeg sliter med den samme dritten selv, men jeg har lyst til å råde deg til å snakke med noen... Du nevner at du snart skal få hjelp... Det er bra! Kan du snakke med noen i familien din? Har du noen snille venner som du kan snakke med? Du skal i alle fall ikke slite aleine! Det skal du virkelig ikke! Det finnes mange som ønsker å hjelpe! Prøv medisiner om du ønsker det... Kanskje det kan være til hjelp... Vær åpen om hvordan du har det... Snakk ut om det... Det er også viktig å huske på at tanker bare er tanker... Tanker er ikke farlige! De kan ikke skade deg! Det er først når en begynner å handle utifra tankene at det kan bli farlig, men slapp av! Dette ordner seg helt sikkert! Vet ikke om dette var til så mye hjelp, men jeg hadde bare lyst til å komme med noen oppmuntrende ord ettersom du trenger det nå... God klem!

Endret av Banankaka04
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...