Gå til innhold

Dere med adhd...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adhd, og syns dessverre ikke at dette er en ressurs annet enn i arbeidslivet. Jeg har fått masse skryt av både sjefer og kollegaer opp gjennom årene i de forskjellige jobbene jeg har hatt. Jeg er nøye på at ting blir gjort skikkelig og effektivt, jeg er blid og smilede, jeg er flexibel og omgjengelig , ser hva som må gjøres og gjør det, jobber overtid når det trengs. Har bidratt til godt arbeidsmiljø både hos kunder og arbeidsplass...

Men nå har jeg slitt meg ut og er uføretrygdet 100%.  Nå begynte jeg kanskje litt feil...  dette blir nok rotete .

Altså jeg sitter her hjemme og vet ikke hva jeg skal gjøre . Jeg vil i jobb igjen , men vet ikke hva jeg kan jobbe som. Har ikke utdanning , jeg er en av dem som ikke fikk til skolen, det teoretiske.
Jeg er jo også uføretrygdet, så jeg vet ikke hva jeg kan få ta av utdanning gjennom nav. Jeg har prøvd å lese meg litt opp, men klarer ikke konsentrere meg lenge nok..
Jeg er langt nede for tiden (ca 3 år) og kjenner at jeg ikke fungerer på 50 % engang, i hodet . Jeg klarer ikke tenke klart og få oversikt over egen situasjon.
Jeg er alene og har ingen som kan hjelpe meg eller som forstår meg . Har venner 🙂, men de skjønner meg ikke ang dette , hvordan adhd føles og roter til livet . " jeg vil , jeg vil, men jeg får det ikke til 😢😤"

Får man egentlig særlig hjelp  fra helsevesenet ?  Hvilken hjelp kan jeg søke om  ?  Hvis noen her vet...
Jeg er voksen i slutten av 40 årene. Fikk diagnosen da jeg var rundt 32-34, men ikke noe hjelp. Hadde tverretatlige møter, hadde IP( induviduell plan) og koordinator, gikk til psykolog.
Men jeg ikke ikke hjelp , jeg fikk medisiner.   Jeg fortalte dem hele tiden at det jeg trengte var praktisk hjelp , til utdannelse, til økonomisk rådgiving og sette opp et budsjett, skjønne litt av skattesystemet osv..     Kanskje for mye forlangt, men jeg visste ikke hvordan jeg skulle hjelpe meg selv..
Jeg vet det nesten ikke nå heller..

Ikke tro at jeg er dum og  eller ikke gidder å prøve .  Jeg er ikke dum,  jeg er normalt smart og en person "alle" kommer til for hjelp med egne
problemer , jeg er en som skjønner mye og har klokhet.  Jeg er flink til å hjelpe , jeg liker å hjelpe , det gir meg glede.  Men jeg klarer ikke hjelpe meg selv , ikke godt nok.  Og DET er problemet mitt .

Hvis du har lest alt dette , Tusen takk 😊    Hvis du har noen råd til meg eller noen tanker om dette , så kom med det .
Kanskje det kan hjelpe meg på en eller annen måte.

Jeg hadde tenkt å skrive mer, men jeg kommer ikke på det...  Det er som at symptomene på adhd blir verre med årene, for meg hvertfall.
Jeg kjenner på panikk, årene går så fort , jeg nærmer meg 50 , men er ennå sterk og og ungdommelig , men på papiret i en CV er det ingen som ser det..  Verden er for de unge.  Ansetter man folk halveis i livet ?  Kanskje jeg skulle starte egen bedrift.. herregud  så skummel tanke...

Anonymkode: b9a7f...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ikke lenger slik at bedrifter tilsetter unge folk, for da har de samme tilsette i 20 år frem i tid. Alle kan bli tilsett nå, fordi folk bytter beite hele tiden. 

Jeg synes du skal kontakte fastlegen din. Kanskje fastlegen din kan gi deg litt veiledning, henvisning eller noe? 

Hva skjedde siden du ble ufør? Har det med adhd å gjøre, eller er det andre faktorer som har vært med å gjøre så du ikke orker å jobbe? 

Fungerer medisinen, synes du? Kan en annen medisin være bedre? 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Sokkar skrev:

Ja, det er ikke lenger slik at bedrifter tilsetter unge folk, for da har de samme tilsette i 20 år frem i tid. Alle kan bli tilsett nå, fordi folk bytter beite hele tiden. 

Jeg synes du skal kontakte fastlegen din. Kanskje fastlegen din kan gi deg litt veiledning, henvisning eller noe? 

Hva skjedde siden du ble ufør? Har det med adhd å gjøre, eller er det andre faktorer som har vært med å gjøre så du ikke orker å jobbe? 

Fungerer medisinen, synes du? Kan en annen medisin være bedre? 

Kan vel si at jeg brente lyset i begge ender. Jeg ble fullstendig utbrent , men også pga fysiske skader som gjør at jeg ikke kan fortsette med det yrket jeg hadde .
Jeg føler at det har nesten alt med adhd å gjøre . Men det er vanskelig å forklare. Adhd er jo ikke bare det å være hyperaktiv , det mye mer, som går på det mentale.
Jeg går ikke på medisiner og da jeg gjorde det fikk jeg mye bivirkninger.

Anonymkode: b9a7f...eb1

AnonymBruker
Skrevet

Wow . Kjenner meg mye igjen.

Er selv litt over førti. Har ikke hatt utredning, men har alle symptomer på ADHD ( Legen mener også at jeg kan ha ADHD, men jeg har ikke våget å gå igjennom utredning  enda)

Men var selv driftige i begynnelsen av 20 årene i arbeidslivet.  Fikk mye skryt.  I dag er jeg totalt utslitt. Har jeg overskudd en dag så vasker jeg huset fra kjeller til loft. Handler inn mat osv og deretter en liten Løpetur. Dagen etter så er jeg totalt utslitt (som om jeg brygger på en influensa) og det tar ett par dager før jeg kommer meg igjen.

Jeg klarte å ta ett fagbrev i en alder av 27. Jeg tok utdannelsen da jeg gikk gravid og etterpå. Det var som tankekjøret og kaoset roet seg ned under gravidten og ammingen.  Har tatt flere høyskolefag i ettertid, men sliter voldsomt med konsentrasjonen. Sliter ellers mye med angst, sosial angst og depresjon

Har flere ganger møtt veggen. Blir sykemeldt 2 uker så pleier jeg faktisk å komme meg igjen. Men er fortsatt i 100% jobb.

Jeg leser mye bøker, alt fra litteratur, romaner, krim, psykologi og selvhjelpsbøker (EMDR, NLP er også noe jeg har lest meg opp på). 

Jeg prøver i perioder med å endre kosthold osv. Men har en liten viljestyrke og ender opp med å fråtse mat.,

Tar også kosttilskudd som

insiotiol (B-vitamin) - høy dose av denne (denne har hjulpet meg mye, øker seronotin nivået)

B-vitamier

D3 vitamin

og Tran

Noe av det jeg har lært fra selvhjelps bøker er å dele problemene i mindre biter. Du klarer sikkert ikke å spise en hel elegant på ett måltid. Men visst du deler den i små biter så kan du omsider klare å spise hele elefanten over en periode.

Dette tankesettet måtte jeg lære meg da jeg både studerte og jobbet 100% utenom. 

Skriv ned gjøremålene på en lapp

Begynn med noe helt basic som så å reie opp sengen med engang når du står opp. 

Ta deg en dusj med engang også og spis derretter frokost. 

Det er alle disse små stegene som kan bli større etterhvert når kreftene og viljen er der på plass igjen.

En annen teknikk. visst du skal jobbe med f.eks en oppgave. Eller skal fylle ut selvangivelsen. Les i 25 min. Deretter ta deg en 5-10 pause og gi deg en belønning (som da igjen vil øke dopamin nivået ditt). 

Visst du har vanskelig med å fortstå hva de egentlig mener (skriver) så gjentar jeg det litt høyt for meg selv. Hva er det egentlig det denne kunden spør om? Jeg leser som oftes bare en setning om gangen. Tar litt tid. Spesielt visst hjerne min jobber ekstra tregt. Men det går raskere nå, og jeg skjønner raskere og raskere på hva kunden egentlig mener..,

Men lese, lese, lese og skrive skrive skrive hjelper meg mye.

Sliter ellers selv med innsovning. Derfor jeg skrivet ett laaangt innlegg på kg akkurat nå. 

Du skriver også at du liker å hjelpe. Har du vurdert å bli familieavlaster. Jeg var det i en periode. Og i den perioden så hadde jeg besøk av ett barn annenhver helg. 

Jeg var ekstra flink den helgen da h*n var på besøk, for h*n trengte rutiner (noe jeg også trenger). Jeg lærte mye av meg selv og andre i den perioden. H*n hadde også diagnosen ahdh (og kjente meg mye selv igjen i dette barnet. Tankekjøret, angsten, liten tro på seg selv. Mangel på selvmestrings følelse, hvitt svart tenkning). Men dette jobbet vi ofte med (mestring )Tok barnet med slalom, klatring , positiv selvsnakk. Lære å le litt av oss selv visst vi gjør en feil

Anonymkode: 622af...0ea

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...