Gå til innhold

Enorme plager med soleksem

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler denne av hele mitt hjerte. Sommeren har gått fra å være fullstendig uutholdelig til å bli min favoritt-årstid. Funker som bare rakker’n! 🙌🏻

3180C99E-19A0-4315-BFAC-8898CE2B343E.png

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry at jeg virker vanskelig men kan du vise til eksakt bilde?☺️

Anonymkode: 74a07...b96

Screenshot_20200602-162030.png

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var også plaget med soleksem til jeg byttet solkrem. Bruker nå kun de uten parfyme- kjøpes på apotek og bruker faktor 30.

Har ikke vært plager siden. 

Anonymkode: 6d631...0c3

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Teyla skrev:

Screenshot_20200602-162030.png

Tusen takk!🌸👍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke soleksem før jeg tar på solkrem :P  Har fortsatt ikke funnet en solkrem som ikke trigger eksemet. Og solkrem må jeg jo bruke. Begynte først med solkrem denne uka, og nå kom også soleksemen :(

Anonymkode: 74684...014

Det er jo litt interessant. Kanskje jeg skal prøve å la soleksemet mitt gå over og så sole meg uten, men ikke så mye at jeg blir brent. Da kan jeg i alle fall være LITT ute.

2 timer siden, MissPierce skrev:

Har du testet om det hjelper å bruke parfyme frie produkter i både shampo, balsam, såpe og vaskemidler? Mange får dessverre soleksem når de bruker produktet med parfyme og blir utsatt for sol og varme. 

Jeg hadde soleksem hele tiden før, og smurte og smurte med solkrem. Var først på vinteren en gang, da jeg hadde tatt litt solarium og smurte med med aftersun at jeg forsto sammenhengen. Huden fikk masse røde prikker og utslett, og da forsto jeg sammenhengen.

Jeg har sensitiv hud forøvrig så jeg har nesten bare parfymefrie produkter, men ikke shampo og balsam. Håret mitter er minst like håpløst som huden min, og jeg har endelig funnet hårprodukter som får håret mitt til å se normalt ut og vil helst ikke gå bort fra dem om jeg kan unngå det:\

På Kreta fikk jeg kjøpt en krem på apoteket som hjalp fantastisk. Den er på resept i Norge. Jeg så virkelig ikke ut og to dager etter var alt borte. Var ikke særlig mer i sola etter jeg ble bra, siden vi skulle hjem. 

Anonymkode: ecd66...117

Husker du navnet`?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med dette hele livet, men i år har jeg nesten ikke fått soleksem. Har gjort to ting annerledes: går på høydose D-vitamin dråper og fått en baby. Vet ikke hva som hjalp😂

Anonymkode: 9b535...203

Vel, baby er ikke aktuelt her i gården men D-vitamin kanskje. Tar alt multivitaminer men er kanskje ikke nok. Og jeg kunne jo fått litt dvitaminer om jeg bare kunne vært ute! Føler jeg blir gjort narr av:P Har et annet hudproblem som blir mye bedre i sola, skulle tro jeg ble trollet...

1 time siden, Teyla skrev:

Jeg fant ut at huden min reagerte på stoffer i solkremen, ofte parfyme, som deretter ga solkrem uansett hvor høy eller lav faktoren var. Kom så over Soltan Sensitiv, og ble endelig eksemfri! Hvis man leser på den engelske beskrivelsen på flaska står det faktisk at den skal motvirke soleksem. Står ingenting om det på norsk, men den hjalp altså. Jeg har bare funnet den på Boots apotek. 

Takk for tips! Det skal jeg forsøke!

1 time siden, Ingveis skrev:

Anbefaler denne av hele mitt hjerte. Sommeren har gått fra å være fullstendig uutholdelig til å bli min favoritt-årstid. Funker som bare rakker’n! 🙌🏻

3180C99E-19A0-4315-BFAC-8898CE2B343E.png

Heck, jeg skal faen meg prøve. ALT for å slippe denne torturen og slippe å tilbringe mesteparten av sommeren inne forran pc'n alene.

Anonymkode: a6f20...85f

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

JEG ER SÅ FORBANNA DRITTLEI AV Å VÆRE INNENDØRS!!! Hvorfor i svarte faen må jeg få denne dritten for hver minste lille eksponering!? Jeg BADER i 50 faktor og selv om jeg kun er ute i disig sol så eksploderer jeg i røde, såre, kløende prikker og ser faen ikke ut! Jeg er lei av å være innendørs! Jeg er lei av å gå kledd sommerstid som om det var vinter så svetten renner! Aldri være fin. Aldri gå i kjole, skjørt, shorts. Alltid sitte inne alene mens alle andre er ute! Tilogmed på HENDENE får jeg dritten. I hodebunnen! Vi kan fly til månen men faen ikke hoste opp noe behandling for dette? Neida, bare vær innendørs, høy faktor, aloe, kalde omslag, dekkende klær MÅ JEG FOR HÆLVETTE KJØPE BURKA?!

Du mangler noen vitaminer. Jeg får også soleksem, men heldigvis bare på armene .

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo litt interessant. Kanskje jeg skal prøve å la soleksemet mitt gå over og så sole meg uten, men ikke så mye at jeg blir brent. Da kan jeg i alle fall være LITT ute.

Jeg har sensitiv hud forøvrig så jeg har nesten bare parfymefrie produkter, men ikke shampo og balsam. Håret mitter er minst like håpløst som huden min, og jeg har endelig funnet hårprodukter som får håret mitt til å se normalt ut og vil helst ikke gå bort fra dem om jeg kan unngå det:\

Husker du navnet`?

Vel, baby er ikke aktuelt her i gården men D-vitamin kanskje. Tar alt multivitaminer men er kanskje ikke nok. Og jeg kunne jo fått litt dvitaminer om jeg bare kunne vært ute! Føler jeg blir gjort narr av:P Har et annet hudproblem som blir mye bedre i sola, skulle tro jeg ble trollet...

Takk for tips! Det skal jeg forsøke!

Heck, jeg skal faen meg prøve. ALT for å slippe denne torturen og slippe å tilbringe mesteparten av sommeren inne forran pc'n alene.

Jeg råder deg til å ikke ta d-vitamin på egen hånd. Ta blodprøver for å se om du mangler d vitamin. Du kan gjøre mer skade enn godt når du velger å ta noe på egen hånd. Mitt råd da, så får du velge selv hva du gjør TS.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Fjelltopp skrev:

Du mangler noen vitaminer. Jeg får også soleksem, men heldigvis bare på armene .

Jeg tar multivitamin og det står at jeg får dagsdosen med niacin på boksen?

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg råder deg til å ikke ta d-vitamin på egen hånd. Ta blodprøver for å se om du mangler d vitamin. Du kan gjøre mer skade enn godt når du velger å ta noe på egen hånd. Mitt råd da, så får du velge selv hva du gjør TS.

Jeg fikk konstatert litt lav D-vit i vinter(av åpenbare årsaker), og jeg begynte da med multivitamin og kalsium som andre nevner. Pluss det jeg får via diett. Og sola, når jeg nå faktisk kan være ute.

Må bare takke alle sammen så mye for engasjementet og alle tipsene, jeg prøver hva som helst. Frustrasjonsnivået var rimelig høyt da HI ble skrevet ass.

Skrevet

Noe som jeg syns lindrer aller mest når jeg først har fått det, er å vaske meg med Barnengens rensede grønnsåpe som fåes kjøpt på apoteket. Lar den gjerne virke bittelitt på huden før jeg skyller. 

AnonymBruker
Skrevet

EUCERIN SUN SENSITIVITY CREME-GEL er den eneste som funker for meg. Helst spf 25. De solgte den i Norge før, men nå finner jeg bare spf 50 her. Jeg har slitt med soleksem hele livet og denne har reddet sommeren for meg. Har jeg først fått eksem smører jeg på aloe vera 99.9 % som står i kjøleskap. Solkremen jeg nevner, demper også eksemet. Hvis jeg tar NSAIDs som ibux, voltaren m/m blir det ille. Allergipiller, kalsium og vitaminer har ikke fungert for meg, men jeg tar det likevel av andre grunner.  Dette er bare min erfaring, men håper det kan hjelpe for noen andre.

Anonymkode: 1af72...aa4

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

JEG ER SÅ FORBANNA DRITTLEI AV Å VÆRE INNENDØRS!!! Hvorfor i svarte faen må jeg få denne dritten for hver minste lille eksponering!? Jeg BADER i 50 faktor og selv om jeg kun er ute i disig sol så eksploderer jeg i røde, såre, kløende prikker og ser faen ikke ut! Jeg er lei av å være innendørs! Jeg er lei av å gå kledd sommerstid som om det var vinter så svetten renner! Aldri være fin. Aldri gå i kjole, skjørt, shorts. Alltid sitte inne alene mens alle andre er ute! Tilogmed på HENDENE får jeg dritten. I hodebunnen! Vi kan fly til månen men faen ikke hoste opp noe behandling for dette? Neida, bare vær innendørs, høy faktor, aloe, kalde omslag, dekkende klær MÅ JEG FOR HÆLVETTE KJØPE BURKA?!

Min søster sluttet å få soleksem når hun begynte meg betakaroten om sommeren :) 

Anonymkode: bb5cd...690

AnonymBruker
Skrevet

Prøv en annen solkrem

Anonymkode: 6e4d8...e1a

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

EUCERIN SUN SENSITIVITY CREME-GEL er den eneste som funker for meg. Helst spf 25. De solgte den i Norge før, men nå finner jeg bare spf 50 her. Jeg har slitt med soleksem hele livet og denne har reddet sommeren for meg. Har jeg først fått eksem smører jeg på aloe vera 99.9 % som står i kjøleskap. Solkremen jeg nevner, demper også eksemet. Hvis jeg tar NSAIDs som ibux, voltaren m/m blir det ille. Allergipiller, kalsium og vitaminer har ikke fungert for meg, men jeg tar det likevel av andre grunner.  Dette er bare min erfaring, men håper det kan hjelpe for noen andre.

Takk for tips! 

Litt godt å høre at det ikke bare er jeg som blir plaget, føler meg så stygg med disse ekle kløende prikkene og jeg er den eneste i min krets som får det:( Men mtp at jeg alt tar multivitaminer og kalsiumtilskudd, så skal det vel godt gjøres at jeg mandler noe der. Men det er tid for nye blodprøver for noe annet jeg har snart, så jeg kan jo be om vitaminer osv. i samme slengen. Tror jeg skal prøve meg litt frem med de ulike typene solkrem i første omgang, frem til jeg får prøvesvar. Men er det flere som har tips så bare kom med dem. Jeg prøver hva som helst! Hinke på en fot og lese Hamsund? Bring it! :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker du navnet`?

Kremen heter Elocon.

"Indikasjoner: Psoriasis, eksem og andre steroidømfintlige hudlidelser." Felleskatalogen, Elocon 

Jeg ventet i det lengste før jeg gikk på apoteket og fikk denne, men når jeg ikke fikk sove om natten så var det nok! Jeg får sjelden soleksem, og har kun brukt denne kremen den ene gangen. 

I Norge er den på resept. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kremen heter Elocon.

"Indikasjoner: Psoriasis, eksem og andre steroidømfintlige hudlidelser." Felleskatalogen, Elocon 

Jeg ventet i det lengste før jeg gikk på apoteket og fikk denne, men når jeg ikke fikk sove om natten så var det nok! Jeg får sjelden soleksem, og har kun brukt denne kremen den ene gangen. 

I Norge er den på resept. 

Men denne er mest for etter du faktisk har fått eksem om jeg forstår riktig? Mener at man ikke skal i sola med steroidekremer? Men det går vel kanskje raskere bort med kremen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men denne er mest for etter du faktisk har fått eksem om jeg forstår riktig? Mener at man ikke skal i sola med steroidekremer? Men det går vel kanskje raskere bort med kremen.

Ja, den er for bruk når man har fått eksem, jeg klødde og svidde voldsomt, så den var til stor hjelp for meg. Man skal ikke være i sol nei. Og ja, alt gikk raskt bort med kremen, kløe og svie var borte momentant. 

Jeg har sjelden soleksem, og har kun brukt den den ene gangen, det er nok mye bedre å finne noe som forebygger slik at man slipper problemet. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! 

Litt godt å høre at det ikke bare er jeg som blir plaget, føler meg så stygg med disse ekle kløende prikkene og jeg er den eneste i min krets som får det:( Men mtp at jeg alt tar multivitaminer og kalsiumtilskudd, så skal det vel godt gjøres at jeg mandler noe der. Men det er tid for nye blodprøver for noe annet jeg har snart, så jeg kan jo be om vitaminer osv. i samme slengen. Tror jeg skal prøve meg litt frem med de ulike typene solkrem i første omgang, frem til jeg får prøvesvar. Men er det flere som har tips så bare kom med dem. Jeg prøver hva som helst! Hinke på en fot og lese Hamsund? Bring it! :fnise:

Jeg kan bare si at jeg har prøvd alle solkremene som nevnes i tråden....Jeg er som deg, får soleksem på tærne, fingrene, ja alle steder som blir truffet av solen! Man føler seg spedalsk og blir fysisk dårlig. Men opplever at det blir bedre utover sommeren, når kroppen er blitt vant til sola😎

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den er for bruk når man har fått eksem, jeg klødde og svidde voldsomt, så den var til stor hjelp for meg. Man skal ikke være i sol nei. Og ja, alt gikk raskt bort med kremen, kløe og svie var borte momentant. 

Jeg har sjelden soleksem, og har kun brukt den den ene gangen, det er nok mye bedre å finne noe som forebygger slik at man slipper problemet. 

Kjekt å vite når uhellet først er ute:)

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bare si at jeg har prøvd alle solkremene som nevnes i tråden....Jeg er som deg, får soleksem på tærne, fingrene, ja alle steder som blir truffet av solen! Man føler seg spedalsk og blir fysisk dårlig. Men opplever at det blir bedre utover sommeren, når kroppen er blitt vant til sola😎

Huff, du har min store sympati. Jeg elsker å være ute, og at jeg skal plages så mye med føkkings soleksem når jeg kunne bodd ute året rundt synes jeg er et hån:\

Men kom til å tenke på noe, jeg har vært i syden/sol-ige strøk en del ganger, og jeg får mindre soleksem der. Mulig fordi jeg drar når den norske sommeren snart er over og huden vennes til. Men jeg har vært en gang i syden i juni, da fikk jeg også litt soleksem men jeg vil si jeg har mer nå etter knappe to døgn med kanskje 1,5 time sol her i Norge enn jeg fikk på en hel uke i syden. Har andre hudplager som bare forsvinner når jeg reiser til varmere strøk. Skikkelig snålt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...