Gå til innhold

Hva brukte dere på dåp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maks 3000-4000. Var ca 25 stk. Hadde koldtbord vi lagde selv. Familie bidro med kaker, ellers så bakte jeg dåpskake og et par andre slag selv. Fikk låne lokale gratis gjennom jobb. Enkel pynt, hadde små vaser og telysholdere selv. Kjøpte et par buketter med hvite roser og telys.

Anonymkode: b32f9...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte 18 000kr på dåpen, men da var vi over 100stk (store familier) Bestilte klassisk koldtbord, fikk kaker, leide lokaler. Dåpskjole, bunad og dress hadde vi.  Var nyetablerte, hadde egentlig ikke så mye penger så vi holdt det enkelt, ble veldig hyggelig og tror mange satt pris på at vi samlet alle. 
 

Rigget, laget kaffe, stilte opp mat, ryddet osv selv. Hadde avtale med enkelte av gjestene som hjalp til, en hadde kaffeansvar, en passet på at det ble fylt på med brus, en tok imot maten, en passet på å fylle på servietter ++

Anonymkode: d715a...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen kom på 8000kr, serverte gryte med salat og rundstykker. Kaker fikk vi gjestene til å bake. Var 60 personer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 40 gjester, nærmeste familie. Lånte lokalet gratis gjennom jobb og morfar til dåpsbarnet laget maten. 

En oldemor kjøpte en hvit dame som en del av gaven og onkler/tanter tok med seg en kake hver. 

Vi brukte kanskje 2000kr på ingredienser til maten og bordpynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 30 stk totalt. Med lokale, dåpkaken, blomstrene og diverse pyntegjenstander, så betalte 18.000,- :) 

Anonymkode: a40b5...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et sted mellom 25-30 000😊

Anonymkode: 55a3f...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en godt voksen dame som også i sin tid har hatt barnedåp. Ja, jeg skjønner at tiden har forandret seg på mange områder, men hvordan er det mulig å ha 50+ nære familiemedlemmer? Mor og far har foreldre, søsken med evnt koner/menn og besteforeldre. Noen er heldige å ha oldeforeldre, men det blir det snart slutt på siden veldig mange får barn når de er i trettiårene. Så trenger dåpsbarnet faddere.  Da min generasjon hadde dåp, så var det foreldre, søsken med menn/koner, besteforeldre, oldeforeldre og faddere som var inviterte. Noe må ha forandret seg siden den gangen, som gjør at så mange har et høyt antall gjester i en dåp. Var kanskje annerledes på bygda enn i byene den gangen også.
Har det blitt mer vanlig å be andre i slektninger nå i tillegg?

Mener ikke å prøve å fornærme noen med innlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lokalet gratis da vi brukte kantina på min manns jobb. Dåpskake ca 600, de andre kakene bakte jeg og familiemedlemmer, mat ca 4000.  Pynt ca 800. Var ca 30 personer. 

Anonymkode: 2f10c...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det blir så dyrt 🙈 Vi blir bare 15 personer, men maten kommer på 6500,-. Så er det dåpskake som koster ca 1500,- Så skal man ha drikke og pynt. Kommer jo fort opp i 10 000,-. Glad vi ikke har større familie 😂

Anonymkode: 30447...357

Sist så kom det på samlet 4000 for mat, kaker, brus og kaffe til 25 stk. Vi lagde all maten selv, kjøpte en dåpskake til 700,- ellers bidro familien med kaker ekstra. 

Anonymkode: 96a89...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sist så kom det på samlet 4000 for mat, kaker, brus og kaffe til 25 stk. Vi lagde all maten selv, kjøpte en dåpskake til 700,- ellers bidro familien med kaker ekstra. 

Anonymkode: 96a89...cf2

Vi brukte også eget hjem i stedet for lokalet. 

Anonymkode: 96a89...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Belima skrev:

Jeg er en godt voksen dame som også i sin tid har hatt barnedåp. Ja, jeg skjønner at tiden har forandret seg på mange områder, men hvordan er det mulig å ha 50+ nære familiemedlemmer? Mor og far har foreldre, søsken med evnt koner/menn og besteforeldre. Noen er heldige å ha oldeforeldre, men det blir det snart slutt på siden veldig mange får barn når de er i trettiårene. Så trenger dåpsbarnet faddere.  Da min generasjon hadde dåp, så var det foreldre, søsken med menn/koner, besteforeldre, oldeforeldre og faddere som var inviterte. Noe må ha forandret seg siden den gangen, som gjør at så mange har et høyt antall gjester i en dåp. Var kanskje annerledes på bygda enn i byene den gangen også.
Har det blitt mer vanlig å be andre i slektninger nå i tillegg?

Mener ikke å prøve å fornærme noen med innlegget.

I min familie utgjør den nærmeste familien tom søskenbarn/onkler/tanter etc over 50 stykk. Vi har flere søsken, foreldrene våre er skilt, alle søsknene har flere barn, oldeforeldre og besteforeldre i live.. 

Anonymkode: 4f822...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min familie utgjør den nærmeste familien tom søskenbarn/onkler/tanter etc over 50 stykk. Vi har flere søsken, foreldrene våre er skilt, alle søsknene har flere barn, oldeforeldre og besteforeldre i live.. 

Anonymkode: 4f822...e31

Vi også regner onkler/tanter og søskenbarn som nærmeste familie, men det var ikke vanlig å be de i dåp. Bare de aller nærmeste.
Da forstår jeg hvorfor forskjellen er så stor fra "min" tid til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 6/2/2020 at 7:12 PM, Belima said:

Jeg er en godt voksen dame som også i sin tid har hatt barnedåp. Ja, jeg skjønner at tiden har forandret seg på mange områder, men hvordan er det mulig å ha 50+ nære familiemedlemmer? Mor og far har foreldre, søsken med evnt koner/menn og besteforeldre. Noen er heldige å ha oldeforeldre, men det blir det snart slutt på siden veldig mange får barn når de er i trettiårene. Så trenger dåpsbarnet faddere.  Da min generasjon hadde dåp, så var det foreldre, søsken med menn/koner, besteforeldre, oldeforeldre og faddere som var inviterte. Noe må ha forandret seg siden den gangen, som gjør at så mange har et høyt antall gjester i en dåp. Var kanskje annerledes på bygda enn i byene den gangen også.
Har det blitt mer vanlig å be andre i slektninger nå i tillegg?

Mener ikke å prøve å fornærme noen med innlegget.

I min side av familien (altså meg, mine søsken med ektemenn/kone+barn, og mine foreldre) så er vi rett over 20stk.. Så har du mannen min, våre barn, hans søsken med partnere, hans foreldre, hans besteforeldre, og plutselig var det ikke så vanskelig å nærme seg 40-50stk likevel :) ;)

Anonymkode: 22ea6...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min side av familien (altså meg, mine søsken med ektemenn/kone+barn, og mine foreldre) så er vi rett over 20stk.. Så har du mannen min, våre barn, hans søsken med partnere, hans foreldre, hans besteforeldre, og plutselig var det ikke så vanskelig å nærme seg 40-50stk likevel :) ;)

Anonymkode: 22ea6...a7a

Ser hva du mener, men barn var ikke med i barnedåper den gangen. Bare de nærmeste voksne pluss faddere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 19.12, Belima skrev:

Jeg er en godt voksen dame som også i sin tid har hatt barnedåp. Ja, jeg skjønner at tiden har forandret seg på mange områder, men hvordan er det mulig å ha 50+ nære familiemedlemmer? Mor og far har foreldre, søsken med evnt koner/menn og besteforeldre. Noen er heldige å ha oldeforeldre, men det blir det snart slutt på siden veldig mange får barn når de er i trettiårene. Så trenger dåpsbarnet faddere.  Da min generasjon hadde dåp, så var det foreldre, søsken med menn/koner, besteforeldre, oldeforeldre og faddere som var inviterte. Noe må ha forandret seg siden den gangen, som gjør at så mange har et høyt antall gjester i en dåp. Var kanskje annerledes på bygda enn i byene den gangen også.
Har det blitt mer vanlig å be andre i slektninger nå i tillegg?

Mener ikke å prøve å fornærme noen med innlegget.

Helt enig med deg. Antall gjester og pris er helt hårreisende. Rart at unge mennesker har så god råd. Dåp begynner jo å ligne på bryllup angående gjester og pris. Når ble det vanlig å ha dåpsfesten andre plasser enn hjemme hos seg selv? Men folk får priorirere som de vil. Er vel ikke besteforeldre som punger ut for dåp, håper jeg. 

Anonymkode: b16dc...17f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rundt 20 000,- inkludert mat og drikke og leie av lokale til ca 30 gjester. Hadde koldtbord.
 

Kake kostet ca 3000,- og var en av dåpsgavene fra mine foreldre. I tillegg bakte jeg en kake selv.

Dåpskjolen var arvet så den var det ingen utgifter på. Invitasjoner kostet rundt 500kr. 

Anonymkode: d8f32...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg er helt enig med Belima over her. Dåp har tatt helt av mtp antall gjester og staffasje. I mitt tilfelle var det mannen som presset på for å ha en stor dåp. På et tidspunkt var vi oppe i 60 gjester! Da satt jeg foten ned. Vi endte altså på rundt 30, selv om jeg helst ville hatt mindre. Min mann så på dette som en slags vennefest mens dåp for meg er mer en familiebegivenhet.

Anonymkode: d8f32...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2020 at 11:03 AM, AnonymBruker said:

Helt enig med deg. Antall gjester og pris er helt hårreisende. Rart at unge mennesker har så god råd. Dåp begynner jo å ligne på bryllup angående gjester og pris. Når ble det vanlig å ha dåpsfesten andre plasser enn hjemme hos seg selv? Men folk får priorirere som de vil. Er vel ikke besteforeldre som punger ut for dåp, håper jeg. 

Anonymkode: b16dc...17f

Absolutt ikke i nærheten av bryllup med antall gjester. Her blir det 65 som inviteres i dåp, min nærmeste familie er rundt 35 og samboer har rundt 10. Deretter aller nærmeste venner. Ved bryllup ville vi nok invitert nærmere 150. 

Anonymkode: d5b04...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...