AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #21 Del Skrevet 31. mai 2020 Aversjon er et helt normalt og vanlig ord! vitner vel snarere om dårlig ordforråd hvis man ikke kjenner så enkle ord..! Anonymkode: 32822...b86 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #22 Del Skrevet 31. mai 2020 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg føler en enorm vemmelse over alle som i enhver anledning skal kalle andre for snobber eventuelt motsatt ytterlighet harry bare fordi de selv ikke liker et ord, en måte å steke biff på eller hva det nå enn er. Hvor kommer dette fra? Det virker som det er et stort behov for å understreke at en selv er veldig folkelig og at de som ikke passer inn i denne snevre gruppen man har valgt å kalle folkelig er snobber eller eventuelt harry. Jeg er ikke den som kaller folk snobber altså, men jeg tenker mitt når noen på død og liv må bruke de mest avanserte ordene de kommer på for å virke mer intelligent. Det er faktisk ganske komisk når folk bruker disse avanserte ordene feil. Jeg har selv et godt ordforråd, men skriver likevel på en enkel måte fordi jeg ønsker at leseren skal forstå hva jeg skriver. Jeg tenker også at jeg kan vise at jeg både er intelligent og reflektert ved at innholdet i innleggene mine er gode fremfor at jeg bruker avanserte ord. Jeg ser noen nevnte ordet "ambivalent" i denne tråden, og det er forøvrig et ord jeg bruker ofte. Det handler kanskje om at jeg har jobbet med psykiatri der dette ordet brukes hyppig, og det er heller ikke særlig med alternativ til dette ordet som jeg kommer på. Anonymkode: 785cc...7d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #23 Del Skrevet 31. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så ord som ikke er i bruk på det sentrale østland, men som er i normal hverdagsbruk i flerfoldige andre dialekter i det (temmelig dialektrike) norske land, er «snobberi». Takk for oppklaringen. Anonymkode: 4ce0d...53d Sjelden har vel «økseskaft» vært et mer passende svar til et innlegg. Anonymkode: 75ad3...a95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 31. mai 2020 #24 Del Skrevet 31. mai 2020 Det spørs nok hvilke kretser man vanker i. I min krets er det helt normalt å si aversjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest YtreYtterst Skrevet 31. mai 2020 #25 Del Skrevet 31. mai 2020 Det handler litt om hva man prøver å si også da. Avsky og motvilje er for eksempel ikke det samme for meg, jeg synes og så aversjon uttrykker noe litt annet, kanskje noe mellom motvilje og avsky. Ambivalent har jeg ikke noe annet ord for som jeg kommer på på stående fot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #26 Del Skrevet 31. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke den som kaller folk snobber altså, men jeg tenker mitt når noen på død og liv må bruke de mest avanserte ordene de kommer på for å virke mer intelligent. Det er faktisk ganske komisk når folk bruker disse avanserte ordene feil. Jeg har selv et godt ordforråd, men skriver likevel på en enkel måte fordi jeg ønsker at leseren skal forstå hva jeg skriver. Jeg tenker også at jeg kan vise at jeg både er intelligent og reflektert ved at innholdet i innleggene mine er gode fremfor at jeg bruker avanserte ord. Jeg ser noen nevnte ordet "ambivalent" i denne tråden, og det er forøvrig et ord jeg bruker ofte. Det handler kanskje om at jeg har jobbet med psykiatri der dette ordet brukes hyppig, og det er heller ikke særlig med alternativ til dette ordet som jeg kommer på. Anonymkode: 785cc...7d8 Godt skrevet. Anonymkode: 75ad3...a95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 31. mai 2020 #27 Del Skrevet 31. mai 2020 Jeg henger ikke i særlig høytsvevende kretser, men aversjon er et ord de aller fleste rundt meg bruker i dagligtale. Jeg ser ikke på det som noe komplisert fremmedord, ei heller har jeg hørt noen mene det før du nevnte det, ts. Sikker på at du ikke bør jobbe litt med vokabularet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
youcancallmejune Skrevet 31. mai 2020 #28 Del Skrevet 31. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er person veldig ambivalent til bruken av "dog", syns ikke akkurat at det er en så sofistikert måte å uttrykke seg på fordi når jeg har en konversasjon med noen så bruker jeg alltid "men". Uansett så kan vi jo ikke akkurat negere at et slikt ord er ganske vanlig å bruke.. Anonymkode: 7c23e...d13 Jeg har i alle fall aldri konversasjoner med folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegerikkeminskyld Skrevet 31. mai 2020 #29 Del Skrevet 31. mai 2020 Jeg støtter de som mener ordet aversjon er dagligdags. Jeg kjenner ingen som ville hevet et øyenbryn over å høre det brukt, i likhet med en mengde andre fremmedord som er vanlig i språket vårt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 31. mai 2020 #30 Del Skrevet 31. mai 2020 Benytter meg kun av ord jeg bruker i det daglige, også når jeg skriver her inne. Skal sies at jeg er begeistret for en mer konservativ språkføring enn trenden med et enkelt språk lignende "klarspråk" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #31 Del Skrevet 31. mai 2020 1 time siden, altflyter skrev: Jeg henger ikke i særlig høytsvevende kretser, men aversjon er et ord de aller fleste rundt meg bruker i dagligtale. Jeg ser ikke på det som noe komplisert fremmedord, ei heller har jeg hørt noen mene det før du nevnte det, ts. Sikker på at du ikke bør jobbe litt med vokabularet? De fleste rundt deg sier «aversjon» hele tiden, faktisk. Jeg sikker på at de fleste jeg kjenner vet hva ordet betyr, uten at de finner det nødvendig å bruke det. For det er det virkelig ikke. Anonymkode: 75ad3...a95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 31. mai 2020 #32 Del Skrevet 31. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste rundt deg sier «aversjon» hele tiden, faktisk. Jeg sikker på at de fleste jeg kjenner vet hva ordet betyr, uten at de finner det nødvendig å bruke det. For det er det virkelig ikke. Anonymkode: 75ad3...a95 Det har vært ganske nødvendig her da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 31. mai 2020 #33 Del Skrevet 31. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste rundt deg sier «aversjon» hele tiden, faktisk. Jeg sikker på at de fleste jeg kjenner vet hva ordet betyr, uten at de finner det nødvendig å bruke det. For det er det virkelig ikke. Anonymkode: 75ad3...a95 Jeg skrev aldri at det brukes "hele tiden". Jeg skrev at det brukes i dagligtale. Det er ikke det samme som at det brukes hele tiden.... Det er dine ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #34 Del Skrevet 1. juni 2020 15 timer siden, Jolene skrev: Benytter meg kun av ord jeg bruker i det daglige, også når jeg skriver her inne. Skal sies at jeg er begeistret for en mer konservativ språkføring enn trenden med et enkelt språk lignende "klarspråk" "Klarspråk" begrepet handler om at temaet skal være forståelig - også for de som ikke er fagpersoner. F.eks. kan mange offentlige etater lære mye av dette slik at det juridiske sammensuriet av ord de kan lire av seg i et brev kan bli lettere å forstå. Noen ganger må man bruke både juridiske termer og fagspråk, men da må man forklare det. Hvis det f.eks. er nødvendig å sitere en lovtekst fordi det skal være helt klart at denne paragrafen kommer til anvendelse så kan man legge til en setning som sier "Dette betyr ..." Jeg synes ikke helt at aversjon er uklart språk, men jeg ville nok sett an mitt publikum hvis jeg skulle brukt det i et skriftlig materiale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #35 Del Skrevet 1. juni 2020 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste rundt deg sier «aversjon» hele tiden, faktisk. Jeg sikker på at de fleste jeg kjenner vet hva ordet betyr, uten at de finner det nødvendig å bruke det. For det er det virkelig ikke. Anonymkode: 75ad3...a95 Hvis de fleste rundt deg vet hva ordet betyr, hvorfor er det feil å bruke det? Vemmelse (for meg som er født og oppvokst i Bergen er dette et fremmedord som jeg ikke lærte før jeg begynte å lese bøker) og avsky er andre ord for aversjon. Aversjon kan brukes slik A) Jeg har aversjon mot å bruke ord jeg ikke kjenner betydningen av. må vemmelse og avsky brukes med tilhørende verb B) Jeg føler vemmelse mot å bruke ord jeg ikke kjenner betydningen av. C) Jeg kjenner avsky mot å bruke ord jeg ikke kjenner betydningen av Hvilke av disse setningene synes du er lettest og mest tydelig? Jeg liker den DIREKTE måten man får i eksempel A, men det er ingenting galt med eksempel B og C. Skal man skrive lange tekster kan det kanskje også være naturlig å bruke ordene om hverandre: "Ole sa at han hadde aversjon mot å bruke fremmedord. Denne usikkerheten førte til vemmelse når han leste tekster som han ikke forstod. Dessverre førte Oles avsky mot fremmedord til at han sluttet å lese bøker". Ved å bruke synonymer på denne måten får man en levende tekst. Istedenfor å kritisere personer som bruker ord du ikke synes noe om eller kjenner betydningen av burde du se på det som en mulighet til å lære. Jeg ser ikke på deg som dum, harry eller mindre utdannet fordi om du har aversjoner mot å bruke bestemte ord. Det er ihvertfall noe du kan lære av, synes jeg, fremfor å kritisere. Og så er det heldigvis frivillig - du kan la være å bruke ord du ikke liker! Endret 1. juni 2020 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 1. juni 2020 #36 Del Skrevet 1. juni 2020 Ser ikke problemet med å bruke "aversjon"? Det er da et helt normalt ord som jeg bruker i dagligtalen også, og det har jeg gjort omtrent så lenge jeg kan huske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 1. juni 2020 #37 Del Skrevet 1. juni 2020 (endret) 59 minutter siden, Blondie65 skrev: "Klarspråk" begrepet handler om at temaet skal være forståelig - også for de som ikke er fagpersoner. F.eks. kan mange offentlige etater lære mye av dette slik at det juridiske sammensuriet av ord de kan lire av seg i et brev kan bli lettere å forstå. Noen ganger må man bruke både juridiske termer og fagspråk, men da må man forklare det. Hvis det f.eks. er nødvendig å sitere en lovtekst fordi det skal være helt klart at denne paragrafen kommer til anvendelse så kan man legge til en setning som sier "Dette betyr ..." Jeg synes ikke helt at aversjon er uklart språk, men jeg ville nok sett an mitt publikum hvis jeg skulle brukt det i et skriftlig materiale. Vet hva det er I jobbsammenheng er jeg helt enig i at man kan skrive noe på en sånn måte at enhver kan forstå innholdet. Derimot er jeg ikke begeistret for den type språkføring når jeg skriver som privatperson. Det var mitt poeng med det hele. Skriver jeg som privatperson er min språkføring annerledes enn i jobbsammenheng. Dette har med min jobb å gjøre, nettopp fordi jeg benytter meg mye av lovtekster når jeg besvarer henvendelser. Har deltatt på ulike kurs i "klarspråk", og det er mye av det som jeg heller ikke benytter meg av i jobbsammenheng. Nettopp fordi det blir rett og slett for barnslig for min del. Eksempler på dette er å bruke smilefjes i annenhver setning, utropstegn som avsluttning av en setning, samt skalere språket helt ned til et nivå for barn (jeg jobber ikke med barn). Den typen er jeg ikke begeistret for. Det er bra det settes fokus på at mange skal forstå innholdet av et brev de mottar, samtidig foretrekker jeg selv brev som starter med "De" eller "Fru". De to siste begrepene er min personlige preferanse. Derimot går verden fremover, og desverre påvirkes språket i den retningen også. Med desverre i denne kontekst, menes det at språkføringen til tider blir på et barne-nivå. Dette er jeg ikke begeistret for. Et annen moment, er jo det at vi må jo kunne skrive på en måte som ikke skal la seg misfortå eller tolket annerledes enn intensjonen. Nettopp fordi det er jo en forskjell mellom å skrive noe, samt si noe. Det er en hårfin balansegang. Tilbake til trådens tema: Aversjon er for meg et helt normalt begrep og uttrykk. Endret 1. juni 2020 av Jolene Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #38 Del Skrevet 1. juni 2020 14 minutter siden, Jolene skrev: Har deltatt på ulike kurs i "klarspråk", og det er mye av det som jeg heller ikke benytter meg av i jobbsammenheng. Nettop fordi det blir rett og slett for barnslig for min del. Eksempler på dette er å bruke smilefjes i annenhver setning, utropstegn som avsluttning av en setning, samt skalere språket helt ned til et nivå for barn (jeg jobber ikke med barn). Den typen er jeg ikke begeistret for. Argh! For meg er utropstegn noe man bruker når man skal fremheve noe: "Ikke bruk aversjon hvis du ikke liker ordet!" Smilefjes har ingenting i en formell tekst å gjøre. Smilefjes - eller emoticons - hører hjemme i uformelle tekster der disse erstatter grimaser og gestikulasjon som man ville sett ansikt til ansikt. I en E-post til en eller en gruppe av kolleger - f.eks. Til kunde - nei. Flere enn et utropstegn eller spørsmålstegn er for uformelt - det holder med det ene. Selv om det av og til frister ... De eneste gangene jeg bruker flere tegn etter hverandre er når disse står alene? "???" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 1. juni 2020 #39 Del Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Argh! For meg er utropstegn noe man bruker når man skal fremheve noe: "Ikke bruk aversjon hvis du ikke liker ordet!" Smilefjes har ingenting i en formell tekst å gjøre. Smilefjes - eller emoticons - hører hjemme i uformelle tekster der disse erstatter grimaser og gestikulasjon som man ville sett ansikt til ansikt. I en E-post til en eller en gruppe av kolleger - f.eks. Til kunde - nei. Flere enn et utropstegn eller spørsmålstegn er for uformelt - det holder med det ene. Selv om det av og til frister ... De eneste gangene jeg bruker flere tegn etter hverandre er når disse står alene? "???" Kunne ikke blitt mer enig med deg. Det er faktisk en forskjell på en tekst man sender til en avsender man har hatt mye med å gjøre (kollega, samarbeidspartner over tid etc), kontra en person man egentlig ikke kjenner. Den mest irriterende måten å skrive på, blir for meg noe lignende dette: "Ikke bruk aversjon dersom du ikke liker ordet!? 😄 For det kan jo personen lese feil??? Husk at du må skrive enkelt!!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 1. juni 2020 #40 Del Skrevet 1. juni 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Sistnevnte ord er omtrent ti ganger så mye brukt, f.eks på VG sitt debattforum gjennom tidene, om man tar et søk. Det forteller det meste om svaret på dette merkelige spørsmålet fra din side. Anonymkode: 75ad3...a95 Så... nå er det altså VGs debattforum som skal sette standarden for hva som er godt språk? Skremmende... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå