Gå til innhold

Hva er greia med at folk her inne bruker ord som f.eks 'aversjon' i setninger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I en enkel setning i en diskusjon.. Hvorfor bruker de ord som "aversjon" da? Dette er da ikke et ord som er vanlig å bruke i språket? Kunne de ikke bare skrevet at de følte avsky eller motvilje?

Anonymkode: 7c23e...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I en enkel setning i en diskusjon.. Hvorfor bruker de ord som "aversjon" da? Dette er da ikke et ord som er vanlig å bruke i språket? Kunne de ikke bare skrevet at de følte avsky eller motvilje?

Har du en aversjon mot ordet? Det er et helt vanlig ord å bruke syns jeg.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verre med folk som bruker "dog".

Anonymkode: a4a3c...e71

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt vanlig ord, det vel. La nå folk få snakke som de vil. 

Anonymkode: 3fa9c...6d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, visp skrev:

Har du en aversjon mot ordet? Det er et helt vanlig ord å bruke syns jeg.

Ok nei er jo helt greit, men nå syns jeg at du uttykker deg litt for lapidarisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nei er jo helt greit, men nå syns jeg at du uttykker deg litt for lapidarisk. 

:laugh: Har du dratt fram L-seksjonen i leksikonet nå??

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verre med folk som bruker "dog".

Anonymkode: a4a3c...e71

Sånne som meg. Vi er kjempeirriterende, men dog, vi har menneskeverd vi også. Og så har vi ofte snertne rumper.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, youcancallmejune skrev:

Sånne som meg. Vi er kjempeirriterende, men dog, vi har menneskeverd vi også. Og så har vi ofte snertne rumper.

Jeg er person veldig ambivalent til bruken av "dog", syns ikke akkurat at det er en så sofistikert måte å uttrykke seg på fordi når jeg har en konversasjon med noen så bruker jeg alltid "men". Uansett så kan vi jo ikke akkurat negere at et slikt ord er ganske vanlig å bruke..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vokabularet ditt er underutviklet. Helt vanlig ord i mine øyne (øre?)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er irriterende med ambivalent og sporenstreks... 

Anonymkode: f6cef...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, judith52 skrev:

Høres ut som vokabularet ditt er underutviklet. Helt vanlig ord i mine øyne (øre?)

Audioverktøyet:laugh:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikkje problemet. Det er eit adekvat ord i mange situasjonar, men du har kanskje ein aversjon mot språkleg variasjon.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man prøver å leke smart. Akkurat som de som fant på at de skulle bruke ordet «kohort» om grupper i skole og barnehage.

Anonymkode: 75ad3...a95

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 timer siden, judith52 skrev:

16 timer siden, Fjaselina skrev:

Forstår ikkje problemet. Det er eit adekvat ord i mange situasjonar, men du har kanskje ein aversjon mot språkleg variasjon.

Utrolig mange språksnobber i denne tråden. Det enkle er som regel det beste.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dog er det, I DISSE KORONATIDER, helt vanlig at føle aversjon mot de mennesker der ikke behandler sine hænder med hånddesinfeksjon. WEEEEE 😄

Anonymkode: c5d8d...047

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlige ord å bruke for mange. Kutt heller ut «serr», «insj» og alle de andre tulleordene.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du avsky eller motvilje er mindre «sært» enn aversjon?

Du klarer virkelig ikke se på at mennesker i Norge har ulike sosioøkonomiske dialekter uten å komme med «snobberi»-kortet? 

Ok, la oss diskutere språklig snobberi. Er «aversjon» mer snobbete enn «avsky»? I så fall: hvorfor? 

Anonymkode: 4ce0d...53d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, la oss diskutere språklig snobberi. Er «aversjon» mer snobbete enn «avsky»? I så fall: hvorfor? 

Sistnevnte ord er omtrent ti ganger så mye brukt, f.eks på VG sitt debattforum gjennom tidene, om man tar et søk. Det forteller det meste om svaret på dette merkelige spørsmålet fra din side.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sistnevnte ord er omtrent ti ganger så mye brukt, f.eks på VG sitt debattforum gjennom tidene, om man tar et søk. Det forteller det meste om svaret på dette merkelige spørsmålet fra din side.

Så ord som ikke er i bruk på det sentrale østland, men som er i normal hverdagsbruk i flerfoldige andre dialekter i det (temmelig dialektrike) norske land, er «snobberi». 

Takk for oppklaringen. ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg føler en enorm vemmelse over alle som i enhver anledning skal kalle andre for snobber eventuelt motsatt ytterlighet harry bare fordi de selv ikke liker et ord, en måte å steke biff på eller hva det nå enn er.

Hvor kommer dette fra? Det virker som det er et stort behov for å understreke at en selv er veldig folkelig og at de som ikke passer inn i denne snevre gruppen man har valgt å kalle folkelig er snobber eller eventuelt harry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...