Gå til innhold

Fremdeles forbudt å være forkjølet i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hatt 2-åringen hjemme i 1,5 uke nå. Fremdeles litt hoste og nysing av og til. Er som han pleier å være, er jo alltid sånn. Men fikk ikke gå i barnehage. Blir neppe bedre til beste uke, dette er jo kronisk. Hva skal man gjøre? Skal det være forbudt med forkjølte småbarn i barnehage for alltid nå? Arbeidsgiveren min mister tålmodigheten, kanskje blir jeg sagt opp? Omsorgsdager og syke barn dager er snart brukt opp.

Når kan normalt friske barn med litt snørr få komme tilbake til barnehagene?

Anonymkode: a9b1e...a80

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg kommet meg til lege for å se om han trenger astmamedisiner. Langvarig kronisk hoste er ikke normalt.

Anonymkode: 3b692...24a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hatt 2-åringen hjemme i 1,5 uke nå. Fremdeles litt hoste og nysing av og til. Er som han pleier å være, er jo alltid sånn. Men fikk ikke gå i barnehage. Blir neppe bedre til beste uke, dette er jo kronisk. Hva skal man gjøre? Skal det være forbudt med forkjølte småbarn i barnehage for alltid nå? Arbeidsgiveren min mister tålmodigheten, kanskje blir jeg sagt opp? Omsorgsdager og syke barn dager er snart brukt opp.

Hvis alle holder seg hjemme ved forkjølelse, så blir det jo mye mindre forkjølelse som sirkulerer. Dét nyter også arbeidsgiveren din godt av.

Anonymkode: de1b2...52c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer den lokale coronatelefonen og får ungen testet. I tillegt kontakter du fastlege om det er kronisk sykdom. 

Anonymkode: df552...de5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som gravid mor til et barn i bhg ville blitt sint hvis foreldre på avdelingen sendte barn med luftveissymptomer i bhg nå!

Anonymkode: 3b692...24a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stiller meg bak andre svar her. Nå om dagen kan man ikke være forsiktig nok, og barn med snue skal selvfølgelig ikke i barnehagen. Men hvorfor har du ikke testet ham? Det ville vel løst problemet for deg hvis det viser seg at han har en normal forkjølelse eller allergi. 

Anonymkode: 725e5...dcb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet jo ikke om det bare er litt snørr og ingenting annet. Test ungen, ikke verre enn det.

Anonymkode: 2f4f9...5c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså... Jeg ble smittet av en forkjølelse av et barn, og endte opp med å måtte ta test og havnet i karantene.

Så resultatet av at en (uforsiktig? Egoistisk? Idiotisk?) forelder sendte sin snørrete unge i barnehagen, var at ungen smittet andre barn, som igjen smittet meg, og jeg må holde meg borte fra jobb.

På informasjons-telefonen er de helt klare på at man skal holde seg hjemme dersom man har symptomer på luftveisinfeksjoner.

Anonymkode: fd12e...bf1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet jo ikke om det bare er litt snørr og ingenting annet. Test ungen, ikke verre enn det.

Anonymkode: 2f4f9...5c1

Det er det samme som det var fra august i fjor til mars i år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså... Jeg ble smittet av en forkjølelse av et barn, og endte opp med å måtte ta test og havnet i karantene.

Så resultatet av at en (uforsiktig? Egoistisk? Idiotisk?) forelder sendte sin snørrete unge i barnehagen, var at ungen smittet andre barn, som igjen smittet meg, og jeg må holde meg borte fra jobb.

På informasjons-telefonen er de helt klare på at man skal holde seg hjemme dersom man har symptomer på luftveisinfeksjoner.

Så foreldre av forkjølte barn må slutte å jobbe og gå på sosialen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han tester negativt for korona så får han komme i barnehagen. Vår er i bhg selv om hun surkler og hoster bittelitt av og til. Vi har hatt åpen dialog med bhg og hun var slik lenge før koronaen kom.. Her ville bhg at vi skulle til lege og ha «alt på det rene» uansett, tilfelle reaksjoner fra andre foreldre. 

Anonymkode: 825df...386

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, dersom ungen sendes i barnehagen og smitter tre stykker, som igjen smitter tre nye, så er det 12 stykker som må holde seg hjemme til symptom opphører... i tillegg til den ekstra belastning det er på helsevesenet dersom halvparten av disse må testes fordi de har en jobb der smitte er kritisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men de må jo begynne med å ta en coronatest. Det er vel ganske enkelt å tenke seg?

Anonymkode: 05be9...6f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

åsså lurer dere på hvorfor barnehageansatte er mer syke enn andre?

Anonymkode: f3351...c00

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vår datter hadde vondt i magen som følge av urinveisinfeksjon for et par uker siden, fikk beskjed av leget at vi måtte holde hjemme. Sjekket deretter med kommunens koronatelefon om dette virkelig stemte, når det foreligger positive prøver på annen sykdom, og det gjorde det vist.

Når det er bevist at det er annen årsak enn covid-19 burde det vært lov å sende i bhg/skole.

Anonymkode: c8cd9...c9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter hadde vondt i magen som følge av urinveisinfeksjon for et par uker siden, fikk beskjed av leget at vi måtte holde hjemme. Sjekket deretter med kommunens koronatelefon om dette virkelig stemte, når det foreligger positive prøver på annen sykdom, og det gjorde det vist.

Når det er bevist at det er annen årsak enn covid-19 burde det vært lov å sende i bhg/skole.

Anonymkode: c8cd9...c9e

Nei, det burde det ikke! I disse tider er det lurest å holde seg så frisk som mulig i tilfelle man ender opp med korona! 

Anonymkode: 481ac...38f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 11 var litt snørrete en dag forrige uke,litt forkjøla. Måtte være hjemme til hun var frisk,pluss en dag. 

Det var helt greit, klarer å forholde meg til reglene. 

Anonymkode: 28645...c24

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis et barn har luftveisinfeksjon, blir testet og er negativ og får lov til å gå i bhg/skole.... og så blir andre smittet av dette barnet... så finnes det ingen garanti for at de andre barna ble smittet av nettopp dette ene barnet som har testet negativt. Kanskje har de blitt smittet av noen andre. Men så tror foreldrene at de er smittet av dette barnet med negativ test og sender ungene i bhg/skole med forkjølelse. Så kan jo de smitte videre til andre igjen. Og hvis foreldrene til alle disse andre ungene må holde sine hjemme og få de testet og så sender de avgårde ved negativ test men fremdeles forkjølet etc, så har man det jo gående over en lenger periode med mange flere involverte som må være hjemme fra jobb med ungene sine osv....

Så kan ikke skjønne at det skal være helt greit at de er i bhg/skole som forkjølet så lenge testen er negativ. For det er ingen som vet at den neste ungen faktisk ble smittet av den første som var syk.

Anonymkode: 1da53...297

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis han tester negativt for korona så får han komme i barnehagen. Vår er i bhg selv om hun surkler og hoster bittelitt av og til. Vi har hatt åpen dialog med bhg og hun var slik lenge før koronaen kom.. Her ville bhg at vi skulle til lege og ha «alt på det rene» uansett, tilfelle reaksjoner fra andre foreldre. 

Anonymkode: 825df...386

De følger ikke rådene fra myndighetene hvis de lar syke barn komme i barnehagen, uansett om de har testet negativt for corona. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/covid-19-smittevern-i-barnehager/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vaere-i-barnehagen

Anonymkode: 2e566...928

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men de må jo begynne med å ta en coronatest. Det er vel ganske enkelt å tenke seg?

Anonymkode: 05be9...6f9

Hva hjelper det? Vet jo at den vil være negativ. Hosten og snørret forsvinner ikke av den grunn.

• Liker 1
  • Opprett ny...