Gå til innhold

Fremdeles forbudt å være forkjølet i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min på 11 var litt snørrete en dag forrige uke,litt forkjøla. Måtte være hjemme til hun var frisk,pluss en dag. 

Det var helt greit, klarer å forholde meg til reglene. 
 

Anonymkode: 28645...c24

Det er forskjell på en 11-åring og en 2-åring. En del 2-åringer er forkjølet med snørr mer eller mindre hele tiden.

Anonymkode: a9b1e...a80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså... Jeg ble smittet av en forkjølelse av et barn, og endte opp med å måtte ta test og havnet i karantene.

Så resultatet av at en (uforsiktig? Egoistisk? Idiotisk?) forelder sendte sin snørrete unge i barnehagen, var at ungen smittet andre barn, som igjen smittet meg, og jeg må holde meg borte fra jobb.

På informasjons-telefonen er de helt klare på at man skal holde seg hjemme dersom man har symptomer på luftveisinfeksjoner.

Anonymkode: fd12e...bf1

Dette beskriver noe av det jeg tenker på som rent hysteri...  Snørr og nysing har aldri vært et symptom på Korona, men man får ikke lov til å komme på jobb eller i barnehage/ skole uansett om det kun er forkjølelse... Til og med de som faktisk har hatt korona skal holde seg hjemme hvis de er forkjølet 😏 Jeg stiller meg helt og fullt bak nedstengningen, men nå synes jeg det holder med overforsiktige tiltak snart.  Nå vet vi mer om både hvordan det smitter, hvem som smittes, hvor få som blir syke, at enda færre blir veldig syke, at enda færre enn det igjen dør, og at helsevesenet har kontroll. Alle skal dø en gang, og vi vil kanskje ende opp med færre døde totalt i år enn det som er vanlig, bl.a. fordi nesten ingen dør av noe så simpelt som en vanlig influensa i år... (i 2016 døde 1700 av influensa i Norge).  Skal vi leve med slike tiltak for alltid? Det vil jo spare liv....  Eller skal vi tørre å leve normalt, med de risikoene som finnes her i livet?  Vi dør til slutt uansett.

Anonymkode: f348c...ab6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det burde det ikke! I disse tider er det lurest å holde seg så frisk som mulig i tilfelle man ender opp med korona! 

Anonymkode: 481ac...38f

Men det er ikke ALT man skal beskytte seg mot, det er korona bare. Det virker som det er mange som tar helt av og tenker at alt av sykdom er korona.. 

Anonymkode: fc64a...e85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi leve med slike tiltak for alltid?

Det er meget godt mulig. Heldigvis er det ikke du eller likesinnende som skal avgjøre det.

Syke barn/syke ansatte skal ikke i barnehagen/skolen. 

Det burde være en selvfølge at alle forstår det.

Anonymkode: 19d6f...fb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er meget godt mulig. Heldigvis er det ikke du eller likesinnende som skal avgjøre det.

Syke barn/syke ansatte skal ikke i barnehagen/skolen. 

Det burde være en selvfølge at alle forstår det.

Anonymkode: 19d6f...fb8

Man er ikke syk fordi om man hoster og snørrer litt. Hva tror du vil skje med sykefraværet her til lands hvis alle må være 100% i form for å kunne gå på jobb?  Og skjønner du hva det vil gjøre med en del bedrifter? Vi kan ikke holde på sånn og fortsette med tilnærmet lik levestandard. I alle år har det hett at vi er for mye borte fra jobb, nå skal vi helst være enda mer borte 🙄  Og når jeg spurte om vi skulle leve sånn for alltid så var det selvfølgelig et retorisk spørsmål, myndighetene kommer nok til fornuft når de får se hva det fremdeles koster selv om det åpnes opp nå....  -For heldigvis er det ikke du eller dine likesinnede som skal avgjøre det heller 😉

Anonymkode: f348c...ab6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snørr og nysing? Jeg tenker heller allergitest enn koronatest...

Anonymkode: 15000...da3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man er ikke syk fordi om man hoster og snørrer litt. Hva tror du vil skje med sykefraværet her til lands hvis alle må være 100% i form for å kunne gå på jobb?  Og skjønner du hva det vil gjøre med en del bedrifter? Vi kan ikke holde på sånn og fortsette med tilnærmet lik levestandard. I alle år har det hett at vi er for mye borte fra jobb, nå skal vi helst være enda mer borte 🙄  Og når jeg spurte om vi skulle leve sånn for alltid så var det selvfølgelig et retorisk spørsmål, myndighetene kommer nok til fornuft når de får se hva det fremdeles koster selv om det åpnes opp nå....  -For heldigvis er det ikke du eller dine likesinnede som skal avgjøre det heller 😉

Anonymkode: f348c...ab6

Vi er i en pandemi og eneste mulighet til å stoppe den er at alle med forkjøelsesymptomer holder seg hjemme. Det koster samfunnet svært lite i forhold til alternativet.

 

 

Anonymkode: 3b692...24a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i en pandemi og eneste mulighet til å stoppe den er at alle med forkjøelsesymptomer holder seg hjemme. Det koster samfunnet svært lite i forhold til alternativet.

 

 

Anonymkode: 3b692...24a

Koster det samfunnet mye om lett forkjølte barn går i barnehage slik at foreldrene får kommet seg på jobb? Det er jo motsatt.

Anonymkode: a9b1e...a80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koster det samfunnet mye om lett forkjølte barn går i barnehage slik at foreldrene får kommet seg på jobb? Det er jo motsatt.

Anonymkode: a9b1e...a80

Det koster mindre enn å måtte stenge alt igjen fordi man ikke blir kvitt korona. Ærlig talt folkens, det er ikke lenge siden vi trodde skoler og barnehager måtte holdes stengt til over sommerferien, og nå er det åpent og vi får snart fulle åpningstider igjen. Hva med å være glad for det man har og gjøre sitt for at det skal kunne fortsette slik?

Anonymkode: 7af86...576

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Så foreldre av forkjølte barn må slutte å jobbe og gå på sosialen?

Anonymkode: a9b1e...a80

Nei, for hvis folk slutter å sende ungene sine i barnehage når de er syke vil det jo ikke bli noe smitte der lenger. Men få heller en legeattest på det hvis det er allergi. 

Jeg synes det er helt super at foreldre ikke lenger kan sende sjuke unger i barnehage, har vært sykt provosert over det der i årevis. Fordi du ikke orker å være hjemme med sykt barn skal 20 andre unger også bli smittet?

Anonymkode: 74a63...f10

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Selvfølgelig skal ikke forkjølte unger i barnehagen å smitte andre. Tenk litt da. Du har valgt å få barn og da må du faktisk kunne være hjemme med ungen selv om ungen ofte blir syk. Sånn er det bare å være foreldre. 

Ingen er kronisk forkjølt så kanskje på tide å ringe legen hvis ungen aldri blir frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 8.59, AnonymBruker skrev:

Hatt 2-åringen hjemme i 1,5 uke nå. Fremdeles litt hoste og nysing av og til. Er som han pleier å være, er jo alltid sånn. Men fikk ikke gå i barnehage. Blir neppe bedre til beste uke, dette er jo kronisk. Hva skal man gjøre? Skal det være forbudt med forkjølte småbarn i barnehage for alltid nå? Arbeidsgiveren min mister tålmodigheten, kanskje blir jeg sagt opp? Omsorgsdager og syke barn dager er snart brukt opp.

Når kan normalt friske barn med litt snørr få komme tilbake til barnehagene?

Anonymkode: a9b1e...a80

Se nederste linje

61F8C32C-A014-4EA8-A242-3BBC1E96F5B0.png

Anonymkode: 89898...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se nederste linje

61F8C32C-A014-4EA8-A242-3BBC1E96F5B0.png

Anonymkode: 89898...5cd

Nå sa ts at barnet hoster og da skal ihvertfall barnet ikke i bhg. Har barnet kronisk hoste så må det først testes, for så å bli utredet. Kronisk hoste kan være astma som trenger behanding og er ikke normalt.

Anonymkode: 3b692...24a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det koster mindre enn å måtte stenge alt igjen fordi man ikke blir kvitt korona. Ærlig talt folkens, det er ikke lenge siden vi trodde skoler og barnehager måtte holdes stengt til over sommerferien, og nå er det åpent og vi får snart fulle åpningstider igjen. Hva med å være glad for det man har og gjøre sitt for at det skal kunne fortsette slik?

Anonymkode: 7af86...576

Hva har en vanlig forkjølelse med korona å gjøre?

Skal jeg være glad fordi jeg har måttet være hjemme fra jobb i flere uker og meget mulig må holde barnet hjemme til sommerferien? Hva slags forståelse tror du min arbeidsgiver vil vise for dette?

Anonymkode: a9b1e...a80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sa ts at barnet hoster og da skal ihvertfall barnet ikke i bhg. Har barnet kronisk hoste så må det først testes, for så å bli utredet. Kronisk hoste kan være astma som trenger behanding og er ikke normalt.

Anonymkode: 3b692...24a

Det er hoste relatert til snør og litt harkete bryst. Ikke noe astma.

Anonymkode: a9b1e...a80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se nederste linje

61F8C32C-A014-4EA8-A242-3BBC1E96F5B0.png

Anonymkode: 89898...5cd

Jeg har lest dette. Det er poenget. I følge dette må jeg trolig betale for en barnehageplass jeg nesten ikke kan bruke, samtidig som jeg ikke kan jobbe, og på sikt, hvem skal betale nå som sykt barn-dager og omsorgsdager er oppbrukt? Da mister jeg vel jobben, eller blir permittert, kan vel ikke forvente lønn når jeg bare er hjemme, selv om verken jeg eller barnet er sykt.

Anonymkode: a9b1e...a80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sa ts at barnet hoster og da skal ihvertfall barnet ikke i bhg. Har barnet kronisk hoste så må det først testes, for så å bli utredet. Kronisk hoste kan være astma som trenger behanding og er ikke normalt.

Anonymkode: 3b692...24a

Og jeg svarer Ts på det hun faktisk spør om når kan friske barn med litt snørr komme tilbake til bhg. Siste linje gir Ts svar på det hun spør om! 

Anonymkode: 89898...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på en 11-åring og en 2-åring. En del 2-åringer er forkjølet med snørr mer eller mindre hele tiden.

Anonymkode: a9b1e...a80

Desto viktigere å holde 2-åringen hjemme

Anonymkode: 28645...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest dette. Det er poenget. I følge dette må jeg trolig betale for en barnehageplass jeg nesten ikke kan bruke, samtidig som jeg ikke kan jobbe, og på sikt, hvem skal betale nå som sykt barn-dager og omsorgsdager er oppbrukt? Da mister jeg vel jobben, eller blir permittert, kan vel ikke forvente lønn når jeg bare er hjemme, selv om verken jeg eller barnet er sykt.

Anonymkode: a9b1e...a80

Så lenge barnet ikke får komme i bhg og barnet er under 12 år har du krav på å være hjemme med barnet til det er frisk. Men man har ikke krav på lønn dessverre. Ulønnet permisjon kan man vel få. Man kan evt bruke feriedager om man får lov til det da vil du jo få betalt i det minste. 
 

men i ditt tilfelle hadde jeg ringt koronateamet fått en test, så fått en lege time for å utrede hosten hvis den vedvarer over enda lengre tid. 

Anonymkode: 89898...5cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart/gjennomsiktig snørr kombinert med nys er tegn på allergi, barnet kan gå i barnehagen.

Hoste er noe helt annet, og må klareres hos legen om hva det er. Hvis legen etter legebesøket sier at barnet kan gå i barnehagen, så kan barnet gå i barnehagen.

Skjønner ikke problemet, gå til legen?! Er det så veldig vanskelig for trådstarter så får hun bare holde seg hjemme med barnet da.

Anonymkode: 19d6f...fb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...