Gå til innhold

Plutselig blitt allergisk!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg våken igjen i natten da! Ikke kan jeg lufte fordi da blir jeg potte tett, med rennende nese, nysing og kløing i ansiktet! Så slitsomt! Bare jeg lukker opp døra i to sekunder blir jeg nysete med en gang og klør enda mer! Har tatt cetirizin og det hjelper så det er definitivt allergi av noe slag! Hva er det mest av ute nå av pollen? Jeg skal til legen på onsdag for jeg er også utrolig slapp og på ettermiddagen er jeg helt utslitt. Noen andre som er i samme situasjon? Råd?

Anonymkode: c1c6e...fd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skyll nesen din med saltvann, det kan hjelpe! 

Anonymkode: b5438...8b2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har vært allergisk mot bjørk, gress og salix siden jeg var liten. Tar allergitabletter fast og noen år må jeg ta kortisonsprøyte i tillegg. Årets sesong var vært under middels ille. Jeg er også sliten, sover hver dag etter jobb. 

Få fastlegen til å henvise deg til øre-nese-hals spesialist for allergitest. Ved utslag får du allergimedisiner på blå resept, billigere. Hvilken type tabletter som fungerer for deg må du og legen prøve dere frem til. 

Anonymkode: 7c177...0c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har vært allergisk mot bjørk, gress og salix siden jeg var liten. Tar allergitabletter fast og noen år må jeg ta kortisonsprøyte i tillegg. Årets sesong var vært under middels ille. Jeg er også sliten, sover hver dag etter jobb. 

Få fastlegen til å henvise deg til øre-nese-hals spesialist for allergitest. Ved utslag får du allergimedisiner på blå resept, billigere. Hvilken type tabletter som fungerer for deg må du og legen prøve dere frem til. 

Anonymkode: 7c177...0c1

Må jeg til øre neste hals for test? Trodde det var blodprøver eller prikketest? Uff stakkars deg. Jeg vet nå hvor slitsomt det er med slik allergi (noe det er tyder veldig på at jeg har) Så trøtthet er veldig utpreget hos deg?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er jeg våken igjen i natten da! Ikke kan jeg lufte fordi da blir jeg potte tett, med rennende nese, nysing og kløing i ansiktet! Så slitsomt! Bare jeg lukker opp døra i to sekunder blir jeg nysete med en gang og klør enda mer! Har tatt cetirizin og det hjelper så det er definitivt allergi av noe slag! Hva er det mest av ute nå av pollen? Jeg skal til legen på onsdag for jeg er også utrolig slapp og på ettermiddagen er jeg helt utslitt. Noen andre som er i samme situasjon? Råd?

Vil bare si jeg føler med deg, og at det er litt godt å høre at vi er fler. Jeg er kjempeplaget om dagen, slimete konstant og tett i nesa! Inne og ute. Og på natta.

det er visstnok lite pollen nå skjønner det ikke, derfor godt å høre flere, hvor i landet bor du?

det er muligens spredning av furupollen om dagen, som egentlig ikke er allergener men som mange likevel reagerer på

Anonymkode: 2ddb8...084

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si jeg føler med deg, og at det er litt godt å høre at vi er fler. Jeg er kjempeplaget om dagen, slimete konstant og tett i nesa! Inne og ute. Og på natta.

det er visstnok lite pollen nå skjønner det ikke, derfor godt å høre flere, hvor i landet bor du?

det er muligens spredning av furupollen om dagen, som egentlig ikke er allergener men som mange likevel reagerer på

Heisann.  Da er vi i samme båt ja. Uff dette er en del mer plagsomt enn jeg trodde 🤧Jeg er også veldig slapp. Alt er et slit og jeg vil helst bare ligge og slappe av. Nesten litt sånn fatigue🙄 Lurer litt på om det er medisinene jeg blir slapp av eller om det er allergien i seg selv.... Jeg bor i Tønsberg. Ja det skal liksom være lite pollen 🤔Det kan jeg ikke skjønne.... 

Skrevet

Pollen sesongen er ekstrem i år, og kom tidlig. Det er pga høyere temperatur enn normalt i mars, og lite med nedbør. I alle fall her på Østlandet.

Du kan teste allergi hos legen ved å ta en blodprøve 

Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg ble også plutselig allergisk ett år og det har fortsatt. Var allergisk mot andre ting da jeg var liten, men litt irriterende at man plutselig blir det. 

Jeg har ikke vært hos legen for å ta test, men tenkte at jeg skulle spørre neste gang jeg er der. Tar reseptfrie allergitabletter og det hjelper. En bivirkning er at man blir trøtt, men har ikke merket så mye enda. 

Årets sesong har ikke vært så ille på Vestlandet, men det kommer vel nå siden det er fint vær. Synes det er kjipt at sommeren skal gå med til å ha rennende, kløende øyne og nysing. Når det er mye pollen så hjelper ikke allergitabletter noe særlig heller :roll:

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heisann.  Da er vi i samme båt ja. Uff dette er en del mer plagsomt enn jeg trodde 🤧Jeg er også veldig slapp. Alt er et slit og jeg vil helst bare ligge og slappe av. Nesten litt sånn fatigue🙄 Lurer litt på om det er medisinene jeg blir slapp av eller om det er allergien i seg selv.... Jeg bor i Tønsberg. Ja det skal liksom være lite pollen 🤔Det kan jeg ikke skjønne.... 

er du dårlig selv om du er inne? 
Jeg klarer ikke å ligge å slappe av selv om jeg vil for er så tett et eller annet sted mellom halsen/nese/bihuler så blir vanskelig å puste :/

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, tussi84 skrev:

Pollen sesongen er ekstrem i år, og kom tidlig. Det er pga høyere temperatur enn normalt i mars, og lite med nedbør. I alle fall her på Østlandet.

Du kan teste allergi hos legen ved å ta en blodprøve 

De sier jo at det er en mild sesong. Den mildeste på 25 år..Derfor jeg ikke skjønner hvorfor jeg har vært plaga med diverse greier siden mars..

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De sier jo at det er en mild sesong. Den mildeste på 25 år..Derfor jeg ikke skjønner hvorfor jeg har vært plaga med diverse greier siden mars..

Mild..? Stikk motsatt her vi bor virker det som. Mannen har vært potte tett siden mars.. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, tussi84 skrev:

Mild..? Stikk motsatt her vi bor virker det som. Mannen har vært potte tett siden mars.. 

jeg er enig, synes det har vært verre enn noen sinne. Hvor bor dere da?
mulig det er mest østlandet de mener det er mildt. Men jeg bor der jeg da. 

https://www.nrk.no/nyheter/mildeste-pollensesong-pa-25-ar-1.15026876

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, tussi84 skrev:

Bor 20 min fra Oslo med bil.. Så Østlandet ja..

hvertfall godt å høre at vi er flere (ganske mange faktisk) som har vært veldig plaga i år til tross for dette.. Litt rart da

Skrevet

Pollenvarselet for Østlandet sier at det ikke er noen spredning av bjørkepollen nå, men hagemøblene våre blir dekt av pollen hver dag. Jeg merker ingenting til det da, selv om jeg har vært allergisk i flere år. Jeg begynte tidlig med tabletter denne gangen, kanskje det har gjort susen🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holder å dra til fastlege egentlig. Eneste som virker for meg er nasacort nesespray, det fjerner alle symptomer bort for meg. 

Anonymkode: e5f70...6a3

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

er du dårlig selv om du er inne? 
Jeg klarer ikke å ligge å slappe av selv om jeg vil for er så tett et eller annet sted mellom halsen/nese/bihuler så blir vanskelig å puste 😕

Uff ja er syk inne også men lukker jeg opp døra eskalerer det med en gang nesten. I går var jeg supersnørrete selv om jeg tok piller og var inne hele kvelden! I dag er jeg hakket bedre.....Jeg føler også det er litt tungt å puste men det er mulig fordi jeg er så tett i nesa....

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er enig, synes det har vært verre enn noen sinne. Hvor bor dere da?
mulig det er mest østlandet de mener det er mildt. Men jeg bor der jeg da. 

https://www.nrk.no/nyheter/mildeste-pollensesong-pa-25-ar-1.15026876

Jeg reagerer mer enn noen gang! Så mild sesong? Vet ikke helt jeg ass

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Hønselouisa skrev:

Pollenvarselet for Østlandet sier at det ikke er noen spredning av bjørkepollen nå, men hagemøblene våre blir dekt av pollen hver dag. Jeg merker ingenting til det da, selv om jeg har vært allergisk i flere år. Jeg begynte tidlig med tabletter denne gangen, kanskje det har gjort susen🤷‍♀️

Uff ja jeg se mye pollen jeg også! Samt potte tett! Nesa renner og det er bare fest her!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...