Gå til innhold

Har de organtransplanterte taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så handler det bare om hvilken plass du har på lista, eller også hvilket land du bor i?  Har de som bor i Norge fortrinnsrett på matchende organer??

Anonymkode: d5e7d...67d

Jeg vet bare hvordan det fungerte for noen år siden. Mulig det er forkjellig i dag. 

En jeg kjenner til var kritisk syk. Vedkommende fikk den gang førsteprioritet for sitt organ i Europa i 24 timer. Hadde vedkommende ikke fått organ innen fristen hadde en annen pasient overtatt førsteprioritet. Jeg vet ikke noe mer om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så handler det bare om hvilken plass du har på lista, eller også hvilket land du bor i?  Har de som bor i Norge fortrinnsrett på matchende organer??

 

Anonymkode: d5e7d...67d

Norge er en del av Skandia transplant samarbeidet (Skandinavia og Estland), først sjekkes organene mot aktuelle vevstyper/størrelse på organ osv i Norge deretter mot resten av listen og sendes dit med best match, så man har fortrinnsrett på organer i landet man er fra. Men f eks ved akutte kritiske tilstander kan man stå på «urgent call» liste i en kort periode, f eks ved akutt leversvikt, hvor man får førsteprioritert (det gjelder i alle fall for barn). 

Anonymkode: 69313...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge er en del av Skandia transplant samarbeidet (Skandinavia og Estland), først sjekkes organene mot aktuelle vevstyper/størrelse på organ osv i Norge deretter mot resten av listen og sendes dit med best match, så man har fortrinnsrett på organer i landet man er fra. Men f eks ved akutte kritiske tilstander kan man stå på «urgent call» liste i en kort periode, f eks ved akutt leversvikt, hvor man får førsteprioritert (det gjelder i alle fall for barn). 

Anonymkode: 69313...14b

Hvordan er det hvis du trenger flere organer? Blir det da vanskeligere enn om du bare trenger én? Jeg tenker på transplantasjoner hvor personen trenger opp til seks organer ( ikke hjerte og lunge)

Anonymkode: d5e7d...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...