petterm Skrevet 3. juni 2020 #21 Skrevet 3. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så handler det bare om hvilken plass du har på lista, eller også hvilket land du bor i? Har de som bor i Norge fortrinnsrett på matchende organer?? Anonymkode: d5e7d...67d Jeg vet bare hvordan det fungerte for noen år siden. Mulig det er forkjellig i dag. En jeg kjenner til var kritisk syk. Vedkommende fikk den gang førsteprioritet for sitt organ i Europa i 24 timer. Hadde vedkommende ikke fått organ innen fristen hadde en annen pasient overtatt førsteprioritet. Jeg vet ikke noe mer om dette.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2020 #22 Skrevet 3. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Så handler det bare om hvilken plass du har på lista, eller også hvilket land du bor i? Har de som bor i Norge fortrinnsrett på matchende organer?? Anonymkode: d5e7d...67d Norge er en del av Skandia transplant samarbeidet (Skandinavia og Estland), først sjekkes organene mot aktuelle vevstyper/størrelse på organ osv i Norge deretter mot resten av listen og sendes dit med best match, så man har fortrinnsrett på organer i landet man er fra. Men f eks ved akutte kritiske tilstander kan man stå på «urgent call» liste i en kort periode, f eks ved akutt leversvikt, hvor man får førsteprioritert (det gjelder i alle fall for barn). Anonymkode: 69313...14b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #23 Skrevet 4. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge er en del av Skandia transplant samarbeidet (Skandinavia og Estland), først sjekkes organene mot aktuelle vevstyper/størrelse på organ osv i Norge deretter mot resten av listen og sendes dit med best match, så man har fortrinnsrett på organer i landet man er fra. Men f eks ved akutte kritiske tilstander kan man stå på «urgent call» liste i en kort periode, f eks ved akutt leversvikt, hvor man får førsteprioritert (det gjelder i alle fall for barn). Anonymkode: 69313...14b Hvordan er det hvis du trenger flere organer? Blir det da vanskeligere enn om du bare trenger én? Jeg tenker på transplantasjoner hvor personen trenger opp til seks organer ( ikke hjerte og lunge) Anonymkode: d5e7d...67d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå