Gå til innhold

Har de organtransplanterte taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg traff en person som er lungetransplantert. Da jeg spurte om når det skjedde så fikk jeg et nokså diffust svar. Hun snakket om første kvartal i 2017. Hun sa at tidspunktet var taushetsbelagt, for at ikke andre skulle koble det til sine avdøde. 

Så har jeg fått noen statusoppdateringer på Face med «nye organer på vei, og jeg ligger klar!» 

Er det bare vanlig skikk å oppgi så lite info som mulig om tidspunkt eller har de som mottar en moralsk taushetsplikt? 

 

Anonymkode: d5e7d...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke fått beskjed om at det er taushetsbelagt. 

Anonymkode: c466d...895

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe taushetsbelagt rundt dette (med mindre man er helsepersonell selvfølgelig). Kanskje personen bare er ubekvem med å prate om det? 

Anonymkode: 784d8...6d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt tidligere at det taushetsbelagte, men hva som regulerer det veit jeg ikke. Kanskje etter ønske fra pårørende til den avdøde? 

Anonymkode: 40b67...73b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe taushetsbelagt rundt dette (med mindre man er helsepersonell selvfølgelig). Kanskje personen bare er ubekvem med å prate om det? 

Anonymkode: 784d8...6d8

Ja det var jo litt rart. Fikk ikke inntrykk av at hun ikke ville prate om det, men at hun ikke kunne si tidspunktet ( det er ikke jeg så veldig interessert i heller). 
 

Anonymkode: d5e7d...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får organer, vet man fra hvilken landsdel det kommer fra? Er det bare Norge, eller også Sverige?

Anonymkode: d5e7d...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt tidligere at det taushetsbelagte, men hva som regulerer det veit jeg ikke. Kanskje etter ønske fra pårørende til den avdøde? 

Anonymkode: 40b67...73b

Det er jo en grunn til at organdonasjon er anonymt. Selv om pårørende ønsker at organene skal leve videre, så kan det bli vanskelig om noen kobler dødsfallet i Bygda  opp mot hun som fikk nye lunger omtrent på samme tidspunkt. 

Anonymkode: d5e7d...67d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke som jeg vet, har en slektning som er transplantert. Har ikke fått beskjed om å ikke si dato. Men vi aner ikke hvem donor var. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får beskjed om å holde datoen hemmelig pga pårørende til donor. Min mann står på venteliste og vi har fått info ang dette. 

Anonymkode: 3ef79...15e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Når man får organer, vet man fra hvilken landsdel det kommer fra? Er det bare Norge, eller også Sverige?

Anonymkode: d5e7d...67d

Det er vel organsamarbeid i hele Europa, i alle fall på visse organer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det for en del år siden var en som blogget om at han skulle få hjertetransplantasjon. Han fikk beskjed om å ikke blogge om det i perioden før, under og etter. Han skrev at han hadde fått beskjed om å ikke nevner dato eller hvilken del av mnden.  Dette for å unngå at donors pårørende skulle finne ut hvem han var. 

Anonymkode: 33af6...8e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, petterm skrev:

Det er vel organsamarbeid i hele Europa, i alle fall på visse organer.

Så handler det bare om hvilken plass du har på lista, eller også hvilket land du bor i?  Har de som bor i Norge fortrinnsrett på matchende organer??

 

Anonymkode: d5e7d...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant så jeg spør videre: 

kan barn gi organer til voksne? 
hjerte og lunger er kanskje for små, men lever og tarmer er kanskje innenfor? 
 

Og kan en som er organtransplantert igjen være organdonor? Jeg ser på Face at noen som har fått organer har bilde hvor de står at de også er donorer.  Det må vel de organene de ikke har fått da 🤔

TS

Anonymkode: d5e7d...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god venn av meg fikk nye organer tidligere i år, og det var ikke noe hemmelighold om hvilken dag det skjedde. Det eneste som var hemmelig var hvem donoren var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de organtransplanterte har selvfølgelig ikke taushetsplikt for når de var operert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Vhgj skrev:

Nei, de organtransplanterte har selvfølgelig ikke taushetsplikt for når de var operert. 

Moralsk taushetsplikt da??

 

Anonymkode: d5e7d...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Moralsk taushetsplikt da??

 

Anonymkode: d5e7d...67d

Det er ikke en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moralsk taushetsplikt da??

 

Anonymkode: d5e7d...67d

Hvorfor skulle de hatt det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Galanga skrev:

Hvorfor skulle de hatt det??

Les de andre svarene her. Det er av hensyn til donors familie. 

Anonymkode: d5e7d...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vhgj skrev:

Det er ikke en ting.

Å bli oppfordret til å ikke si dato, uten at du risikerer å bli straffet for å røpe deg, er moralsk taushetsplikt 

Anonymkode: d5e7d...67d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...