AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #1 Del Skrevet 29. mai 2020 Jeg har flyttet til nytt sted på landet og liker å gå tur. Liker best rundturer, så jeg slipper å gå frem og tilbake. Her er det mye jorder og traktorveier over de og langt av sted. Er det lov å gå på disse? Mange starter gjennom et gårdstun og det er jo litt ubehagelig synes jeg. Her et bilde av veien: Anonymkode: b8611...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #2 Del Skrevet 29. mai 2020 Ja Anonymkode: e3270...864 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 29. mai 2020 #3 Del Skrevet 29. mai 2020 Spør da vel. Det ser ut som innmark, og der er det ikke nødvendigvis fritt frem. Gå i alle fall ikke over dyrka mark hvor det ikke er sti eller traktorvei. I utmark gjelder nok allemannsretten. Har en vei som ender i en sti gjennom tunet mitt som brukes mye av turgåere. Jeg synes bare det er hyggelig, men kan tenkes de som bor der hvor det er bilde fra, ser annerledes på det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 29. mai 2020 #4 Del Skrevet 29. mai 2020 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja Anonymkode: e3270...864 Nei, allemannsretten gjelder ikke gjennom gårdstun Endret 29. mai 2020 av Apis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #5 Del Skrevet 29. mai 2020 Bor på gård. Har traktorvei ved siden av huset som folk kan gå på og det er hyggelig. Men, den veien som går igjennom tunet er litt forbeholdt "snarvei" for skoleungdom og nære naboer. Syns ikke det er så kult å ha masse folk på tunet til enhver tid. Det er jo som om du ville hatt fremmede i hagen din. Jeg ville hørt med de som bor der om det er greit å gå igjennom tunet. Anonymkode: a88d2...3c8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #6 Del Skrevet 29. mai 2020 Oi oi, her var det visst ikke greit å svare generelt, fordi det finnes jo unntak. Det gjør det alltid. En traktorvei som har blitt til et jorde/dyrket mark skal du selvfølgelig ikke gå på. En traktorvei som går opp på tunet til nabogården trenger du heller ikke gå på. Men generelt, så kan man gå på en traktorvei, jo. Kverrulant much? Anonymkode: e3270...864 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 29. mai 2020 #7 Del Skrevet 29. mai 2020 Spør den aktuelle eieren, så får du konkret svar, ts. God tur i herlig natur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #8 Del Skrevet 29. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi oi, her var det visst ikke greit å svare generelt, fordi det finnes jo unntak. Det gjør det alltid. En traktorvei som har blitt til et jorde/dyrket mark skal du selvfølgelig ikke gå på. En traktorvei som går opp på tunet til nabogården trenger du heller ikke gå på. Men generelt, så kan man gå på en traktorvei, jo. Kverrulant much? Anonymkode: e3270...864 Ble du virkelig sur for det der? Anonymkode: 1ab4b...fbd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #9 Del Skrevet 29. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor på gård. Har traktorvei ved siden av huset som folk kan gå på og det er hyggelig. Men, den veien som går igjennom tunet er litt forbeholdt "snarvei" for skoleungdom og nære naboer. Syns ikke det er så kult å ha masse folk på tunet til enhver tid. Det er jo som om du ville hatt fremmede i hagen din. Jeg ville hørt med de som bor der om det er greit å gå igjennom tunet. Anonymkode: a88d2...3c8 Når det gjelder gårdstun så tenker jeg faktisk at det kan sammenlignes med at du bor langs en vei, og har folk gående ti meter fra stuevinduet til enhver tid. Om man har innkjørsel inn til tomten, og en skogsvei som går videre ut i fra der man selv kjører bilen inn, så burde man tåle at folk går igjennom, uten at man føler at man er i hagen. Et rekkehus har gjerne en liten gressflekk foran, med fortau kanskje fem meter fra husveggen, og bare en ørliten grøftekant fra gjerdet. Om en ikke vil ha folk tråkkende på en vei som går igjennom gårdstunet så får en sette opp gjerde og sperre av. De fleste mennesker tåler å ha folk gående forbi med en viss avstand. Da kan en heller lage til så stien går en liten omvei fra selve huset. Og jeg vil tro at et flertall av norske gårdstun faktisk har blitt oppdelt som følge av at staten på ett eller annet tidspunkt har besluttet å legge vei midt i innmarka, i alle fall er det slik i mine trakter. Om en ikke tåler at folk spaserer forbi, og gjerne med god avstand, så er en ganske sær.. Anonymkode: f0d37...7dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #10 Del Skrevet 29. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder gårdstun så tenker jeg faktisk at det kan sammenlignes med at du bor langs en vei, og har folk gående ti meter fra stuevinduet til enhver tid. Om man har innkjørsel inn til tomten, og en skogsvei som går videre ut i fra der man selv kjører bilen inn, så burde man tåle at folk går igjennom, uten at man føler at man er i hagen. Et rekkehus har gjerne en liten gressflekk foran, med fortau kanskje fem meter fra husveggen, og bare en ørliten grøftekant fra gjerdet. Om en ikke vil ha folk tråkkende på en vei som går igjennom gårdstunet så får en sette opp gjerde og sperre av. De fleste mennesker tåler å ha folk gående forbi med en viss avstand. Da kan en heller lage til så stien går en liten omvei fra selve huset. Og jeg vil tro at et flertall av norske gårdstun faktisk har blitt oppdelt som følge av at staten på ett eller annet tidspunkt har besluttet å legge vei midt i innmarka, i alle fall er det slik i mine trakter. Om en ikke tåler at folk spaserer forbi, og gjerne med god avstand, så er en ganske sær.. Anonymkode: f0d37...7dd Nei, det kan ikke sammenlignes med at du bor langs en vei hvor folk kan se inn gjennom stuevinduet ditt. Vår gård ligger ved Fylkesvei. Fra Fylkesveien har vi gårdsvei inn på tunet, og videre vei over innmark og fram til utmarka på flere steder. Ansvaret for vedlikehold av de private veiene er selvsagt vårt eget. Rundt tunet ligger hus og driftsbygninger. Her kjøres traktorer og arbeidsmaskiner, dyr flyttes, høner går fritt og barn leker. Vi ønsker ikke at fremmede parkerer bilen sin på tunet vårt for å gå videre veien opp til utmarka. Om du kommer gående og spør oss på tunet om det er greit, så ville jeg svart ja. Men om det kom et turselskap på 30 mennesker tre ganger om dagen, så ville jeg ikke syntes det var greit. Da ville jeg henvist dem til en vei som ikke gikk gjennom tunet vårt. Å få være i fred fra folk og naboer, er et privilegium som vi verner godt om her jeg bor. Anonymkode: 4e1e1...a28 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå