Gå til innhold

Tenåring(er) alene hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gamle synes dere tenåringer bør være før de får/kan være alene hjemme en natt eller en helg? 

Jeg er 100% alene med to jenter på 13 (snart 14) og 16, og lengter etter å kunne gjøre litt mer på egenhånd. Har ingen familie i nærheten, så "barnefri" skjer sjeldent.

De sier selv at de gjerne kan være alene, men jeg sliter så med samvittigheten ovenfor dem likevel. Har vært borte én natt i ny og ne pga jobb, og jeg ser jo at de egentlig synes det er helt ok å få ha huset for seg selv, men... 

Hva synes dere? Er det dårlig av meg å la de være alene en natt? Når kan de eventuelt være alene en hel helg?

Anonymkode: 42112...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan fint bære alene hjemme en helg nå! 

Mange flytter jo hjemmefra som 16-åringer og bor på hybler, så da kan to søstre på nesten fjorten og seksten fint være alene hjemme! Men selvfølgelig må du være 110% sikker på at de oppfører seg fint, ikke inviterer til hjemme alene-fester, vet hva de skal gjøre ved brann, huske å slå av komfyr, osv. osv.! Ha en nabo i bakhånd som du vet er hjemme den helgen slik at de har noen å gå til, og du må selvfølgelig være tilgjengelig på telefonen!
Fra jeg var 15år bodde jeg stort sett alene, mamma hadde fått kjæreste som bodde et lite stykke unna og derfor fikk jeg huset for meg selv! Men så bodde vi den gangen i et borettslag hvor vår gate var veldig sammenspleiset, dermed hadde jeg seks hus i umiddelbar nærhet som jeg kunne gå til om det skulle være noe!

Anonymkode: eb01f...742

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en datter som klaget på at hun aldri fikk være alene hjemme da hun var 15-16. Til slutt ga vi etter og dro på hytta. Festen gikk helt over styr med over 50-60 personer hos oss. Mye bråk og hun mistet fullstendig kontroll. Noe ble ødelagt men ikke verre enn at det kunne erstattes. Det ble en svært alvorlig hendelse som følge av dette, men vil ikke utdype dette her da det blir så lett å kjenne igjen.
I ettertid sier hun at hun aldri skulle bedt om dette så vær forsiktig hva du tillater eller be en nabo følge litt med og ringe dere om dette kommer ut av kontroll.
Disse tenåringene er jo forskjellig, men det ryktes fort om det er noen som skal ha hjemme-alene-fest.

Anonymkode: 7e893...c70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 15 til 16 åring kan være alene en helg, men hadde 13 åringen vært alene så tenker jeg at kun en natt pga jobb hadde vært innenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 år, så lenge de bor hjemme hos meg. Ikke fordi jeg ikke stoler på barnet men fordi det er mye som kan skje. Ikke uten grunn politiet advarer mot å la mindreårige være alene en helg 

Anonymkode: ccd05...7ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var 13 da han var alene hjemme en helg første gang. Jeg var edru hele helga og familiemedlemmer som bor i nærheten var hjemme.

Anonymkode: e4be2...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta sammen med venner når jeg var 16, mange som må det på grunn av videregående, så burde gå bra å la dem være litt alene 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå helt fint med en kveld/natt alene. Om mulig kan du høre med noen i nærheten om de kan ta en tur innom. Ville også sett an vennegjengen, om de fremstår som en ansvarlig gjeng,

Anonymkode: 1ddaf...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stærste problemet er vel om det dukker opp x antall mennesker som tror det er party. Hørt nok av disse historiene, selv de mest stille og forsiktige har tatt helt av hjemme når mor/far har latt de være alene. En i klassen til min fikk over 100 uanmeldte på døra hjemme når foreldrene var borte. Det var masse hærverk, politi og veldig dårlig nabo forhold etter den kvelden

Anonymkode: e0939...64b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde sikkert gått bra tidligere, men h*n fikk først lov som 17-åring. Har ikke bedt om det tidligere, så «lov» er kanskje feil ord. 

Hadde noen på besøk ,og de facetimet oss på kvelden. Hadde sett for meg at det ble fest, men det ble smågodt og Netflix. 

Anonymkode: df77d...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet! 16 er da altfor sent å begynne å la de venne seg til å være alene hjemme! Noen her sier 18?! Jeg var selv i USA som 17 åring og var sjokkert over at vertssøster på 17 ikke fikk være alene hjemme, eller være hos en venninne alene hjemme, et par dager i den alderen. Snakk om overbeskyttelse og å ikke gjøre jobben med å sørge for at de gradvis venner seg til å ta vare på seg selv. Som noen her sier, mange i Norge flytter hjemmefra som 16 åringer. Da må man selvfølgelig gi dem gradvis mer og mer ansvar og tillitt over flere år før det så de er vant med det den dagen de står der og skal være ansvarlige selv. Dette er jo noe man må jobbe og bygge opp, ikke noe som automatisk kommer med alder. En 22 åring vil kunne rasere huset like mye som en 16 åring (sannsynligvis mer) om de aldri har fått friheten og tillitten før. Du har rett og slett en jobb he du må ta tak i, og du burde begynt forsiktig for 4 år siden. 

Anonymkode: 27990...e5f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herlighet! 16 er da altfor sent å begynne å la de venne seg til å være alene hjemme! Noen her sier 18?! Jeg var selv i USA som 17 åring og var sjokkert over at vertssøster på 17 ikke fikk være alene hjemme, eller være hos en venninne alene hjemme, et par dager i den alderen. Snakk om overbeskyttelse og å ikke gjøre jobben med å sørge for at de gradvis venner seg til å ta vare på seg selv. Som noen her sier, mange i Norge flytter hjemmefra som 16 åringer. Da må man selvfølgelig gi dem gradvis mer og mer ansvar og tillitt over flere år før det så de er vant med det den dagen de står der og skal være ansvarlige selv. Dette er jo noe man må jobbe og bygge opp, ikke noe som automatisk kommer med alder. En 22 åring vil kunne rasere huset like mye som en 16 åring (sannsynligvis mer) om de aldri har fått friheten og tillitten før. Du har rett og slett en jobb he du må ta tak i, og du burde begynt forsiktig for 4 år siden. 

Anonymkode: 27990...e5f

Voldsomt.
Får være glad for at mitt barn klarer seg i livet likevel jeg da😂

Anonymkode: df77d...2c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klarer det nok helt fint. Det er kun hvis det er fare for at ryktet sprer seg slik at noen vil ha fest der at det blir et problem. En kollega var borte fra sin tenåringsdatter en natt, og huset ble rasert av noen eldre fra nabobyen som hadde hørt rykter.

Anonymkode: f7ad4...9c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her i området flytter på hybel når de begynner på videregående.

Anonymkode: f7ad4...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er 16 åringen moden?

Kan 16 åringen ta vare på yngre søsken hvis yngre søsken blir syk?

Foreldrene mine var ett akutthjem/ beredskapshjem. Vi fikk en 11 åring hvor foreldrene trodde at 16 åringen skulle ta vare på yngre søsken. Det skjedde ikke.

Anonymkode: b1032...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor modne og ansvarlige ungdommene er. Jeg kunne fint være hjemme alene en helg som tenåring, jeg hadde aldri turt å invitere folk til fest uten samtykke fra foreldrene mine, og jeg er livredd for brann, så jeg er veldig forsiktig med ting som kan føre til brann. Men folk er forskjellige. 
 

jeg hadde venner som invitere til fest. Det gikk over styr! Politiet ble innblandet og det ble store skader til mange tusen kroner.

Anonymkode: 1dd91...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til en 14-åring kan jeg bare si at det er helt uaktuelt i flere år til. 
Jeg ser hvor mye drikking og rus som foregår i det skjulte og hvor mange foreldre som er helt utrolig naive.

Det handler også om hvilket ansvar man gir barna sine. Tenk om noen bryter seg inn, tenk om det kommer masse ungdommer som vet de er alene hjemme. Klarer de å stå i det og si nei? Jeg ville aldri belastet de med et så stor ansvar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss jeg husker godt da jeg var 16år selv. Det gikk ikke akkurat rolig for seg på fest. Og det var MANGE hjemmealenefester... Den dag i dag lurer jeg fremdeles på hvorfor de ungdommene fikk lov å være alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...