AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #21 Skrevet 9. juni 2020 Jeg peiler olje hver 500 km, har en gammel bruktbil som bruker litt så da har jeg alltid oversikt. Hvis du har hatt bilen siden mars uten å peile olje så er det strengt tatt ditt ansvar hvis motoren ryker. Du er forøvrig klar over at det er dyrt å ha bil? Service en gang i året kan koste alt fra 5000-15000,- og det må du faktisk ha råd til hvis du skal kunne kjøre trygt. Og det kommer i tillegg til alle småting som ryker innimellom. Anonymkode: 46d75...084
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #22 Skrevet 9. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg peiler olje hver 500 km, har en gammel bruktbil som bruker litt så da har jeg alltid oversikt. Hvis du har hatt bilen siden mars uten å peile olje så er det strengt tatt ditt ansvar hvis motoren ryker. Du er forøvrig klar over at det er dyrt å ha bil? Service en gang i året kan koste alt fra 5000-15000,- og det må du faktisk ha råd til hvis du skal kunne kjøre trygt. Og det kommer i tillegg til alle småting som ryker innimellom. Anonymkode: 46d75...084 Man spanderer da ikke dyr service en gang i året på en eldre bruktbil. Bytte oljefilter, olje og andre filter gjør man enkelt selv. Det finnes utallige bilspesifikke videoguider på youtube. Så det er ikke noe man "må" ha råd til. Det er mye man kan lære seg selv. Anonymkode: 546d6...36f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #23 Skrevet 9. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man spanderer da ikke dyr service en gang i året på en eldre bruktbil. Jeg gjør det. Min 21-åring var nettopp inne til service, 15.000,- takk. Hvorfor ikke? Bilen er i meget god teknisk stand og jeg vil at den skal vare lengst mulig. Anonymkode: 46d75...084 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #24 Skrevet 12. juni 2020 På 9.6.2020 den 8.39, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det. Min 21-åring var nettopp inne til service, 15.000,- takk. Hvorfor ikke? Bilen er i meget god teknisk stand og jeg vil at den skal vare lengst mulig. Anonymkode: 46d75...084 Man gjør jo som man vil, men etter en del år så er jo ikke bilen verdt så mye at det kan forsvares økonomisk å bruke 15 000 på service. Verkstedene gnir seg i hvert fall i hendene av deg og andre som gjør det på den måten. Ville aldri gjort det på min 2007-modell Peugeot 307, selv om den også er i meget god teknisk stand. Da bretter jeg heller opp ermene og gjør det selv, og bruker kun penger på deler. Det er ikke så vanskelig som man skulle tro, og spesielt ikke på eldre biler. Jeg forstår selvsagt at det uansett ikke er for alle. Poenget mitt var bare at det ikke er noe man MÅ ta seg råd til for å kunne kjøre trygt, som du påsto i ditt forrige innlegg. Anonymkode: 546d6...36f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2020 #25 Skrevet 13. juni 2020 På 12.6.2020 den 9.53, AnonymBruker skrev: Man gjør jo som man vil, men etter en del år så er jo ikke bilen verdt så mye at det kan forsvares økonomisk å bruke 15 000 på service. Så hva foreslår du da, kjøre bilen til den ryker og heller bruke servicepengene på et nytt gammel vrak? På 12.6.2020 den 9.53, AnonymBruker skrev: Da bretter jeg heller opp ermene og gjør det selv, og bruker kun penger på deler. Det er ikke så vanskelig som man skulle tro, og spesielt ikke på eldre biler. Jeg forstår selvsagt at det uansett ikke er for alle. Poenget mitt var bare at det ikke er noe man MÅ ta seg råd til for å kunne kjøre trygt, som du påsto i ditt forrige innlegg. Jeg skifter lyspære og fyller olje selv, det får holde 😛 Det er sikkert mye man kan fikse selv med tilstrekkelig kunnskap, men da må det nesten ligge interesse bak også, tenker jeg. Jeg har null interesse for å skru på bil, og jeg hadde nok ikke følt meg trygg på at alt var tipp topp, heller. Jeg kjører mye og langt, og motorhavari på Finnmarksvidda er det siste jeg har lyst på. Så ja, jeg bruker tidvis mer på service enn det bilen kostet. Det gir meg sjelefred, og jeg vet at jeg har en driftsikker bil. Jeg skjønner ærlig talt ikke at folk tør å kjøre rundt i gamle vrak som aldri har sett innsida av et verksted. Anonymkode: 46d75...084
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå