AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #1 Del Skrevet 28. mai 2020 Kjøpte bruktbil i mars, hadde den inne på Naf basis test og fikk beskjed om at det var for lite olje i motoren men at alt ellers så veldig bra ut (og han nevnte spesifikt at motoren så bra ut i dette tilfellet). Jeg ga beskjed og bileier sa at det skulle de ordne, fikk beskjed nå i dag på EU kontroll at alt så bra ut, men han bemerket en ulyd i motoren, jeg kontaktet forrige eier og fikk vite at de hadde fylt olje men ikke helt fullt da de ikke hadde full flaske. Jeg prøvde å peile oljen selv, men jeg er ny bileier så har ikke så mye peiling, oljen så lys brun ut og jeg syns det virket som det var ganske lite olje på pinnen dvs. det var kun bittelitt olje i enden mellom de to punktene som det står at oljen skal være innenfor. Jeg synes det er vanskelig for oljen dekket både max og min merket, men synes likevel det virket som det er for lite da oljen ikke dekket ordentlig rundt hele pinnen hvis det gir mening, var bare noen olje flekker her og der (selve pinnen var også veldig stri å dra ut om det har noe å si).. Bør jeg dra til et verksted å få fylt på olje eller er det bare til å fylle på selv selv om jeg er i tvil om det er nødvendig?? Anonymkode: 36ed8...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 28. mai 2020 #2 Del Skrevet 28. mai 2020 Skift olje og filter så vet du det er i orden. Peile oljen bør du gjøre hver uke uansett. Kald motor og den står flatt/vannrett. Vær obs på om dette er en bil som skal ha spesialolje. Det står på serviceboka og oljekartongen. Et verksted vet hva den trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #3 Del Skrevet 28. mai 2020 Tørket du av peilepinnen før du stakk den ned igjen og så tok den ut å sjekka? Oljenivået vil være litt forskjellig avhengig av om olja og motoren er kald eller varm. Noen biler "drikker" olje og man må etterfylle titt og ofte. Og det er heller ikke så uvanlig om det lekker litt olje her eller der, men det hadde de kanskje sagt noe om etter sjekken Anonymkode: 2ec07...78a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #4 Del Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tørket du av peilepinnen før du stakk den ned igjen og så tok den ut å sjekka? Oljenivået vil være litt forskjellig avhengig av om olja og motoren er kald eller varm. Noen biler "drikker" olje og man må etterfylle titt og ofte. Og det er heller ikke så uvanlig om det lekker litt olje her eller der, men det hadde de kanskje sagt noe om etter sjekken Anonymkode: 2ec07...78a Han sa at den ikke hadde noen form for lekkasje ved basis testen. Så klarer ikke å se for meg at det skal skje sånn plutselig etter 4 uker. Ja, jeg tørket den godt før jeg tok den ned igjen. Motoren var varm dvs, jeg peilet sikkert 10-15 min etter at jeg hadde kjørt, kjørte bilen på jevn bakke også. Anonymkode: 36ed8...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #5 Del Skrevet 28. mai 2020 7 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Skift olje og filter så vet du det er i orden. Peile oljen bør du gjøre hver uke uansett. Kald motor og den står flatt/vannrett. Vær obs på om dette er en bil som skal ha spesialolje. Det står på serviceboka og oljekartongen. Et verksted vet hva den trenger. Hva koster dette? Er student så har satt av penger til dekkskift, tenkte å høre om de kunne peilet og fylt på olje for meg i samme slengen.. Anonymkode: 36ed8...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #6 Del Skrevet 28. mai 2020 I de fleste biler varsles det i dashbordet om det er lite olje på tanken, men det kan jo være noe galt med sensoren som skal kontrollere dette. Oljenivået skal ligge mellom hakkene for min og max på peilepinnen. Mange verksteder tar ikke så mye betalt for oljeskift - da er det stort sett bare oljen man betaler for og det kan jo fort bli 5-700 kroner da det ofte kan være et par liter som skal til. Men dette kan jo variere fra bil til bil osv. Du kjenner ikke noen som har litt peil på bil du kan spørre 'a? Å skifte dekk er også noe man greit kan gjøre selv og spare et par hundre kroner på. Anonymkode: 2ec07...78a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #7 Del Skrevet 28. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: I de fleste biler varsles det i dashbordet om det er lite olje på tanken, men det kan jo være noe galt med sensoren som skal kontrollere dette. Oljenivået skal ligge mellom hakkene for min og max på peilepinnen. Mange verksteder tar ikke så mye betalt for oljeskift - da er det stort sett bare oljen man betaler for og det kan jo fort bli 5-700 kroner da det ofte kan være et par liter som skal til. Men dette kan jo variere fra bil til bil osv. Du kjenner ikke noen som har litt peil på bil du kan spørre 'a? Å skifte dekk er også noe man greit kan gjøre selv og spare et par hundre kroner på. Anonymkode: 2ec07...78a Nei gjør dessverre ikke det...Vet at de sier det er lett, men tørr ikke å prøve selv, 4 dekk montert og balansert vil koste 395,- om dekkene er medbrakt på et verksted like ved her jeg bor, tenkte det var en rimelig pris? Jeg kjøpte olje selv til å fylle på, men den er riktignok bare på en liter da...Skjønner at oljeskift og påfyll ikke er helt det samme, men er det virkelig nødvendig med fullt skift? Anonymkode: 36ed8...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #8 Del Skrevet 28. mai 2020 Når du kjøper bil så bør du peile oljen minimum en gang uken den første tiden sånn at du har en viss formening om oljeforbruket, hvis bilen din har sensor for oljenivå så skal du ikke stole på den men peile på vanlig måte. Oljeskift og bytte av oljefilter og andre ting som utføres på service bør du gjøre minst en gang i året, prisen varierer fra bil til bil. Hvis du ikke har kontroll på å peile olje eller skjønner hvor mye du skal fylle på hvis det er på minimum så bør du heller la bilen stå. Anonymkode: 2b0ce...eab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #9 Del Skrevet 28. mai 2020 Mitt verksted sier at så lenge det er olje på pinnen mellom min og maks, selv om det ikke dekker hele pinnen så ER det olje nok der og jeg skal ikke ha noe mer nedi, har en ford focus 2012. Anonymkode: 8e44b...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #10 Del Skrevet 28. mai 2020 Aller først: Olje er ikke olje. Det er ulike spesifikasjoner på olje både mtp viskositet og tilsetninger, og du bør følge bilfabrikantens anbefaling! Du sier ingeting om hvilken bil/bilmodell du har, og heller ingeting om motor, og da er det vanskelig å gi konkrete råd. Men generelt sett- de fleste biler bør ha et oljeskift med et nytt filter minst en gang i året. Oljenivået bør være omtrent midt mellom min/Max nivået på peilepinnen. Du får riktigst avlesing om oljen ikke er kald, men varm/lunken. Et fåtall biler (gjelder dry-sump) skal peiles med motor i gang, men uansett:alltid på flatt underlag! Når det gjelder oljetype og pris på oljeskift så er vi tilbake til start- vanskelig å si uten at vi vet mer om bilen din, men ta en ringerunde og få priser. Verkstedet der jeg jobber (merkeverksted) er ofte like billig som frittstående, og vi tar ikke betalt for selve jobben, kun for olje, pakning(er) og filter. Anonymkode: c9cdb...243 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 28. mai 2020 #11 Del Skrevet 28. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøvde å peile oljen selv, men jeg er ny bileier så har ikke så mye peiling Haha 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #12 Del Skrevet 29. mai 2020 Har bestemt meg for å bytte olje og oljefilteret da bileier ikke har gjort dette da han eide bilen😣 Tror dere bil-kyndige her inne at det kan være årsak til en slik ulyd i motoren? Som sagt så var alt helt fint med den minus oljenivå på forrige sjekk for 8 uker siden.. Anonymkode: 36ed8...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #13 Del Skrevet 29. mai 2020 Du kan ikke skylde på den forrige eieren, olje er forbruksvare på lik linje med bensin og spylervæske. Dessuten er dette noe du skulle sjekket når du kjøpte bilen, 8 uker alt for lenge å kjøre uten å sjekke oljenivået og det kan godt være at ulyden skyldes skade på motoren som et resultat av for lite olje. Hvis du er heldig så har ikke motoren tatt skade, er du uheldig så vil motoren rase og den må enten byttes eller overhales. Anonymkode: 2b0ce...eab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #14 Del Skrevet 29. mai 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Han sa at den ikke hadde noen form for lekkasje ved basis testen. Så klarer ikke å se for meg at det skal skje sånn plutselig etter 4 uker. Ja, jeg tørket den godt før jeg tok den ned igjen. Motoren var varm dvs, jeg peilet sikkert 10-15 min etter at jeg hadde kjørt, kjørte bilen på jevn bakke også. Anonymkode: 36ed8...24a Peil olje på kald motor, og se på nytt. Olje må sjekkes til stadighet, og dette må du lære deg å gjøre. Du hadde for øvrig risikert stryk på oppkjøring for din innsikt i dette her, hvis du hadde trukket "feil" kort. Anonymkode: bf658...f8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 29. mai 2020 #15 Del Skrevet 29. mai 2020 Sjekk nivå på kjølevæske i samme slengen. Sjekk også at oljen ikke er hvitaktig. Se på innsiden av påfyllingslokket, er det hvitt skum der betyr det trøbbel. Bruktbilhandel er økonomisk risikosport Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 29. mai 2020 #16 Del Skrevet 29. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har bestemt meg for å bytte olje og oljefilteret da bileier ikke har gjort dette da han eide bilen😣 Tror dere bil-kyndige her inne at det kan være årsak til en slik ulyd i motoren? Som sagt så var alt helt fint med den minus oljenivå på forrige sjekk for 8 uker siden.. Anonymkode: 36ed8...24a Hvor lenge har forrige eier hatt bilen? Olje og filter skal/bør byttes årlig/15000km. Kjøre lenge med dårlig olje kan skade motoren og føre til havari. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #17 Del Skrevet 30. mai 2020 På 29.5.2020 den 13.38, AnonymBruker skrev: Peil olje på kald motor, og se på nytt. Olje må sjekkes til stadighet, og dette må du lære deg å gjøre. Du hadde for øvrig risikert stryk på oppkjøring for din innsikt i dette her, hvis du hadde trukket "feil" kort. Anonymkode: bf658...f8a Det er så gøy med sånne mennesker som deg. Belære folk her og der, jeg har lært meg å peile,tok meg 3 min på youtube og ja jeg er enig i at dette burde jeg sjekket før men alle kan gjøre en ærlig feil,jeg fikk ivertfall bilen sjekka bilen på naf før jeg kjøpte den, så helt borti natten er jeg ikke. Kjenner forøvrig flere som ikke kan dette,og vi lærte det heller ikke på kjøreskolen,så tror ikke dette er et uvanlig problem for en førstegangs bileier. Har ingen i familien som kan noe om bil heller derfor jeg spør her inne så plis ha litt forståelse for at noen folk er ganske grønne på akkurat dette,akkurat som du sikkert ikke kan enkelte ting som andre tar som en selvfølgelighet... Anonymkode: 36ed8...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #18 Del Skrevet 30. mai 2020 På 29.5.2020 den 17.32, Audiot skrev: Hvor lenge har forrige eier hatt bilen? Olje og filter skal/bør byttes årlig/15000km. Kjøre lenge med dårlig olje kan skade motoren og føre til havari. Han overtok den fra en slektning i 2018 så hadde den kun i 2år,før dette var det en eldre slektning som eide bilen men han kjørte den nesten kun i sommerhalvåret. Spurte forrige bileier og han tror at det kanskje ble byttet i 2018...hvis ikke så aner jeg ikke. Bilen er 12år gammel kjørt ca 65 000km når jeg overtok den. Anonymkode: 36ed8...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #19 Del Skrevet 30. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han overtok den fra en slektning i 2018 så hadde den kun i 2år,før dette var det en eldre slektning som eide bilen men han kjørte den nesten kun i sommerhalvåret. Spurte forrige bileier og han tror at det kanskje ble byttet i 2018...hvis ikke så aner jeg ikke. Bilen er 12år gammel kjørt ca 65 000km når jeg overtok den. Anonymkode: 36ed8...24a Du må også finne ut når registerreimen var byttet sist, på de fleste biler så skal den byttes på 100.000km eller etter fem år. Hvis du ikke finner informasjon om dette eller at den ikke har vært byttet i løpet av de siste fem årene så MÅ den byttes NÅ, ryker reimen så er det nesten garantert at motoren er bare å kaste etterpå. Anonymkode: 2b0ce...eab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #20 Del Skrevet 1. juni 2020 På 31.5.2020 den 0.31, AnonymBruker skrev: Du må også finne ut når registerreimen var byttet sist, på de fleste biler så skal den byttes på 100.000km eller etter fem år. Hvis du ikke finner informasjon om dette eller at den ikke har vært byttet i løpet av de siste fem årene så MÅ den byttes NÅ, ryker reimen så er det nesten garantert at motoren er bare å kaste etterpå. Anonymkode: 2b0ce...eab Ikke nødvendigvis- er det en PSA motor fra før 2015, og under 2.0 liter er intervallet 10 år eller 200 000... her er merkeforhandler din venn- ta en telefon og spør. Anonymkode: c9cdb...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå